معبد Lingyin شهر هانگژو چین

معرفی و تصاویر

یکی از شهرهایی که در سفر به چین از سوی گردشگران برای بازدید انتخاب می‌شود هانگژو است که به یکی از مقصدهای پرطرفدار در تورهای ترکیبی چین نیز تبدیل‌شده است. اگر شما هم مسافر این شهر هستید همراه با نیل‌گشت با یکی از جذاب ترین جاذبه‌های گردشگری در هانگژو آشنا شوید. معبد لینگین Lingyin یک معبد بودایی با قدمتی۱۶۰۰ ساله است که در قسمت شمال غرب شهر هانگژو قرار دارد. در ادبیات چینی، Lingyin به معنای انزوای روحی است. این معبد مابین قله های Feilai و Beigao قرار دارد. در دوران پادشاهی Wuyue (یعنی بین سال‌های ۹۰۷- ۹۷۸) این معبد ۹ طبقه با ۱۸ غرفه، ۷۲ سالن و بیش از ۳۰۰۰ راهب بودایی، در اوج شکوفایی قرار داشت. در دوران سلسله سانگ شمالی (۹۶۰ -۱۱۲۷) معبد Lingyin مهم‌ترین معبد در جنوب کشور چین به شمار می‌رفت.

معبد لینگین هانگژو چین

آشنایی با معبد لینگین، قدیمی‌ترین معبد کوهستانی چین

معبد لینگین که در زبان چین به آن 灵隐寺) Ling Yin Si) گفته می‌شود یکی از معروف‌ترین معبدهای بودا در هانگژو است که به نام معبد yunlin نیز در میان افراد محلی شهرت دارد. این معبد در سمت جنوبی رودخانه یانگ تسه قرار دارد و هنوز هم موردتوجه گردشگران قرار می گیرد. معبد لینگین در منطقه Fei lai feng در شمال غربی دریاچه غربی، بین قله‌های کوه Lingyin به مکانی دنج و آرام در میان درختان بلند آن منطقه تیدیل شده و جاذبه‌ای دیدنی برای توریست‌ها است.

معبد لینگین هانگژو چین

تاریخچه معبد  Lingyin

ساخت معبد لینگین در هانگژو به دوران سلسله Eastern Jin در سال ۳۲۶ برمی‌گردد که عنوان اولین معبد ساخته‌شده در این شهر را هم دارد. بر اساس داستان‌های مطرح‌شده برای ساخت این معبد یک راهب هندی به نام Huili در حدود ۱۶۰۰ سال پیش سفری به هانگژو داشته که پس از گشت‌وگذار در منطقه‌های مختلف با رسیدن به این منطقه حس خوبی پیدا می‌کند و تصمیم به ساخت این معبد خاص در میان قله‌های این کوهستان بلند می‌گیرد.

معبد لینگین هانگژو چین

در دوران سلسله Wuyue تعداد زیادی معبد در کنار این معبد ساخته شد که نتوانست جای معبد لینگین را بگیرد و درنهایت این معبد با محبوبیت خود توانست حدود ۳۰۰۰ راهب بودائی را برای آموزش در خود بپذیرد که راهبان برای این امر به زندگی کردن در معبد پرداختند. در طول تاریخ این معبد به دفعات مورد تخریب و بازسازی قرار گرفت که ساختار فعلی معبد مربوط به آخرین بازسازی آن در دوران سلسله Qing بین سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۷۵ است.

معبد لینگین هانگژو چین

معماری و ساختمان های اصلی معبد لینگین

اگر روبروی معبد قرار بگیرید و به آن نگاه کنید سه ساختمان اصلی بانام‌های تالار پادشاهان اسمانی، تالار حکیم بزرگ mahavira و تالار طب سنتی بودا را می‌توانید مشاهده کنید که بخش‌های اصلی را در برمی‌گیرند و هنر معماری به‌کاربرده شده در ساخت معبد در این قسمت‌ها نمایان است. طراحی معبد لینگین Lingyin بسیار شبیه به سایر معابد منطقه Jiangnan است. در جلوی ساختمان‌ها، کتیبه‌ای از امپراطور Kangxi، حاکم سلسله چینگ با این مضمون آویزان شده: ” Yunlin Chan Si یا Chan معبد ابرها و جنگل‌ها”.

معبد لینگین هانگژو چین

ساختمان تالار پادشاهان آسمانی در معبد لینگین

مهم‌ترین مجسمه موجود در این معبد، مجسمه‌ای از بودای Maitreya است. بعد از ورود به این قسمت از معبد لینگین، در وسط ساختمان، ‌یک مجسمه معروف بودا به نام Maitreya بر روی یک‌تخت امپراتوری به شکل لبخندزنان نشسته است و در دو طرف آن‌هم چهار پادشاه آسمانی دیگر با ارتفاع ۸ متر ساخته‌شده‌اند و ظاهری زره‌پوش دارند که آن‌ها را به‌عنوان محافظ‌های پادشاه اصلی در اطراف وی نشان می‌دهد. در پشت مجسمه بودای Maitreya، مجسمه بودای Skanda قرار دارد که قدمت آن به دوران سلسله Song در سال ۱۱۲۷-۱۲۷۹ باز می‌گردد.

معبد لینگین هانگژو چین

ساختمان تالار حکیم بزرگ در معبد لینگین

Mahavira

درست در قسمت پشت پادشاهان آسمانی حیاطی زیبا با درختانی سر به آسمان کشیده وجود دارد که ساختمان تالار حکیم بزرگ Mahavira نیز در این مکان واقع‌شده است. این دو تالار بزرگ توسط یک حیاط از یکدیگر جدا می‌شوند. این بخش از معبد لینگین یکی از مکان‌های خاص با ارتفاع ۳۳٫۶ متر است که در وسط آن ‌یک Sakyamuni نشسته و با ارتفاعی حدود ۲۴٫۸ متر در نوع خود اثری بی‌نظیر و بی‌همتا در کل کشور چین و کی از نادرترین آثار هنری مکتب بوداییسم است.

معبد لینگین هانگژو چین

همچنین در هر دو طرف این قسمت ۲۰ خدای آسمانی به‌صورت ایستاده ساخته‌شده است که نشانه قدرت آن‌ها است و در قسمت پشت سر آن‌ها هم ۱۲ بودای نشسته ساخته‌شده است که هرکدام از آن‌ها در حالتی خاص مشغول به کاری هستند. جالب است بدانید که در پشت این مجسمه، صفحه‌ای بزرگ نصب شده که روی آن تصویر ۱۵۰ شخصیت مهم بودایی با مرکزیت مجسمه Guanyin حکاکی شده است.

معبد لینگین هانگژو چین

معبد لینگین و ساختمان تالار طب سنتی بودا

این بخش که در سال‌های اخیر به معبد اضافه‌شده است در دل خود سه بودا اصلی بانام بودای معالج، پسر آفتاب و پسر ماه را جای‌داده است. این تالار همانطور که از نام آن مشخص است، محل نگهداری مجسمه بودای پزشکی به نام Bhaisajyaturu است. با رفتن به سمت چپ این بخش تعداد زیادی مجسمه‌های بودای بازسازی‌شده به چشم می‌خورد که جنس بیشتر آن‌ها از سنگ بوده و تعداد آن‌ها به حدود ۵۰۰ اثر می‌رسد. نکته جالب در بازدید از این قسمت این است که بعضی از این مجسمه‌ها ارتفاعی برابر با ۱٫۷ متر و پهنای ۱٫۳ متر دارند که وزن آن‌ها به عدد تعجب‌برانگیز حدود ۱‌تن می‌رسد و در برابر این ابعاد اصلاً قابل حدس نیست که به همین دلیل با شنیدن این موضوع بسیار شگفت‌زده می‌شوید.

معبد لینگین هانگژو چین

گنجینه‌های ارزشمند هنری در معبد لینگین

با نگاه به دو طرف ساختمان‌های پادشاهان آسمانی و Mahavira برج‌های سنگی به چشم می‌خورند که زمان ساخت آن‌ها مربوط به دوران Jingzhuang در سلسله Song شمالی است و با تلاش بسیار کارگران در سال ۹۶۹ ساخته‌شده است. در این قسمت آثار فرهنگی و هنری قدیمی مانند مجسمه‌های باروکش طلا از دوران سلسله Wei شرقی، نقاشی‌های زیبا از ادیان مختلف، خوشنویسی‌های ارزشمندDong Qichang  از دوران سلسله Ming، بت‌هایی از جنس طلا و اشیا باارزشی در این زمینه قابل‌مشاهده است که اگر تاریخچه آن‌ها را بررسی کنید، متوجه می‌شوید قدمت برخی از آن‌ها به ۱۴۰۰ سال پیش هم حتی می‌رسد.

معبد لینگین هانگژو چین

مجموعه معبد لینگین Lingyin در هانگژو یکی از مقدس‌ترین و مهم‌ترین عبادت‌گاه‌های بوداییان جهان است و دیدن آن خالی از لطف نیست. درمجموع اگر درزمانی که برای بازدید از این مکان توریستی دارید به تمام قسمت‌های آن سری بزنید چیزهای جالبی برای تماشا وجود دارد که می‌توان از دیدن آن‌ها لذت برد و با آداب‌ورسوم بودائیان چین در زمان قدیم بیشتر آشنا شد.

معبد لینگین هانگژو چین

لذت چشیدن غذاهای چینی در نزدیکی معبد لینگین

در پایان بازدید از معبد لینگین، اگر گرسنه شده‌اید و علاقه‌مند هستید که بعد از یک بازدید متفاوت و نفس‌گیر برای خوردن غذا به رستوران بروید، می‌توانید رستورانی که در نزدیکی معبد است را انتخاب کنید. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که سبک غذاهای ارائه‌شده توسط این رستوران مخصوص گیاه خوران است ولی بااین‌حال بد نیست که تجربه‌ای از خوردن غذاهای چینی با این سبک به دست آورید و این مکان را برای خوردن غذا در پایان گشت شهری خود انتخاب کنید.

معبد لینگین هانگژو چین

چطور به معبد لینگین در هانگژو برویم؟

  • اگر علاقه‌مند به استفاده از اتوبوس برای رفتن به این معبد دیدنی در هانگژو هستید از خط‌های j17,j18,k7,k807,k837, y1 و y2 استفاده کنید و در ایستگاه Lingyin از اتوبوس پیاده شوید یا اگر در مسیر خط y4 بودید باید در ایستگاهی به نام Lingyin Dong Bamen, Lingyin East Gate پیاده شوید.
  • ساعات بازدید از معبد هم از ۷:۳۰ تا ۱۷:۰۰ است و در غیرازاین زمان ورود به آن امکان‌پذیر نیست.

نویسنده: فرهاد یزدانی