// باغ وحش آبی پکن، ملاقات با دنیای زیر آب! - نیل گشت

باغ وحش آبی پکنباغ وحش آبی پکن، ملاقات با دنیای زیر آب!

معرفی و تصاویر

باغ وحش آبی پکن که به نام گونگتی ریچینا دنیای آبی زیر شهر است، آکواریوم جذابی است که زیر دریاچه‌ی مصنوعی استادیوم کارگران پکن واقع شده است. این آکواریوم در سال ۱۹۹۷ ساخته شده و اولین آکواریوم ۵ ستاره پکن است. مساحت این آکواریوم ۷۸۰۰ متر مربع است که آن را به یکی از بزرگترین آکواریوم‌های چین بدل کرده است. استخر اصلی این آکواریوم گنجایش ۳،۴۰۰،۰۰۰ لیتری دارد که ۶۰۰ گونه جانوری، ۵۰۰۰ ماهی دریایی و بیش از ۵۰۰ نوع صدف در آن زندگی می کنند. تماشای حرکت این ماهی‌ها از سرگرمی گردشگران این باغ وحش است.

این آکواریوم به دو بخش کلی تقسیم می‌شود. اولین بخش یک تونل زیر آبی شفاف دارد. از طریق این تونل گردشگران می‌توانند از مشاهده‌ی مناظر متفاوت زیبای زیر دریا لذت ببرند. تعداد زیادی نمایشگاه نیز با ساختاری متفاوت برای گردشگران در نظر گرفته شده است که با جذابیت‌های خاص خود موقعیت خوبی به بازدیدکنندگان برای تماشای زندگی جانوارن و آب‌زیان و اطلاعات خاص زیستی آنها می‌دهد. بخش‌ها شامل بخش ماهی‌های دریایی، بخش لمس‌کردن موجودات دریایی از نزدیک، بخش کوسه‌ها و لاک‌پشت‌های دریایی، بخش ماهی‌های آب شیرین و بخش سمندر غول پیکر است.

بخش دوم آکواریوم نسبتا کوچک و بیشتر درباره قطب جنوب است. ساختار منحصر بفرد آنچه که در قطب است و جذابیت‌های حیوانات قطبی در این بخش به نمایش گذاشته شده است.

تونل زیر آبی

از شیشه اکریلیک ساخته شده است. این تونل بارزترین چشم‌انداز باغ وحش آبی است. طول این تونل ۱۲۰ متر است که بلندترین تونل در آسیاست. از طریق این تونل می‌توانید بزرگترین کوسه‌ها را به نظاره بنشینید. اگر خوش‌شانس باشید احتمالا می‌توانید گنجینه آکواریوم یعنی کوسه ببری شنی را که از آفریقای جنوبی به این آکواریوم آمده است مشاهده کنید. این کوسه ۶ سال است که در این آکواریوم زندگی می‌کند.

بخش‌ ماهی‌های دریایی

در این بخش تعداد زیادی تانک ماهی وجود دارد. از قسمت‌های مختلف بازدیدکنندگان می‌توانند تماشاگر ماهی‌های دریایی و دیگر جانوران دریایی و محیط‌های زندگی دریایی باشند.

ماهی‌ها با جذابیت‌های گونه‌ای، رنگ‌های متفاوت و شکل‌های خاص به نمایش گذاشته شده‌اند. گردشگران می‌توانند از جذابیت‌های دیواره‌های مرجانی نیز لذت ببرند.

بخش تماس با ماهی‌ها

در این بخش گردشگران می‌توانند با موجودات دریایی تماس نزدیک داشته باشند. ستاره دریایی، خیار دریایی، کوسه گربه‌ای و …

بخش کوسه‌ها و لاک‌پشت‌های دریایی

در این بخش کوسه نگاپریون، لاک‌پشت دریایی سبز، ستاره دریایی، مرجان دریایی و ماهی‌های مرجانی نمایش داده می‌شوند. نگاپریون رنگی شبه لیمویی دارد و اسم مستعار آن “کوسه خندان” است، زیرا همیشه به گردشگران لبخند می‌زند. اما هیچ‌وقت گول ظاهر آرام او را نخورید. در حقیقت دندان‌های تیز و خلق‌وخوی وحشی او می‌تواند برای انسان خطرناک باشد. با توجه به شمار بالای شکار این حیوان توسط انسان و آلودگی هوا، تعداد این حیوان به شدت در حال کاهش می‌باشد. لاک‌پشت سبز دریایی نام خود را از چربی سبز گرفته است. این حیوان بدنی بزرگ دارد و فقط سر و دست و پای او از بدن بیرون هستند. هم اکنون سن او بیش از ۱۰۰ سال شده است.

بخش ماهی‌های آب شیرین

این محوطه بیشتر مربوط به ماهی‌های آب شیرین سراسر دنیاست. گردشگران می‌توانند در این بخش شاهد ماهی‌هایی از مناطق سرد قطبی، استوایی، گرمسیر و گونه‌های جدیدی که بطور پرورشی رشد یافته اند باشند.ماهی‌های این بخش شامل کوسه‌ها، ماهی‌های آزاد، ماهی‌های رودخانه آمازون، ماهی‌های آکواریومی و زینتی، ماهی‌های گلدفیش و … هستند.

بخش سمندر غول پیکر

سمندر غول پیکر بزرگترین و ارزشمندترین دوزیست دم‌دار در جهان است. گفته شده است که صدای این حیوان همچون صدای گریه یک نوزاد است، بنابراین چینی‌ها به او “بچه ماهی” می‌گویند. در حال حاضر در این باغ وحش ۲ سمندر غول پیکر نگهداری می‌شوند.

دیگر جانوران مقیم باغ وحش آبی پکن

کوسه پرستار: نام دیگر این کوسه “کوسه شریف” است. همانطور که نام او نشان می‌دهد، کوسه پرستار اخلاق خوب و شخصیت آرامی دارد. بیشتر از هر لحاظ این کوسه، کوسه شب است. در طول مدت روز آرام و بی‌حرکت در بستر دریا و یا در خانه خود می‌ماند. در شب هنگام هم به سراغ غذا می‌رود. آنها بسیار آرام هستند و هرگز به انسان‌ها حمله نمی‌کنند. ایام بارداری این حیوان ۱۰ تا ۱۲ ماه به طول می‌انجامد که معمولا ۲۰ تا ۴۰ توله در هر نوبت به دنیا می‌آورند. برخلاف این خلق و خو توله‌های تازه متولد شده به شدت وحشی و تندخو هستند. در ابتدای تولد به شدت به یکدیگر حمله ور می‌شوند و فقط تعدای از آنها جان سالم به در می‌برند.

ماهی سنگی

این ماهی رنگ‌های روشن دارد، اما ظاهری بسیار زشت دارد، زیرا همیشه خود را شبیه سنگ می‌کند و منتظر غذا می‌ماند، این ماهی نام مستعار “سنگ خطرناک” را دارد. بدن این ماهی سم‌های قوی دارد که باعث شده است سمی‌ترین ماهی دنیا باشد.

دلقک ماهی

دلقک ماهی با شقایق دریایی حس هم زیستی دارد. شقایق دریایی از دلقک ماهی حفاظت می‌کند و دلقک ماهی هم از شقایق دریایی. تاکنون هزاران سال است که این دو موجود در کنار یکدیگر با زندگی مسالمت آمیز زندگی می‌کنند.

نحوه رسیدن به باغ وحش آبی پکن

  1. خط ۲ مترو ایستگاه دروازه چائویانگ
  2. خط ۶ مترو ایستگاه پل شرقی
  3. اتوبوس خط ۱۰—۱۱۸-۱۲۰-۴۰۳ ایستگاه بیمارستان چائویانگ