اپرای سیچوان چنگدو

معرفی و تصاویر

اپرای سیچوان Sichuan Opera یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین اپراهای چینی است. این اپرا در اواخر سلسله پادشاهی مینگ در سیچوان متولد شد. اپرایی که شما به تماشای آن خواهید رفت درواقع از تلفیق ۵ سبک ملودی باستانی چینی تشکیل‌شده است. شهر چنگدو چین مهد اپرای سیچوان است. اگر در شهر چنگدو اقامت ندارید، نگران نباشید! در شهرهای دیگر مانند چونگ جینک (Chongqing)، گویژو (Guizhou)، یونین (Yunnan) و هوبی (Hubei) هم اپرای سیچوان اجرا می‌شود و می‌توانید همراه خانواده به تماشایش بنشینید. برای شناخت این اپرای چینی با نیل گشت تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اپرای سیچوان در چنگدو

اپرای سیچوان در یک نگاه

  • دلیل محبوبیت بین توریستان: نمایش ماسک یا تغییر چهره
  • مدت‌زمان نمایش: ۹۰ دقیقه

سبک‌های موجود در اپرای سیچوان:

  • Gaoqiang – 高/高
  • Kunqiang – 崑/昆
  • Huqing voice – 鬍/胡
  • Tanxi – 彈/彈
  • Dengdiao / Dengxi / Lantern theatre – 燈/灯

بهترین محل برای تماشای اپرای سیچوان: خانه اپرای شافنگیاوین (Shufengyayun Sichuan Opera House) واقع در شهر چنگدو
اماکن توریستی اطراف خانه اپرای شافنگیاوین: پارک فرهنگ چنگدو (Chengdu Culture Park)، پارک بایهیوتن (Baihuatan Park)، عمارت کویینگ یانگ (Qingyang Palace)، کلبه دوفو (Du Fu Cottage)

اپرای سیچوان در چنگدو

تاریخچه اپرای سیچوان

در چین باستان پنج سبک متفاوت وجود دارد. این پنج سبک تا قبل از پدید آمدن اپرای سیچوان هرکدام به‌صورت جداگانه به روی صحنه می‌رفتند. حداقل یکی از این سبک‌ها قدمتش به اوایل دوران سه پادشاهی بازمی‌گردد که با موسیقی محلی اجرا می‌شد و اپرای کنجون (Canjun opera) نام داشت. در دوره پادشاهی تانگ (Tang dynasty) یک گروه پنج نفره برای اجرای اپرا به شهرت رسیدند و در سلسله سونگ (Song dynasty) اپرای چینی پیشرفت چشم‌گیری کرد و شکل درام پیدا کرد. در اصطلاح چینی به این سبک اپرا زاجو (zaju) گفته می‌شود. در چین باستان سبک‌های مختلف اپرا در حال تلفیق با یکدیگر بودند و مردم از دیدن نمایش‌های تازه به وجد می‌آمدند.

اپرای سیچوان در چنگدو

در سلسله مینگ (Ming) مهارت‌هایی مختص منطقه جینلینگ (Jinling) یا نانجینگ امروزی (Nanjing) وارد اپرای سیچوان شد. درنهایت در دوران پادشاهی امپراتور یانگ ژنگ (Yongzheng) و چیانلانگ (Qianlong) ملودی‌های محلی مانند بانگژی (Bangzi)، یی یانگ (Yiyang)، پی هوانگ (Pihuang) و کوانچو (Kunqu) وارد فرهنگ، آداب‌ورسوم و زبان مردم سیچوان شدند. این ملودی‌ها بر روی جشن‌های چینی مانند جشن فانوس‌ها بسیار تأثیر گذاشتند. امروزه بسیاری از ترانه‌های کوتاه محلی مردم سیچوان برگرفته از این ملودی‌ها هستند.

تاریخچه اپرای سیچوان در چنگدو

اپرای سیچوان متفاوت‌ترین نمایش جهان

اپرای سیچوان به خاطر ملودی‌ها، ترانه‌ها و نحوه آواز خواندنش محبوب شده است. در اپرای سیچوان اجراکنندگان از محدودیت کمتری نسبت به اپرای بیجینگ (Beijing opera) یا همان اپرای پکن دارند. اپرای سیچوان بیشتر شبیه به نمایش است و بازی در آن بسیار حساب‌شده و دقیق صورت می‌گیرد. موسیقی در این اپرا به کمک ناقوس (gong) کوچک و کمانچه چینی (Erhu) اجرا می‌شود.

اجرای موسیقی اپرای سیچوان در چنگدو

نمایش تغییر چهره در اپرای سیچوان

Face Changing

مردم در چین باستان برای دور کردن حیوانات وحشی صورت خود را رنگ می‌کردند. اپرای سیچوان این مهارت باستانی را به هنر نمایشی تبدیل کرده است. هنرمندان در این نمایش لباس سنتی به تن دارند و چندلایه ماسک‌های مختلف و البته بسیار نازک روی صورتشان می‌گذارند. نمایش با رقص شروع می‌شود و بعد از گذشت زمان سرعت می‌گیرد. هنرمندان سر خود را مرتب بالا و پایین یا به پشت می‌برند و با این حرکات جای ماسک‌ها مدام عوض می‌شود. سرعت این نمایش شما را متحیر می‌کند. بااینکه اکثر توریستان و گردشگران ترفند یا حقه نمایش ماسک را می‌دانند بازهم از تغییر چهره سریع هنرمندان بیشترین لذت را می‌برند. کنترل این ماسک‌ها همراه با رقص بسیار سخت است.

https://www.nilgasht.ir/%d9%85%d8%b1%d8%a7%d8%b3%d9%85-%da%86%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%b1-%da%86%db%8c%d9%86/

طراحی لباس اپرای سیچوان در چنگدو

نمایش‌های دیگری که در این اپرا اجرا می‌شوند هم هیجان‌انگیز هستند. نمایش غلتاندن نور (Rolling Light)، دمیدن آتش (Fire Spitting)، نمایش سایه (Shadow Play) دیگر نمایش‌های این اپرا هستند که به ترتیب تصاویرشان را در زیر می‌بینید.

اجرای اپرای سیچوان در چنگدو

لباس بازیگران در اپرای سیچوان

کمتر کسی به لباس‌های هنرمندان و تفاوت‌هایشان دقت می‌کند. لباس هنرمندان اپرای سیچوان با توجه به پوشش مردم در سلسه مینگ (Ming Dynasty) طراحی می‌شود. در طراحی این لباس‌ها گاهی نشانه‌هایی از سلسله‌های تانگ (Tang)، سانگ (Song)، یوان (Yuan) و چینگ (Qing) دیده می‌شود. سبک تمام لباس‌های هنرمندان یکی است و تنها رنگ و نشانه‌هایشان باهم متفاوت است. با دقت به این تفاوت‌ها می‌توانید شخصیت‌های مختلف نمایش را بشناسید.

اجرای اپرای سیچوان در چنگدو

هنرمندانی که نقش امپراتور یا وزیر را بازی می‌کنند لباس‌های درخشان با نقش اژدها دارند. به این لباس مانگپائو (mangpao) می‌گویند. رتبه‌های بعدی لباس‌های ساده‌تر همراه با گلدوزی‌های مختلف در پشت و جلو می‌پوشند. این مقام‌ها کمربند ندارند. به این لباس ژزی (zhezi) می گویند. سایر کسانی که رتبه خاصی ندارند لباس‌هایشان ساده و بدون نقش است. لباس هنرمندانی که نقش ژنرال و سرباز را بازی می‌کنند به ترتیب کایجیا و کائوزا (kaijia and kaozi) نام دارد.

لباس زنان در اپرای سیچوان با آستین‌های بسیار بلند طراحی‌شده است. جنس پارچه این لباس‌ها بسیار ظریف است به همین دلیل هنگام رقص آستین‌ها به‌صورت آبی روان همراه هنرمندان به حرکت درمی‌آیند. رقص پرواز با این لباس (Long Sleeve Fluttering) بسیار دیدنی است.

نمایش اپرای سیچوان در چنگدو۲

گریم هنرمندان اپرای سیچوان

شاید حدس زدن نقش‌های مختلف تنها از روی لباس کمی دشوار باشد به همین دلیل سال‌هاست که هنرمندان اپرای سیچوان کاراکتر و شخصیتشان را توسط رنگ گریم به حضار معرفی می‌کنند. نیل گشت پیشنهاد می‌کند این رنگ‌ها و نشانه‌هایشان را در دفترچه سفرتان یادداشت کنید تا از اپرا بیشترین لذت را ببرید.

  • آرایش قرمز به افراد وفادار اشاره می‌کند.
  • آرایش سیاه به افراد باایمان اختصاص دارد.
  • گریم سفید مخصوص افراد خیانت‌کار است.
  • آرایش چندرنگ به خداهای باستانی و ارواح اشاره دارد.
  • گریم سفید که تنها بین چشم‌ها و بینی بازیگر دیده می‌شود اشاره به شخصیت دلقک دارد.

اپرای سیچوان در چنگدو

ویژگی‌های اپرای سیچوان

اپرای سیچوان ترکیبی از روایت‌های طنز، واقعی و نمایش‌های آکروبات و رقص است. بیشتر نمایش‌های این اپرا از رمان‌های کلاسیک چینی، افسانه‌ها و داستان‌های عامیانه اقتباس‌شده است که با دیالوگ‌هایی سرزنده و همراه با چاشنی طنز اجرا می‌شوند.

اپرای سیچوان در چنگدو

بهترین سالن نمایش چنگدو برای تماشای اپرای سیچوان

خانه اپرای شافنگیاوین (Shufengyayun Sichuan Opera House) بیش از ۱۰۰ سال است که اپرای سیچوان را برگزار می‌کند. این سالن اپرا در پارک فرهنگ شهر چنگدو (Chengdu Culture Park) قرار دارد. برای رفتن به پارک فرهنگ باید به جاده کوانتای (Chengdu Culture Park) بروید.

سالن اپرای شافنگیاوین باسابقه‌ای ۱۰۰ ساله بهترین استعدادهای چین را دورهم جمع کرده است. ساعت شروع نمایش ۸ شب است. توریستان و گردشگرانی که زودتر به سالن نمایش رفته‌اند از تجربه دیدن نحوه گریم بازیگران تعریف کردند. بنا برای اگر شما هم دوست دارید پشت‌صحنه این اپرا را ببینید و با بازیگران عکس بگیرید باید کمی زودتر خودتان را به اپرا برسانید. در شافنگیاوین حوصله شما سر نخواهد رفت. می‌توانید به خانه چای محلی بروید یا به تماشای آثار نفیس و هنری محلی سیچوان مشغول شوید. حتماً ترافیک شهر چنگدو را در نظر بگیرید.

اپرای سیچوان در چنگدو

اگر خانه اپرای شافنگیاوین را برای تماشای اپرای سیچوان انتخاب کردید نکات زیر را به خاطر بسپارید:

  • هزینه بلیت: ۱۸۰ تا ۲۶۰ یوان
  • ساعت نمایش: ۸ تا ۹:۳۰ شب
  • خطوط اتوبوس: ۲۵، ۴۶، ۱۰۳

نویسنده: کیمیا مرادی | گردآوری‌شده در تحریریه نیل گشت

سفر به چین را با ما تجربه کنید.