// سایت موزه جینشا چنگدو، تاریخ هزاران ساله چین - نیل گشت

سایت موزه جینشا چنگدو، تاریخ هزاران ساله چین

معرفی و تصاویر

سفر به چین یک انتخاب هیجان‌انگیز است. این سفر می‌تواند تعطیلات خاطره‌انگیزی برایتان بسازد اما دلیل شما از سفر به این کشور پهناور چیست؟ قطعاً تنها برای گذران وقت و تعطیلات نیست! کشورهای بسیاری هستند که می‌توانید تابستان را در آنجا بگذرانید. اگر نخواهید به تبت بروید یا با پانداها عکس بگیرید احتمالاً یکی از دلایلتان آشنایی با تاریخ این کشور است. اگر این‌طور است پس به چنگدو سفر کنید. شهر چنگدو مرکز تفریح، هنر و دروازه تاریخ این کشور است. سایت موزه جینشا Jinsha Site Museum Chengdu دروازه‌ای رو به تمدن چند هزارساله چین است. با نیل گشت همراه باشید تا بیشتر با سایت باستان‌شناسی جینشا آشنا شوید.

سایت موزه جینشا

سایت موزه باستان‌شناسی جینشا در یک نگاه

  • نوع مکان گردشگری: باغ-موزه
  • دلیل محبوبیت موزه جینشا بین گردشگران: دیدن حفاری‌های مربوط به شهر گمشده
  • بهترین فصل بازدید: تمام فصول
  • زمان بازدید: از ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر
  • مدت بازدید: ۱:۳۰ تا ۳ ساعت
  • هزینه بلیت: ۱۰۰ یوآن (RMB)
  • مساحت: ۳۰۰۰۰۰ متر مربع و سطح اشغال ۳۵۰۰۰ متر مربع
  • آدرس: چنگدو، جاده باستان‌شناسی جینشا، شماره ۰۲
  • دسترسی با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی: دارد

سایت موزه جینشا

مهم‌ ترین کشف باستان‌ شناسی قرن ۲۱ در سایت موزه جینشا

تابه‌حال تجربه بازدید از یک سایت باستان‌شناسی را داشته‌اید؟ ممکن است به سایت هگمتانه در ایران رفته باشید. البته نمی‌شود این دو تجربه را باهم مقایسه کرد اما حس و حال هر دو فضا مشابه است. سایت جینشا در سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۳۸۱ شمسی) کاملاً اتفاقی در جریان ساخت ساختمانی کشف شد. ساخت‌وسازهای بی‌رویه تنها تراکم شهرها را بالا نمی‌برند گاهی به تاریخ یک ملت هم خدمت می‌کنند!

باستان‌شناسان سایت جینشا را متعلق به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌دانند. تمدن جینشا بین سال‌های ۶۵۰ تا ۱۲۰۰ قبل از میلاد در چین وجود داشته است. این سایت تاریخی در ۵۰ کیلومتری سایت باستان‌شناسی سن شینگ دوئی (Sanxingdui) پیدا شد. بین اشیاء کشف‌شده در هر دو سایت ارتباط مرموزی وجود دارد. تا به امروز در هر دو سایت باستان‌شناسی تعداد زیادی مصنوعات ساخته‌شده از یشم، طلا، نقره، برنز و عاج کشف‌شده است.

سایت موزه جینشا

بخش‌ های مختلف سایت موزه جینشا

مساحت سایت جینشا ۳۰۰۰۰۰ متر مربع است. این سایت باستان‌شناسی سه ورودی دارد. ورودی اصلی در جنوب سایت قرار دارد و دو ورودی دیگر در شمال و شرق سایت قرار دارند. این مجموعه از بخش‌های مختلفی مانند سالن حفاری، تالار نمایشگاه، تالار آثار فرهنگی، تئاتر جینشا و منطقه تفریحی تشکیل‌شده است. بهتر است برای آشنایی بیشتر با نیل گشت در سایت باستان‌شناسی جینشا قدم بزنید!

سایت موزه جینشا

ورودی جنوبی و مرکز توریست سایت موزه جینشا

همان‌طور که قبلاً گفته شد ورودی اصلی موزه جینشا در جنوب سایت قرار دارد. نیل گشت پیشنهاد می‌کند تا از همین ورودی بازدید خود را شروع کنید. در ورودی جنوبی مرکز راهنمای توریست را خواهید دید. در مرکز توریست (tourist center) می‌توانید کمی استراحت کنید، نقشه سایت جینشا را بگیرید و سؤالاتتان را از راهنما بپرسید. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید می‌توانید تقاضای راهنما برای بازدید از موزه را بدهید. هزینه راهنمای انگلیسی زبان برای هر گروه ۱۰ نفره ۱۰۰ یوآن است. بعد از ورود اگر به سمت چپ خود نگاه کنید جنگل آبنوس (Ebony Forest) را خواهید دید.

سایت موزه جینشا

سالن حفاری موزه جینشا و اسرار پادشاهان چینی

اولین مکانی که خواهید دید، هیجان‌انگیزترین بخش سایت باستان‌شناسی جینشا است. سالن حفاری یا تالار عتیقه (Relic Hall) جایی است که شما می‌توانید از نزدیک کاوش‌های باستان‌شناسی را ببینید. یکی از بزرگ‌ترین کشف‌های باستان‌شناسی درآوردن صحنه قربانی کردن در پادشاهی سلسله شو (Shu Kingdom) از زیر خاک است. این مراسم تا ۳۰۰۰ سال قبل در منطقه سیچوان (Sichuan) انجام می‌شده است. باستان‌شناسان می‌گویند با کشف این سایت باستان‌شناسی و شهر گمشده به اسرار پادشاهان جینشا (Jinsha Kingdom) پی برده‌اند. یکی دیگر از کشفیات مهم باستان‌شناسان پیدا کردن تعداد زیادی عاج فیل از زیر خاک است. حفاری در این سایت هنوز ادامه دارد و بسیاری از اشیاء عتیقه هنوز زیر خاک مدفون هستند. شاید شانس دیدن کشف یک شیء عتیقه از نزدیک را داشته باشید!

سایت موزه جینشا

در سالن حفاری مسیرهای تردد توریستان و گردشگران بسیار جالب طراحی‌شده است. شما می‌توانید با پله‌های کوتاه در محل حفاری پایین بروید. این حرکت نمادین است، حرکتی آهسته و محتاطانه به از آینده به گذشته! پله‌ها در این مسیر پشت سرهم قرار نگرفته‌اند بنابراین نگران خستگی نباشید. هر چند متر دو یا سه پله کوتاه قرار دارد.

سایت موزه جینشا

تالار نمایشگاهی سایت موزه جینشا

بعد از یک کشف مهیج و خدمت به تاریخ و تمدن چین بهتر است به سمت تالار نمایشگاهی جینشا (exhibition hall jinsha) به راه بیافتید. بنای این نمایشگاه از یک سازه فولادی بی‌نظیر ساخته‌شده است. نیازی به گشتن نیست ساختمان نمایشگاه کاملاً شاخص است.

سایت موزه جینشا

در این نمایشگاه ارتباط چینیان باستان با محیط‌زیست پیرامونشان، صحنه‌هایی از زندگی عادی و مراسم مذهبی مردمان جینشا به تصویر کشیده شده است. علاوه بر این اشیاء عتیقه پیداشده از سایت باستان‌شناسی هم در این قسمت نگهداری شده‌اند. اغلب مصنوعات پیداشده از جنس یشم، برنز، طلا، نقره و سنگ هستند و روی اشیاء سنگی می‌توانید حکاکی‌های باستانی چینی را ببینید.

سایت موزه جینشا

تالار آثار فرهنگی و تئاتر جینشا

رقص و نمایش دو عنصر اصلی فرهنگ کشور چین است. توصیف توریستان و گردشگران از تعداد سالن‌های نمایش در چنگدو این‌گونه است: ” به نظر می‌آید تعداد سالن‌های هنری با تعداد معابد در چین برابری می‌کند!”. شاید گردشگران کمی اغراق می‌کنند ولی اهمیت هنر رقص و نمایش در چین انکارناپذیر است. از تالار آثار فرهنگی و تئاتر جینشا برای برگزاری سخنرانی و همایش‌های فرهنگی استفاده می‌کنند و در سالن تئاتر نمایش‌های ۴ بعدی اجرا می‌شود. البته هزینه دیدن نمایش یا فیلم جداگانه حساب می‌شود.

با حمل‌ و نقل عمومی به سایت باستان‌ شناسی جینشا بروید

  • یکی از خطوط اتوبوس ۸۲، ۸۳، ۱۰۰، ۱۱۱، ۱۴۲، ۱۶۳، ۲۱۱، ۱۰۲۹ یا ۱۰۴۳ را سوار شوید و در ایستگاه جینشا ییچی دونگمن (Jinsha Yizhi Dongmen) پیاده شوید. این ایستگاه نزدیک ورودی شرقی موزه است.
  • خط ۷ مترو را سوار شوید و در ایستگاه سایت موزه جینشا (Jinsha Site Museum) پیاده شوید سپس از خروجی C خارج شوید.

سایت موزه جینشا

  • اگر از فرودگاه شوانگلیو (Shuangliu Airport) می‌خواهید به موزه جینشا بروید ابتدا خط ۱۰ مترو را سوار شوید و در ایستگاه تایپینگ یو آن (Taipingyuan) خط مترو را عوض کنید. سوار خط ۷ شوید و در ایستگاه موزه جینشا پیاده شوید.
  • اگر از ایستگاه راه‌آهن می‌خواهید به موزه بروید، سوار خط ۷ مترو شوید.

سایت موزه جینشا

راهنمایی‌ های نیل گشت در بازدید از سایت موزه جینشا

  • موزه جینشا روزهای دوشنبه تعطیل است.
  • فروش بلیت یک ساعت قبل از تعطیل شدن موزه متوقف می‌شود.
  • از بخش مرکز توریست یک راهنمای صوتی اجاره کنید! افرادی که در مرکز توریست به‌عنوان راهنما استخدام‌شده‌اند تنها به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند اما دستگاه‌های صوتی به هفت زبان توضیحات هر بخش را پخش می‌کنند. اگر راهنما گرفتید باید بدانید که تورهای بازدید برای ۹۰ دقیقه برنامه‌ریزی‌شده‌اند.
  • سایت موزه جینشا با ویلچر هم قابل‌دسترسی است.

سفر به چنگدو چین را با ما تجربه کنید.

نویسنده: کیمیا مرادی