حمل و نقل در کشور چین

سیستم حمل و نقل مدرن در کشور چین در سال‌های اخیر گسترش بسیار زیادی داشته است. بخش عمده این سیستم شامل حمل و نقل هوایی، دریایی، راه‌آهن، بزرگراه‌ها، حمل و نقل آبی و غیره می‌شود. حمل و نقل ریلی در چین قطارها یکی از به صرفه‌ترین و سریع‌ترین راه‌های حمل و نقل در کشور چین […]

سیستم حمل و نقل مدرن در کشور چین در سال‌های اخیر گسترش بسیار زیادی داشته است. بخش عمده این سیستم شامل حمل و نقل هوایی، دریایی، راه‌آهن، بزرگراه‌ها، حمل و نقل آبی و غیره می‌شود.

حمل و نقل ریلی در چین

قطارها یکی از به صرفه‌ترین و سریع‌ترین راه‌های حمل و نقل در کشور چین به شمار می‌روند. تمامی شهرها و استان‌های این کشور از طریق خطوط راه‌آهن به یکدیگر متصل شده‌اند که از آن جمله می‌توان به خطوط راه‌آهن هانیان به لهاسا که در سال ۲۰۰۶ تکمیل شده اشاره نمود. شاهراه‌های ارتباطی ملی این کشور شامل ژینگوانگ (پکن- گوانگجو)، جینگجیو (پکن- کولون)، ژینگهو (پکن- شانگهای)، ژینگها (پکن- هاربین)، لونگهای (لانژو- لیانگ یونگانگ) می‌شود.

به علاوه خطوط راه‌آهن بین المللی بسیار زیادی نیز وجود دارند که کشور چین را به سایر کشورهای جهان از جمله مغولستان، کره شمالی، موسکو، ویتانم و قزاقستان متصل می‌کنند.

خطوط راه‌آهن داخلی معمولا همیشه شلوغ هستند، به خصوص در ایام تعطیلات رسمی که مردم بومی به سایر نقاط کشور سفر می‌کنند. در سال ۲۰۰۷ نسل جدیدی از قطارهای شهری به سیستم حمل و نقل ملی این کشور وارد شدند که بسیار پر سرعت، ایمن‌تر و راحت‌تر از قطارهای قدیمی هستند.

حمل و نقل هوایی در چین

چین کشوری بسیار بزرگ و پهناور است، بنابراین شاید استفاده از خطوط هوایی بهترین گزینه برای سفر به اقصی نقاط این کشور باشد. شبکه هوایی کشور چین بسیار گسترده است و رشد آن نسبت به دو دهه پیش، بیش از ۳ برابر افزایش داشته است. بیش از ۲۰۰۰ هواپیمای مسافربری، در ۴ شرکت هواپیمایی مهم این کشور فعالیت می‌کنند که شامل: هواپیمایی چین، هواپیمایی جنوبی، هواپیمایی شرقی و خطوط هوایی هانیان می‌شوند. در حال حاضر، فرودگاه چین دارای ۱۲۷۹ مسیر هوایی مشخص است که ۱۰۳۵ عدد از آن‌ها مختص به پروازهای داخلی و ۲۲۴ عدد دیگر مختص پروازهای خارجی (از جمله هنگ کنگ و ماکائو) هستند.

هر سال، در ماه‌های آوریل و نوامبر جدول زمان‌بندی پروازهای داخلی و خارجی به زبان های انگلیسی و چینی منتشر می‌شود و مسافران می‌توانند این جداول را از فرودگاه‌ها و یا دفاتر هواپیمایی کشور چین تهیه نمایند.

وزن مجاز بار (چمدان) افراد بزرگسال در پروازهای درجه اقتصادی ۲۰ کیلوگرم و در پروازهای درجه یک ۳۰ کیلوگرم و برای کیف‌های دستی نیز تا وزن ۵ کیلوگرم رایگان می‌باشد. همچنین هر یک کیلوگرم بار اضافه در این پروازها معادل ۱% از کرایه کامل یک نفر محاسبه می‌شود.

بزرگراه ها، حمل و نقل زمینی در چین

در کشور چین مجموعه‌ای از جاده‌های اصلی بسیار طولانی وجود دارند که تقریبا تمامی شهرستان‌ها، شهرها و کشورهای نزدیک را به یکدیگر متصل می‌کنند. پل‌ها و تونل‌هایی که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند به نوبه خود دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شوند. برای مثال؛ پل‌های معلق رانیانگ و جیانگ ین که بر روی رود یانگ تسه قرار دارند، به ترتیب حدود ۱۳۸۵ و ۱۴۹۰ متر طول داشته و رکوردار سومین و چهارمین پل‌های ‌بزرگراهی در جهان هستند و البته در برخی قسمت‌‌های این پل‌‌ها مبلغی به عنوان عوارض دریافت می‌شود.

آبراه‌‌ها، مسیر حمل و نقل در چین

حمل و نقل آبی در مناطق ساحلی و رودخانه‌ای کشور چین مانند پوتوشان، هانیان، جزیره

هنگ کنگ ، رودخانه یانگ تسه، یتنگ شو و گویلین بسیار رایج است. هنگ کنگ با کمک گرفتن از یک نیروی دریایی واقعی متشکل از کشتی‌های بزرگ، با جزایر قلمرو خود و حتی دیگر نقاط کشور چین از جمله ماکائو، ژوهایی، شن ژن و جونگ شان ارتباط برقرار می‌کند.

رودخانه‌های یانگ تسه و لی به دلیل داشتن چشم‌اندازهای بسیار زیبا و باشکوه، پربازدید‌ترین رودخانه‌های کشور چین محسوب می‌شوند. سفرهای سه روزه با کروز از “چونگ کینگ” به مقصد “یی چانگ” و همچنین سفر با قایق در رودخانه لی از “گویلین” به مقصد “یانگ شو” جزو مشهورترین و محبوب ترین سفرهای کوتاه جهان شناخته می‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *