// میدان تیان فو در چنگدو، سمبل شهری سرزنده! - نیل گشت

میدان تیان فو در چنگدو، سمبل شهری سرزنده!

معرفی و تصاویر

اگر می‌خواهید شهر چنگدو را در چند ساعت ببینید به میدان تیان فو Tianfu Square بروید! میدان تیان فو، سمبل شهر چنگدو است و گردشگران بر این باورند که هرکس از این میدان بازدید نکند، مثل این می‌ماند که چنگدو را ندیده‌ است. این میدان در مرکز شهر چنگدو قراردارد و بزرگ‌ترین میدان شهری در جنوب غربی چین محسوب می‌‍شود. مساحت این میدان ۸۸۳۶۳ متر مربع است. اگر دوست دارید در سفر به چین خاطره ای به یاد ماندنی از میدان تیان فو داشته باشید با نیل گشت همراه شوید!

میدان تیان فو دز شهر چنگدو چین

میدان تیان فو را بیشتر بشناسید!

میدان تیان فو شلوغ‌ترین مکان در منطقه تجاری و بازرگانی شهر است. این منطقه به CBD (Commercial and Business District) معروف‌ است. این میدان با سنگ‌های گرانیت روشن فرش شده و استفاده از درختان و گل‌های زیبا این میدان را به  مکانی برای استراحت تبدیل کرده‌ است. چرا در مرکز شهر مکانی برای استراحت در نظر گرفته شده‌است؟ خطوط اصلی متروی چنگدو یعنی خطوط ۱ و ۲ در این میدان یکدیگر را قطع می‌کنند پس از نظر حمل و نقل درون شهری، میدان تیان فو یک نفطه عطف محسوب می‌شود.

طرح میدان تیان فو

میدان تیان فو طرحی دایره ای دارد. این میدان توسط یک خط S شکل به دو قسمت مساوی تقسم می‌شود. نمای کلی تیان فو شبیه به نماد نیروهای ین و یانگ (Taichi) است. این نماد در فرهنگ چین نشان دهنده نظام جهان است. قطب‌های مخالف و تضادهای جهان هستی در فرهنگ چینی، ین و یانگ نام‌گذاری شده‌اند. بیشتر مردم فکر می‌کنند این دو، نماد نیروهای خوب و بد هستند. این تفکر کاملا اشتباه است! ین و یانگ بخشی از چرخه هستی هستند که یکدیگر را کامل می کنند، مانند شب و روز.

میدان تیان فو دز شهر چنگدو چین

المان های میدان تیان فو

در مرکز میدان تیان فو المانی طلایی قرار دارد. این المان در سال ۱۳۸۰ شمسی (۲۰۰۱ میلادی) در خرابه‌های جینشا (Jinsha Ruins) کشف شد. نام این المان پرنده خورشید است. پرنده خورشید از ورقی فلزی به شکل حلقه ساخته شده‌است. این المان تنها مجسمه‌ای نیست که در میدان تیان فو قرار دارد. در غرب میدان یک مجسمه به عنوان چشمه قرار دارد. رو به رویش در سمت شرق میدان نیز همین مجسمه قرار دارد. ستون های اژدها شکل این دو آبنما، نماد تمدن رودخانه های یانگ تز (Yangtze) و رودخانه زرد (Yellow) هستند.

نیل گشت دیدن این چشمه را در شب توصیه می‌کند. آهنگی که در شب پخش می‌شود و آبنماها به صورت کاملا هماهنگ با آن می رقصند، بسیار شنیدنی است. این قطعه موسیقی مخصوص تیان فو ساخته شده است و داستان رشد و پیشرفت شهر چنگدو در مدت زمانی کوتاه را بیان می‌کند. نورپردازی رمانتیک این آبنماها یک شب خاطره انگیز برایتان می سازد.

میدان تیان فو دز شهر چنگدو چین

جاذبه های گردشگری اطراف میدان تیان فو

موزه علم و فناوری سیچوآن

Sichuan Science and Technology Museum

در شمال میدان تیان فو موزه علم و فناوری سیچوآن قرار دارد. مجسمه سنگی بزرگ رئیس مائو (Chairman Mao) جلوی موزه ایستاده است و برای گردشگران دست تکان می دهد. بازدید از این موزه برای توریستان و گردشگران رایگان است. در موزه علم و فناوری سیچوآن دستاوردهای فضایی و هوانوردی، ماشین آلات، رباتیک، علوم زیستی، بوم شناسی و محیط زیست به نمایش گذاشته شده است.

میدان تیان فو دز شهر چنگدو چین

گالری هنر سیچوآن

Sichuan Art Gallery

پس از بازدید از موزه علم و فناوری به سمت شمال غرب میدان قدم بزنید. موزه هنر سیچوآن یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری چنگدو است. در این موزه نمایشگاه‌های هنری بسیار جذابی برگزار می‌شود.

گالری هنر میدان تیان فو دز شهر چنگدو چین

موزه چنگدو

Chengdu Museum

دوست دارید بزرگ‌ترین موزه چنگدو را ببینید؟ موزه چنگدو در غرب میدان قرار دارد و موضوعات وسیعی را پوشش می‌دهد. این موزه سه بخش دارد؛ تاریخ عمومی، آداب و رسوم محلی و هنر نمایش عروسکی با سایه. بخش سوم برای بیشتر توریستان جالب توجه است. نکات جالبی از حقایق این نمایش عروسکی گفته می شود. همچنین در موزه چنگدو یافته‌های با ارزش باستان شناسی از منطقه سیچوآن به نمایش گذاشته شده است.

موزه چنگدو در میدان تیان فو دز شهر چنگدو چین

مسجد امپراطوری

Imperial Mosque

به مسیر خود در جهت جنوب غربی ادامه دهید. مسجد بزرگ امپراطوری را خواهید دید. این مسجد متعلق به قرن شانزدهم است و بزرگ‌ترین مسجد در استان سیچوآن محسوب می‌شود که کتب مقدس و اسناد اسلامی با ارزشی در آن نگهداری می‌شود.

کاخ هنر جینچنگ

Jincheng Art Palace

در شرق این میدان کاخ هنر جینچنگ قرار دارد. در این مکان هنرمندان مختلف از سرتاسر دنیا برنامه اجرا می‌کنند. امیدواریم در مدت اقامت شما در شهر چنگدو، یکی از این فستیوال‌های هنری برگزار شود تا از نزدیک شکوه و عظمت هنر را ببینید.

کاخ هنر جینچنگ در میدان تیان فو دز شهر چنگدو چین

پارک مردم

People’s Park

۱۰ دقیقه پیاده‌روی به سمت غرب از میدان، شما را به پارک مردم می‌رساند. پارک مردم معروف‌ترین پارک تاریخی و تفریحی شهر چنگدو است. در این پارک بسیاری از مردم محلی را در حال استراحت، رقص و آواز می‌بینید.

جاذبه‌های گردشگری اطراف میدان تیان فو به این ۶ مکان ختم نمی‌شود. نیل گشت معروف‌ترین آن‌ها را معرفی کرد. جاذبه‌های دیگری نیز مانند خیابان چونکشی (Chunxi Road)، تئاتر سیچوآن (Theater) و کتابخانه سیچوآن (Sichuan Provincial Library) در نزدیکی این میدان قرار دارند.

پارک مردم در نزدیکی میدان تیان فو دز شهر چنگدو چین

مراکز خرید میدان تیان فو

مراکز خرید بسیاری در اطراف میدان تیان فو قرار دارد که مقصد مناسبی برای خرید کردن توریستان و گردشگران محسوب می‌شوند. محبوب‌ترین این فروشگاه‌ها Far Eastern Department Store،Moore Department Store ، Renhe، Spring Department Store و  Maoye Department Store هستند.

مرکز خرید میدان تیان فو دز شهر چنگدو چین

با وسایل حمل و نقل عمومی به میدان تیان فو بروید

  1. خط متروی ۱ یا ۲ را سوار شوید و در ایستگاه این میدان پیاده شوید.
  2. خطوط اتوبوس ۱۶، ۴۵، ۵۱، ۶۱ یا ۶۴ را سوار و در شرق میدان پیاده شوید.
  3. خطوط اتوبوس ۱۳، ۳۰، ۴۷، ۵۱، ۶۴ یا ۷۸ را سوار و در خیابان شویی (Xiyu Street) از اتوبوس پیاده شوید.
  4. خطوط اتوبوس ۴۷، ۵۱، ۶۲، ۱۰۴ یا ۳۳۴ را سوار و در خیابان دونگی (Dongyu Street) پیاده شوید.

حمل و نقل عمومی در میدان تیان فو دز شهر چنگدو چین

نیل گشت در بازدید از میدان تیان فو پیشنهاد می کند:

در میدان تیان فو همه روزه می‌توانید اتوبوس های توریستی چنگدو به مقصد مرکز تحقیقات پانداها (Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding)، معبد ووهو (Wuhou Temple)، موزه سانکسینگدوی (Sanxingdui Museum) و سیستم آبیاری دوجینگ یان (Dujiangyan Irrigation System) را سوار شوید و از سفر به شهر چنگدو لذت ببرید.

نویسنده: کیمیا مرادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.