// جشن ها و اعیاد کشور چین - نیل گشت

جشن ها و اعیاد کشور چین

این سوال که ” بهترین زمان سفر به چین چه موقعی است؟ ” را بارها از زبان شما شنیده‌ایم. جشن‌ها و تعطیلان چینی می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل تعیین‌کننده تاریخ و مدت زمان تور شما باشند. دیدن مراسم و آئین‌های مردم بومی، تجربه شما را از سفر به چین لذت‌بخش‌تر می‌کند. کشور چین با پیشینه‌ای […]

این سوال که ” بهترین زمان سفر به چین چه موقعی است؟ ” را بارها از زبان شما شنیده‌ایم. جشن‌ها و تعطیلان چینی می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل تعیین‌کننده تاریخ و مدت زمان تور شما باشند. دیدن مراسم و آئین‌های مردم بومی، تجربه شما را از سفر به چین لذت‌بخش‌تر می‌کند. کشور چین با پیشینه‌ای ۵۰۰۰ ساله، جشنواره های بزرگ و سنتی زیادی دارد که همگی بازتابی از فرهنگ غنی این کشور هستند. مهم‌ترین جشن ها و اعیاد کشور چین که به صورت سالانه برگزار می شوند، از این قرارند: “جشنواره بهاری”، “جشن فانوس”، “روز نظافت مقبره‌ها” و “جشن نیمه پاییز”. هر یک از این اعیاد ویژگی‌های منحصر به فردی دارند و به طرز به خصوصی جشن گرفته می‌شوند. با نیل گشت همراه باشید تا با تمام تاریخ‌های مهم در چین آشنا شوید و بتوانید بهتر برای زمان سفرتان تصمیم بگیرید!

تاریخچه تعطیلات و جشن‌های چینی

جشن‌های چینی مانند سایر کشورها بر پایه زمان برداشت محصول و اعتقادات مذهبی مردم شکل گرفته است. مهم‌ترین جشن در چین، جشن سال نو یا فرا رسیدن بهار است. خوب است بدانید که جشن سال نو در کشورهای کره و ویتنام نیز با آئین چینی جشن گرفته می‌شود.

فستیوال ها، جشن ها و اعیاد کشور چین

چینی‌ها از تقویم شمسی- قمری (lunisolar) استفاده می‌کنند. در این تقویم روزهای سال با توجه به حرکات ماه و خورشید محاسبه می‌شود. پس می‌توان فهمید که برای تعیین روزهای خاص مانند جشن‌ها و تعطیلات چین هم از تقویم شمسی و هم از تقویم قمری کمک می‌گیرند. استفاده از تقویم شمسی- قمری در چین باعث شده است تا روزهای خاص و مهم در تقویم چینی ثابت نباشند. یادتان باشد برای سفرتان تقویم چینی همان سال را بررسی کنید!

تاریخ مهم‌ترین جشن‌های چین در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰

جشن چینی ۲۰۱۹ ۲۰۲۰
چوچشی (Chu Xi): سال نو چینی ۱۵/۱۱/۱۳۹۷ ۴/۱۱/۱۳۹۸
چون جی (Chun Jie): جشنواره بهاری ۱۶/۱۱/۱۳۹۷ ۵/۱۱/۱۳۹۸
چینگ مینگ جی (Qing Ming Jie): روز بزرگداشت رفتگان ۱۶/۱/۱۳۹۸ ۱۶/۱/۱۳۹۹
روز کارگر (Labor Day) ۱۱/۲/۱۳۹۸ ۱۲/۲/۱۳۹۹
دوآن ووجی (Duanwu Jie): جشن قایق اژدها ۱۷/۳/۱۳۹۸ ۵/۴/۱۳۹۹
شونگ چی جی (Zhongqiu Jie): جشنواره پاییزی ۲۲/۶/۱۳۹۸ ۱۰/۷/۱۳۹۹
گو چینگ ری (Guo Qing Ri): روز ملی چین از ۹/۷/۱۳۹۸ تا ۱۵/۷/۱۳۹۸ از ۱۰/۷/۱۳۹۹ تا ۱۶/۷/۱۳۹۹
ژانگ یوآن جی (Zhong Yuan Jie): جشنواره شبح ۲۴/۵/۱۳۹۸ ۱۲/۶/۱۳۹۹
دونگ جی (Dong Jie): جشنواره زمستانی ۲/۱۰/۱۳۹۸ ۲/۱۰/۱۳۹۹

همان طور که گفته شد روزهای مهم در چین تاریخ ثابتی ندارند. نگران نباشید! نیل گشت تاریخ‌های مهم چینی را در دو سال پیش رو برای شما پیش‌بینی کرده است.

 

جشن شب سال نو چینی

جشن‌های چوشی و چون جی در واقع هر دو مربوط به سال نو چینی می‌شوند. چوشی معروف به جشن سال نو است که شب قبل از سال نو برگزار می‌شود و چون جی معروف به جشن بهاره است که روز بعد، یعنی اولین روز سال جدید برگزار می‌شود. گاهی اوقات به چون جی هم جشن سال نو می‌گویند. جشن چوشی یا جشن شب سال نو چینی مانند بسیاری از کشورها با دور هم جمع شدن خانواده، خوردن شامی مخصوص، شکر گزاری و بازی‌های دسته جمعی تا نیمه شب برگزار می‌شود.

جشن شب سال نو در چین

جشن ها و اعیاد کشور چین: جشنواره فانوس Lantern Festival

جشنواره فانوس نیز یکی دیگر از اعیاد سنتی کشور چین است که هر سال در روز پانزدهم اولین ماه تقویم قمری برگزار می‌شود. در واقع، این جشن به نوعی اختتمایه جشن بهاره است. این جشن نیز مانند هر مراسم دیگری، آداب و رسوم و قواعد خاص خود را دارد که در اینجا به تفصیل معرفی می‌شود.

اگر دوست دارید در جشن فانوس‌ها شرکت کنید، باید بهمن امسال (۴/۱۱/۱۳۹۸) راهی چین شوید. بعد از خوردن شام مخصوص، مردم به خیابان‌ها می روند و فانوس‌هایشان را روشن می‌کنند. چینی‌ها معتقدند نور فانوس‌ها روح شیاطین را دور و آرزوها را برآوره می‌کند. مردم فانوس‌ها را تا صبح روشن نگه می‌دارند و درب خانه‌ها را قفل می‌کنند. آن‌ها معتقدند صبح روز بعد در را به روی ثروت و سلامتی باز خواهند کرد.

  • تماشای فانوس‌ها

در جشن فانوس، فانوس‌های پر زرق و برق و زیبا در اشکال و اندازه‌های مختلف در هر کجای کشور به چشم می‌خورند. علاوه بر فانوس‌ها، برنامه آتش بازی هم به راه است و طرح‌های مختلف و رنگارنگ در دل آسمان به زیبایی می‌درخشند.

  • حدس زدن معمای فانوس‌ها

حدس زدن معمای فانوس‌ها یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که در جشنواره فانوس انجام می‌شود به این ترتیب که هر فانوس حامل یک معماست و افراد باید پاسخ این معماها را حدس بزنند. هر کسی که بتواند پاسخ صحیح را حدس بزند، می‌تواند کاغذ داخل فانوس را برداشته و از برگزارکننده جشن بخواهد که پاسخ صحیح را بازگو کند. اگر پاسخ درست بود، فرد یک هدیه کوچک از برگزار کننده دریافت می‌کند. از آنجا که فعالیت‌های فکری این چنینی بسیار هیجان انگیز و جالب هستند، این جشن به یکی از پرطرفدارترین اعیاد کشور چین تبدیل شده است.

جشنواره فانوس در جشن ها و اعیاد کشور چین

  • رقص‌های محلی چینی

از دیگر فعالیت‌های هیجان انگیز جشن نیمه پاییز، می‌توان به رقص شیر و راه رفتن با پاهای چوبی اشاره کرد. در رقص شیر، دو رقصنده یکی در قسمت سر و یکی در قسمت دم شیر قرار می‌گیرند و قدم‌های موزون و هماهنگ با موسیقی بر می‌دارند. گاهی نیز می‌پرند و گاهی غرش می‌کنند.

جشن بهاره در چین

یکی دیگر از رقص‌های محلی مخصوص این جشن، راه رفتن روی پاهای بلند چوبی است. به این ترتیب که افراد ماهر روی پاهای چوبی ایستاده و با آن‌ها در میان مردم راه می‌روند. اجرا کنندگان این رقص لباس‌های رنگارنگ و باشکوهی می‌پوشند و شخصیت حیوانات مختلف، راهبان، دلقک‌ها، ماهی گیران و … را تقلید می‌کنند که بسیار دیدنی و پر طرفدار است.

  • خوردن Yuan Xiao

مهم‌ترین خوراکی این جشن، Yuan Xiao است. پودینگ شیرینی که به شکل دایره و از آرد برنج درست می‌شود و با مواد مختلفی پر می‌شود. گاهی به جشن فانوس، جشن Yuanxiao نیز گفته می‌شود.

جشنواره فانوس ها در جشن ها و اعیاد کشور چین

اگر از گشت و گذار شبانه و روشن کردن فانوس خسته شدید می‌توانید به هتل باز‌گردید و برنامه محبوب سال نو چینی را ببینید. این برنامه هر سال از شبکه CCTV چین پخش می‌شود. با دیدن این برنامه عاشق رقص چینی می‌شوید!

فستیوال های چینی، جشن ها و اعیاد کشور چین

جشنواره یا فستیوال بهاری در چین

The Spring Festival ، از مهمترین جشن ها و اعیاد کشور چین

چون جی یا جشنواره بهاری مهم‌ترین جشن در چین و کشورهایی مانند کره، ویتنام، سنگاپور، اندونزی، مالزی و تایلند است. بیشتر مردم چین در تعطیلات بهاری به زادگاه خود باز می‌گردند و سال نو را در کنار خانواده جشن می‌گیرند. همان طور که گفته شد این جشن تاریخ مشخصی ندارد اما می‌توانید برای شرکت در چو شی و چون شی، بهمن ماه به چین سفر کنید.

در میان جشن ها و اعیاد کشور چین جشن بهاره یکی از مهم‌ترین و رسمی‌ترین آنهاست که از روز اول تا پانزدهم اولین ماه تقویم قمری برگزار می‌شود. این جشن معادل جشن کریسمس در آمریکاست. حدود یک ماه پیش از جشن بهاره، مردم با نطافت منازل و خرید کردن و تهیه خوراکی‌های مختلف خود را برای این جشن آماده می‌کنند. روش برگزاری این جشن به این صورت است که مردم روی درب ورودی منازل خود فانوس‌های قرمز و اشعار دو بیتی نصب می‌کنند و ترقه بازی و آتش‌ بازی می‌کنند و به این ترتیب همه جا عطر و بوی بهاری و شادی می‌گیرد.

جشن بهار در چین با رقص شیر، رقص اژدها، آتش بازی، پاکت های قرمز شانسی، خوردن آبنبات‌های رنگارنگ و غذاهای خوش عطر چینی دیدنی و جذاب است. رقص شیر و اژدها را بارها و بارها در فیلم‌های چینی و ساخته‌های هالیوود دیده‌اید اما دیدن این مراسم از نزدیک یک تجربه شیرین و باورنکردنی است.

رقص اژدها در جشن های چینی

اگر قصد شرکت در جشنواره بهاری را دارید، نیل گشت پیشنهاد می‌کند یک دست لباس قرمز در چمدانتان بگذارید. رنگ غالب فستیوال بهاری چین قرمز است. چینی‌ها در سال نو لباس قرمز می‌پوشند. آن‌ها معتقدند این رنگ روح شیاطین و مال بد را از زندگیشان دور می‌کند.

تعطلات تقویم چینی، جشن ها و اعیاد کشور چین

یکی از مهم‌ترین آئین‌های سال نو چینی گرفتن عکس خانوادگی روبه روی خانه پدری یا در سالن اصلی خانه است. با توجه به فرهنگ پدر سالاری، پدر خانواده در مرکز می‌نشیند و بقیه اعضای خانواده در اطراف می‌ایستند. جشن بهار یا همان سال نو چینی ۲ هفته ادامه دارد و در طی این ۱۵ روز جشن فانوس‌ها (Yuan Xiao Jie) هم برگزار می‌شود. هنگام قدم زدن در خیابان‌های شهر از کنار فانوس‌ها ساده رد نشوید. روی هر فانوس معمایی نوشته شده است. اگر جواب معما را پیدا کنید، صاحب فانوس به شما هدیه می‌دهد و برایتان دعای خیر می‌کند.

مهمانی ها، جشن ها و اعیاد کشور چین

ویژگی های جشن بهاره در کشور چین

از دیگر ویژگی‌های این جشن، دید و بازدید با اقوام و فامیل است. در این ایام خانواده‌ها برای صرف شام خانوادگی دور یکدیگر جمع می‌شوند و اوقات خوشی را سپری می‌کنند و جوانان برای طول عمر بزرگ ترها و سلامتی آن‌ها دعا می‌کنند و بچه ها بعد از تبریک سال نو از بزرگ‌ترها هدیه می‌گیرند.

در روز اول جشن بهاره، کودکان لباس‌های نو پوشیده و راهی دید و بازدید با اقوام می‌شوند و از آنها عیدی می‌گیرند. در روزهای بعدی، بزرگ‌ترها به دیدار اقوام رفته و برای یکدیگر آرزوی سالی خوب و با برکت می‌کنند. در آخرین روز جشن بهاره، جشن دیگری به نام جشنواره فانوس یا Lantern Festival برگزار می‌شود.

از آن‌جا که جشن بهاره یکی از جشنواره‌های سنتی کشور چین است، برخی ممنوعیت‌ها نیز در برگزای آن وجود دارد. برای مثال باید از هر گونه رفتار یا سخن بد یومن اجتناب شود چون ممکن است در طول سال اتفاقات ناخوشایندی برای افراد بیفتد. از جمله این کلمات می‌توان به “بد”، “مرده”، “کشتن”، “درد” و امثال آن اشاره کرد. علاوه بر این، نباید بیرون از خانه آب‌پاشی شود زیرا باعث بد شانسی در سال جدید می‌شود. همچنین هنگام جابجا کردن بشقاب‌ها،‌فنجان‌ها و لیوان‌ها باید مواظب باشید تا آنها نشکنند و از همه مهم‌تر در ایام جشن بهاره به هیچ وجه نباید خانه را جارو زد یا موها را کوتاه کرد. در مناطق مختلف کشور چین این بایدها و نبایدها تا حدودی متفاوت هستند و هرکجا، قوانین خاص خود را دارد.

جشن ها و اعیاد کشور چین: جشن نظافت مقبره ها

روز بزرگداشت رفتگان

چینگ مینگ جی دومین فستیوال مهم در چین محسوب می‌شود. مردم برای این روز احترام خاصی قائلند. به این روز، «روز روشنایی خالص» هم می‌گویند. خانواده‌های چینی در این روز مقابر رفتگانشان را تمیز می‌کنند و برای شفای بیماران دعا می‌کنند. آن‌ها سایر تشریفات مذهبی مانند سوزاندن چوب طلسم و کاغذ و خیرات غذا را نیز انجام می‌دهند. قدمت چینگ مین جی به ۲۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد. غذای مخصوص این روز چینگ توآن (Qingtuan) است. چینگ توآن نوعی کوفته چینی است. این کوفته‌ها به خاطر استفاده از سبزیجات معطر چینی رنگ سبز دارند. مواد اصلی در این غذا برنج به همراه گیاه ماگوارت (Chinese mugwort) یا جو است.

روز بزرگداشت رفتگان در چین

این جشن که با نام “روز روشنایی محض” نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین جشن ها و اعیاد کشور چین است که هر سال در یکی از روزهای چهارم، پنجم یا ششم آوریل برگزار می‌شود. در روز نظافت مقبره‌ها، مردم به زیارت مقبره اجداد خود رفته و برای عزیزان از دست رفته خود سوگواری کرده، عود روشن می‌کنند و به دیگران غذا و سکه‌های کاغذی هدیه می‌دهند. همچنین به نظافت و غباررویی از آرامگاه عزیزان پرداخته و با کندن علف‌های هرز اطراف مقبره‌ها و گردگیری قبور، این مکان را تمیز کرده و با گل تزیین می‌کنند. مردم در واقع در این روز، زمین را پاک می‌کنند و با قربانی کردن به اموات خود ادای احترام می‌نمایند.

از آن‌جا که در طول این روز همه چیز تر و تازه می‌شود، مردم به سفرهای کوتاه رفته و یا کایت بازی می‌کنند و یا حتی گل و درخت می‌کارند و این روز را جشن می‌گیرند.

جشن نظافت مقبره ها از جشن ها و اعیاد کشور چین

روز کارگر در چین

دولت چین، دولتی کمونیستی است. بنابراین این روز برای دولتمردان بسیار مهم است.

جشن قایق اژدها در چین

جشن ها و اعیاد کشور چین: Dragon Boat Festival

جشن زیبای قایق اژدها یکی دیگر از جشن‌های سنتی کشور چین است که هر سال در پنجمین روز ماه می، تقویم قمری برگزار شده و هدف از آن گرامی داشت شاعر وطن پرست چینی، Qu Yuan است. دوآن ووجی یا جشن قایق اژدها، یکی از آن مراسم هایی است که نیل گشت دیدنش را توصیه می‌کند. جشن قایق اژدها در اواخر بهار یا اوایل تابستان برگزار می‌شود. این جشن در پنجمین روز از پنجمین ماه چینی برگزار می‌شود. به همین علت به این جشن Double Fifth Festival هم می‌گویند.

آئین‌های جشن قایق اژدها بیش از ۲۰۰۰ سال است که در چین اجرا می‌شود. دوآن ووجی یادواره شاعر ملی چین، کویوآن (Qu Yuan) نیز است. مردم در پنجمین ماه، گیاهان خاصی را در ورودی خانه‌ها می‌گذارند تا ارواح خبیث به منازلشان راه پیدا نکنند. علاوه بر این هرسال در این روز مسابقات قایقرانی برگزار می‌شود. غذای مخصوص جشن قایق اژدها، نوعی کوفته برنج با نام ژونگ ژی (Zongzi) و نوشیدنی مخصوص این روز شونگ هوآنگ ژو (Xionghuang Jiu) است.

فستیوال قایق ها در کشور چین

آداب و رسوم این فستیوال به این ترتیب است:

  • خوردن پیراشکی برنج (Zong zi)

خوراکی مخصوص جشن قایق اژدها، پیراشکی مثلثی شکلی به نام zong zi است که از برنج چسبناک تهیه و داخل آن با مواد مختلفی مانند خرما، آجیل، حبوبات پر می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها این پیراشکی را در منزل درست می‌کنند. روش تهیه این پیراشکی به این صورت است که برنج چسبناک را با مواد میانی دلخواه پر کرده و داخل برگ می‌پیچند و به شکل مثلث در می‌آورند. سپس آن را به مدت ۲۰ دقیقه در آب می‌جوشانند.

  • مسابقه قایق‌های اژدها

یکی از مهم‌ترین بخش‌های جشن قایق اژدها، برگزاری مسابقه قایق‌ها به افتخار شاعر فقید Qu Yuan است. این مسابقه میان دو تیم برگزار می‌شود و قایقی که زودتر به مقصد برسد برنده است و گفته می‌شود که تیم برنده برای روستای خود شادی و برکت به همراه خواهد برد. روش مسابقه به این شکل است که یکی از اعضای تیم در جلوی قایق می‌ایستند و برای بالا بردن روحیه تیم شروع به نواختن طبل می‌کند. اساس این رقابت داشتن روحیه کار تیمی است.

جشنواره قایق ها در چین

  • ساختن کاردستی‌های معطر برای بچه‌ها

یکی از مهم‌ترین کارهای مردم چین در این روز، آویزان کردن برنجاسف کوهی به نام Ai به درب منازل است. آنها این کار را به منظور دورکردن ارواح شیطانی انجام می‌دهند. علاوه بر این، زنان چینی کاردستی‌هایی معطر در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف درست می‌کنند و آن‌ها را به گردن کودکان آویزان می‌کنند و برای سلامتی و شادی آن‌ها دعا می‌کنند.

جشن نیمه پاییز یکی از جشن ها و اعیاد کشور چین

یکی دیگر از جشن ها و اعیاد کشور چین، جشن نیمه پاییز است که هر ساله برگزار می‌شود. در روز جشن نیمه پاییز، قرص ماه کامل می‌شود که در این کشور نمادی از تجدید دیدار است. بنابراین روز جشن نیمه پاییز را جشن تجدید دیدار نیز می‌نامند. این جشن سنتی نیز آداب و رسوم خاص خود را دارد که در اینجا به شما معرفی می‌کنیم.

شونگ چی جی در میانه پاییز برگزار می‌شود به همین دلیل به آن جشن پاییزی گفته می‌شود. مردم چین در این روز برداشت محصول را جشن می‌گیرند. این جشن سه مرحله دارد. این سه مرحله عبارتند از: دورهم جمع شدن، شکرگزاری برای محصول امسال و دعا برای برکت در سال آینده. نکته جالب این جشن کیک مخصوصش است. نام کیک از نام جشنواره در بین توریستان و گردشگران بیشتر شنیده شده است. کیک ماه (Mooncake) نامی است که شما هم در این روز خواهید شنید. دلیل این نام‌گذاری وضعیت ماه در روز جشن پاییز است. ماه کامل است. درون این کیک، پوره لوبیای شیرین می‌گذارند و گاهی رویش را با دانه‌های لوتوس تزئین می‌کنند.

خوراکی های جشنواره های چینی

آداب و رسوم برگزاری جشن نیمه پاییز

  • عبادت ماه

سنت دیرینه عبادت ماه به دوران سلسله Zhou باز می‌گردد که از نسلی به نسل دیگر رسیده است. در دوران مدرن امروزی، مردم میزی از انواع میوه‌ها و کیک ماه (moon cakes) در حیاط قرار می‌دهند و پس از اینکه ماه، از moon cakes را خورد، میز را عقب کشیده و ماه پرستش شده را به نیت سلامتی و شادی به همراه اعضای خانواده میل می‌کنند.

  • تقدیر از ماه

تقدیر از ماه، یکی دیگر از سنت‌های جشن نیمه پاییز است. در شب جشن نیمه پاییز، قرص ماه کامل و درخشان‌تر از همیشه می‌شود. در این هنگام، تمام اعضای خانواده دور یکدیگر نشسته و همزمان با میل کردن moon cakes از ماه تجلیل می‌کنند. در این شب اما، افرادی که دور از خانواده هستند به شدت دلتنگ شده و در حالی که در تنهایی به تماشای ماه می‌نشینند برای اعضای خانواده خود آرزوهای خوب می‌کنند.

جشن نیمه پاییر از جشن ها و اعیاد کشور چین

  • خوردن کیک ماه (moon cakes)

کیک مخصوص جشن نیمه پاییز که کیک ماه نام دارد، کیکی است که با استفاده از آرد درست شده و با انواع آجیل، تخم مرغ، حبوبات یا میوه پر می‌شود و با ظرافت خاصی تزیین می‌شود. از آنجا که ماه در فرهنگ چینی، نمادی از تجدید دیدار با خانواده‌هاست، کیک ماه را نیز به شکل ماه و به صورت دایره تهیه می‌کنند و به همین خاطر است که خوردن این کیک باعث دلتنگی برای افراد غایب خانواده می‌شود.

روز ملی جمهوری خلق چین

این جشن نسبت به سایر جشن‌ها و تعطیلات چینی جدیدتر است. جمهوری خلق چین در سال ۱۳۲۰ شمسی (۱۹۴۱ میلادی) شکل گرفت. اگر دوست دارید در این جشن شرکت کنید، بهتر است شهر هنگ کنگ یا ماکائو را برای اقامت انتخاب کنید. هر سال دولت چین در این شهرها جشن با شکوهی برگزار می‌کند و خوانندگان معروف کنسرت‌های خیابانی دارند. به میدان تیانانمن (Tiananmen) بروید و از جشن لذت ببرید.

جشنواره شبح در چین

جشن شبح یا جشن روح در تابستان برگزار می‌شود. چینیان معتقد هستند که در این روز، ارواح روی زمین پرسه می‌زنند. به همین دلیل در این روز مراسم مذهبی مانند بخور دادن و سوزاندن را انجام می‌دهند. همچنین برای آمرزش رفتگانشان دعا می‌کنند. این جشن ریشه در مذهب بودایی و تائویی دارد.

فستیوال و جشنواره‌های چینی

جشنواره زمستانی در چین

چینی‌ها در جشن زمستانی، بلندترین شب و کوتاه‌ترین روز زمستان را جشن می‌گیرند. دونگ جی درواقع شب یلدای چینی‌ها است. خوراکی مخصوص این شب تنگ یوآن (Tang Yuan) است. تنگ یوآن یک دسر محبوب در چین محسوب می‌شود. این دسر خوشمزه در بین توریستان و گردشگران هم محبوب است. تنگ یوآن با آرد برنج درست می‌شود و طعم شیرین دارد. ممکن است درونش را پر کنند. این دسر خوشمزه را حتما امتحان کنید.

جشنواره زمستانی در چین

روز ولنتاین در چین Valentines’ Day یکی از جشن ها و اعیاد کشور چین

روز ولنتاین که با نام “جشن دو هفته” نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر جشن ها و اعیاد کشور چین است. این جشن هر ساله در روز هفتم جولای برگزار می‌شود و بیشتر مورد توجه جوانان و نوجوانان است.

افسانه معروفی که درباره خاستگاه این جشن سینه به سینه نقل می‌شود بدین شرح است:

گفته می‌شود که در گذشته، گاوچران جوان و فقیری، عاشق هفتمین دختر امپراطور آسمان‌ها شد. آنها با یکدیگر زندگی شادی را می‌گذراندند و صاحب دو فرزند نیز شده بودند تا اینکه امپراطور این خبر را شنید و شدیدا عصبانی شد و دختر خود را از روی زمین به آسمان فرا خواند و وقتی دختر به سمت آسمان به حرکت در آمد، پسر گاوچران دستان او را محکم در دست گرفت. وقتی امپراطور این صحنه را دید، از سنجاق سر دختر، رودخانه ای نقره‌ای ساخت و میان این زوج قرار داد و آنها را از یکدیگر جدا کرد. دختر مجبور شد به ستاره Vega برود و پسر به ستاره Altair. از آن پس این زوج اجازه داشتند تنها یک بار در سال و در تاریخ ۷ جولای با یکدیگر دیدار کنند.

افسانه روز ولنتاین در چین

بر طبق این افسانه در روز دو هفتم، مردم می‌توانند دختر امپراطور و پسر گاوچران را بر روی رودخانه نقره‌ای ببینند و یا با مخفی شدن زیر درختان میوه، گفتگوی شیرین این دو عاشق را با گوش خود بشنودند. در روز ولنتاین چینی، عاشقان به معابد Matchmaker می‌روند و برای عشق خود و ازدواج با او دعا می‌کنند. جوانان مجرد نیز برای پیدا کردن عشق واقعی به معابد رفته و دعا می‌کنند. در این شب عاشقانه، معمولا دختران میزی از انواع میوه‌ها آماده می‌کنند و برای پاکی و خلوص عشق خود به راز و نیاز می‌پردازند.

سفر به چین را با نیل گشت تجربه کنید.

نویسنده: کیمیا مرادی | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.