تالار یادبود دکتر سون یات سن گوانجو

معرفی و تصاویر

همه ما اطلاعاتی ضد و نقیض از انقلابی که منجر به ایجاد جمهوری خلق چین شد به گوشمان رسیده است؛ اما افراد زیادی در این انقلاب نقش مؤثری داشته‌اند که از چشم جهانیان دور نمانده‌اند و امروزه دولت چین برای حفظ نام آن‌ها تلاش‌های بسیاری می‌کند. این تلاش‌ها در حدی است که تالارهای یادبودی برای این افراد در سراسر کشور ساخته‌شده است و هرساله جهانگردان زیادی را به خود جذب می‌کند. یکی از معروف‌ترین افراد، «سون یات سن» سیاستمدار، پزشک و فیلسوف چینی بود که اولین رئیس‌جمهور موقت چین و نخستین رهبر گروه Kuomintang (حزب ملی‌گرای چین) بوده است. تالار یادبود دکتر سون یات سن DR. Sun Yat-sen Memorial Hall یکی از تالارهای مشهور در کشور چین و شهر گوانجو است. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به تاریخ چین و افراد تأثیرگذار به تغییرات تاریخی کشور چین علاقه‌مند هستید، با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

تالار یادبود دکتر سون یات سن در گوانجو

تالار یادبود دکتر سون یات سن ، پدر ملت چین

سون یات سن نقش مهم و کلیدی در سرنگونی سلسله چینگ در جریان انقلاب Xinhai داشته است، ازاین‌رو لقب پدر ملت در جمهوری خلق چین به او اختصاص داده‌شده است. شهروندان چین و تایوان احترام خاصی برای سون یات سن قائل هستند. تالار‌های یادبود بسیاری در سراسر چین برای بزرگداشت سون یات سن (Yat-sen) ساخته‌شده است، اما معروف‌ترین آن‌ها در شهر گوانجو واقع‌شده است. هنگامی‌که وارد ساختمان می‌شوید علاوه بر نمایشگاه‌های مربوط به سان یات سن، می‌توانید از زیبایی‌های سازه و درختان باستانی موجود در محوطه نیز لذت ببرید.

دکتر سون یات سن

تاریخچه تالار یادبود دکتر سون یات سن

هزینه ساخت تالار یادبود دکتر سون یات سن توسط مردم محلی گوانجو و چینی‌های مقیم خارج از کشور تأمین شد. در سال ۱۹۲۱ به مدت یک سال سون یات سن به مقام رسایت جمهوری چین رسید؛ اما در ۱۶ ژوئن سال ۱۹۲۲ طی یک شورش سیاسی، کاخ ریاست جمهوری نابود شد. پس از مرگ سون یات سن در سال ۱۹۲۵ مردم گوانجو برای حفظ یاد و خاطرات و خدمات باارزش او برای کشور، در محل کاخ ریاست جمهوری بنایی ساختند که ساخت بنا در سال ۱۹۳۱ به پایان رسید. درواقع سنگ بنای این سازه در سال ۱۹۲۹ گذاشته شد و طی دو سال تکمیل شد.

مجسمه دکتر سون یات سن در گوانجو

معماری تالار

تالار یادبود دکتر سون یات سن در گوانجو که یکی از بزرگ‌ترین پیشگامان انقلاب دموکراتیک چین بوده، در دامنه جنوبی کوه Yuexiu قرار دارد. کار ساخت این تالار توسط معمار معروف چینی “lv Yanzhi” طراحی و با حمایت مردم شهر گوانگجو در سال ۱۹۳۱ به پایان رسید. این تالار به سبک معماری اصیل چینی و به شکل یک کاخ هشت ضلعی ساخته شده است. تالار یادبود به همراه حیاط، مساحتی در حدود ۶۲۰۰۰ متر مربع را در بر می‌گیرد؛ در حالی که ساختمان اصلی چیزی حدود ۶۶۰۰ متر مربع می‌باشد. ارتفاع تالار ۴۹ متر و عرض آن ۷۱ متر است بنابراین داخل این ساختمان به اندازه ۵۰۰۰ نفر گنجایش دارد.مقابل تالار یادبود، مجسمه برنزی ۵٫۵ متری دکتر سان قرار گرفته که مربوط به سخنرانی در دانشگاه Zhongshan است. قدیمی‌ترین درخت ceiba شهر گوانگجو نیز در این تالار قرار گرفته که مانند پیرمردی در گوشه‌ای نشسته و تغییرات این شهر را تماشا می‌کند.

بنای تالار یادبود دکتر سون یات سن در گوانجو

هنگامی‌که به تالار یادبود دکتر سون یات سن می‌روید، مواردی برای توجه و بازدید وجود دارد که ما در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مجسمه برنزی تالار یادبود سون یات سن

Bronze Statue of Sun Yat-sen

مجسمه‌ای از سان یت سان که مشغول به سخنرانی در دانشگاهی است در محوطه به چشم می‌خورد و ارتفاعی ۵٫۵ متری دارد و بر پایه‌ای گرانیتی سفید استوار است و جملاتی از آثار مهم سان یت سان بر روی سنگ حک‌شده است.

معماری تالار یادبود دکتر سون یات سن در گوانجو

ساختمان اصلی تالار یادبود دکتر سون یات سن و قصر باستانی

The Octagonal and Ancient Palace Style Main Building

تالار یادبود که بارنگ‌های قرمز و آبی دکور شده است، ساختمان اصلی محوطه است. در وسط ساختمان صفحه‌ای وجود دارد که شعار تمامی جهان به‌عنوان یک جامعه، از نوشته‌های سان ست ین بر روی آن نوشته‌شده است.

ساختمان تالار یادبود دکتر سون یات سن در گوانجو

ساختمان، ساختاری هشت‌ضلعی دارد و با کاشی‌های آبی روشن تزیین‌شده است و پایه‌های گرانیتی به رنگ سفید دارد. هشت ستون بزرگ وزن ساختمان را بر دوش می‌کشند که از terrazzo قرمزرنگ ساخته‌شده‌اند و پنج دایره از جنس برنج حال و هوایی قدیمی و باستانی به محوطه داده‌اند. داخل ساختمان، تصاویر و نوشته‌های سون یات سن بر دیوارها نصب‌شده‌اند و نشست‌های مهم او بر پلتفرم‌های به تصویر کشیده شده است.

 

سالن و نمایشگاه آثار و اسناد سون یات سن

Exhibition Hall for Sun’s Deeds

قدمت تاریخی این سالن به‌صورت دقیق مشخص نیست و برخی اعتقاددارند این سالن در سال ۱۹۴۹ ساخته‌شده. در میانه آن مربعی وجود دارد که آجرهای پنج دوره متفاوت تاریخی چین پرشده است. سالن مملو از عکس‌ها و آثار یان سن یت است و در شمال غربی سالن اصلی واقع‌شده است.

 

درختان منحصربه‌فرد در محوطه تالار یادبود دکتر سون یات سن

The Unique Trees

درختان شگفت‌انگیزی با سنی تقریباً ۱۰۰ ساله در جنوب شرقی محوطه وجود دارند این درختان عظیم وزن شاخه‌های کوچک درختان انجیر هندی را بر روی خود تحمل می‌کنند. ازاین‌رو هنگامی‌که به این درخت‌های عظیم‌الجثه می‌نگرید گویی چندین درخت متفاوت هستند. ازاین‌رو به آن‌ها لقب «درخت در درخت» را داده‌اند. از دیگر درخت‌های جالب محوطه که در کنار «درخت در درخت» است، درخت مورینگس است که با درخت انجیر هندی پیونده خورده است و منظره‌ای جالب را به وجود آورده است. در کنار آن‌ها، درخت پادشاه کوپک قرار دارد. درخت پادشاه کوپک از قدیمی‌ترین درخت‌های شهر گوانجو است و عمری ۳۰۰ ساله دارد. هرساله در ماه مارس تعداد زیادی از شکوفه‌های درخت مانند گل‌های سرخی در آسمان منظره‌ای زیبا رقم می‌زنند.

تالار یادبود دکتر سون یات سن در گوانجو

امروزه این ساختمان یکی از نمادهای شهر گوانجو به‌حساب می‌آید و بسیاری از جلسات و اجراهای مهم شهر در این مکان برگزار می‌شود. سالن سخنرانی و نمایشگاه بزرگ این منطقه گنجایش ۵۰۰۰ نفر برای مراسم‌ها را دارد.

تالار یادبود دکتر سون یات سن در گوانجو

ساعات بازدید از تالار یادبود دکتر سون یات سن از جاذبه های گردشگری گوانجو

  • ۸ صبح تا ۱۸
  • ۶ تا ۱۸ برای مناطق غیر نمایشگاهی

 

چگونه به تالار یادبود دکتر سون یات سن برویم؟

  1. به خط ۲ مترو بروید و در ایستگاه تالار یادبود (Memorial Hall) پیاده شوید.
  2. اتوبوس‌های خط ۲-B3A / B3B / B3C / B3 / B4 / B4A / 7 / 12 / 42 / 56 / 62-62A 74 / 80 / 85 / 133 / 204 / 209 / 215 / 229 / 261 / 276 / 283 / 284 / 293 / 297 / 305 / 518 / 528 را سوار شده و در ایستگاه تالار یادبود (Memorial Hall) پیاده شوید.

نویسنده: بهاره سادات هادوی | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *