آیا می دانستید مخترع این ۶ مورد چینی‌ها بوده‌اند؟

اگر با هر فرد سالخورده در شانگهای حرف بزنید ادعا می‌کند که چین هر چیزی از موشک SCUD گرفته تا چوب سلفی را اختراع کرده است. چین به برخی از اختراعات توسط افراد مشخص می‌بالد. اختراعاتی توسط چینی ها انجام شده است که انقدر تعجب آور است مثل اینکه بگوییم بیکینی در عربستان اختراع شده […]

اگر با هر فرد سالخورده در شانگهای حرف بزنید ادعا می‌کند که چین هر چیزی از موشک SCUD گرفته تا چوب سلفی را اختراع کرده است. چین به برخی از اختراعات توسط افراد مشخص می‌بالد. اختراعاتی توسط چینی ها انجام شده است که انقدر تعجب آور است مثل اینکه بگوییم بیکینی در عربستان اختراع شده است. ولی موارد زیر جزو جالب ترین اختراعات چینی ها بوده است:

۱) کاغذ توالت

دستمال توالت
هرچند چینی‌ها کاغذ را در حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد اختراع کردند، ولی ۷۰۰ سال دیگر طول کشید تا آن‌ها بتوانند تشخیص دهند که می‌توانند با کاغذ به فرایند خشک‌کردن، دست پیدا کنند. در قرن ششم بعد از میلاد، عالمی با نام یان ژیتوی (۵۳۱-۵۹۱) در مورد استفاده از کاغذ توالت چنین می‌نویسد: کاغذی که بر روی آن سخنان و تفسیرهای پنج کتاب اصلی و اسامی اسطوره‌ها وجود دارد را من جرئت ندارم به‌عنوان کاغذ توالت مورد استفاده قرار دهم».

https://www.nilgasht.ir/%d8%b3%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%b3-%d8%a8%d9%87%d8%af%d8%a7%d8%b4%d8%aa%db%8c-%d8%af%d8%b1-%da%86%db%8c%d9%86/

۲) دونات (شیرینی گرد)

دونات
امکان دارد دونات بر روی میز غذاهای موجود در شانگهای و پکن نبینید ولی دستور پختی برای شیرینی‌های گرد شکر در دانش‌نامه‌ی قرن پنجم چی مین یائو شوو –قدیمی‌ترین کتاب آشپزی وجود دارد. شیرینی‌پزی باستانی نیازمند حلقه‌ای از خمیر ارزن بود که در چربی خوک سرخ می‌شد و با عسل شیرین می‌گشت.متأسفانه این شیرینی‌های برنجی ترد رفته‌رفته محوشده‌اند، هرچند هنوز از فرهنگ دونات باقی‌مانده‌های وجود دارد. به من بگویید آیا وارد کردن کرولر (نوعی شیرینی چینی) در داخل شیر سویایک پاسخ مخصوص شانگهای گونه به واردکردن دونات به قهوه نیست؟

۳) شعله افکن

نزدیک به هزار سال قبل از اینکه سربازان آمریکایی از شعله افکن های قابل‌حمل استفاده کنند تا در جنگ جهانی دوم، فرانک فورتر را به آتش بکشند، چینی‌ها باربکیو مغولی را با اسلحه‌ی آسیایی درست می‌کردند که با نام پن هیو کی (ابزار پراکنده‌کننده‌ی آتش) شناخته می شد.

این ابزار دو پیستونی با ماده‌ی اولیه‌ی روغن آتش‌کار می‌کرد و در مقابل آن‌یک فیوز وجود داشت تا آتش برافروخته شود. برخی از منابع می‌گویند که این روند استفاده‌ی اولیه از باروت بوده است. نکته‌ی جالب‌توجه این است که این شعله‌ی آتش با آب خاموش نمی‌شد.این وسیله می‌توانست بر روی کشتی‌ها سوار شود و در پیروزی نیروی دریایی کیان چانکان در سال ۹۱۹ بر نیروی پادشاهی وو ابزار مهمی بود (به کشتی های آتش از عصر پادشاهان ۲ رجوع شود).

۴) کمان پولادی (زوبین)

کمان پولادی

بار دیگر که تد نانگنت یک غزال بزرگ آفریقایی را با زوبین خود شکار کند، باید چینی ها را به یاد آورد. اجزای کمان پولادی به قرن ششم قبل از میلاد بر می گردند که از کوفو، شاندونگ از زیر خاک بیرون آورده شده اند. این روند یک دریچه ای برای اسلحه هایی بود که به صورت افقی نگه داشته می شدند و دارای مکانیسم برنزی بودند. این سلاح به طور گسترده در دوره ی جنگ ایلات مورد استفاده قرار گرفت هرچند،

این سلاح به عنوان یک سلاح ایجاد کننده ی صلح مدنظر قرار می گیرد همانطور که برای مقاصد جنگی نیز کاربرد دارد.این ایده بر این اساس قرار دارد که فردی که کمان فولادی را در دست دارد به‌عنوان فردی در نظر گرفته می‌شود که گویی در زمان باستان سلاح اتمی در دست دارد. تنها مشکل این سلاح این بود که کمان فولادی زمان زیادی برای آماده شدن صرف می‌کرد و گفته می‌شود که یک کمان دار باکمان عادی درازای یک تیر زوبین می‌توانست شش تیر پرتاب کند. چینی‌ها از این تعمیرات خسته شدند و ابزار پرتابه نیمه‌خودکار ایجاد کردند که ۱۰ حلقه‌ی پرتابی در هر بار پرتاب می‌کردند. ولی این بازه‌ی زمانی مربوط به اختراع اسلحه باعث شد که زوبین دیگر منسوخ گردد.

۵) تخمیر کردن الکل

دقیقاً ممکن نیست که مشخص کنیم چه زمانی انسان غارنشین با خوردن میوه‌ی فاسد حالت سرخوشی به دست آورد، ولی بررسی‌ها بر روی شکسته‌هایی از سفال‌های باستانی نشان می‌دهد که روستاییان چینی در ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کرده‌اند. بنابراین شاید بتوان این مورد را از اختراعات چینی دانست. نوشیدنی آن‌ها یک نوشیدنی الکی از برنج ایجادشده از میوه‌ی تخمیر شده، برنج و عسل بود.ماه قبل باستان شناسان بقایای ۵۰۰۰ ساله‌ی یک شراب سازی در استان شانخی را پیدا کردند.

۶) سس کچاپ

سس کچاپ

خون جاری در رگ‌های صنایع غذایی آمریکا به‌ احتمال‌ زیاد اختراع چینی‌ها بوده است. سس کچاپ به‌ احتمال‌ زیاد آب نمک ماهی فوجیان و یا سسی بوده است که کچاپ نام داشت. تجار چینی این سس‌ها را به مالزی و اندونزی می‌بردند که در آنجا به ترتیب بانام‌های kechap و ketjap شناخته می‌شدند. ملوانان آلمانی و انگلیسی این مکمل غذایی را در قرن هفدهم به اروپا بردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *