// نمایش گلدن ماسک - نیل گشت

نمایش گلدن ماسک

معرفی و تصاویر

کشور چین با داشتن قدمت بسیار زیاد خود در زمینه‌های هنری و فرهنگی در میان سایر کشورهای برجسته در این زمینه دستی به میان دارد. این کشور دارای فرهنگی غنی است که لذت هنر را چشیده و شکل های مختلفی از آن را تجربه کرده است. به همین دلیل نیز در این مطلب تصمیم داریم به یکی از مهم ترین جنبه‌های فرهنگی و هنری کشور گردشگری چین بپردازیم: اپرای پکن (Beijing Opera) و یا همان نمایش گلدن ماسک (Golden Mask Dynasty Show)با تاریخچه‌ای ۲۰۰ ساله، بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ این کشور است. نمایش گلدن ماسک پکن ترکیبی از نمایش، موسیقی، رقص و حرکات آکروباتیک است که این مجموعه، یکی از محبوب‌ترین علاقمندی‌های مردم محلی و حتی گردشگران خارجی به شمار می‌رود. آغاز این هنر به سال ۱۸۴۰ باز می‌گردد در حالی که، دوران شکوفایی و اوج آن را سال ۱۹۳۰ و پایگاه آن را استان Hebei و شهرستان Tianjin می‌دانند.

نمایش گلدن ماسک

 

نمایش گلدن ماسک پکن چین، جذابیتی دیگر برای گردشگران کشور چین!

نمایش گلدن ماسک جوهره فرهنگ و هنر کشور چین به حساب می‌آید و بزرگ ترین شکل اپرا در اپرای شرقی به شمار می‌رود. اپرای پکن اولین تجربه‌های خود را در زمینه درام چینی به انجام رسانده‌است که با استقبال بالایی از هنرمندان، تماشاگران و… رو به رو شد. نمایش گلدن ماسک جنبه‌های نمایشی دیگری را نیز جذب کرده‌ است که از میان آن می‌توان به درام محلی اشاره کرد که در قرن هجدهم در جنوب چین از رواج بسیار بالایی برخوردار بود.

نمایش گلدن ماسک هنری منظری است و ترکیب خارق العاده‌ای از موسیقی، ادبیات، نقاشی و تئاتر است که بر اساس قوانین و قواعد خاص خود تنظیم شده و بعد از مدت بسیار زیادی تمرین، ضمن رعایت مقررات و استانداردهای به خصوص به روی صحنه می‌رود. جدا از این مسائل یکی از جذابیت های اپرای پکن در تکنیک بیان آن است. در این نمایش از هر گونه محدودیت های مکانی و زمانی فراغت و رهایی ایجاد می‌شود هر آن چیزی که باقی می‌ماند تنها صحنه و موضوعات مربوط به آن است. نمایش گلدن ماسک از روزی که آغاز شده و به رسمیت شناخته شد نام های بسیاری پیدا کرد که از میان آنها می توان به Jinghuang، Jingxi، Pingju و Daxi اشاره کرد.

نمایش گلدن ماسک

 

ارائه هنر در نمایش گلدن ماسک، یکی از تاثیرگذارترین اپراهای جهان

به طور کلی می توان گفت که نمایش گلدن ماسک، نمایشنامه ها و چهره های نمایشی خود را ار طریق چهار روش کلی ارائه می کند که این روش ها شامل آواز، گفت و گو، رقص و هنرهای رزمی می شود. آواز خواندن در اپرای پکن به لحاظ تشدید جذابیت‌های هنری ایجاد شده در این اجرا با انواع مختلفی از سبک‌ها و روش‌ها صورت می گیرد. گفت و گو به نوعی مکمل فرآیند آواز بوده و سرشار از موسیقی و حرکات بدنی است. رقص هم به حرکات بدنی اشاره دارد که لازمه آن برخورداری از مهارت بالای بدنی است. در نهایت نیز هنر رزمی که ترکیبی از تمرینات رزمی سنتی کشور چین و رقص است که در اپرای چین به خوبی ایفا می شود.

نمایش گلدن ماسک

 

مهمترین ویژگی های نمایش گلدن ماسک

نمایش گلدن ماسک از ۴ اپرای محلی به نام‌های اپرای Hui در Anhui، اپرای Han در Hubei، اپرای Kun در Jiangsu و اپرای Qinqiang در Shaanxi تشکیل شده که هر یک، سهمی در نتیجه نهایی دارند. اپرای پکن گونه ای از سبک “Banqing” است که Gong, drum, Erhu, Huqin و Yueqin را نیز به همراه دارد. ۴ بخش اصلی یا ۴ مهارت اولیه نمایش گلدن ماسک؛ گفتار، آواز، رقص و مبارزه هستند که بازیگران باید این مهارت‌ها را از سنین بسیار پایین آموزش ببینند.

نقش‌های این نمایش نیز بسیار متنوع هستند و از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Sheng, Dan, Jing و Chou اشاره کرد که هر یک لباس و ماسکی مخصوص به خود دارند. رنگ‌های استفاده شده در هر ماسک، معنایی خاص دارد و هر رنگ نماد یک شخصیت و همچنین حالت عاطفی اوست. سفر به چین بدون تماشای نمایش گلدن ماسک، لطفی ندارد پس حتما به این نمایش سری بزنید تا از نزدیک با فرهنگ کشور چین آشنا شوید.

نمایش گلدن ماسک

 

نقش های اصلی نمایش گلدن ماسک

در حال حاضر، نمایش گلدن ماسک به یکی از تاثیرگذارترین گونه‌های نمایش ها در جهان تبدیل شده است. از ویژگی‌های این نمایش می‌توان به شخصیت پردازی‌های فاخر، اجراهای حرفه‌ای و حرکات خاص و آنی آن اشاره نمود. که این نمایش را از هر نوع دیگری در جهان متمایز می‌نماید.
 
 
نمایش گلدن ماسک
 
در نمایش گلدن ماسک در کشور چین چند نقش اصلی حضور دارند که از میان آنها می توان به این موارد اشاره کرد:
  • شنگ: شنگ نام یکی از اصلی ترین شخصیت های نمایش گلدن ماسک است که نقش آن را یک مرد ایفا می کند. این شخصیت از لائوس شنگ و شیائو شنگ تشکیل شده است. لائوس شنگ مرد میانسالی با ریش است که عنوان نماد نجابت است و شیائو شنگ نیز به جوانی بدون ریش اشاره دارد.
  • دان: دان نام یکی از اصلی ترین نقش های زن در این نمایش است که می توان آن را به چهار دسته ژنگدان (کینگی)، هوادان، لاوان و وودان تقسیم بندی کرد. ژنگدان معمولا زنی میانسال است که هوش بسیاری داشته از از قدرت بالایی برخوردار است و در رفتار او نیز ظرافت زیادی به چشم می خورد. هوادان دختران کوچکی هستند که از طبقات پایین جامعه به شمار می رود. لاودان نیز زنی ارشد بوده و وادان هم زنی جنگجو را نشان می دهد.
  • جینگ: جینگ شخصیتی مرد با صورتی نقاشی شده است که شخصیتی منحصر به فرد دارد. از این شخصیت می توان به دو مورد بواژنگ و کاوکاو اشاره کرد. علاوه بر این چو نیز نقشی طنز و شرور است که از میان جینگ ها به شمار می رود. این شخصیت ها با رنگ سفید گریم شده اند و به خوبی می توان آنها را تشخیص داد.

نمایش گلدن ماسک

 

نقاشی صورت در نمایش گلدن ماسک

نقاشی صورت در نمایش گلدن ماسک جزء مهم ترین عناصر است که به آن لینپو نیز گفته می شود. لینپو از طریق تمرینات طولانی مدتی صورت می گیرد که در پس آن درک و فهمی است که از هر کدام از نقش ها در این نمایشنامه ها شکل می گیرند. معمولا بازیگران اپرای پکن دارای لباس هایی رنگی با چهره هایی گریم شده هستند که به شکلی اغراق آمیز در آمده اند. به همین دلیل هم نقاشی صورت و گریم در اپرای پکن با نام تصویر قلب ها نیز شهرت دارد. در اپرای پکن قالب های مشخصی از نقاشی صورت وجود دارد که از نظر رنگ، نوع و شکل با یکدیگر متفاوت هستند. معمولا این گونه است که چشم ها، پیشانی ها و گونه های بازیگران به شکل بال پروانه، پرستو و خفاش نقاشی و گریم می شوند.

نمایش گلدن ماسک

 

ویژگی های صحنه در نمایش گلدن ماسک

استیج و صحنه ای که نمایش گلدن ماسک پکن کشور چین در آن به اجرا در می آید از عناصر مهم دیگر این برنامه است که از آن با نام گیمو نیز یاد می شود. به طور کلی می توان گفت که گیمو نوعی از طراحی صحنه است که با تنظیماتی ساده کمک می کند تا این نمایش به اجرا در آید. یکی از بارزترین ویژگی های این طراحی صحنه تجربه ای واقعی از زندگی است که در اپرای پکن به خوبی به نمایش در می آید. در این صحنه یک بازیگر تا حدی آزاد است که می تواند بدون داشتن اسب، سوار بر اسب شده و بر روی صحنه به ایفای نقش خود بپردازد.

         

بنابراین می توان نتیجه گرفت که یکی از بارزترین و اصلی ترین ویژگی های طراحی صحنه نمایش گلدن ماسک یا همان گیمو حفظ و البته رشد مهارت های عملکرد تخیلی آن است تا امکان آزادی بیان بر زندگی افزایش یافته و معانی مورد نظر راحت تر به مخاطبان القا شود. شاید به همین دلایل است که نمایش گلدن ماسک در شهر پکن از عناصر اصلی فرهنگ چینی به شمار می آید و سالانه تماشاچیان بسیاری را از نقاط مختلفی از دنیا به سمت خود سوق می دهد.

نویسنده: طلوع حقیقت