برج کانتون گوانجو

معرفی و تصاویر

برج کانتون Canton Tower که به نام برج تلویزیونی یا برج دیدبانی گوانگجو نیز شهرت دارد، در تقاطع میان محور مرکزی شهر جدید و رودخانه مروارید قرار گرفته است. در حقیقت این برج در قسمت جنوبی رود مروارید Pearl River قرار دارد و جزیره هسینشا Haixinsha Island در شمال آن جای گرفته است. برج کانتون نماد شهر گوانگجو Guangzhou و نقطه عطفی برای این شهر محسوب می‌شود. این برج بلندترین برج تلویزیونی در چین و دومین برج بلند جهان است. بازدیدکنندگان این برج، هنگام بازدید از طبقات، چشم‌اندازی زیبا از کل شهر دارند.

برج کانتون در گوانجو چین، دومین برج بلند جهان

برج کانتون از جاذبه های گردشگری گوانجو

این برج با ارتفاع ۶۰۰ متر شامل ۴۵۰ متر بدنه و ۱۵۰ متر دکل هوایی است. طراحی برج کانتون توسط مهندس معمار شرکت IBA، Mark Hemel و شریکش، Barbara Kuit انجام گرفته است. داخل برج رستوران‌هایی رمانتیک با غذاهایی خاص و خوشمزه، سیستم‌های عالی برای عکاسی و اقلام سرگرم‌کننده بسیاری به میزبانی گردشگران از سراسر دنیا می‌روند.

لامپ‌های لیزری، برجسه‌ترین ویژگی برج کانتون هستند. این لامپ‌های رنگارنگ برج کانتون را هر شب از یک نواختی در آورده و آن را به زیبایی هرچه تمام‌ نمایش می‌دهند. چراغ‌های رنگارنگ این برج، در فصل تابستان از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۱ شب و در زمستان از ساعت ۶ تا ۱۱ شب روشن می‌شوند که البته این برنامه ممکن است در روزهای ابری و بارانی کمی تغییر کند. از دیگر نکات جالب توجه این برج امکان راه رفتن روی بدنه برج (emit) در طبقات ۳۳ تا ۶۶ است. همچنین عرشه دیدبانی روی برج امکان تماشای مناظری زیبا از ارتفاع ۴۸۸ متری زمین را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌نماید. برج کانتون همچنین دارای بلندترین چرخ و فلک جهان است.

برج کانتون در گوانجو چین، دومین برج بلند جهان

این برج یکی از هشت جاذبه‌ گردشگری شهر گوانجو به حساب می‌آید. گردشگران حتی با پیاده‌روی در کناره رودخانه مروارید می‌توانند از شکوه و عظمت برج لذت ببرند. برج کانتون به پنج قیمت مجزا در ارتفاعات متفاوت تقسیم می‌شود. بازدیدکنندگان می‌توانند از بخش‌های A,B,C,D,E بازدید کنند.

بخش E، هیجان‌انگیزترین بخش برج کانتون

  • چشم‌انداز ۴۸۸ متری (۴۸۸ Lookout)

بخش E، از ارتفاع ۳۷۶ متری شروع می‌شود و قسمت مربوط به آنتن برج شامل آن است. این قسمت مجموعه‌ای عالی بز سرگرمی‌های برج است. با توجه به رکوردهای جهانی گینس، بزرگ‌ترین عرشه مشاهده زمین از ارتفاع متعلق به این بخش است که در ارتفاعی ۴۸۸ متری قرار دارد.

برج کانتون در گوانجو چین، دومین برج بلند جهان

بازدیدکنندگان چشم‌اندازی پانوراما از کل شهر دارند. این عرشه مکانی مناسب و فوق‌العاده برای عاشقان عکاسی، به‌خصوص در زمان‌های طلوع و غروب خورشید، عکاسی از ماه، آسمان پرستاره و عکاسی پانورامای شهری است.

  • سقوط آزاد (Sky Drop)

اگر می‌خواهید که تجربه‌ای هیجان‌انگیز و فرصتی برای از بین بردن استرس و اضطراب و خستگی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم که سقوط آزاد برج کانتون را تجربه کنید. سقوط آزاد برج کانتون، بلندترین سقوط آزاد در دنیا است که در دو حالت نشسته و ایستاده انجام می‌شوند.

برج کانتون در گوانجو چین، دومین برج بلند جهان

  • تراموا حبابی (Bubble Tram)

یکی از محبوب‌ترین بخش‌ها برای گردشگران، تراموا حبابی است. این تراموا دارای ۱۶ کابین کابلی است که اطراف برج را احاطه کرده است و دور بدنه اصلی برج، در ارتفاع ۴۵۵ متری، می‌چرخد. بسیاری از افراد معتقدند که این تراموا مکانی عاشقانه برای برنامه‌ریزی پیشنهاد ازدواج است.

برج کانتون در گوانجو چین، دومین برج بلند جهان

  • Engineering Marvel Tour Hall

در طبقه ۱۰۹ و ۱۱۰، برج کانتون، تالار مهندسی مارول تور که می‌تواند برج کانتون را از طوفان و زلزله محافظت کند، وجود دارد.

  • عرشه مشاهده ابرها و ستاره‌شناسی (Star Observation Deck & Cloud Observation Deck)

عرشه‌های ستاره‌شناسی و مشاهده ابرها به ترتیب در طبقات ۱۰۸ و ۱۰۷ قرار دارند. عرشه ستاره‌شناسی بالاترین مکان برج است که امکان بازدید را برای افراد علاقه‌مند به ستاره‌شناسی فراهم کرده است.

برج کانتون در گوانجو چین، دومین برج بلند جهان

. همچنین در طبقه ۱۰۷ برج بازدیدکنندگان می‌توانند از آسمان آبی، ابرهای سفید و شبهی ستاره‌ای در کنار جهان زیر پای خود لذت ببرند. در این مکان شعبه‌ای از اداره‌ی پست فضایی برای تهیه کارت‌پستال و سوغاتی‌های مرتبط و ارسال آن برای دوستان و اعضای خانواده در نظر گرفته‌شده است.

بخش D، تجربه پیاده‌روی هیجان‌انگیز

این بخش در ارتفاعی بین ۳۳۴ تا ۳۵۵ متری قرار دارد که دارای پیاده‌روی عنکبوتی (Spider Walk) به‌عنوان طولانی‌ترین پله مارپیچ در جهان است.۱۰۹۶ پله برای بالا رفتن از اطراف برج از ارتفاع ۱۶۸ تا ۳۳۴ متری نیز وجود دارد که به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که شهر را از نماهای مختلف ببینند.

برج کانتون در گوانجو چین، دومین برج بلند جهان

کلیه طبقات برای ارزیابی شجاعت گردشگران شفاف هستند که تجربه شگفت‌انگیزی از سرگردانی در فضا مانند مرد عنکبوتی را به آن‌ها می‌دهد. این پیاده‌روی بازدیدکنندگان را به باریک‌ترین بخش برج راهنمایی می‌کند.

بخش C، چشم‌انداز شهری از فراز برج کانتون

این بخش فقط منطقه‌ای برای دیدن چشم‌اندازی زیبا از شهر است که در ارتفاع ۱۴۷ تا ۱۶۸ متری قرار دارد.

بخش B برج کانتون، لذت از پیشرفته‌ترین سینماهای دنیا

بخش B که در ارتفاع ۸۴ متری تا ۱۱۶ متری قرار دارد، برای نمایش‌های ویدیویی ساخته‌شده است. طبقات ۱۷ تا ۲۲ برج متعلق به این بخش است و سینما چهاربعدی جالبی نیز در آن تعبیه شده است.

برج کانتون در گوانجو چین، دومین برج بلند جهان

همچنین دو سینما سه‌بعدی نیز در طبقه به چشم می‌خورد که می‌توانند بیش از ۲۷۰ نفر را برای تماشای فیلم در خود جای دهند. این سینما دارای پیشرفته‌ترین امکانات سینمایی موجود در جهان است.

بخش A، بهترین مکان برای لذت بردن از خوراکی‌های متفاوت در ارتفاعی ۳۲ متری

بخش A که در ارتفاع ۳۲ متری قرار دارد بهترین مکان برای تماشای ۳۶۰ درجه‌ای از رودخانه مروارید است. همچنین در طبقه دوم آن فضای پلازا قرار دارد که گردشگران می‌توانند کافه Riverside بروند و در کنار نسیم خنک رودخانه از هم‌نشینی با دوستان و خانواده خود لذت ببرند.

برج کانتون در گوانجو چین، دومین برج بلند جهان

همچنین رستوران Chopstox که غذاهای سنتی چین و غذاهای غربی را سرو می‌کند، می‌تواند انتخاب هوشمندانه‌ای برای شما باشد. پیشنهاد می‌کنیم سر زدن به فروشگاه‌های این بخش و تهیه سوغاتی را از دست ندهید. همچنین چندین سالن برای برگزاری مراسم‌ها و جشن‌ها در این بخش در نظر گرفته است.

طراحی معماری برج کانتون

از مهم‌ترین دلایل مشهور شدن برج کانتون، طراحی منحصربه‌فرد آن است. مارک هیمل، طراح برج، برای طراحی از استخوان‌های مفصل‌های زنان الهام گرفته است و پیچی که در میانه‌ برج به چشم می‌خورد مانند کمر زنی است که دستان خود را به کمر گذاشته و به پشت سر نگاه می‌کند. برج در شب مانند لباسی شیک سرشار از نورهای رنگارنگ است. از آنجا که اکثر برج‌ها و آسمان خراش‌های جهان ساختاری مردانه دارند، این دو طراح تلاش کردند تا این برج را با ویژگی‌هایی زنانه از جمله ظرافت، پیچیدگی، انحنا و شفافیت طراحی نمایند. هدف این طراحان این بود که برجی خاص با تلفیقی از هویت انسانی طراحی کنند تا به نوعی بیان‌گر پویایی و مهیج بودن شهر گوانگجو نیز باشد. به همین دلیل به این برج لقب “برج کمر باریک” نیز داده شده است. ساخت این برج در سپتامبر سال ۲۰۰۹ به پایان رسید و در سپتامبر سال ۲۰۱۰ به روی عموم باز شد.

بازدید از برج کانتون

اگر قصد بازدید از برج کانتون را دارید حتما به نکات زیر توجه کنید:

  1. آب، غذا ، مواد منفجره و محترقه در ورودی برج از بازدیدکنندگان گرفته و در انبار امنیتی برج ذخیره می‌شوند.
  2. بد نیست بدانید که پلکان skywalk در صورت بدی آب و هوا بسته خواهد شد.
  3. قبل از وارد شدن به برج، به هر یک از بازدیدکنندگان فرمی مبنی بر جزئیات تفریحات موجود در برج و خطرات احتمالی استفاده از آنها داده می‌شود که باید با توجه به شرایط بدنی خود آن را پر کرده و تحویل دهند.

ساعات کار برج کانتون

ساعات کار این برج عمدتاً از ساعت ۰۹:۳۰ تا ۲۲:۳۰ و زمان فروش بلیت ۰۹:۳۰ تا ۲۲:۰۰ است. بعضی از مواردی که ساعت‌های خاص دارد نیز در این بخش اشاره‌شده است:

  • تراموا حباب ساعت‌های ۱۰:۰۰ – ۲۲:۳۰ – دوشنبه‌ها ۱۵:۰۰ – ۲۲:۳۰ – آخرین دوشنبه هرماه: ۱۷:۰۰ – ۲۲:۳۰
  • سقوط آزاد ساعت‌های ۱۰:۰۰ – ۲۲:۳۰  – دوشنبه‌ها ۱۲:۰۰ – ۲۲:۳۰ – آخرین دوشنبه هرماه: ۱۷:۰۰ تا ۲۲:۳۰

برج کانتون در گوانجو چین، دومین برج بلند جهان

چگونه به برج کانتون برویم؟

  1. مترو خط ۳ را سوار شوید، در ایستگاه برج کانتون پیاده شده و از خروجی A خارج شوید.
  2. اتوبوس‌های خط ۱۱، ۲۶۲، ۴۶۸ یا خط تور ۱ را سوار شوید و در ایستگاه Guangzhouta Xi (Canton Tower West) پیاده شوید.
  3. اتوبوس‌های خط ۱۲۱a، ۱۲۱، ۲۰۴، ۲۶۲ و خط تور ۲ را سوار شوید و در ایستگاه Zhujiang Dijingyuan پیاده شوید و به سمت Yiyuan East Road بروید تا میدان شرقی را پیدا کنید.
  4. تراموا را از ایستگاه متروی Wanshengwei خط ۴ / خط ۸ سوار شوید به سمت برج کانتون بروید.

نویسنده: بهاره سادات هادوی | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت