// خیابان جینلی در چنگدو، قلب تپنده‌ی شهر! - نیل گشت

خیابان جینلی در چنگدو، قلب تپنده‌ی شهر!

معرفی و تصاویر

در این مطلب می خواهیم شما را با مهم ترین محله شهر چنگدو آشنا کنیم، خیابان جینلی Jinli Ancient Street ! برای امتحان کردن غذاهای ارگانیک با عطر فلفل تازه سیچوآن آماده اید؟ برای دیدن نمایش های هنری چطور؟ در خیابان جینلی Jinli Pedestrian Street می‌توانید سوغاتی های هیجان انگیزی هم برای دوستان و آشنایان بخرید. مغازه های این خیابان عموما صاحبانی بومی دارد که کارهای دست خودشان را می فروشند. با چند دقیقه قدم زدن در این خیابان با تمام فرهنگ جالب مردم چنگدو آشنا خواهید شد. در سفر به چنگدو بارها باید به این خیابان در مرکز شهر سر بزنید!

خیابان جینلی در چنگدو

تاریخچه خیابان جینلی در شهر چنگدو

دانستن تاریخچه و داستان های جالب پشت پیدایش رسوم یا ساختن اماکن به شما کمک می کند از سفر بیش‌تر لذت ببرید. توریست هایی که آشنایی بیش تری با تاریخ و ویژگی های هر مکان دارند و پیش از سفر مطالعه می‎کنند، با فضاها بهتر ارتباط برقرار می‎کنند. تاریخ خیابان جینلی به پیش از تشکیل سلسله چین بر می‎گردد. این خیابان در طول پادشاهی شو(Shu Kingdom) یکی از مهم ترین مراکز تجاری شهر چنگدو بود. به همین خاطر این خیابان با نام ” اولین خیابان پادشاهی شو ” شناخته می‎شود. این خیابان کهن، سال ها بدون بازدید کننده بود. تا اینکه در سال ۲۰۰۴ به منظور زنده کردن روزهای گذشته بازسازی شد. از آن به بعد هر سال گردشگران بسیاری برای دیدن خیابان جینلی به شهر چنگدو سفر می‎کنند.

خیابان جینلی در چنگدو

معماری خیابان جینلی

دیدن جاذبه های معماری چین یکی از انگیزه های گردشگران برای سفر به شهر چنگدو است. خیابان جینلی یک نماینده تمام عیار از سبک معماری دوران سه امپراطوری است. در یک انتهای خیابان جینلی گذرگاهی سرپوشیده (طاق دار) قرار دار که رویش نام ” خیابان جینلی ” حک شده است. کف این گذرگاه با سنگ فرش های یشم، فرش شده اند. این گذرگاه باشکوه ۳۵۰ متر طول دارد. با قدم زدن در این مسیر شکوه و جلال را تجربه خواهید کرد.

خیابان جینلی در چنگدو

بناهای هر دو سمت خیابان جینلی متأثر از فرهنگ دوره سه امپراطوری چین و آداب رسوم مردم سیچوآن قرار گرفته اند. ساختمان ها، کافه ها و بارها، مغازه ها و هتل های خیابان جینلی یادآور معماری شهری از سلسله چینگ (۱۶۴۴-۱۹۱۱ میلادی ) در غرب استان سیچوآن است. ستون های چوبی و دیوارهای آجری با شکوه از نشانه های معروف این سبک معماری هستند.

خیابان جینلی در چنگدو

خرید سوغاتی از خیابان جینلی

وقتی در این خیابان قدیمی و باریک قدم می زنید، ناگهان خودتان را در میان مغازه های صنایع دستی می بینید. اکثر مردم چنگدو همانند دوران شو (Shu)، قلاب بافی و سوزن دوزی می کنند. این محصولات بومی را در کنار خطاطی های زیبای چینی و عتیقه ها می فروشند. بسیاری از صنایع دستی چنگدو به رنگ قرمز هستند. این مغازه ها هرکدام سبک خاص خودشان را دارند و هیچ دو مغازه ای شبیه یکدیگر نیستند. اما فروشندگانشان کاملا شبیه به هم عمل می کنند. هرچقدر هم که مغازه کوچکشان شلوغ باشد، کار مشتریان را با خونسردی تمام راه می اندازند. پس با خیال راحت و بدون عجله خرید کنید!

خیابان جینلی در چنگدو

نمایش های خیابان جینلی

بیرون از مغازه های صنایع دستی شاید شلوغ به نظر برسد، اما نمایش های هنری جذابی در حال برگزاری هستند. با تمام قدرتتان به شلوغی خیابان جینلی پا بگذارید! در خیابان جینلی می توانید شاهد هنر نمایشی اصیل چینی باشید. بسیاری از هنرمندان محلی مشهور هنوز در این خیابان نمایش عروسک بازی یا نمایش سایه بازی انجام می دهند. علاوه براین در این خیابان هنرمندان بسیاری به ساختن مجسمه های کاغذی و سفالگری می پردازند. آن ها آثارشان را همان زمان به فروش می رسانند. بعضی از این آثار انقدر ظریف هستند که نمی توانید از خریدشان چشم پوشی کنید. در خیابان جینلی با تاریخ، هنر و فرهنگ مردم چنگدو از نزدیک آشنا خواهید شد.

خیابان جینلی در چنگدو

اپرای سیچوآن در خیابان جینلی

در میانه خیابان جینلی یک سکوی چوبی قرار دارد. این جایگاه کاملا سبک وسیاق سنتی دارد. به طور منظم اینجا اپرای کلاسیک سیچوآن برگزار می شود. شما می توانید شاهد اجرای موسیقی های سنتی و اصیل چینی باشید. رقص، سرعت تعویض لباس و آرایش بازیگران چینی این اپرا، شما را بیش تر از موسیقی به وجد خواهد آورد.

اگر اپرایی در کار نباشد معمولا جلوی صحنه تلویزیونی قرار می دهند و فیلم هایی از رقص های باستانی و مراسم عروسی را به نمایش می گذارند. شما می توانید بنشینید و از دیدن این فیلم ها لذت ببرید. اگر خوش شانس باشید شاهد یک عروسی باستانی واقعی در این خیابان خواهید بود. بسیاری از جوانان چینی برای برگزاری مراسم عروسی به روش سنتی به این خیابان می آیند.

خیابان جینلی در چنگدو

جشنواره های خیابان جینلی

در تقویم چینی ها هم مانند سایر ملل دیگر روزهایی خاص وجود دارد. در هرکدام از این روزها آئین های مخصوص در خیابان جینلی برگزار می شوند. این جشنواره ها شامل : جشنواره فانوس ها، zong zi ( جشنواره ای برای شکل دادن برنج به صورت هرمی است که باید با برگ بامبو انجام شود.)، قایقرانی اژدها و قدردانی از ماه کامل ( در اواسط پاییز)هستند.

خیابان جینلی در چنگدو

تنقلات و غذاهای محلی خیابان چنگدو

وقتی به انتهای خیابان چینلی می رسید، قطعا با تنقلات متنوع چینی وسوسه خواهید شد. مردم چنگدو خوش گذران متولد شده اند و هیچ چیز نمی تواند آن ها را از خوردن غذاهای خوشمزه بازدارد. آن ها عاشق خوردن هستند به همین دلیل تا دیروقت رستوران ها و کافه های خیابان جینلی باز هستند. بوی غذاها دهن شما را آب می اندازد! در سفرتان صرف یک وعده غذا در این خیابان را پیش بینی کنید.

سان دا پائو (San Da Pao) یکی از میان وعده های مشهور استان سیچوآن است. این میان وعده خوشمزه از ترکیب برنج، شکر قهوه ای، کنجد و لوبیا درست می شود. دامپلینگز(boiled dumplings) ترکیبی از کلم، قارچ و گوشت آب پز نیز از دیگر غذاهای معروف شهر چنگدو است که با ذائقه مسافران ایرانی بیش تر همخوانی دارد.

خیابان جینلی در چنگدو

میان وعده های دیگری هم در این خیابان پیدا خواهید کرد که عموما مزه مشترک تند و شیرین دارند. وانتونز (wontons) که از گوشت خوک تهیه می شود و درون سوپ سرو می شود. همچنین نوعی برنج خاص با نام (rice glueballs) از دیگر پیشنهادات مسافران چنگدو به شماست.

برای اطلاعات بیشتر در مورد تورهای چین با نیل گشت روز در ارتباط باشید!

نویسنده: کیمیا مرادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.