// پکن، آشنایی با پایتخت بزرگ کشور چین - نیل گشت

پکن

Beijing

درباره شهر

تاریخ شهر پکن

نخستین بارقه‌های حیات در پکن در غارهای Dragon Bone Hill در نزدیکی روستای Zhoukoudian در بخش فانگشان دیده شدند. تاریخ این شهر باستانی به چند هزار سال قبل بازمی‌گردد اما تنها از زمانی در تاریخ چین به رسمیت شناخته شد که با اسم Yanjing به‌عنوان پایتخت ایالت یان معرفی شد.

این شهر سلسله‌های مختلف چین را به خود دیده است و پس از فراز و نشیب‌های فراوان، شکل امروزی پکن در دوره سلطنت سلسله مینگ به وجود آمد. پس از تاسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹، شهر بیجینگ دوباره تغییر نام یافت و به‌عنوان پایتخت رژیم تازه تاسیس انتخاب گردید.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوای پکن

شهر پکن در کرانه غربی اقیانوس آرام در راس دشت شمالی چین واقع شده است. ۶۱ درصد از مساحت این شهر از مناطق کوهستانی و ۳۹ درصد باقیمانده زمین مسطح و جلگه است. پکن از شرق، شمال و غرب به کوهستان یانشان (Yanshan) می‌رسد. درحالی‌که از سمت جنوب شرقی هم‌مرز دشت رسوبی کوچک رودخانه یانگ دینگ (Yongding) است. منطقه خلیج پکن بخشی از پکن است که رو به دریای بوهای است.

پکن از اقلیمی قاره‌ای برخوردار است. عبور توده هوای سیبری که از دشت مغول رو به جنوب می‌وزند زمستان‌هایی سرد و خشک را برای این شهر تاریخی به ارمغان می‌آورند؛ تابستان‌هایی داغ، مرطوب و شرجی و بهار و پاییزی طولانی نیز از جمله ویژگی‌های این شهر در سایر فصول است.

گرم‌ترین ماه سال در پکن جولای (تیرماه) و سردترین ماه سال ژانویه (دی‌ماه) است. زمستان در پکن معمولا از اواخر اکتبر (مهر) شروع می‌شود درحالی‌که ماه‌های تابستان از ژوئن (خرداد) شروع شده و تا اوت (مرداد) ادامه خواهد داشت.

مردم شناسی پکن

شاید وقتی صحبت از پایتخت چین به میان می آید به یاد ساختمان های مدرن یا ازدحام جمعیت بیفتید؛ اما باید بدانید که اهالی این شهر از منظم‌ترین و فعال ترین مردمان دنیا هستند و به دلیل نظم بالای آن ها، شلوغی آزاردهنده نخواهد بود، همچنین پکن طبیعت زیبایی دارد و از سه طرف با کوه احاطه شده است.

جمعیت پکن

جمعیت پکن از انقلاب کمونیستی سال ۱۹۴۹ به بعد روند به‌شدت صعودی گرفته است. در بازه ۱۰ ساله از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، جمعیت حوزه کلان‌شهری ۴۴ درصد افزایش داشته است و میانگین رشد جمعیت در هر دهه از سال ۱۹۶۰ به بعد ۲۰ درصد بود. در سال ۲۰۱۷ جمعیت این شهر به ۲۱٫۷ میلیون نفر رسیده است که از این میان ۸ میلیون نفر مهاجران روستایی و کسانی هستند که از نقاط دیگر برای کار به پکن می‌آیند.

ملیت و باورهای مذهبی

بر اساس سوابق رسمی ۵۶ گروه قومی مختلف در پکن وجود دارد. اما اکثریت جمعیت آن یعنی حدود ۹۵٫۶۹ درصد آن از قوم هان هستند. ۴٫۳۱ درصد باقیمانده نیز به ۵۵ قومیت دیگر تعلق دارند. پرجمعیت‌ترین اقلیت‌ها مغولی‌ها، مانچوها و هوی‌ها هستند.

مذاهب و دین‌های مختلفی در پکن رواج دارند که البته آزادانه تبلیغ نمی‌شوند. قانون اساسی چین بر اساس آزادی دین است هرچند در طول تاریخ مواقعی هم بوده که در آن اشاعه و تبلیغ دین و مذهب ممنوع بوده است. اکثریت مذاهب دینی مختلف در پایتخت چین دائومیسم، بودایی، کنفوسیوس، مسیحی و اسلام هستند.

مدیریت و اقتصاد در پکن چین

دولت

دولت چین در پکن مستقر است به همین خاطر تصمیم هایی که دولت در این شهر گرفته می شود بر سیاست، اقتصاد، وضعیت آموزشی، فرهنگ و تکنولوژی سراسر کشور و چه بسا دیگر کشورها تاثیر می‌گذارد. مقامات پکن در همین شهر انتخاب یا انتصاب می‌شوند اما درنهایت نظارت اصلی با دولت ملی است. مجلس عوام شهرداری پکن، هیئت ناظر در سطح شهری محسوب می‌شود که مسئولیت‌های اداری، مدیریتی و بودجه و وضع مالیات را انجام می‌دهد.

مقامات شاخه مجریه که به‌عنوان دولت مردمی پکن شناخته شده توسط اعضای این کنگره انتخاب می‌شود. شهردار، تعدادی از معاونان شهردار، و رئیس ادارات مختلف اعضای آن را تشکیل می‌دهند. هر منطقه شهردار خودش را دارد و مردم در وظایف شهری شریک هستند.

دولت مستقر در چین

صنعت

پایتخت چین به‌عنوان یکی از مراکز صنعتی چین از زمان انقلاب کمونیستی در سال ۱۹۴۹ توسعه‌یافته است. دولت چین در سال‌های پس از انقلاب حامی مالی گسترش صنایع سنگین در این شهر بوده است. پایتخت چین با رشد و توسعه بخش ماشین‌آلات، پتروشیمی، و منسوجات فرایند مدرنیزه شدن را دنبال کرده و پس از شانگهای دومین شهر صنعتی چین محسوب می‌گردد. شرکت های بسیار بزرگ و معروف چینی اغلب در پکن و شانگهای مستقر هستند و همین موضوعات بر اهمیت این شهر می‌افزاید.

موفقیت های پکن به همین جا ختم نمی شود؛ جالب این که در حال حاضر دست کم ۵۰۰ شرکت که در سراسر دنیا صاحب شهرت هستند در این شهر شعبه دارند و روز به روز هم بر شمار آن ها افزوده می شود.

کشاورزی

بخش کشاورزی نیز نقش کلیدی در بهبود اقتصاد پکن ایفا کرده است. شهر پکن با هدف کاهش وابستگی‌اش به یانگتز ولی در تامین مواد غذایی سراغ توسعه کشاورزی در مرزها رفته و تاثیر بسزایی بر تولید و بازده شهر داشته است. امروزه، نه‌تنها کشاورزی شهری در پکن میزان تامین مواد غذایی در شهر را افزایش داده است بلکه کیفیت مواد غذایی موجود برای مصرف نیز به‌واسطه پیشرفت‌های اخیر بهتر شده است.

بخش خدمات

بخش خدماتی حدودا ۷۷ درصد روی بازده اقتصاد پکن تاثیر گذاشته است. به لطف موسسات خصوصی و ادارات دولتی این شهر رشد سریعی را تجربه کرده و دفتر اصلی بانک خلق چین که نهاد اصلی سیستم بانکداری متمرکز چین محسوب می‌شود در مرکز پکن واقع شده است.

آموزش‌وپرورش

سیستم آموزش‌وپرورش در پایتخت چین، تفاوتی با سیستم آموزش کل چین ندارد. یک نظام آموزشی ۶ ساله ابتدایی و ۶ ساله دوره متوسطه. مهدکودک و کودکستان‌های خصوصی و دولتی نیز از بچه‌های کوچک خانواده‌های شاغل در این شهر نگهداری می‌کنند. سال‌های نخست دوره ابتدایی روی ریاضی، از روخوانی، و نوشتن متمرکز هستند و سال‌های بعد علوم، تاریخ، و جغرافی نیز اضافه می‌شوند.

مدارس دوره متوسطه در این شهر سه نوع هستند: دوره متوسطه عمومی که دروس پیش‌دانشگاهی برای کالج را ارائه می‌دهد، مدارس معمولی که دانش آموزان را برای رفتن به کالج آماده می‌کنند، و مدارس فنی و حرفه‌ای.

شاید تا بحال نمی‌دانستید، اما پکن یکی از بهترین شهرهای دنیا برای تحصیل است؛ زیرا ۹۱ دانشگاه معتبر در آن وجود دارند که ۶۰ مورد از آن ها در فهرست بهترین دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته‌اند.

این شهر با داشتن دانشگاه پکینگ و دانشگاه تسینگهوا یکی از مراکز اصلی آموزش عالی چین بشمار می‌آید. بخش شمال غربی شهر که دانشگاه‌های مزبور در آن واقع شده‌اند به بخش آموزشی و پژوهشی اصلی کشور تبدیل شده است. موسسات آموزشی دیگری ازجمله دانشکده پزشکی پکن، کنسرواتوار مرکزی موسیقی، کالج نرمال پکن، موسسات آموزش عالی تخصصی جنگلداری، تولید نفت، کشاورزی، هوانوردی، و رشته‌های مختلف و موسسه مرکزی ملیت‌ها در این شهر خدمات آموزشی ارائه می‌دهند.

بهداشت و درمان

بهداشت و درمان پکن نیز به‌تبع سایر شهرهای چین همان ترکیب طب غربی و روش‌های قرون‌وسطایی چینی با گیاهان دارویی و طب سوزنی است. بیمارستان آموزشی کالج پزشکی یونیون پکینگ بزرگ‌ترین بیمارستان پکن است که در سال ۱۹۲۱ تاسیس شد. در حال حاضر این بیمارستان کلینیکی چندمنظوره با بخش‌های زنان و کودکان است.

تعداد زیادی بیمارستان قدیمی در در این شهر هستند که از سال ۱۹۴۹ تاسیس شدند و بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه‌ها نیز در این شهر فعالیت دارند. بزرگ‌ترین مرکز پزشکی کودکان بیمارستان اطفال این شهر است که در نزدیکی دروازه فوکسینگ واقع شده است.

بهداشت و درمان در پکن

فرهنگ شهر پکن

جایگاه هنر در پکن 

تئاتر قدیمی چینی را پکینگ اپرا (اپرای پکن) می‌نامند که درواقع با بیش از ۲۰۰ سال قدمت جوهره فرهنگ چینی بشمار می‌آید. این تئاتر با ترکیب منحصربه‌فرد موسیقی، رقص، آواز، پانتومیم و حتی آکروباتیک مدیومی برای اجرا و درک قهرمانان و اسطوره‌های تاریخی و سنتی است.

خطاطی و نقاشی سبک چینی نیز ازجمله هنرهای بصری هستند که به‌خوبی در این شهر زنده نگه‌داشته شده‌اند.

فروشگاه‌ها و گالری‌های مختلف نقاشی‌های چینی قدیمی و نقاشی‌های غربی را برای فروش به گردشگران عرضه می‌کنند. این شهر همچنین بازار خوبی برای عتیقه‌جات و کتاب دارد. برای خرید عتیقه‌های دیدنی چینی در پکن می‌توانید به Liulichang بروید.

تنوع غذایی در پکن

سبک آشپزی محلی در پکن را آشپزی ماندرین می‌نامند. اردک پکنی یکی از غذاهای معروف شهر پکن است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این شهر حتما آن را امتحان کنید. علاوه بر این در پکن چای‌خانه‌های (قهوه‌خانه) زیادی می‌بینید. انواع مختلف و البته گران‌قیمت چای چینی که ظاهرا خواص درمانی و شفابخش نیز دارند در این چایخانه‌ها به فروش می‌رسند.

نمایشگاه معبد پکن

نمایشگاه معبد سنتی پکن گردهمایی مردمی است که فرهنگ فراغت پکن را نشان می‌دهد و نخستین بار در اطراف معبد برگزار شد. نمایشگاهی که به‌صورت مرتب برپا می‌شد و بعدها به فرهنگ این شهر تبدیل گشت. نمایشگاه‌های معابد در پایتخت چین هر ده روز یک‌بار در معابد مختلف ازجمله معبد زمین، بازار گل، معبد Huguo و ... برگزار می‌شدند. جشن سالانه چانگ دیان نیز در پانزده روز نخست اولین ماه قمری در دروازه Eastern Informal یا Dongbianmen برگزار می‌شدند.

جشن‌های نامبرده بیش از ۳۰۰ سال است که به‌صورت مرتب در پکن برگزار می‌شوند. بیشتر نمایشگاه‌های معابد در این شهر در فستیوال بهاره برپا می‌شوند و بیشتر روی نمایش مردمی و محلی و صنایع‌دستی محلی تاکید دارند.

معماری در پکن پایتخت سیاست، فرهنگ و تاریخ

معماری شهر پکن ترکیبی از سازه های سنتی و مدرن است؛ سبکی که در تاریخ کهن این دیار ریشه دارد و توانسته نظر گردشگران را به خود جلب کند. جالب است بدانید که پیشینه این شهر را به صورت تقریبی سه تا چهار هزار سال پیش می‌دانند.

پایتخت کشور چین این روزها به یکی از ابرقدرت های دنیا از لحاظ سیاست و تجارت تبدیل شده و صنعت توریست قوی ای نیز دارد. معابد، پارک ها، باغ ها، مقبره ها، دیوارهای کهن و دروازه هایی که در این شهر به چشم می خورند هر یک گنجینه هایی بسیار با ارزش هستند.

بهترین زمان سفر به پکن

بهترین زمان برای سفر به پکن، فصل بهار و پاییز است. بدون تردید دمای مطبوع هوا و رویش شکوفه‌ها در فصل بهار بهترین زمان ممکن برای تفریح و گشت‌وگذار و بازدید از جاذبه‌های توریستی پکن است. البته خود را برای هوای خشک و بادی همراه با طوفان شن در ماه آوریل پکن نیز آماده کنید.

پکن در فصل بهار

فصل پاییز که از سپتامبر شروع شده و تا اکتبر ادامه دارد نیز زمان مناسبی برای سفر به این شهر باستانی است. دمای هوا در پاییز مناسب بوده و باد و باران نیز کمتر می‌شود. منظره زیبای برگ‌های زرد و قرمز درختان جینگو در Diaoyutai همچون نقاشی زیبایی از طبیعت است که گردشگران زیادی را مسحور خود می‌کند. این شهر زمستان‌های سردی دارد. دیدن نمای باشکوه شهر پوشیده از برف هم برای گردشگران خالی از لطف نیست. قیمت هتل‌ها و تورها در فصل زمستان پایین می‌آید که فرصت خوبی برای گردشگران است.

پکن در فصل پاییز

جاذبه های گردشگری پکن

اگر برای سفر شهر پکن را انتخاب کرده‌اید، در کنار بازارگردی و لذت بردن از خرید، دیدن پارک‌های زیبا و رستوران های معروف پکن، می‌توانید از دیدن جاذبه های گردشگری پکن نیز لذت ببرید؛ چرا که ۷ بنای ثبت شده در فهرست یونسکو از جمله دیوار بزرگ چین در پکن قرار دارند.

پکن در سال ۲۰۰۸ میزان بازی های المپیک بود و این موضوع دلیلی شد تا گردشگران به سفر به این شهر علاقه بیشتری نشان دهند و از آن سال به بعد هم بر شمار گردشگران خارجی این شهر افزوده شد.

هرچند که این شهر پیشرفته‌ترین و توسعه‌یافته‌ترین شهر چین شناخته شده است اما همچنان در حفظ آثار باستانی و تاریخی‌اش می‌کوشد. با توجه به هزاران گردشگری که از مناطق گردشگری و فرهنگی این شهر دیدن می‌کنند، صنعت گردشگری عامل تاثیرگذاری روی اقتصاد پکن محسوب می‌شود. بیش از ۲۰۰ جاذبه گردشگری در این شهر وجود دارد ازجمله بزرگ‌ترین کاخ سلطنتی در دنیا: شهر ممنوعه، معبد آسمان (بهشت)، باغ کاخ سلطنتی سامر، بزرگ‌ترین حیاط در دنیا: عمارت شاهزاده گانگ، و بخش‌هایی از دیوار بزرگ چین، دیوار بزرگ بادالینگ و دیوار بزرگ Mutianyu.

سخن آخر

امروزه علیرغم رشد و توسعه در پایتخت چین و تبدیل‌شدن به مادر شهری بین‌المللی، هنوز هم یک‌سوم خیابان‌ها و بافت سنتی شهر حفظ‌شده است و نیمی از جمعیت آن در همین بافت قدیمی زندگی می‌کنند. هنوز هم در این شهر شاهد hutong ها و حیاط‌های محصور هستیم که سند زنده سبک زندگی پیشینیان چینی هستند. بیشتر گردشگرانی که به این شهر می‌آیند منتظر دیدن hutong مشهور پکن هستند تا به چشم خود تجربه دست اولی از زندگی، تاریخ و فرهنگ پایتخت چین را ببینند.

مشخصات شهر

کشور: چین
جمعیت: ۲۲ میلیون
ساعت:

موقعیت