// دریاچه غربی هانگژو ، پیوند انسان و طبیعت - نیل گشت

دریاچه غربی هانگژو ، پیوند انسان و طبیعت

معرفی و تصاویر

دریاچه غربی هانگژو West Lake در مرکز شهر هانگژو واقع‌شده است و با مساحتی حدود ۲۱٫۲۲ کیلومترمربع، دریاچه ای باستانی در چین محسوب می‌شود. عمق متوسط آن ۲٫۲۷ متر است که در عمیق‌ترین نقطه به ۵ متر و در کم‌عمق‌ترین نقطه به کمتر از ۱ متر می‌رسد. دریاچه غربی West lake در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان سایت میراث جهانی یونسکو ثبت‌شده است. این دریاچه بازتاب‌دهنده پیوند بین انسان و طبیعت است.

دریاچه غربی هانگژو

موقعیت جغرافیایی West lake

دریاچه غربی هانگژو از سه طرف توسط کوه‌ها احاطه‌شده است؛ از سمت شمال و غرب و جنوب توسط ۳ گذرگاه بی، سو و یانگ (Bai, Su, Yang) از تورفتگی‌هایش در این سواحل جداشده است. بین ساحل شمالی و غربی، جزیره «تپه منفرد» (Solitary hill) و ۳ جزیره مصنوعی دیگر نزدیک ساحل غربی وجود دارند. همچنین دو بتکده معروف لیفنگ (Leifeng) در جنوب و بتکده باوچو (Baochu) در شمال دریاچه قرارگرفته‌اند. دارای مسیر پیاده‌روی به طول ۱۰ کیلومتر است. به‌طور خلاصه، دریاچه غربی هانگژو به دلیل طبیعت زیبا و آثار تاریخی‌اش از مهم‌ترین منابع الهام‌بخش طراحان و شاعران و نقاشان بوده است و جزء ۱۰ مکان دیدنی برتر در چین است.

تاریخچه دریاچه غربی هانگژو

دریاچه غربی در طول تاریخ‌ نام های مختلفی به خود گرفته است که معروف‌ترین آن‌ها «رودخانه جنگل وو» (Wu forest river) و دریاچه ژیانتانگ (Qiantang) است؛ بر اساس اینکه در زمان باستان، اسم استان هانگژو (Htongzhou)، ژیانتانگ (Qiantang) بوده است. نام «دریاچه غربی» نیز به این خاطر که در غرب شهر هانگژو قرار دارد، بر آن نهاده شده است.

در مورد شکل‌گیری دریاچه غربی هانگژو، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که تقریباً ۱۲۰۰۰ سال پیش دریاچه غربی ابتدا یک خلیج کوچک در سمت چپ رودخانه ژیانتانگ (Qiantang) بوده و به‌تدریج با نشست بستر رودخانه، دهانه خلیج بسته‌شده است؛ بنابراین، یک تالاب شکل گرفت که به میزان قابل‌توجهی بزرگ‌تر از الآن بود. آب دریاچه نیز به‌تدریج در طول سال‌ها کاهش پیداکرده است.

مناظر دیدنی ساحل دریاچه غربی West lake

ده تا از بهترین مکان‌های دیدنی در منطقه دریاچه غربی شامل:

  1. سپیده‌دم در گذرگاه سو (Su)

نامی است که به این منطقه داده‌شده است؛ اولین ناحیه از ۱۰ مکان دیدنی در دریاچه غربی. گذرگاه سو (Su) در زمان سلسله سانگ (Song) به سرپرستی شاعر بزرگ سو دونگپو (Su Dongpo) ساخته شد. در طول این گذرگاه در فواصل مشخصی درخت‌های بید و هلو کاشته شده‌اند که در فصل بهار شکوفه‌های بید و هلو هوای محیط را عطرآگین می‌کنند.

دریاچه غربی هانگژو

  1. کارخانه شراب سازی و استخر نیلوفر آبی در فصل تابستان

این منطقه در شمال غربی دریاچه واقع‌شده و از قدیمی‌ترین مکان‌های تاریخی دریاچه غربی هانگژو West lake است. در سلسله سانگ (Song) در این مکان کارخانه شراب سازی وجود داشت و امروزه این منطقه به ۵ بخش دریاچه یوهو (Yuehu)، باغ درختان بامبو، جنگل کنار دریاچه، کارخانه شراب سازی و استخر نیلوفرهای آبی تقسیم می‌شود. ماه مارس زمان مناسبی برای بازدید از نیلوفرهای آبی است.

دریاچه غربی هانگژو

  1. ماه در دریاچه غربی هانگژو در فصل پاییز

در غرب گذرگاه بی (Bai) واقع‌شده و شامل عمارت یادبود امپراتوری و برخی دیگر از ساختمان‌ها ازجمله گالری نقاشی و خوش‌نویسی ژیلینگ (Xiling) می‌شود. گردشگران می‌توانند در این منطقه از نور ماه لذت ببرند و در مورد فرهنگ سنتی چین بیشتر بدانند.

دریاچه غربی هانگژو

  1. بارش برف بر روی پل شکسته در فصل زمستان

این مکان از پای تپه «سنگ گران‌بها» (Precious stone) به سمت انتهای شرقی گذرگاه بی (Bai) امتداد دارد. «پل شکسته» (Broken bridge) در سال ۱۹۲۰ به طول ۸/۸ متر و عرض ۸/۴ متر ساخته شد. اگر در فصل زمستان و پس از بارش برف از کوه باوشی (Baoshi) به پل نگاه کنید، این‌طور به نظر می‌رسد که شکسته است. چون برف‌ها در قیمت میانی پل ذوب‌شده‌اند؛ درحالی‌که در گوشه‌های پل هنوز برف باقی‌مانده است.

  1. آواز خواندن مرغ انجیرخوار در میان درخت‌های بید

این باغ در جنوب شرقی دریاچه غربی هانگژو West lake قرار دارد. در امتداد دریاچه، گونه‌های مختلفی از درخت‌های بید دیده می‌شوند و در مرکز باغ خانه مرغ‌های انجیرخوار به نام «بهشت پرندگان» قرار دارد. گوش دادن به آواز پرندگان و رقصیدن شاخه‌های بید در باد بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

دریاچه غربی هانگژو

  1. حوضچه ماهی‌های قرمز

پارک بزرگی با مساحت بیش از ۲۰ هکتار در جنوب گذرگاه سو (Su) است که شامل حوضچه‌ای از ماهی‌های کپور قرمز و پل زیگزاگ (Zigzag) است. گردشگران می‌توانند از روی این پل به تماشای حوضچه بپردازند. همچنین، در شمال حوضچه چمنزار گسترده‌ای همراه با باغ میوه واقع است که محل مناسبی برای استراحت گردشگران است. در غرب دریاچه، باغ گل‌های طلایی با گلبرگ‌هایی که نسیم آن‌ها را روی سطح حوضچه می‌ریزد منظره شگفت‌انگیزی را خلق می‌کند.

دریاچه غربی هانگژو

  1. بتکده لیفنگ در نزدیکی دریاچه غربی هانگژو

این بتخانه در بالای کوه «درخشش شب» (Evening glow) و به سمت جنوب دریاچه غربی هانگژو قرار دارد. این بتکده به سفارش پادشاه وویو (Wuyue) برای همسرش ساخته‌شده و در طول تاریخ بارها آسیب‌دیده و بازسازی‌شده است. از بالای بتکده لیفنگ (Leifeng) می‌توانید تمام دریاچه را ببینید.

دریاچه غربی هانگژو

  1. کوه‌های دو قلو

کوه‌های دو قلو درواقع به دو قله به ارتفاع ۲۵۷ و ۳۵۵ متر اشاره دارد که به فاصله ۵ کیلومتر از هم قرارگرفته‌اند. در زمان سلسله سانگ (Song) مجسمه‌های بودا و بتکده‌هایی بر فراز قله‌ها ساخته شدند و به یکی از بهترین مناظر دیدنی در چین تبدیل شدند. به‌ویژه زمانی که هوا ابری است به نظر می‌رسد که قله‌ها، در میان ابرها سوراخی ایجاد کرده‌اند.

دریاچه غربی هانگژو

  1. صدای ناقوس‌ها در تپه نانپینگ (Nanping)

تپه نانپینگ (Nanping) در جنوب west lake قرار دارد که کمتر از ۱۰۰ متر ارتفاع و بیش از ۱ کیلومتر طول دارد. پایین تپه مجسمه جینگ سی (Jingci) و مجسمه معروف ژینگ جیا (Xingjiao) قرار دارند که توسط پادشاه وویو (Wuyue) در سال ۹۵۴ میلادی ساخته شدند. ناقوس‌ها و طبل‌ها هر سپیده‌دم به صدا درمی‌آیند و نواهای زیبایی را در تپه نانپینگ (Nanping) به وجود می‌آورند.

  1. استخر بازتاب‌کننده نور ماه

در دریاچه غربی هانگژو ، سه برج سنگی قرار دارند که اطراف آن‌ها از آب پوشیده شده و این برج‌ها انعکاس کننده نور ماه به طرز شگفت‌انگیزی‌اند. این ۳ برج در زمان سلسله مینگ (Ming) ساخته و از یک ستون سنگی، یک کره توخالی، یک سالن کوچک و سوراخ‌هایی در اطراف کره تشکیل‌شده‌اند. در شب‌هایی که ماه کامل است، این سوراخ‌ها نور ماه را روی آب استخر منعکس می‌کنند و به نظر می‌رسد که چندین ماه در آسمان وجود دارد.

دریاچه غربی هانگژو

اطلاعات لازم برای بازدید از دریاچه غربی شهر هانگژو 

دسترسی به west lake از طریق مترو و اتوبوس امکان‌پذیر است.

  • برای استفاده از مترو: می‌توانید از خط ۱ مترو هانگژو استفاده کنید و پس از خارج شدن از خروجی D مترو، با ۴۰ متر پیاده‌روی به دریاچه غربی هانگژو برسید.
  • استفاده از امکانات تفریحی و مناظر طبیعی در دریاچه غربی رایگان است به‌جز بعضی از آن‌ها مانند قایق و بتکده لیفنگ (Leifeng) و ماشین‌های برقی.

نویسنده: شکیبا یونسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.