// دهکده چای هانگژو ، بهشت سبز چای چینی - نیل گشت

دهکده چای هانگژو ، بهشت سبز چای چینی

معرفی و تصاویر

چای لانگ جینگ Longjing Tea که به چای چاه اژدها هم معروف است، قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین چای چینی در بین مردم این کشور است که قدمتی بیش از ۱۲۰۰ سال دارد. چای لانگ جینگ در حوالی منطقه دریاچه غربی West lake در استان هانگژو Hongzhou کشت می‌شود و از جاذبه‌های فرهنگی کشور چین محسوب می‌شود. می‌توانید با بازدید از دهکده چای لانگ جینگ و دهکده چای میجیاوو ، بافرهنگ و تاریخ چای در کشور چین آشنا شوید و همچنین از دیدن منظره‌های سبز و چشم‌نواز بوته‌های چای لذت ببرید.

برگ‌های سبز چای، عطر قوی و ظرافت برگ‌های آن، نام «ملکه سبز» و «چاه اژدها» را بر آن نهاده است. در این منطقه به دلیل خاک حاصل خیز، آب‌وهوای مناسب و زمین‌های مرتفع شرایط برای رشد چای لانگ جینگ Longjing Tea فراهم است.

دهکده چای هانگژو

تاریخچه چای لانگ جینگ در چین

همان‌طور که از نام چای لانگ جینگ مشخص است، افسانه‌ای پشت آن پنهان است. در قرون گذشته، در روستایی چشمه زلالی به‌طور مداوم جریان داشت که مردم محلی فکر می‌کردند آب آن را اژدهایی تأمین می‌کند. سپس، مردم آن منطقه لوح حکاکی شده‌ای در آن نقطه قراردادند تا آب چشمه از درون آن بیرون بریزد. گویا پس‌ازاین اقدام، مردم در آب چشمه جادو را احساس کردند و تصمیم گرفتند که چاهی برای آن حفر کنند و نام آن را چاه اژدها نامیدند.

دهکده چای هانگژو

در مورد نام‌گذاری Longjing Tea ، گفته می‌شود که امپراتور ژیانلانگ Qianlong، اغلب به جنوب رود یانگ تسه Yangtze و هانگژو Hongzhou سفر می‌کرد. دریکی از سفرهایش باخبر شد که ملکه مادر بیمار شده است. پس‌ازاینکه به پکن بازگشت، ملکه مادر عطر چای را که در آستین امپراتور پنهان بود، استشمام کرد. عطر قوی این چای چینی حالش را بهتر کرد. امپراتور به احترام ملکه مادر دستور داد که هرسال چای لانگ جینگ کاشت و برداشت شود؛ بنابراین، این چای تبدیل به معروف‌ترین چای چینی در بین مردم این کشور شد.

 

دهکده چای لانگ جینگ ، Longjing Tea Village Hangzhou

دهکده لانگ جینگ Longjing در منطقه غربی دریاچه غربی West lake در استان هانگژو واقع‌شده است و محل زندگی ۸۰۰ نفر از اهالی لانگ جینگ (Longjing) و دارای ۸۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی چای نیز است. این دهکده منشأ چای لانگ جینگ (چای چاه اژدها) و معروف‌ترین دهکده کشت چای است.

چای لانگ جینگ انواع مختلفی دارد که شامل چای shi Lion، Long Dragon، Yun Cloud، Hu Tiger می‌شوند. هرکدام از این اسامی از کلمات shifeng, Longjing, Yunqi و Hupao گرفته‌شده است. چای لانگ جینگ Longjing Tea که در این دهکده تولید می‌شود، Long (لانگ) نامیده می‌شود و بهترین نوع آن در بین همه انواع چای چینی است.

دهکده چای هانگژو

باغ‌های گسترده و مناظر چشم‌نواز درخت‌های سبز چای مانند یک الماس سبزرنگ باشکوه در کنار دریاچه غربی قرارگرفته است. می‌توانید از دیدن این مناظر لذت ببرید و با تنفس هوای تازه دهکده، عطر و بوی خاص چای را احساس کنید. علاوه بر آن، می‌توانید از مجسمه هوگونگ میا Hugongmiao در شیفنگ shifeng در دهکده لانگ جینگ Longjing بازدید کنید. در این مکان «هجده درخت چای امپراتور» قرار دارد. این درختان قدیمی عمری بیش از ۲۵۰ سال دارند و توسط سنگ‌های حکاکی شده احاطه‌شده‌اند. این درختان ازجمله درختانی اند که امپراتور ژیانلانگ Qianlong از آن چای برداشت می‌کرد.

 

پارک کوهستانی لانگ جینگ 

پارک کوهستانی لانگ جینگ Longjing با مساحت تقریباً ۱۳۰ هکتار، محلی آرام و سرسبز برای دور شدن از استرس‌ها و سروصدای زندگی شهری است. جاذبه‌های گردشگری که در این پارک طراحی‌شده‌اند، همچنین چایخانه قدیمی ۱۰۰ ساله می‌توانند ماندگارترین خاطرات را برای شما رقم بزنند. همچنین، می‌توانید از نزدیک شاهد روند خشک و تولید کردن چای به‌صورت دستی توسط تولیدکنندگان آن باشید و مهارت آن‌ها را در تولید بهترین نوع چای ببینید.

دهکده چای هانگژو

علاوه بر این‌ها، پارک کوهستانی لانگ جینگ Longjing دارای بزرگ‌ترین منطقه پروانه‌ها در شرق چین است. در ماه‌های برداشت چای-آوریل و مارس- نیز می‌توانید با تولیدکنندگان محلی در برداشت چای همراه شوید و از غوطه‌ور شدن در این دریای سبز لذت ببرید. همچنین، خیابانی با انواع اسنک و چای و اجراهای محلی در این پارک بازدید گردشگران را مفرح‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند.

 

دهکده چای هانگژو

دهکده چای میجیاوو ، Meijiawu Tea Village Hangzhou

دهکده میجیاوو به دلیل اینکه نخست‌وزیر ژو انلای ۵ بار از آن بازدید کرده است بسیار معروف شده است. علاوه بر آن بسیاری از افراد معروف از کشورهای دیگر مانند ایالات‌متحده، ویتنام، کامبوج و کشورهای دیگر از این دهکده بازدید کرده‌اند که به آن اعتبار بخشیده است. قدم زدن در دهکده میجیاوو و شنیدن صدای آواز پرندگان، خانه‌های پرزرق‌وبرق در پایین دهکده و زمزمه برگ‌های چای در گوش باد مانند هدیه‌ای از بهشت، شما را کیفور خواهد کرد.

علاوه بر این‌ها، اگر می‌خواهید از تاریخ و فرهنگ چای چینی بیشتر بدانید، می‌توانید در ماه‌های برداشت چای (مارس و آوریل) برداشت چای را همراه با اهالی دهکده تجربه کنید. همچنین، فروشگاهی برای فروش چای لانگ جینگ در دهکده میجیاوو Meijiawu وجود دارد که می‌توانید برای خرید این محصول ارزشمند به این فروشگاه سر بزنید. اگر می‌خواهید طعم بی‌نظیر چای دست‌چین و تازه‌سال را بچشید، می‌توانید در ماه‌های آوریل و مه از دهکده میجیاوو Meijiawu  بازدید کنید.

دهکده چای هانگژو

 

پیاده‌روی در بهشت سبز دهکده چای هانگژو

مسیر پیاده‌روی شگفت‌انگیز، زیبا و منحصربه‌فردی به نما شیلی لانگ دانگ Shililangdang در این منطقه وجود دارد که از بین بوته‌های چای می‌گذرد. می‌توانید در این مسیر زیبا قدم بزنید و از تنفس هوای تازه همراه با عطر برگ‌های چای لذت ببرید.

دهکده چای هانگژو

مسیرهای مختلفی برای پیاده‌روی وجود دارد که می‌توانید برحسب دلخواه مسیرتان را انتخاب کنید. کوتاه‌ترین مسیر از دهکده میجیاوو Meijiawu تا دهکده لانگ جینگ Longjing ادامه دارد؛ حدود ۲٫۹ کیلومتر طول دارد و پیاده‌روی در این مسیر حداکثر ۱٫۵ ساعت زمان می‌برد. برای اطلاع از مسیرهای پیاده‌روی در زمین‌های چای می‌توانید از این نقشه استفاده کنید.

 

اطلاعات لازم برای بازدید از دهکده چای هانگژو 

  • آدرس دقیق: جنوب غربی دریاچه غربی (West lake)، هانگژو (Hongzhou)، استان شیجیانگ (Shejiang)، چین.
  • دهکده لانگ جینگ ، ۱۰ کیلومتر با مرکز شهر هانگژو و ۶ کیلومتر (۱۸ دقیقه با خودرو) با دریاچه غربی (West lake) فاصله دارد.
  • دهکده میجیاوو ، ۱۳ کیلومتر با مرکز شهر هانگژو و ۹ کیلومتر (۲۰ دقیقه با خودرو) با دریاچه غربی (West lake) فاصله دارد.
  • دسترسی به آن‌ها از طریق اتوبوس امکان‌پذیر است (حدود ۱ ساعت) و با استفاده از اتومبیل (حدود نیم ساعت) نیز می‌توانید به آنجا بروید.
  • بهترین فصل برای بازدید: فصل بهار که زمان برداشت و خشک‌کردن چای ماه‌های آوریل و مارس و مه است.
  • در تمام‌روزهای هفته امکان بازدید وجود دارد.
  • بازدید از دهکده رایگان است ولی برخی از امکانات موجود هزینه‌دارند.

نویسنده: شکیبا یونسی  | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.