// پارک المپیک پکن ، از المپیک سبز تا قطب گردشگری - نیل گشت

پارک المپیک پکن ، از المپیک سبز تا قطب گردشگری

معرفی و تصاویر

شهر پکن چین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای سراسر دنیا از اهمیت بسیاری برخوردار است. این شهر در مراسم بین‌المللی بسیاری توانسته جایگاه خوبی پیداکرده و در سطح جهانی خودنمایی کند. یکی از مهم‌ترین این مراسم المپیک است که هر دوره میزبانی آن را بر عهده یک شهر و کشور قرار می‌دهند. همه می‌دانیم که بازی‌های المپیک تابستانی سال ۲۰۰۸ در این شهر چین و در مجموعه پارک المپیک پکن Beijing Olympic Park برگزار شد، اما وقتی کمیته بین‌المللی المپیک موضوع برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی سال ۲۰۲۲ را نیز در این شهر مطرح کرد، پکن به‌عنوان اولین شهر در سراسر دنیا انتخاب شد که میزبان المپیک تابستانه و زمستانه خواهد بود.

محوطه پارک المپیک پکن 

برگزاری المپیک ۲۰۲۲ در پارک المپیک پکن

باوجود اینکه مکان‌هایی در Yanqing و Zhangjiakou برای این المپیک ساخته می‌شوند، اما همچنان برنامه برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه آن در پارک المپیک پکن به قوت خودش باقی است، به همین دلیل هم نمی‌توان اهمیت آن را انکار کرد.

پارک المپیک پکن

پارک المپیک پکن به‌عنوان یک جاذبه گردشگری

یکی از مزیت‌های مهم پکن برای میزبانی بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۲ آن است که این شهر هم‌اکنون برخی از زیرساخت‌های اصلی و لازم بازی‌ها را دارد و درنتیجه چند قدم جلوتر از سایر شهرهاست. بااین‌حال فضای دهکده المپیک پکن، پیش از شروع بازی‌های المپیک به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر پابرجاست و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود سوق می‌دهد. در این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر در رابطه با پارک المپیک پکن صحبت کنیم.

ورزشگاه لانه پرنده در پارک المپیک پکن

پارک المپیک پکن (المپیک سبز)

پارک المپیک پکن که امروزه به یکی از نقاط گردشگری مهمی در شهر پکن تبدیل‌شده است از ۸ تا ۲۴ آگوست سال ۲۰۰۸ برای برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک پکن انتخاب شد. مساحت این دهکده ۱٫۱۵۹ هکتار است و پارک جنگلی المگیک با وسعت ۱۶۸۰ هکتاری در بخش شمالی، آن را اشغال کرده است. این پارک دارای ۱۰ مکان مجزا، دهکده المپیک و ساختمان‌های دیگر است و به همین دلیل هم در رونق گردشگری کشور چین و شهر پکن بسیار تأثیرگذار بوده است. یکی از بخش‌های جذاب این بخش مربوط به قسمت مرکزی section می‌شود. گردشگران بسیاری با بازدید از بخش‌های مختلف این پارک در سفر خود به چین و شهر پکن خاطرات خوشی را برای خود و اعضای خانواده‌شان به‌جا می‌گذارند.

پارک المپیک پکن

بخش های مختلف پارک المپیک پکن

  • استادیوم ملی پکن
  • مکعب آبی، مرکز ملی ورزش های آبی پکن
  • استادیوم ملی سرپوشیده پکن
  • ورزشگاه ملی Speed Skating Oval پکن
  • مرکز همایش المپیک سبز
  • زمینه هاکی المپیک سبز
  • میدان تیراندازی با کمان المپیک سبز
  • مرکز تنیس المپیک سبز
  • تفرجگاه
  • دهکده المپیک
  • ساختمان دیجیتال پکن
  • لینگ لانگ پاگودا
  • برج المپیک پکن
  • و…

دهکده المپیک پکن

این دهکده در گوشه غربی پارک المپیک قرار دارد و وسعت آن ۶۶۰٫۰۰۰ مترمربع است. دهکده المپیک پکن توانسته میزبان چیزی حدود ۱۶۰۰۰ ورزشکار و مربی و… باشد و از این بابت نیز از اهمیت بسیاری در میان بخش‌های مختلف پارک المپیک برخوردار است.

پارک المپیک پکن

آشیانه پرنده، ورزشگاه ملی در پارک المپیک پکن

مهم‌ترین بخش پارک المپیک پکن چین، ورزشگاه ملی پکن است. این ورزشگاه ملی که در ذهن بسیاری از افراد بانام آشیانه پرنده شناخته‌شده است، ورزشگاه اصلی بازی‌های المپیک سال ۲۰۰۸ بود. باوجودی که این بخش امروزه به‌عنوان یکی از بخش‌های گردشگری پکن شناخته می‌شود، اما هنوز هم بسیاری از مسابقات ورزشی بین‌المللی و یا داخلی این کشور در آن برگزار می‌شوند. طبق چیزی که گفته‌شده مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۲ نیز در این ورزشگاه برگزار خواهند شد.

شانگهای یا پکن؟ سفر به کدامیک جذاب‌تر است؟

معماری استادیوم لانه پرنده

ازجمله معمارانی که ورزشگاه ملی پکن را طراحی کرده‌اند می‌توان به ژاگ هرزوگ و پیر دو میرون از سوئیس و لی زینگانگ از چین اشاره کرد. آن‌ها برای ساخت این بنا از سازه‌های فلزی‌ای استفاده کردند که در معرض دید قرار دارند و به دنبال اضافه کردن سازه‌ای اضافی نبودند. طراحی این ورزشگاه به‌گونه‌ای است که آن را شبیه لانه پرنده‌ای نشان می‌دهد که مردم را مانند فرزندان خود نگهداری می‌کند.

 

این بنا از دسامبر سال ۲۰۰۳ تا مارس ۲۰۰۸ در دست‌ساخت بود، بااین‌وجود در سال ۲۰۰۴ به دلیل اصلاحات طراحی به حالت تعلیق درآمد و مجدداً در ۲۷ دسامبر ۲۰۰۴، فرآیند ساخت آن ادامه پیدا کرد. ورزشگاه ملی پکن با داشتن وسعتی در حدود ۶۳٫۶ هکتار می‌تواند ۹۱٫۰۰۰ نفر را در خود جای دهد. بخش بالایی این ورزشگاه مانند حباب هوایی نیمه شفاف است که باعث ورود نور خورشید به این بنا می‌شود. صندلی‌های موجود در این ورزشگاه به شکل یکسانی پخش‌شده‌اند و هیچ مانعی برای تماشای بازی‌ها وجود ندارد. این یعنی تمامی تماشاگران می‌توانند بدون هیچ مانعی در مقابل چشمانشان بازی موردعلاقه‌شان را دنبال کنند. سیستم توزیع صدا نیز در این ورزشگاه به شکل مناسبی تعبیه‌شده است تا صدا به‌طور واضحی در سراسر این ورزشگاه پیچیده شود. این ورزشگاه دارای چیزی حدود ۲۰۰ صندلی ویلچر مخصوص افراد معلول نیز هست.

 

گردهمایی جشن برف در پارک المپیک پکن

در ماه‌های دسامبر تا فوریه هرسال در این ورزشگاه جشنواره برف و سرما برگزار می‌شود. این مراسم بعد از بازی‌های المپیک سال ۲۰۰۸ آغاز شد و ورزشگاه لانه پرنده به‌عنوان بزرگ‌ترین پیست اسکی شهر پکن در آن نقش اساسی دارد. در این جشنواره بیش از ۳۰ نوع فعالیت ورزشی و تفریحی ازجمله پرش اسکی، ماشین سپر بر روی یخ، اسکی روی یخ و… به انجام می‌رسد. علاوه بر این، ورزش‌های دیگری ازجمله شمشیربازی، قایق‌رانی و سوارکاری نیز از طرفداران بسیاری برخوردار است.

 

هزینه بلیط جشن برف در پارک المپیک پکن

  • در آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل هزینه ورودی پارک المپیک پکن بیشتر از روزهای عادی خواهد بود.
  • ورودی رایگان برای کودکان

 

مسیر رفت‌وآمد به دهکده المپیک پکن

برای رفتن به این منطقه می‌توانید از اتوبوس‌های ۸۲، ۴۱۹، ۵۳۸ و یا ۶۴۵ استفاده کنید و در ایستگاه دونگلو پکن پیاده شوید. شما می‌توانید سوار متروی خط ۸ شوید و به ایستگاه Aoti Zhongxin برسید. ازآنجا نیز با پیاده‌روی ۹۰۰ متری می‌توانید به مقصد برسید.

 

هزینه پذیرش پارک المپیک پکن

  • رایگان برای کودکان
  • هزینه بیشتر از بلیط معمولی برای بلیط VIP (شامل هزینه ورود به راهروی طلایی، سالن طلایی، سالن‌های شماره ۱ و ۲ VIP، منطقه بازدید منظم و…)

ساعات پاسخگویی

  • از ماه آوریل تا اکتبر از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعدازظهر
  • از ماه نوامبر تا مارس از ساعت ۹ صبح تا ۵ و نیم بعدازظهر

نویسنده: طلوع حقیقت | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت