معبد اجدادی خاندان چن

معرفی و تصاویر

معبد اجدادی خاندان چن Ancestral Temple of the Chen Family که در چین بانام آکادمی چن Chen Clan Academy یا تالار لین چن نیز شناخته می‌شود بین سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۴ در سلسله چینگ ساخته‌شده است. این معبد که توسط افراد خانواده چن ساخته‌شده است به‌مرور در ۷۲ استان دیگر نیز ساخته شد. هدف اصلی ساخت این سازه، ایجاد مکانی برای اقامتت خانواده چن که برای دوره‌های امپریالیستی به گوانجو می‌آمدند بود؛ اما برای مراسم‌های قربانی کردن نیز مورداستفاده قرار می‌گرفت.

معبد اجدادی خاندان چچن در گوانجو

معبد اجدادی خاندان چن چگونه ساخته شد؟

یکی از معروف ترین معابد چین، معبد اجدادی خاندان چن است. این معبد که با نام فرهنگسرای خاندان چن یا تالار اجدادی نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۸۹۴ و در زمان امپراتور گوانگجو، با سرمایه ۷۲ خانواده از بخش‌های مختلف استان گوانگجو و به منظور آماده سازی افراد برای آزمون امپراتوری، در طول ۱۲ سال ساخته شد. در اواخر دوره سلطنت چینگ، فردی بانام چن در بالاترین سطح امپراتوری چین، رتبه سوم را به دست آورد که به‌عنوان جایزه، مجوز تأسیس دفتر خانوادگی به او تعلق گرفت. به‌مرورزمان و پیشنهاد افراد قبیله به جمع‌آوری پول بین افراد قبیله چن یک معبد برای قربانی کردن برای اجداد ساخته شد و افراد قبیله شروع به تشویق فرزندان خود برای مطالعه فراوان کردند؛ بنابراین ساخت معبد در سال ۱۸۹۴ با پول جمع‌آوری‌شده توسط خانواده چن به پایان سید. امروزه این بنا با عمری بیش از ۱۰۰ سال هنوز هم بزرگ‌ترین و زیباترین معماری باستانی موجود در استان گوانگدونگ است.

معبد اجدادی خاندان چچن در گوانجو

معبد اجدادی خاندان چن از معروف ترین معابد چین

این معبد اجدادی به دلیل سبک خاص معماری و کنده‌کاری‌های بسیار زیبا در مقیاس بزرگ، از دیرباز مورد تحسین و تقدیر بوده و هست. وقتی داخل معبد قدم می‌زنید، مجذوب حکاکی‌های روی چوب‌ها، هنر حجاری، کنده‌کاری‌های آجری، سفال‌گری‌ها، گچکاری‌ها و طرح‌های روی فلزات خواهید شد. تمامی این آثار نمادی از هنر اصیل معماری و طراحی شهر گوانگجو هستند. امروزه به این معبد، موزه هنرهای مردمی گوانگجو نیز می‌گویند.

معبد اجدادی خاندان چچن در گوانجو

طراحی ساختمان معبد اجدادی خانواده چن

معبد اجدادی خانواده چن یک مجموعه ترکیبی است که شامل نه سالن، شش حیاط و نوزده ساختمان است که توسط راهروها متصل شده‌اند و همه آن‌ها از دیوار خارج از جهان جداشده‌اند. یک جفت درام سنگی در مقابل ورودی، ارتفاع ۲٫۵۵ متر (حدود ۸٫۳۶ فوت) در ارتفاع و دو تصویر نقاشی رنگ از درب خدا چهار متر (حدود ۱۳ پا) ارتفاع گفته می‌شود بهترین در گوانگدونگ.

معبد اجدادی خاندان چچن در گوانجو

معماری معبد اجدادی چن خاندان که ۱۳۲۰۰ متر مربع وسعت دارد، مجموعه‌ای متقارن و مجموعه ترکیبی و تشکیل‌شده از ۱۹ ساختمان، ۹ تالار و ۶ حیاط است که توسط راهروها به هم متصل شده‌اند که دو حیاط جزئی از ساختمان‌های اصلی و مستقل هستند که در آن زمان مکانی برای مطالعه کلاسیک‌های کنفوسیوسی مورداستفاده قرار می‌گرفته است. دیوارهای اطراف ساختمان، ارتباط درونی معبد با جهان بیرون را قطع کرده است. در سال ۱۹۸۶ این مکان به‌عنوان اثری فرهنگی باارزش توسط شورای دولتی شناخته شد و درب معبد به‌عنوان باارزش‌ترین درب در استان شناخته شد.

 

معبد خانواده چن، موزه‌ای باارزش از اجداد قوم چن

امروزه معبد به‌عنوان موزه هنر و صنایع‌دستی استان گوانگدونگ مورداستفاده قرار می‌گیرد و مجموعه‌ای از صحنه‌های داستان‌های ادبی فرهنگ چین که شامل حیوانات واقعی و افسانه‌ای هستند را نمایش گذاشته است. خوشبختانه انقلاب فرهنگی چین، صدمه‌ای به این موزه وارد نکرده است.

معبد اجدادی خاندان چچن در گوانجو

سالن Juxian، در معبد اجدادی خاندان چن

سالن Juxian که در مرکز معبد قرار دارد در ابتدا مکانی برای ملاقات با افراد صومعه بود که امروزه به‌عنوان سالن اجداد از آن استفاده می‌کنند. در مقابل سالن گلدانی سنگی قرار دارد که توسط نرده‌های چوبی فراوانی احاطه‌شده است که نمونه‌ای عالی از صنایع‌دستی چوبی به‌حساب می‌آید.

این سالن در پشت معبد واقع‌شده است و به‌صورت ویژه و زیبایی تزیین‌شده است. در داخل و خارج تالار دیوارها و ستون‌های فراوانی با حکاکی‌هایی چوبی، کنده‌کاری‌های سنگی، حکاکی آجرها، سفال‌ها و گچ دیده می‌شود.

معبد اجدادی خاندان چچن در گوانجو

 این تالار نمونه‌ای بارز از معماری سنتی چین است ک همانند معبد در سال ۱۹۸۸ در فهرست عناصر فرهنگی ملی تحت حمایت دولت قرار گرفت. معبد اجدادی خاندان چن در شهر گوانجو، معبد اجداد در شهر فوشان، محل سکونت سابق سان یات سن در شهر ژونگشان و سالن خاطرات جنگ طوفان در شهر دوگانو به‌عنوان چهار سایت مهم گردشگری فرهنگی در استان گوانگدونگ محسوب می‌شوند.

 

توجه به جزئیات در معماری معبد اجدادی خاندان چن

عموماً بازدیدکنندگان از سبک معماری و تزیینات استفاده‌شده در معبد متعجب و هیجان‌زده می‌شوند. تمام ساختمان‌ها با مجسمه‌های مختلفی از چوب، سنگ و آجر ساخته‌شده و از سفال و آهک و ریخته‌گری مس آهن در سبک‌های مختلف استفاده‌شده است و تکنیک‌های حکاکی، سادگی و استحکام، دقت و نفوذ را بیان می‌کنند.

کنده‌کاری‌های آجری در معبد اجدادی خاندان چن

معبد خانواده چن با آجرهای نازکی ساخته‌شده است که بر روی آن‌ها نقاشی‌های زیبایی به چشم می‌خورند. انتخاب کیفیت آجرها در ساخت این معبد از اهمیت زیادی برخوردار بوده است؛ زیرا مقاومت آن‌ها در برابر حکاکی‌ها معیار اول انتخاب آجرها بوده است. حکاکی آجرها بخشی از هنری است که دیواری آجری و ساده را باظرافت زیبایی از سادگی درآورده است.

معبد اجدادی خاندان چن و کنده‌کاری‌های سنگی

کنده‌کاری‌های سنگی عمدتاً در سنگ‌هایی باضخامت بیشتر انجام‌شده است و بیشتر حکاکی‌ها بر روی سنگ‌های گرانیتی بوده است. درواقع این سبک از حکاکی بر روی سنگ‌ها مهارت مردم درگذشته برای ایجاد آثار هنری با ابزارهای ساده را نشان می‌دهد.

علاوه بر تمامی حکاکی‌های ذکرشده، نقوش دیگری را نیز می‌توانید برسازه‌های معبد بیابید. تصویرهایی از سخنرانی‌ها و برقراری ارتباطات در دکوراسیون معبد مورداستفاده قرارگرفته است. طرح‌هایی که در معبد به چشم می‌خورند نشانه‌هایی از خواسته انسان‌ها برای تلاش برای زندگی شاد در آن زمان به همراه سخت‌کوشی و بهره‌وری از هوش و ذکاوت در زندگی و ارزش‌گذاری به مردم در جامعه را برای آیندگان به ارمغان آورده است.

همچنین، برخی از مطالب و اشکال ترسیم‌شده نیز تحت تأثیر فرهنگ‌های خارجی بوده است، به‌عنوان‌مثال، تصویر فرشته کوچک که نمونه‌ای از تلفیق فرهنگ سنتی چینی و فرهنگ غربی است. هنرمندان محلی به‌طور گسترده تکنیک‌های سنتی و همچنین مهارت‌های غربی را جذب کرده‌اند و به مصالح سنتی و هنر چینی خود را محدود نکرده‌اند. آن‌ها هنرهای قومی و صنایع‌دستی چینی را غنی کرده و آن‌ها را در سطح بین‌المللی هنر قرار داده‌اند.

چگونه می‌توانید به معبد اجدادی خانواده چن برویم؟

  1. گوانگژو خط ۱ مترو را به مقصد ایستگاه Chenjiaci سوار شوید. از خروجی C به سمت میدان Chenjiaci یا خروجی D به سمت ورودی اصلی معبد اجدادی خانواده چن خارج شوید
  2. اتوبوس‌های خط ۱۷، ۸۵، ۸۸، ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۷، ۱۰۹، ۱۲۸، ۱۹۳، ۲۰۴، ۲۰۵، ۲۳۳، ۲۵۰، ۲۸۶، ۴۱۳، خطوط اتوبوس گردشگری خط ۱ یا ۲ را به مقصد ایستگاه Chenjiaci سوار شوید.

ساعات بازدید

  • ۸:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰
  • توجه داشته باشید که فروش بلیت در ساعت ۱۷ به پایان می‌رسد.

نویسنده: بهاره سادات هادوی