// معبد بهشت در پکن، پرطرفدارترین عبادتگاه امپراتورهای چین - نیل گشت

معبد بهشت در پکن، پرطرفدارترین عبادتگاه امپراتورهای چین

معرفی و تصاویر

معبد بهشت (Temple of Heaven) که در جنوبی‌ترین قسمت پکن ساخته شده، بیش از ۵۰۰ سال قدمت دارد. این معبد در دوران امپراطوری سلسله‌های مینگ و چینگ و به منظور پرستش آسمان ساخته شد. این معبد که مخصوص مراسم قربانی کردن بوده، امروزه یکی از بزرگ‌ترین و سالم‌ترین آثار تاریخی به‌جا مانده از آن دوران در چین به حساب می‌آید.

معبد بهشت در منطقه Chongwen، پکن واقع شده است. امپراتور یانگل (Yongle Emperor) که خود را پسر آسمان می‌دانست و در سال ۱۴۲۰ دستور ساخت شهر ممنوعه را داده بود، دستور ساخت معبد بهشت را نیز صادر کرد. معبد بهشت، در طول سالیان دراز، از مهم‌ترین و پرطرفدارترین معابد امپراتوری پکن بوده است. این مکان در طول امپراتوری‌های مینگ و چینگ در بین سال‌های ۱۴۲۰ تا ۱۹۰۰ محلی برای عبادت خداوند بهشت بسیار مورد استفاده بود. امپراتورها برای برداشت بهتر محصولات زراعی خود در این مکان به عبادت مشغول می‌شدند. همچنین این دو امپراتوری در گسترش و بازسازی معبد بهشت نقش به سزایی داشتند.

معبد بهشت در پکن

معبد بهشت (معبد آسمانی)

این معبد که مساحتی حدود دو میلیون و هفتصد و بیست هزار متر مربع را پوشش می‌دهد، از شهر ممنوعه نیز بزرگ‌تر است. در اطراف این معبد دو لایه دیوار وجود دارد که آن را به دو قسمت محوطه داخلی و خارجی تقسیم می‌نماید. ساختمان اصلی معبد شامل تالار دعای برداشت محصول (Hall of Prayer for Good Harvests)، گنبد آسمان پادشاهی (Imperial Heavenly Vault) و محرابی مدور (Circular Mound Altar) است. تالار دعای برداشت محصول دارای سه دایره متحد المرکز از ستون‌های چوبی عظیم می‌باشد که نمادی از چهار فصل، ۱۲ ماه و ۱۲ ساعت در روز است.

معماری معبد بهشت در پکن چین

تمام ساختار معبد بهشت از چوب است بنابراین به جرات می‌توان گفت که این معبد، شاهکار معماری چوبی در کشور چین محسوب می‌شود. یکی دیگر از نقاط شگفت‌انگیز و باشکوه معبد بهشت، دیوار اکو یا دیوار انعکاس است. هنگامی که در مرکز دایره محراب مدور بایستید صدایی می‌شنوید که به گفته افراد این منطقه، این صدا پژواکی از هسته زمین و یا نوایی از آسمان است.

ایدئولوژی طراحی معبد بهشت، اشاره‌ای به وسعت زمین و آسمان است. محوطه درونی ساختمان در شرق محور شمال-جنوب از محوطه بیرونی واقع شده است. محراب مدور و تالار عبادت برداشت محصول نیز در شرق محور محوطه درونی قرار دارند. این طراحی باعث شده که قسمت غربی معبد وسیع‌تر به نظر برسد. معبد بهشت یا معبد آسمان، بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین معبد پرستش آسمان‌ در جهان است و در سال ۱۹۹۸ این معبد به طور رسمی در فهرست میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسید.

معبد بهشت در پکن

ساختمان معبد بهشت، به‌عنوان شاهکار معماری در دنیا شناخته شده است. سبک معماری آن از مفهوم فرهنگی عمیق، به شیوه‌های تمدن شرقی باستان الهام گرفته است. قسمت شمالی داخل دیوار به شکل نیم‌دایره و نمادی از بهشت و بخش جنوبی آن مربع شکل و نمادی از زمین است. این طرح منعکس کننده اندیشه «بهشت دایره و زمین مربع است» در چین باستان است.

ساختمان‌های اصلی معبد در انتهای بخش داخلی قرار دارند. ساختمان‌های باشکوهی ازجمله: محراب مدور (Huanqiutan)، گنبد بهشتی امپراتور (Huangqiongyu) و سالن عبادت برای برداشت خوب (Qiniandian)

محراب مدور، عبادتگاه امپراتور

Huanqiutan

محراب مدور با چشم‌اندازی روبه‌دریا در جنوبی‌ترین قسمت معبد بهشت به دستور امپراتور جیاجینگ ( Jiajing) از سلسله مینگ به معبد بهشت اضافه شده است. در طول امپراتوری‌های مینگ و چینگ، امپراتورها هر ساله به مناسبت فرا رسیدن فصل زمستان، قربانی را برای تشکر از خداوند بهشت و به امید آینده خوب به این مکان می‌آوردند. محراب مدور شامل بخش‌هایی ازجمله: دروازه Lingxing، محل روشن کردن فانوس Lantern Viewing Pole، هسته مرکزی بهشت (the Heaven Heart Stone)، کوره هیزم (Firewood Stove) و آشپزخانه الهی عبادتگاه (the Divine Kitchen Courtyard) است.

معبد بهشت در پکن

محراب مدور دارای سه لایه تراس سنگی سفید است که توسط دو مجموعه دیوار مربعی در خارج و دیواری دایره‌ای شکل در داخل احاطه شده که نمادی از زمین مربع و آسمان اطراف آن است. امپراطوران سلسله‌های مینگ و چینگ مراسم عبادی خود را در محراب مدور برگزار می‌کردند به همین دلیل به محراب مدور، “محراب پرستش آسمان” نیز گفته می‌شد.

دروازه Lingxing، مسیر ورود به ساختمان اصلی معبد بهشت

Lingxing Gates

هنگامی که از دروازه‌ی جنوبی معبد به نام دروازه‌ی Zhaoheng وارد می‌شوید، به جاده‌ای ساخته شده از سنگ مرمر زیبا می‌رسید که شما را به سمت محراب مدور می‌برد. محراب توسط دو دیوار محصور شده است، همان‌طور که قبلاً گفته شد این دو دیوار نمادی از زمین و بهشت هستند و اشاره به تفکر چین باستان دارند. دیوارهای با کاشی‌های سبز لعابی پوشیده شده است و ۲۴  Jiajing دروازه با ورودی Lingxing در اطراف آن به چشم می‌خورد؛ که هر گروه شامل سه ورودی است: ورودی میانی مکانی ویژه برای شخص اعظم بهشت، ورودی شرقی، ورودی شاهزادگان و ورودی غربی برای وارد شدن کارکنان برای مراسم عبادت بوده است.

محل روشن کردن فانوس‌ها

Lantern Viewing Pole

در جنوب غربی محوطه فانوسی به ارتفاع ۲۹ متر قرار دارد که نشان‌دهنده‌ی زمان شروع و پایان مراسم عبادت بوده است. درگذشته سه فانوس در این مکان قرار داشت که متأسفانه در طول زمان از بین رفتند.

هسته مرکزی بهشت

Heaven Heart Stone

هسته مرکزی بهشت، به‌عنوان هسته‌ خورشید نیز شناخته شده است. این سنگ مکانی دایره‌ای شکل بر روی زمین، در نزدیکی محراب مدور است. اگر بر روی آن بایستید و فریاد بزنید، انعکاس صدای خود را می‌شنوید. درگذشته شخص که آیین پرستش را اجرا می‌کرده است، برای خواندن متون دینی بر روی این سنگ می‌ایستاده تا متون و دعاها با صدایی واضح به بهشت برسد.

معبد بهشت در پکن

کوره هیزم و اجرای مراسم قربانی

Firewood Stove

کوره هیزم، کوره‌ای لعابی و سبزرنگ و ساخته شده از آجر است که در جنوب شرقی محراب مدور قرار دارد. بدین ترتیب با بالا رفتن از ۹ پله به ترتیب از شرق، غرب و جنوب به کوره هیزمی می‌رسید. دسترسی به کوره از سمت شمال برای اضافه کردن هیزم است.

معبد بهشت در پکن

قبل از اجرای مراسم عبادت در این مکان، گوساله‌ای را شسته و پوست کنده و بر روی کوره قرار می‌دادند و سپس با شاخه‌هایی از کاج و شمع هیزم‌ها را آتش می‌زدند. در پایان مراسم نیز هدایایی ازجمله کتیبه‌های ابریشمی را با احترام بر روی کوره قرار می‌دادند. پیشگامان دینی معتقد بودند که دود ناشی از سوختن هدایا و قربانی به بهشت می‌رود. در بالای این کوره، هشت کوره‌ کوچک (به معنای تسلیم شدن هشت امپراتور سلسله چینگ) نیز به چشم می‌خورد که قطری کمتر از یک متر و عمقی ۳۰ سانتی دارند و از آن برای آتش زدن خز، دم و خون قربانی در مراسم استفاده می‌کردند.

آشپزخانه الهی عبادتگاه

the Divine Kitchen Courtyard

حیاط آشپزخانه الهی نام عمومی برای آشپزخانه الهی، محل ذخیره‌سازی و غرفه قصابی است. آشپزخانه الهی یک آشپزخانه‌ای شامل غلات، شراب، یشم، اشیای ابریشم و گاو قربانی است. محل ذخیره‌سازی که مکانی است برای ذخیره‌سازی مواد مورد نیاز در مراسم است و در آخر قصابی که محل کشتن حیوان قربانی است.

گنبد بهشتی امپراتور یا گنبد آسمان پادشاهی

(Imperial Vault of Heaven)

این گنبد که در طول سلسله مینگ ساخته شده است، در امتداد محور مدور قرار دارد. این مکان، محل نگهداری لوح‌های عبادت و اهدای قربانی در مراسم پرستش بهشت بوده است. این مکان دارای دیواری مدور با سه در شیشه‌ای رنگی است. گنبد بهشتی امپراتور از قسمت‌های، سالن‌های اتصال به غرب و شرق که لوح‌های مربوط به یادبود ماه، ستاره، ابر، باران، رعدوبرق و خدایان رعدوبرق در آنجا نگهداری می‌شوند و مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش یعنی، دیوار اکو (Echo Wall) که از سه سنگ اکو صدا و سنگ گفتگو (Dialogue Stone)، تشکیل شده است. هنگامی‌که بر روی سنگ اول ایستاده‌اید و با سنگ گفتگو صحبت می‌کنید، تنها یک‌صدا برای شما اکو می‌شود و اگر بر روی سنگ‌های دوم و سوم بایستید به ترتیب دو و سه صدا برای شما اکو می‌شود.

معبد بهشت در پکن

گنبد آسمان پادشاهی یک ساختمان دایره‌ای کوچک‌تر است که بدون استفاده از الوار ساخته شده و گنبد زیبایی دارد.

پل دنبی، راه ارتباط شمال و جنوب محوطه معبد بهشت

Danbi Bridge

پل دنبی (Vermilion Step) نیز نامیده می‌شود. این پل بخش شمالی و جنوبی معبد بهشت را به هم متصل می‌کند. عرض انتهای جنوبی پل، کمتر از انتهای شمالی آن می‌باشد. امپراتوران معتقدند که این پل آن‌ها را بهشت می‌برد، ازاین‌رو به آن نام راه مقدس را اختصاص داده‌اند. راه مقدس دارای سه مسیر بود که مسیر میانی و مرکزی، مسیر عبور امپراتور، طرف دیگر برای عبور شاهزادگان و دیگری برای عبور مقامات عالی بوده است.

معبد بهشت در پکن

سالن عبادت برای برداشت خوب

Altar of Prayer for Good Harvests

بعد از عبور از پل دنبی به سالن عبادت برای برداشت خوب می‌رسید. کاخی بزرگ با سقفی گرد و سه لایه. امپراتورها در این ساختمان برای آب‌وهوای خوب و فراوانی محصول دعا می‌کردند. این مجموعه، نخستین مجموعه ساخته‌شده در معبد بهشت است که شامل دو ساختمان اصلی به نام‌های تالار عبادت بهشت و تالار برداشت خوب است. چندین ساختمان دیگر نیز در این مجموعه وجود دارد.

معبد بهشت در پکن

تالار برداشت خوب

Hall of Prayer for Good Harvests

این تالار شاهکاری در سازه‌های چوبی است که از ۲۸ ستون و ۳۶ تیرک تشکیل‌شده است. ۳۶ تیرک موجود در سالن معانی مختلف و نمادینی دارند. چهار تیرک داخلی نشان‌دهنده‌ چهارفصل، بهار – تابستان – پاییز و زمستان است. ۱۲ تیرک در امتداد دایره متوسط نشان‌دهنده ۱۲ ماه از سال است و دوازده تیرک در امتداد دایره بیرونی نشان‌دهنده دوازده شچن (یک نوع واحد زمان‌بندی چینی) هستند. سقف‌ها و ستون‌ها با نقاشی‌های رنگارنگی تزیین‌شده‌اند.

معبد بهشت در پکن

در سالن مرکزی، سنگی مرمری با طرح‌هایی از ققنوس وجود دارد؛ که به نام سنگ اژدها و ققنوس معروف است در افسانه‌های چین آمده است که این سنگ طرحی از ققنوس داشته است و سقف تالار طرحی از اژدها که با گذشت زمان اژدها و ققنوس عاشق هم می‌شوند. روزی که امپراتور جیاجینگ در سلسله مینگ در تالار مشغول عبادت بوده است، بر روی سنگ زانوزده و اژدها به عقب رانده می‌شود و برای همیشه همان‌جا می‌ماند.

تالار عبادت بهشت

Imperial Hall of Heaven

درگذشته این مکان، محلی برای نگهداری لوح‌های مورد نیاز برای عبادت بوده است که از بخش غربی و شرقی تشکیل شده است. امروزه بخش غربی تالار به‌عنوان نمایشگاه عبادت بهشت است که شامل لوازم قربانی کردن دام‌ها و کلیه وسایل مورد نیاز برای عبادت می‌باشد. بخش شرقی تالار نیز به تالار موزیک و حرکات موزون عبادت و نمایشگاه آلات موسیقی است. همچنین برای گردشگران با استفاده از متون، تصاویر، جعبه‌ نور، صدا و … صحنه‌هایی از موسیقی و حرکات موزون عبادت به نمایش در می‌آید.

کاخ ریاضت، عبادتگاهی خاص برای امپراتورها

Palace of Abstinence

کاخ ریاضت، در قسمت جنوب غربی تالار عبادت و برداشت خوب قرارداد. امپراتورها قبل از مراسم پرستش بهشت، به این کاخ می‌رفتند و روزه می‌گرفتند و محافظان سلطنتی در ۱۶۷ اتاقی که در اطراف کاخ وجود داشت به سر می‌بردند. این کاخ دارای چندین ساختمان ازجمله: تالار Beamless، کاخ استراحت و Belfry یا برج ناقوس است. لوازمی همچون تخت‌های پادشاهی، پرده‌ها و حتی قلم‌های قیانلوننگ (Qianlong) نیز در این کاخ وجود داشت. ازاین‌جهت این کاخ، بسیار حائز اهمیت است.

معبد بهشت در پکن

در طول امپراتوری‌های مینگ و چینگ، امپراتور سه روز قبل از مراسم عبادت، به تنهایی به کاخ ریاضت می‌رفت و در آنجا از غذاهای ساده‌ی گیاهی استفاده می‌کرد. قبل از شروع مراسم چندین بار حمام کرده و برای مراسم آماده می‌شد؛ اما در سال ۱۷۳۱، امپراتور ژونگ یونگ (Yongzheng) این مراسم را به دلیل ناامنی زندگی چند روزه در خارج از شهر تغییر داد و دستور داد تا کاخ ریاضتی را در شهر ممنوعه بسازند تا سه روز قبل از مراسم را در آنجا زندگی کند اما بعد از تغییرات دیگر امپراتور تنها ۴ ساعت قبل از مراسم به داخل کاخ می‌رفت.

برگزاری مراسم تحلیف امپراتورها

Beamless Hall

در این سالن، مراسم تحلیف در هنگام ورود و خروج امپراتور برگزار می‌شده است. در سال ۱۴۲۰، ساخت این ساختمان با چهار اتاق با پایان رسید اما با مرور زمان سه اتاق دیگر نیز به آن اضافه شد. امروزه این اتاق‌ها نمایشگاه‌هایی از معماری و تکامل ساختمان، نمایشگاه معرفی مراحل ریاضت و تشریفات مرتبط با آن در دوره‌های سلطنتی مینگ و چینگ، نمایشگاه شرح روزه گرفتن امپراتورها که تصاویری از بیست‌ودو امپراتور، سیزده امپراتور سلطنت مینگ و مه امپراتور سلطنت چینگ را به نمایش گذاشته‌اند. با بازدید از این نمایشگاه با میزان تأکید هر امپراتور بر اهمیت عبادت آشنا خواهید شد.

کاخ استراحت معبد بهشت

Resting Palace

کاخ استراحت در پشت تالار Beamless قرار دارد. اتاق اصلی کاخ شامل میزها، ظروف سفالی و تزیینات مربوط به دوره‌های سلطنتی و قفسه‌هایی که در آن چهار گنجینه‌ مطالعه (قلم‌مو نوشتن، قلم‌مو جوهر، جوهر و کاغذ) است، می‌باشد. اتاق خوابی که در این کاخ قرار دارد شامل نیمکتی برای استراحت امپراتور است.

اعلام ورود امپراتور به کاخ ریاضت

Belfry

در گوشه شمال شرقی برجی دوطرفه ساخته شده است که در آن زنگی غول‌پیکر با حکاکی‌های خاص و بی‌نظیر به چشم می‌خورد. در سلسله‌های مینگ و چینگ از این زنگ برای اعلام رسیدن امپراتور به کاخ ریاضت، ورود او به محراب و اعلام پایان مراسم استفاده می‌شده است. امروزه گردشگران می‌توانند شخصاً زنگ را تکان داده و برای شادی و خوشبختی دعا کند.

اداره موسیقی الهی

Divine Music Administration

این ساختمان در جنوب غربی معبد بهشت با مساحتی در حدود ۱۰٫۰۰۰ مترمربع واقع شده است. این ساختمان جز مهم‌ترین مکان‌ها برای اجرا و تمرین موسیقی و حرکات موزون در سلسله‌های مینگ و چینگ بوده است.

معبد بهشت در پکن

در سال ۱۴۲۰ آموزش موسیقی و حرکات موزون نیز به این مجموعه اضافه شد و این ساختمان را جز پنج ساختمان اصلی معبد بهشت کرد. درواقع پس از اینکه امپراتوری مینگ، پکن را به عنوان پایتخت کشور برگزید، ۳۰۰ موسیقی‌دان را برای خود برگزید و اداره موسیقی الهی را برای رسیدگی به امور موسیقیدانان بنا کرد. بعدها تعداد موسیقیدانان به ۶۰۰ نفر افزایش یافت. بیشترین تعداد موسیقیدانان، خوانندگان و اجرا کندگان حرکات موزون با تعداد ۲۲۰ نفر، مربوط به دوره‌ سلطنت امپراتور جیاجینگ است.

وجود اداره موسیقی الهی باعث رونق گرفتن معبد بهشت و ایجاد کسب ‌وکارهایی همچون داروخانه‌ها در آن زمان شده بود؛ اما بعد از مدتی برای حفظ کرامت معبد بهشت، این مراکز به‌جز چند داروخانه تعطیل شدند. این مرکز دارای سه حیاط است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نینگسی هال و هنر موسیقی چینی

Ningxi Hall

تالار نینگسی، در حیاط اول برای نمایش ابزار موسیقی و محل تمرینات اجراکنندگان موسیقی بوده است. امروزه علاوه بر نمایش ابزارآلات موسیقی قربانی برای معبد بهشت، حرکات موزون نیز اجرا می‌شود.

تالار Xianyou، محل نگهداری از ابزارآلات

Xianyou Hall

این تالار متعلق به سلسله‌ مینگ است و در پشت سالن نینگسی واقع شده است. تالار Xianyou دارای هفت اتاق است که لباس‌های رژه در آن نگهداری می‌شده است. امروزه از این تالار برای نگهداری ابزارآلات موسیقی باستانی چینی استفاده می‌شود. مجسمه‌هایی از هنرمندان چینی مانند لیانگ لون و نقاشی‌های دیواری که داستان‌های نوازندگان را شرح می‌دهند نیز به چشم می‌خورد.

۷۹ Verandas، نمایش ابزار موسیقی به گردشگران

اداره‌ی موسیقی الهی توسط ۷۹ ورونا احاطه شده‌اند. در حال حاضر نمایشگاه‌های آن تاریخ ساختمان، ابزار موسیقی مانند درام، Xun، Sheng و Xiao را برای بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته‌اند. همچنین به بازدیدکنندگان اجازه‌ی استفاده از برخی آلات موسیقی داده می‌شود. اجرای برنامه‌های موسیقی در این مکان تنها در فصل بهار انجام می‌شود.

فرهنگ عبادت بهشت

آیین و فرهنگ عبادت بهشت از زمان امپراتور یونگ در سلسله‌ مینگ اجرا شد. مراسم عبادت در این زمان به‌منظور حفظ پرستش الهی امپراتور بود که احکام زیاد و سخت‌گیرانه‌ای داشت. هرگونه خطا در طول مراسم به‌شدت مجازات می‌شد.

در روزهای قبل از مراسم کارهایی از قبیل ترمیم جاده‌ها و ساختمان‌های معبد بهشت انجام می‌شد. پنج روز قبل از مراسم، به درخواست شاهزادگان، تمامی حیوانات که در مراسم قربانی می‌شدند، در محلی جمع‌آوری می‌شدند. سه روز قبل، امپراتور کاخ خود را ترک و برای روزه به معبد می‌آمد، دو روز قبل دعاهایی که طی مراسم خوانده می‌شد، نوشته می‌شد و تنها یک روز قبل، حیوانات قربانی می‌شدند.

معبد بهشت در پکن

سپس مراسم تشریفاتی انجام می‌شد و در آخرین روز امپراتور مشغول به عبادت می‌شد و در گنبد بهشتی مراسم و احکام لازم را اجرا می‌کرد. سپس دعاهای موجود در محل نگهداری دعاها را بررسی می‌کرد و به قربانی‌های موجود در آشپزخانه الهی سر می‌زد و دوباره به کاخ بازمی‌گشت و روزه را شروع می‌کرد. علاوه بر همه‌ی این کارها افسران باید دعاهای مراسم را آماده کنند و به موسیقی رسیدگی کنند و در پایان مراسم امپراتور به شهر ممنوعه بازمی‌گردد.

زمان شروع عبادت بهشتی، هفت ke (kr در چینی به معنای ۱۵ دقیقه هست) قبل از طلوع خورشید است. در این لحظه، زنگ با هماهنگی‌های قبلی به صدا درمی‌آید و امپراتور به سمت محراب می‌رود.

موسیقی عبادت و رقص

موسیقی که در این مراسم برگزار می‌شود Zhonghe Shaoyue نام دارد که از ۹ فصل تشکیل شده است و انجام حرکات موزون شامل هشت قسمت است.

معبد بهشت در پکن

امروزه در معبد بهشت چه می‌گذرد؟

در دوران امپراتوری‌های مختلف، مردم عادی اجازه‌ ورود به معبد را نداشتند اما امروزه گردشگران می‌توانند با کمترین هزینه به معبد بروند و تمام روز از آن لذت ببرند.

برای اینکه لذت کافی را از محیط معبد ببرید، پیشنهاد می‌کنیم تا صبح زود به آنجا بروید. صبح‌های زود مردم محلی در محوطه‌ معبد مشغول به ورزش هستند و در سمتی دیگر افراد سالخورده در حال انجام حرکات آهسته تای چی هستند و کودکان در حال تمرین حرکات کنگ فو می‌باشند. ممکن است با گروه‌هایی که در حال آموزش هنرهای رزمی و مبارزه با شمشیر و تمرین رقص‌های مذهبی هستند نیز روبه‌رو شوید. شما هم می‌توانید به آن‌ها بپیوندید و در فعالیت‌های آن‌ها شرکت کنید و اوقات فراغت خوبی را تجربه کنید.

معبد بهشت در پکن

اگر قصد بازدید از معبد بهشت را دارید:

آدرس: چین، پکن، تیان تان لو (ورودی دروازه شمالی)

چگونه به معبد بهشت برسیم؟

اتوبوس:

  • دروازه جنوبی: اتوبوس‌های خط ۳۶، ۵۳، ۱۲۲، ۵۲۵، ۹۵۸، Te 3، Te 11، Te 12 یا Yuntong 102 را به مقصد Tiantan Nanmen سوار شوید.
  • دروازه غربی: اتوبوس‌های خط ۲، ۱۷، ۲۰، ۳۶، ۵۳، ۷۱، ۷۲، ۹۳، ۱۲۰، ۶۲۲، برت ۱ یا ت ۱۱ را سوار شده و در ایستگاه Tiantan Ximen پیاده شوید.
  • دروازه شمالی: اتوبوس‌های خط ۶، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۷۲، ۱۰۶، یا ۱۱۰ را سوار شوید و در ایستگاه Tiantan Beimen پیاده شوید.

مترو:

  • خط ۵ مترو را به مقصد ایستگاه Tiantan Dongmen سوار شده و دروازه شرقی پارک را پیدا کنید.

معبد بهشت در پکن

زمان ورود(ساعات بازدید):

  • از دروازه‌های شرقی، غربی و جنوبی:
    • (آپریل – اکتبر) ساعت ۶:۰۰ صبح تا ۲۲:۰۰
    • (نوامبر – مارچ) ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۲۲:۰۰
  • بازدید از جاذبه‌های داخلی معبد:
    • (آپریل – اکتبر) ساعت ۸:۰۰ صبح تا ۱۷:۳۰
    • (نوامبر – مارچ) ساعت ۸:۰۰ صبح تا ۱۷:۰۰
  • بلیت گروهی:
  • (آپریل – اکتبر) ۸:۰۰ صبح تا ۱۷:۳۰ (خرید بلیت گروهی در ساعت ۱۶:۰۰ متوقف می‌شود.)
  • (نوامبر – مارچ) ۸:۰۰ صبح تا ۱۷:۰۰ (خرید بلیت گروهی در ساعت ۱۵:۳۰ متوقف می‌شود.)

نویسنده: بهاره هادوی