محله‌های هوتونگ پکن

معرفی و تصاویر

کشور باستانی و قدیمی چین با داشتن قدمت بالای خود دارای فرهنگی غنی و آثار تاریخی و گردشگری بسیاری است که باعث شده تبدیل به یکی از اصلی‌ترین قطب‌های گردشگری در سراسر دنیا شود. این کشور به لحاظ فرهنگی، تاریخ، هنری، صنعتی و… دارای جاذبه‌های بسیاری است که هر کدام از آنها دارای مناطقی منحصر به فرد برای بازدید و تماشا هستند. محله های هوتونگ Hutongs در پکن، کوچه‌ یا خیابان‌های کم عرض اما خاص و منحصربه‌فردی هستند. هوتونگ ها قدمتی ۷۰۰ ساله دارند و نمادی از تاریخ و فرهنگ کشور چین محسوب می‌شوند. در اینجا می‌خواهیم شما را بیشتر با این جاذبه‌های گردشگری پکن آشنا کنیم.

محله هوتونگ پکن

محله هوتونگ پکن، رنگ و آب متفاوت دیگری در گردشگری کشور چین!

کشور چین دارای شهرهای بسیاری است که هر کدام از آنها دارای روایت و داستانی مفصل در پس خود هستند که با قدم گذاشتن در خاکشان می‌توان متوجه آنها شد. طبیعتا پکن به عنوان پایتخت این کشور دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است که در هر کدام از آنها روایت‌گر موضوع و یا زمان خاصی در تاریخ کشور چین خواهند بود. در کنار بسیاری از محله‌ها و بخش‌هایی که در این شهر تمام ساخت و ساز و زندگی در آنها به شکل مدرنی پیش می رود محله‌هایی نیز با بافت قدیمی خود باقی‌مانده‌اند که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده اند. محله های هوتونگ پکن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین محله های توریستی در این شهر شناخته می‌شود و سالانه گردشگران بسیاری را میزبانی می‌کند. در این مطلب تصمیم داریم به معرفی این محله‌ها بپردازیم.

خیابان های هوتونگ در شهر پکن

درباره محله های هوتونگ پکن و معماری آنها

محله های هوتونگ پکن از قدیمی‌ترین قسمت های کشور چین هستند که هنوز هم در آن حال و هوای قدیمی این کشور به وضوح احساس می‌شود. این محله‌ها دارای قدمت بسیاری هستند، تا جایی که حتی خانه‌های موجود در آن هنوز هم به همان شکلی که در گذشته ساخته شده‌اند باقی‌مانده و کمترین تغییراتی در طراحی و ساختار آنها ایجاد نشده است. شهرداری پکن نیز برای حفظ شکل اصلی این محله ها قوانین جدی و محکم بسیاری را بنا نهاده است و هنوز هم بر آنها پایبند است. برای مثال یکی از این قوانین اینگونه است که هیچکدام از ساکنان خانه های این محله حق این را ندارند که در ظاهر و نمای خانه های خود تغییر و تفاوتی ایجاد کنند و شکل ظاهری این ساختمان ها باید همان گونه که پیش از این بوده باقی بماند.

باید گفت که تمامی و یا بیشتر خانه های موجود در محله های هوتونگ پکن به رنگ خاکستری هستند و تزئینات معماری منحصر به فردی نیز در آنها صورت گرفته است. در زمان ساخت و طراحی این محله‌ها، معماران مربوطه تمام سعی خود را کردند که تمامی عناصر و ساختمان ها در شکل ساده ای ساخته شوند.

حقایق جالبی در رابطه با محله های هوتونگ پکن در کشور چین وجود دارد. برای مثال طولانی‌ترین طول خیابان در این محله به چیزی در حدود ۶ و نیم کیلومتر می‌رسد و کوتاه‌ترین آن نیز به ۱۰ متر اختصاص دارد. به علاوه آن که بیشترین عرض خیابان در این محله ۳۲ و ۱۸ متر و کمترین آن به بیشتر از نیم‌متر می‌رسد. در محله هوتونگ پکن بیش از ۱۰۰۰ کوچه در بافت قدیمی وجود دارد که چیزی حدود ۱۰ عدد از آنها امروزه مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می گیرند.

کالسکه در محله هوتونگ پکن

تاریخچه محله هوتونگ در شهر پکن

این خیابان‌های پکن در نگاه اول ممکن است یک خیابان معمولی با دیوارهای خاکستری و ساختمان‌‌های کاشی‌کاری شده خاکستری به نظر برسند؛ اما اگر فرصت داشته باشید که با ساکنان این خیابان‌ها صحبت کنید، خواهید فهمید که هر یک از هوتونگ ها حکایتی شنیدنی دارند. هوتونگ ها در گذشته ستون اصلی حمل‌ونقل در کشور چین محسوب می‌شدند و البته محل زندگی افراد معمولی نیز بوده‌اند. این خیابان‌ها نمادی از تغییر و تحول اجتماعی در کشور چین هستند و با داشتن سابقه تاریخی غنی، نقش موزه‌های قومی را ایفا می‌کنند.

کوچه های محله هوتونگ پکن

کلمه “Hutong” نخستین بار در زمان سلسله یوان (سال ۱۲۰۶ پس از میلاد-۱۳۷۰ پس از میلاد) و به معنای شهر استفاده شد. مکانی که در نزدیکی شهر ممنوعه قرار داشت، به عنوان محل زندگی افراد عالی‌رتبه و بازرگانان ثروتمند در نظر گرفته شد. خانه‌های این افراد به نام ” siheyuan” شناخته می‌شدند و دارای سقف‌های رنگی و حکاکی‌شده و باغ‌های بسیار زیبایی بودند. در نهایت با قرار گرفتن این خانه‌ و باغ‌ها در کنار یکدیگر، محله های هوتونگ در پکن شکل گرفتند. اکنون این کوچه ها و خیابان‌ها به عنوان یکی جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری پکن شناخته می‌شوند.

در اواسط قرن بیستم، بسیاری از محله های هوتونگ به منظور نوسازی خیابان‌ها و ساختمان سازی تخریب شدند و امروزه تنها چند عدد از آنها باقی‌مانده که به عنوان آثار باستانی از آنها محافظت می‌شود.

خیابان های محله هوتونگ پکن

خیابان‌های محله های هوتونگ پکن دارای مغازه های بسیاری است که در اغلب آنها غذاهای سنتی پخته و به فروش می رسند. در کنار این موضوع کسب و کارهای سنتی دیگری نیز در خیابان‌های این محله وجود دارد که از میان آنها می‌توان به صابون سازی و عرضه و ارائه محصولات دامی نیز اشاره کرد.

خیابان‌های محله های هوتونگ پکن دارای قطر بسیار کمی بوده و بسیار باریک هستند. به همین خاطر هم در آنها برای رفت و آمد از ریشکا و درشکه استفاده می‌شود و همین مسئله نیز ظاهر متفاوتی را به خیابان های این محله قدیمی می بخشد. مسافران با تجربه درشکه سواری خود را در تاریخ کهن کشور چین و شهر پکن احساس می کنند و این تاریخ غنی را به وضوح حس می نمایند. از آن جایی که بیشتر ساکنان این محله از خانواده های قدیمی هستند، شنیدن حرف ها و خاطرات آنها معمولا جذابیت های بسیاری برای مسافران و گردشگران دارد.

اماکن و خیابان های مشهور در محله هوتونگ چین بسیار متنوع هستند و از میان آنها می توان به ژیائومینگ، دونگجیمان، لیوانی چانگ، گوزیجیان، مائوری هاتونک، جینوی هاتونگ، بادا هاتونگ، لیوانی چانگ، نانئوگوژیانگ، بازار تنباکو فروش ها و… اشاره کرد.

محله هوتونگ پکن

علاوه بر زیبایی‌های ظاهری خیابان‌ها و کوچه‌های این محله، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد که مسافران و توریست هایی را که از سراسر جهان به سمت آن مراجعه کرده اند را به سمت خود هدایت می کند. برای مثال دریاچه بسیار زیبای هوهای یکی از مکان های جذاب این محله است.

یکی از رایج ترین تفریحات برای گردشگرانی که به محله هوتونگ سفر می‎کنند پیاده‎روی در خیابان‎ها و کوچه های این محله، آن هم در زمان غروب آفتاب است. حس‌و‌حالی که از این کار به وجود می‌آید آن قدر آرامش بخش است که هیچ توریست و مسافری از کنار آن به راحتی نمی گذرد. شما می‌توانید با سفر به کشور چین و مراجعه به این محله های زیبا عکس‌های زیبا و خاطره انگیزی بگیرید تا سال‌ها بعد نیز از تماشای آنها لذت ببرید.

محله هوتونگ پکن

در زیر نام برخی از این خیابان‌ها آمده است:

Yandai Xiejie ، قدیمی ترین محله هوتونگ در پکن

گفته می‌شود که Yandai Xiejie قدیمی‌ترین و معروف‌ترین Hutongs در پکن است. این خیابان که روبروی برج طبل قرار گرفته، ۲۳۲ متر طول دارد. در دوران سلسله چینگ، مغازه‌های این خیابان محل کسب‌وکار فروشندگان دخانیات و عتیقه‌فروشان بوده و به گفته برخی از افراد شکل این خیابان نیز شبیه به یک پیپ است.

در دهه ۱۹۵۰، بسیاری از ساختمان‌های این منطقه به منازل مسکونی تبدیل شدند. در خیابان Yandai Xiejie تعداد زیادی از فروشگاه‌های لباس‌های هندی، لباس‌های محلی تبت، صنایع دستی لیجینگ، لوازم سفالی و … را خواهید یافت.

محله هوتونگ پکن

Ya’er Hutong و آیین بوداییان در محله هوتونگ

Ya’er Hutong از شیائو شی‌بی در جنوب غربی آغاز شده و به Yandai Xiejie متصل می‌شود. در انتهای شرقی، پل سنگی معروف Xinding قرار دارد که ۸۲۰ متر طول داشته که موازی با قسمت شمالی دریاچه Houhai است. معبد Guanghua در خیابان شماره ۳۱، Yu’er Hutong قرار دارد. این معبد که در دوران سلسله مینگ و در زمان امپراطور وانلی ساخته شده، یکی از سالم‌ترین آثار به جا مانده از دوران مینگ در پکن است که هنوز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی از مراسمات مهم بوداییان نیز در همین معبد برگزار می‌شوند.

محله هوتونگ پکن

Jinsi Hutong و خانه هایی برای اقامت در محله هوتونگ پکن

Jinsi Hutong که در خیابان شماره ۱۲ قرار دارد دارای یک قوس منحصر به فرد است که نام آن در کتاب “تنها سیاره” نیز ذکر شده و برای گردشگران نامی آشنا به حساب می آید. گفته می‌شود که خانه‌های این خیابان تنها خانه‌هایی هستند که گردشگران خارجی حق اقامت در آن ها را دارند.

 

مسیرهای رفت و آمد به محله هوتونگ پکن

یکی از مسائل مهم در زمان سفر و بازدید از مناطق مختلف آگاهی از راه های رفت و آمد به مکان مورد نظر است. در رابطه با محله های هوتونگ چین نیز این موضوع صدق می‌کند و شما باید با آگاهی کامل از مسیرها به این مناطق مراجعه نمایید. به طور کلی می‌توان گفت که دو منطقه مهمی که از طریق آنها می‌توانید به محله های هوتونگ پکن دسترسی پیدا کنید Shichahai و Dashilar هستند. خط ۸ مترو به سمت Shichahai و خط ۲ یا ۷ Dashilar می‌توانند در این مسیر به کمک شما بیایند. توصیه ما این است که یک نقشه در این مسیر به همراه داشته باشید با کمک افرادی مانند راهنما به این محله مراجعه کرده و از آن بازدید نمایید.

اگر قصد سفر به چین را دارید پیشنهاد می کنیم تا دیدن Hutongs در پکن را از دست ندهید.

نویسنده: طلوع حقیقت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *