// مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو ، کی و چطوری بغلشون کنیم؟ - نیل گشت

مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو ، کی و چطوری بغلشون کنیم؟

معرفی و تصاویر

برای دیدن پانداها باید ۲۵ کیلومتر از شهر چنگدو Chengdu دور شوید. از قدیم گفته‌شده:”هر که طاووس خواهد، جور هندوستان کشد!”. مؤسسه نگهداری پانداها در چین نیازمند تأسیسات عظیمی است تا بتواند زیستگاه پانداهای غول پیکر را شبیه سازی کند. به همین دلیل کمی از شهر فاصله دارد. هدف اصلی مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو Chengdu Research Base of Giant Panda Breeding، حفظ این پانداهای غول پیکر از انقراض است. بازدید از پانداها جذاب‌ترین جاذبه گردشگری برای توریست ها در شهر چنگدو است! اگر می‌خواهید به چنگدو سفر کنید باید بگوییم شما خیلی خوش شانس هستید چون می‌توانید پانداهای قرمز را هم از نزدیک ببینید.

مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو

با تاریخچه مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو آشنایی دارید؟

نیل گشت امروز به تمام سوالات ذهن کنجکاو و مشتاق شما پاسخ می‌دهد. مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو چرا و چه زمانی تأسیس شد؟ این نهاد در سال ۱۹۸۷ میلادی (۱۳۶۶ شمسی) فعالیت خود را با نجات ۶ پاندای غول پیکر شروع کرد. ۲۱ سال بعد ۱۲۴ پاندا در این مرکز متولد شدند و جمعیت پانداها به ۸۳ پاندا رسید. بازدید از این مرکز برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ میلادی (۱۳۷۲ شمسی)، برای عموم آزاد شد. هدف این مرکز آموزش علمی و بهبود آگاهی مردم برا حفظ حیات وحش است. در این مرکز از حیوانات نادر بسیاری محافظت می‌شود و تنها موزه موضوعی در جهان است که بر روی حفظ گونه‌های حیوانی در حال انقراض تمرکز کرده‌است.

مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو

محیط زندگی پانداهای چنگدو

مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو در منطقه شمالی چنگدو، تپه فوتو (Futou) واقع شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب این مکان دسترسی آسان گردشگران و داشتن پتانسیل کافی برای مهیا کردن زیستگاه پانداها بوده است. این زیست بوم از دریاچه، رودخانه، جنگل، چمنزار و جنگل‌های بامبو تشکیل شده است. علاوه بر این‌ها این منطقه دارای چشم اندازهای طبیعی مناسبی است که بسیار حرفه ای با چشم اندازهای مصنوع ترکیب شده است.

مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو

در مرکز تحقیقات پانداها چه می بینید؟

  • جنگل بامبو: می‌توانید از دیدن جنگل های بامبو لذت ببرید! تورهای محیط زیست متناسب با این جنگل‌ها شکل گرفته است. علاوه بر دیدن بامبوها می‌توانید از شکوفه‌های گیلاس و آلبالو، همچنین گیاهان زینتی لذت ببرید.
  • طاووس‌ها و قوها: در بازدید از مرکز تحقیقات پانداها شانس دیدن این پرندگان زیبای در حال انقراض را به خودتان بدهید. علاوه بر طاووس‌ها و قوها شما هزاران نوع حشره و پروانه را خواهید دید. از پانداهایی که شبیه به راکون هستند، غافل نشوید.
  • موزه پانداهای غول پیکر: این بخش شامل سه قسمت سالن پانداهای غول پیکر (Giant Panda Hall)، سالن فسیل‌ها (Vertebrate Hall) و سالن پروانه‌ها (Butterfly Hall) است. بسیاری از اطلاعات در مورد گونه‌های جانوری، فسیل ها و .. همچنین کتاب‌های مختلف در مورد پانداهای غول پیکر از سراسر جهان  در این بخش قابل مشاهده و در دسترس است.

مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو

گردشگران از پانداهای کوچک عکس نمی گیرند!

حتما فیلم‌های مختلفی در مورد بازی بچه پانداها در صفحات مجازی دیده‌اید! بچه پانداها خیلی بامزه‌اند. شما در بازدید از مرکز تحقیقات پانداهای چنگدو می‌توانید این بامزه‌های کوچک را از نزدیک ببینید. یکی از قوانین مهم این مرکز، نگرفتن عکس از بچه پانداهاست! فلاش دوربین و گوشی‌های هوشمند به چشم‌هایشان آسیب می‌زند. در این مرکز ویدئوهای زیادی از پانداها تولید شده که در طی ضبط آن‌ها نکات ایمنی رعایت شده است. یکی از این ویدئوها، مستندی در مورد تولد پانداهاست. مادران بی تجربه گاهی اوقات متوجه نیستند که آنچه از شکمشان بیرون آمده است، فرزندشان است. به همین دلیل این پرستاران پانداها هستند که باید بچه پاندا را از مادر حفظ کنند تا هنگام غلط زدن یا تکان خوردن مادر، کشته نشود.

مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو

بهترین زمان بازدید از پانداها در چنگدو

گردشگرانی که از دیدن پانداها لذت برده‌اند، سحر خیز بوده‌اند! اگر می‌خواهید پانداها را سرحال و با نشاط ببینید حتما صبح زود از خواب بیدار شوید. بهتر است برنامه ریزیتان طوری باشد که بین ساعت ۸ تا ۱۱ صبح در مرکز تحقیقات پانداها باشید. در این بازه زمانی می‌توانید پانداها را در حال فعالیت‌های روزمره مانند: غذا خوردن، بازی کردن و … ببینید. بعد از ساعت ۱۱ باید برایشان لالایی بخوانید!

مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو

اگر در اواخر تابستان یا اوایل پاییز به چنگدو می‌روید، شانس دیدن بچه پانداهای تازه متولد شده در مهدکودک پانداها را خواهید داشت. زمان طلایی تولد پاندها ماه‌های سپتامبر و اکتبر است. این زمان معادل ۱۰ شهریور تا ۹ ام آبان در تقویم ماست. فعالیت‌هایی مانند روز داوطلبانه نگهداری از پانداها و بازی با پانداهای کوچک قبلا در مرکز تحقیقات برگزار می‌شد. اما مدتیست این فعالیت‌ها به حالت تعلیق درآمده‌اند و زمانی برای شروع دوباره آن‌ها اعلام نشده است. به محض اعلام شدن در نیل گشت اطلاع رسانی خواهیم کرد.

مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو

در موزه پانداها غذا بخورید!

احتمالا در موزه پانداها متوجه گذر زمان نمی‌شوید. تا به خودتان می‌آیید ظهر شده است. بهتر است همین جا نهار بخورید. رستوران پاندا، کافه فضای باز و نهارخوری انتخاب بیش‌تر توریست ها برای صرف چای و غذاست. این رستوران ۲۰۰ صندلی دارد و آشپزش از شیوه مخصوصی برای طبخ غذاهای سیچوآن (Sichuan) استفاده می کند، که بسیار معروف است. از کافه هم می‌توانید استفاده کنید. کافه در فضای باز قرار گرفته است و شما فرصتی برای استراحت خواهید داشت. کافه حدود ۱۰۰ صندلی دارد. یادتان باشد در چین زودتر از دیگران به بازدید بروید تا بتوانید زودتر از دیگران هم غذا بخورید وگرنه باید در صف بایستید تا صندلی‌ها خالی شوند!

مطلب پیشنهادی: موزه غذای سیچوآن در چنگدو، لذت چشیدن بهترین غذاهای چینی

مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو

از موزه پانداها سوغاتی بخرید!

دو محل برای خرید سوغاتی در مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو وجود دارد. اولین محل با نام خانه پاندا، سمت راست ورودی قرار گرفته است. فروشندگان این فروشگاه به انگلیسی مسلط هستند. دومین محل مرکز خرید توریست هاست. در این فروشگاه تمام اجناس زیبا و سنتی چین را پیدا می‌کنید.

سری به کتاب فروشی پانداها هم بزنید! این کتاب فروشی نزدیک تئاتر پانداها قرار گرفته است. اگر به پانداها یا حیوانات در حال انقراض علاقه دارید می‌توانید از این کتاب‌ها تهیه کنید.

مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو

مسیرهای دسترسی به مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو

حمل و نقل عمومی: ارزان‌ترین راه رسیدن به پانداها استفاده از خط مترو شماره ۳ است. در ایستگاه خیابان پانداها پیاده شوید. خوشبختانه چین حمل و نقل عمومی خوبی دارد. از اتوبوس هم می‌توانید استفاده کنید. خط های ۱، ۴۹، ۵۳، ۶۳، ۶۴، ۶۹، ۷۱ و ۸۳ به شما کمک می‌کنند تا به مقصد برسید. در پایانه چینگ لانگ چانگ (Qinglongchang) از اتوبوس پیاده شوید و سوار اتوبوس‌های خطوط ۱۹۸ یا ۸۷ شوید.

  •  تاکسی: از تاکسی یا ماشین هم می توانید استفاده کنید. از مرکز شهر تا مرکز تحقیقات پانداها ۱۰ کیلومتر راه است.

مرکز تحقیقات پانداهای غول پیکر چنگدو

راه های ارتباطی با موزه پانداها

می‌توانید به روزترین اطلاعات را در سایت www.panda.org.cn مشاهده کنید. شماره تلفن و آدرس مرکز تحقیقات پانداها نیز به شرح زیر است:

  • تلفن: +۸۶ ۲۸ ۸۳۵۱ ۰۰۳۳
  • آدرس: Xiong Mao Da Dao Xi Duan, Jinniu, Chengdu Shi, Sichuan Sheng, China, 610016
  • با نیل گشت آسوده سفر کنید!

نویسنده: کیمیا مرادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.