// پول رایج کشور چین - در مورد یوآن چین بیشتر بدانید - نیل گشت

پول رایج کشور چین – در مورد یوآن چین بیشتر بدانید

رنمینبی Renminbi، که معنی ادبی آن «پول رایج مردم» است، با علامت “¥” و کد “CNY” پول رایج کشور چین است و با نام “RMB” نیز شناخته می‌شود. واحد اصلی رنمینبی، یوآن Yuan است. یوان به عنوان پول رایج مردم جمهوری چین در دنیا و همچنین زمینه‌های بین المللی شناخته می‌شود. تفاوت میان یوان و […]

رنمینبی Renminbi، که معنی ادبی آن «پول رایج مردم» است، با علامت “¥” و کد “CNY” پول رایج کشور چین است و با نام “RMB” نیز شناخته می‌شود. واحد اصلی رنمینبی، یوآن Yuan است. یوان به عنوان پول رایج مردم جمهوری چین در دنیا و همچنین زمینه‌های بین المللی شناخته می‌شود. تفاوت میان یوان و رنمینبی مشابه تفاوت میان استرلینگ Sterling و پوند Pound است، که پول رایج بریتانیا و واحد اصلی آن هستند.

رنمینبی (Renminbi (RMB پول رایج کشور چین

یوان چینی یا نام رنمینبی در سرتاسر کشور چین به عنوان پول رسمی کشور شناخته می‌شود؛ در صورتی که در هنگ کنگ و ماکائو، دلار هنگ کنگ و pataca پول رایج کشور چین هستند. واحد پایه رنمینبی، یوان است که علامت اختصاری آن به صورت¥نوشته می‌شود. یک یوان به ده جی‌آو (Jiao) تقسیم شده و یک جی‌آو نیز به ده فِن (Fen) تقسیم می‌شود. رنمینبی توسط بانک مرکزی مردم چین صادر شده و به عنوان مالکیت مالی مردم جمهوری چین شناخته می‌­شود.

تبدیل یوان چینی به شکل زیر است:

  • ۱ یوان =۱۰ جیاو
  • ۱۰ جیاو =۱۰ فن

در برخی نقاط کشور چین، به یوان، kuai و jiao نیز گفته می‌شود. پول رایج کشور چین، توسط بانک جمهوری خلق چین و در واحدهای یک، دو، پنج، ده، بیست، پنجاه و صد یوان صادر می‌شود. سکه‌های jiao و fen نیز در اندازه‌های ۱، ۲ و ۵ عرضه می‌شوند.

پول رایج کشور چین و واحدهای کوچک آن

براساس آخرین اعلام بانک مرکزی مردم جمهوری چین در مورد رنمینبی در سال ۲۰۱۹، هشت نوع اسکناس جهت استفاده موجود است: ۰.۱¥(یک جی‌آو)، ۰.۵ ¥ (۵ جی‌آو)، ۱¥ ، ۵¥، ۱۰¥،  ۲۰¥،  ۵۰¥، و  ۱۰۰¥.
این اسکناس­‌ها از سال ۱۹۵۵ در چین در حال استفاده هستند، به استثناء ۲۰ ،‌ ۵۰ و ۱۰۰ یوان که بعدها در سال ۱۹۹۹ به سیستم اضافه شدند.

سکه های رنمینبی نیز وجود دارند که از یک فِن تا یک یوان هستند. بنابراین برای بعضی از مقادیر رنمینبی، هم سکه و هم اسکناس وجود دارد. هرچند که چین سکه‌های بزرگتری از جمله ¥۵ نیز صادر کرده اما آن‌ها بیشتر یادبودی هستند و در دادوستد زیاد استفاده نمی‌شوند.

بر روی هر اسکناس، نامِ واحد پولی به زبان چینی دیده می‌شود. اعداد روی اسکناس‌ها هم بصورت کارکترهای عددی چینی و همچنین انگلیسی دیده می‌شود. ویژگی دیگر اسکناس‌ها این است که عبارت واحد پولی و عبارت بانک مرکزی مردم چین در پشت هر اسکناس به زبانهای ژوانگ‌ (Zhuang)، مغولی‌ (Mongolian)، تبتی (Tibetan) و اویغوری (Uyghur) که زبان‌های اقلیت‌های قومی چین هستند، چاپ شده است. همچنین در چهارمین سری اسکناس‌های چینی، یک بخش در جلو سمت راست اسکناس به زبان بریل، خط نابینایان (Braille)، اضافه شده‌است.

هرچند رنمینبی بخش‌های کوچکتری از جی‌آو و فِن دارد، به‌خاطر افزایش در قیمت‌ها، آنچنان اهمیتی ندارند و در کل سکه‌های زیر ¥۰.۱ آنچنان استفاده‌ای نمی‌شوند. در نتیجه خرده فروش‌های چینی از مقادیر اعشاری چون ۹.۹۹¥ اجتناب می‌کنند و در عوض از اعداد صحیح ¥۹ یا ¥۱۰ استفاده می‌کنند.

پول رایج کشور چین و استفاده از کارت‌های اعتباری

اغلب کارت‌های اعتباری و حساب‌های کارتی از جمله کارت ویزا، مستر کارت، امریکن اکسپرس و جِی سی بی در برخی از بخش‌های فروشگاه‌های بزرگ و همچنین در هتل‌های کلان‌شهرهایی مانند شانگهای و پکن پذیرفته می‌شوند. اما به‌طور کلی کارت‌های اعتباری خارجی زیاد در چین پذیرفته نمی‌شوند. اگر شما می‌خواهید در خیابان و فروشگاه‌های کوچک خرید کرده و غذا تهیه کنید نیاز دارید که پولتان را به پول نقد رایج در چین تبدیل کنید.

چین دارای سیستم یکپارچه پرداخت منحصر به خودش است و کار‌ت‌های اعتباری که توسط بانک‌های این کشور سازگار با این سیستم صادر می‌شوند کاربردی هستند، اما کارت‌های اعتباری خارجی برای خرید در این سیستم تاکنون چندان پذیرفته شده نبودند. کارت‌های اعتباری خارجی قابل استفاده در هتل‌های پنج ستاره و مراکز خرید تجملی هستند ولی در مجموع کمک چندانی برای سفر به چین نمی‌کنند و شما می‌بایست پول نقد رایج چین را تهیه کنید.

  • به یاد داشته باشید: خیلی محتمل نیست که بتوانید از کارت­‌های اعتباری­تان در شهرهای کوچک برای پرداختی بابت خوردن، حمل و نقل، خرید و غیره استفاده کنید و نیاز دارید پول نقد تهیه کنید. در نتیجه این یکی از دلایلی است که فعالیت­های از پیش پرداخت شده پیشنهاد می­‌شود.

واحد پول رایج کشور چین و تبادل آن

بسیاری از مسافران باید حتما در طی سفر خود، پول خود را به واحد پولی رایج کشور مقصد تبدیل کنند. در کشور چین، تبدیل ارز در اکثر بانک‌ها، هتل‌ها و فرودگاه‌ها انجام می‌شود. پول­ های خارجی از جمله دلار آمریکا، یورو و پوند در چین پذیرفته نمی­‌شوند و نیاز است تا آنها را به رنمینبی تبدیل کنید. مانند هرجای دیگر، برای تبدیل پول تان به پول رایچ چین می‌­توانید آن را در مراکز زیر تبدیل کنید:

  1. فرودگاه‌ها
  2. شعبه­‌های بانک چین
  3. هتل‌­های بزرگ

هرچند تقریبا تمام هتل­‌های پنج ستاره در چین دارای سرویس تبدیل پول هستند که تبدیل پول نقد و همچنین چک‌­های مسافرتی را انجام می‌دهند، اما به خاطر داشته باشید که نرخ تبدیل پول در این مراکز قابل رقابت با بانک‌ها نیست.

مدارک لازم و نکات مهم در مورد تبدیل پول در چین

پاسپورت به عنوان یک مدرک احراز هویت در بانک مورد نیاز است. برای تبدیل پول در اکثر بانک‌ها شما می‌­بایست فرمی شامل سوال‌هایی راجع به هدفتان برای تبدیل پول پر کنید. بهترین راه پاسخ دادن به اینگونه سوال‌ها استفاده از بی­‌خطرترین جواب‌هاست. معمولا پیگیری‌ای در مورد جواب‌ها صورت نمی‌­گیرد مگر اینکه پاسختان بنظر دردسر ساز بیاید، در نتیجه در خاطر داشته باشید که جوابی ساده و بی­‌خطر بدهید.

به خاطر داشته باشید که بانک‌ها تنها چک‌های سالم را قبول می‌کنند و حتی یک پارگی کوچک در چک قابل قبول نیست. اگر در حال برنامه ریزی یک سفر طولانی هستید، چک های مسافرتی یک گزینه­ امن هستند ولی زیاد توصیه نمی­‌شوند چراکه تبدیل پول با کمک گزینه‌های دیگر ساده‌­تر می‌باشد. به خاطر داشته باشید که هرچند چک‌های بانکی توسط بعضی ادارات قابل استفاده هستند، در کل ممکن است در خیلی جاها قابل قبول نباشند و بهتر است آماده باشید و پیش از سفر به مناطق روستایی پولتان را تبدیل کرده باشید.

تصویر انواع پول رایج کشور چین

در زیر، تصویر انواع پول رایج کشور چین را خواهید دید:

نویسنده: نوید الیاسی | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.