باغ یو (یویوآن) شانگهای، نگینی سبز در مرکز شهر قدیمی

معرفی و تصاویر

باغ یو Yu Garden بزرگ‌ترین باغ چین است که در شمال شرقی شهر قدیمی شانگهای Shanghai در کنار معبد شهر خدا City God Temple واقع‌شده است. باغ یو یا همان باغ یویوان Yuyuan Garden ، باغ خصوصی خانواده پان در سلسله مینگ بوده است. قدمت این باغ به قرن شانزدهم، بیش از ۴۰۰ سال پیش می‌رسد. ساخت آن در طول سلسله مینگ بین سال‌های ۱۵۵۹ تا ۱۵۷۸ به درازا انجامید. از ویژگی‌های اصلی این باغ گیاه شناسی، معماری سنتی چین است. در معماری این باغ سنگ‌ها، درختان، حوضچه‌ها، دیوارها با طرح اژدها و پل‌های زیگزاگ، باغ‌های متعدد و عمارت های بسیاری را از یکدیگر جدا کرده است.

باغ یو شانگهای

تاریخچه باغ یو Yu Garden شانگهای

آیا می‌دانستید که این مکان آمیخته با صلح‌ و آرامش صحنه درگیری‌ها و مبارزات سیاسی متعددی در طول قرن نوزدهم بوده است؟ در قلب جنگ‌هایی که در چین رخ‌داده، باغ یو Yu Garden چندین بار ویران‌شده است. در سال ۱۸۴۲ در طول جنگ تریاک، این باغ بمباران و معبد شهر خدا City God Temple برای چند روز به دست ارتش بریتانیا اشغال شد. سپس ارتش فرانسه در طی عملیاتی تلافی جویانه در پایان قرن نوزدهم در شورشی باغ را تخریب کرد. در سال ۱۹۵۶ عملیات بازسازی باغ آغاز و ۲۰ سال به طول انجامید. درنتیجه‌ی این عملیات، باغ یویوان Yuyuan Garden در سال ۱۹۶۱ برای عموم به نمایش گذاشته شد.

طراحی باغ یویوان Yuyuan Garden و معماری آن

باغ یو Yu Garden باهدف نشان دادن دنیای مینیاتور چینی با استفاده از رودخانه‌ها، کوه‌ها و روستاها ساخته شده است. هیچ شکل هندسی در این باغ وجود ندارد، همه‌چیز به صورت نمادین به آسمان اشاره دارد: تپه‌های کوچک، غارها و راهروها و سنگ‌هایی که با دقت هرچه‌تمام‌تر، انتخاب‌شده‌اند و مناسب برای حوضچه‌های لوتوس، پل‌ها، مسیرهای پیچ‌وتاب و درختان هستند. طراحی باغ بسیار منحصربه‌فرد است. عمارت‌های تزیینی، شگفت‌انگیز و پرزرق‌وبرق، پل‌های زیگزاگ، قوس‌ها، پاگوداها و باغ‌های سنگی که چشم‌انداز باغ را منحصربه‌فرد می‌کنند.

باغ یو شانگهای

باغ یو Yu Garden به مساحت ۲ هکتار (۵ زمین)، متشکل از شش منظره به سبک سجو است: عمارت سانسویی Sansui Hall، اتاق وانهوا Wanhua Chamber، عمارت دینچون Dianthus Hall، عمارت هوئیجینگ Huijing Hall، عمارت یوهوا Yuhua Hall و باغ داخلی Inner Garden.
در این باغ و برخی عمارت های بی‌نظیرش، آثار فرهنگی ازجمله مبلمان قدیمی قرن، خوشنویسی و نقاشی‌های باارزش از هنرمندان معروف، مجسمه‌های خاکی و آجر و همچنین کتیبه‌ها را به نمایش گذاشته‌شده‌اند. در باغ یو Yu Garden تعدادی غرفه نیز وجود دارد که در هر یک از آن‌ها یک مجسمه اژدها که نمادی از قدرت امپراتوری است، قرارگرفته است.

فضاهای مختلف باغ یو

  • عمارت سانسویی Sansui Hall که به معنای سه تالار Tassel Three Hall of the Tassel است، شامل باغ سنگی بزرگ که از ۱۲ متر سنگ Huangshi ساخته‌شده و قله‌ها، صخره‌ها و غارهای سیمانی جذاب می شود که در طول سلسله‌ی مینگ ساخته‌شده اند.
  • اتاق وانهوا Wanhua Chamber یا شکوفه که برج صد هزار گل نیز معروف است.
  • عمارت دینچون Dianthus Hall که در سال ۱۸۲۰، اولین سال از امپراتوری Daoguang ساخته‌شده است.
  • عمارت هوئیجینگ Huijing Hall عمارتی است با یک پل زیگزاگ و غرفه‌ای مرکزی.
  • عمارت یوهوا Yuhua Hall به معنای عمارت باعظمت یشم Jade Magnificence Hall که با قطعات چوب قرمز در سلسله‌ی مینگ ساخته و مجهز شده است.
  • باغ داخلی Inner Garden که شامل موزه‌ها، تالارها، استخرها و برج‌های است که در سال ۱۷۰۹ ساخته و در سال ۱۹۵۶ با ترکیبی از باغ‌های شرقی و غربی بازسازی شد.

و در آخر شما می‌توانید روی پل جیو کوی Jiu Qu Bridge، پلی با ۹ انحنا قدم بزنید. مردم چین معتقدند که عدد ۹ نماد عزت‌نفس است و پیاده‌روی بر روی این پل باعث موفقیت می‌شود. پل جیو کو  شما را به سمت غرفه‌ چایخانه‌ تی هوس TeeHouse، در میان دریاچه‌ای کوچک راهنمایی می‌کند. تی هوس قدیمی‌ترین چایخانه‌ی شانگهای است. فضاهای داخلی باغ، هرکدام توسط دیوارهای اژدها بارگه‌های منحنی خاکستری که تشکیل‌شده از سر و گردن اژدها هستند، از یکدیگر جداشده‌اند.

باغ یو شانگهای

مجسمه‌های نفیس و حکاکی

هنگامی‌که در باغ پیاده‌روی می‌کنید، تنها به قسمت‌های عظیم مثل ساختمان‌ها و پل‌ها تمرکز نکنید، چشم خود را بر روی جزئیات نیز نگه‌دارید. بخش عمده‌ای از زیبایی باغ در نقاشی‌ها و مجسمه‌های کوچک است. بسیاری از مجسمه‌های خاک رس و آجرکاری، خوشنویسی و نقاشی از هنرمندان معروف و همچنین برخی از کتیبه‌ها در این باغ به نمایش گذاشته‌شده‌اند.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به باغ یو Yu Garden

بازار یو یوان Yuyuan Bazaar

بازار یویوان Yuyuan Bazaar در کنار باغ یو Yu Garden قرارداد و از تعداد زیادی کوچه و خیابان تشکیل‌شده است که شامل رستوران‌، چایخانه‌ و مغازه‌ها است. برای خرید سوغاتی و تنقلات محلی می‌توانید به این بازار سر بزنید. از محبوب‌ترین اسنک‌ها در این بازار می‌توان نودل یانگچون Yangchun noodles، نان‌های توپر پخته‌شده، نان‌های توپر سرخ‌شده، کیک‌های ترد سرخ‌شده و کیک برنج نام برد. در این بازار، در خیابان قدیمی یوان Yuyuan می‌توانید محصولات سنتی چین مانند فانوس‌های چینی، ابریشم، عتیقه‌جات، صنایع‌دستی و هنری، زیورآلات و جواهرات را پیدا کنید.

باغ یو شانگهای

معبد شهر خدا شانگهای Chenghuang Miao

معبد شهر خدا (城隍庙) معبد تائو است که در منطقه گردشگری یوان Yuyuan Tourist Mart واقع‌شده است و به باغ یو Yu Garden متصل است. این معبد اولین بار ۶۰۰ سال پیش در سلسله‌ی مینگ ساخته‌شده است. اگر وقت آزاد دارید به معبد شهر خدا سر بزنید و در عظمت جاودانه‌ی آن مشغول عبادت شوید. این معبد هزینه‌ ورودی ندارد.

باغ یو شانگهای

The Bund نماد شانگهای استعماری

The Bund یا Waitan نام محوطه ای در مجاورت رودخانه Huangpu است که ساختمان های موجود در آن سبک‌های مختلف معماری معاصر را به نمایش می‌گذارند.

خیابان نانجینگ Nanjing Road

خیابان نانجینگ Nanjing Road شلوغ‌ترین خیابان خرید شانگهای است که با مراکز خرید زیاد، مغازه‌های تجاری قدیمی و رستوران‌های سنتی مجهز شده است.

۷ چیزی که شما در مورد باغ یو Yu Garden شانگهای نمی‌دانید

خانه‌ای که توسط فرزند برای والدینش ساخته شد

پان یونگوان (Pan Yunduan (潘允端 فرماندار دوره‌ سلطنت مینگ در سیچوان Sichuan بود که برای پدر خود که در آن زمان سمت وزیری را بر عهده داشت خدمت کرده بود. در سال ۱۵۵۹، پان تصمیم به ساخت باغی برای ایجاد آرامش و لذت والدینش گرفت بنابراین شروع به ساخت باغ یو Yu Garden به معنای باغ صلح و آرامش کرد. در این باغ علاوه بر ایجاد صلح و آرامش تقدیس ادیان نیز در نظر گرفته‌شده است. نام عمارت ها و حیاط‌های این باغ را با قطعاتی از شعر نام‌گذاری کرد و جزییات آن‌ها را بسیار پراهمیت می‌دانست و کمال‌گرایی او باعث شد تا ساخت باغ یو Yu Garden هجده سال به طول بیانجامد. در سال ۱۵۷۷ خانواده‌ پان ورشکست شد و با آغاز سلطنت سلسله چینگ، باغ‌ها به دلیل بازسازی و خرابی توسط تجار آن زمان، رو به نابودی رفت.

باغ یو شانگهای

منطقه‌ای ممنوعه برای ارواح

درست خارج از ورودی باغ، دریاچه‌ای مصنوعی قرار دارد که در بالای آن قدیمی‌ترین رستوران‌های شانگهای دیده می‌شود. این فضا، مکانی عالی برای توقف و نوشیدن چای محسوب می‌شود و به میزبانی مهمانان خارجی، از جمله ملکه‌ انگلیس معروف است. برای رسیدن به این منطقه باید از پلی زیگزاگ که بر روی دریاچه ساخته‌شده است، عبور کنید. بر طبق اصول و اعتقادات چینی، عبور از زوایای تیز برای ارواح دشوار است.

باغ یو شانگهای

مکانی برای مخفی شدن شورشیان

یکی از معروف‌ترین قسمت‌های باغ یو، عمارت Heralding Spring Dian Chun Tang, 点春堂 است. مکانی کوچک برای انجمن اسرار شمشیر کوچک Small Sword Society Xiaodao Hui, 小刀会 که هدف آن‌ها سرنگونی سلسله‌ی چینگ بود. در سال ۱۸۵۳ انجمن شمشیر کوچک با قیامی مسلحانه علیه مقامات فاسد و مالیات‌های غیرمترقبه، شهر شانگهای را گرفت و به مدت یک سال بر آن حکومت کرد؛ اما با گسترش یافتن قدرت آن‌ها، وفاداران سلسله‌ چینگ به همراه خارجیان علیه آن‌ها شورش کردند و انجمن شمشیر کوچک Small Sword Society را شکست دادند. بعدازآن به غارت باغ‌ها و بخش‌هایی از شهر پرداختند و تقریباً نیمه‌ی شرقی شهر را در آتش سوزاندند. امروزه مجموعه‌ای از آثار قیام که شامل اسلحه و سکه‌های تزیین‌شده توسط شورشیان است، در عمارت Heralding Spring به نمایش گذاشته‌شده است.

Rockery Grand دیدنی در Yu Garden

قبل از اینکه این قسمت با نام Rockery Grand شناخته شود، با نام عمارتی که در قسمت بالایی آن ساخته‌شده بود، شناخته می‌شد، عمارتی برای مشاهده. درگذشته این ساختمان بلندترین ساختمان شانگهای با چشم‌اندازی زیبا رو به رودخانه‌ی Huangpu بوده است. در ابتدای باغ شما به سمت Rockery Grand، دوازده متری که از ۲۰۰۰ قطعه‌سنگ زرد نادر از Wukang استان ژجیانگ، تشکیل‌شده است، می‌روید. هر سنگ با استفاده از ترکیبی از چسب، برنج و سنگ‌آهک تشکیل‌شده است که باعث ایجاد منظره‌ای از صخره‌ها، مسیرهای پیچشی و چاله‌ها می‌شود که توسط هنرمند معروف سلسله مینگ، ژانگ نانیانگ Zhang Nanyang طراحی‌شده است.

باغ یو شانگهای

برجی که در باغ یو به خرده‌سنگ تبدیل شد و دوباره برج شد

سال‌های زیادی طول می‌کشد تا باغی با این سبک ساخته شود و تنها چند دقیقه تا نابودی آن زمان لازم است. تا به امروز این باغ جنگ‌های زیادی را به خود دیده است. سال ۱۸۴۲ توسط ارتش بریتانیا بمباران شد و از آن به‌عنوان پایگاه عملیاتی استفاده شد. سپس در سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۱ توسط دولت شانگهای بازسازی شد اما در طی انقلاب فرهنگی بار دیگر به‌صورت فاجعه باری آسیب دید. این باغ گذشته‌ی پرآشوبی را از سر گذرانده است و هیچ‌گاه شبیه به باغ اولیه نشده است.

وجود اژدهاها در باغ یویوان

کل ترکیب باغ یو Yu Garden شامل بیش از ۳۰ عمارت و اتاق است که به‌وسیله دیوارهای بلند سفید به شش منطقه تقسیم‌شده است. هر منطقه با دیوارهایی به شکل اژدها و ستون‌هایی سفید با سر و گردن اژدهاها، از هم جداشده‌اند. دیوار اژدهای اطراف منطقه‌ی سوم باغ بسیار خیره‌کننده است و عنوان «عبور اژدها از ابرها» را به خود گرفته است که اسکلت و چنگال‌های آن ساخته‌شده از سرامیک و به‌طور حیرت‌آوری زیباست. از جزئیات غیرمعمول، وجود قورباغه‌ای در زیر چانه‌ی اژدها است که در اسطوره‌های چینی، اژدها نشان‌دهنده‌ی قدرت و موفقیت و قورباغه نشان‌دهنده‌ی طول عمر است. نماد این دو حیوان در کنار هم مکمل نیرومندی هستند.

باغ یو شانگهای

باغ یو، خانه‌ سنگ‌های خاص

هنگامی‌که وارد منطقه‌ پنجم باغ می‌شوید با سیلی از گردشگران و عکاسان که مشغول عکاسی از سنگی بزرگ که سوراخ‌ها و شکاف‌های بسیاری دارد روبرو خواهید شد. معروف‌ترین سنگ شانگهای که به جادوی نفیس Yuling Long, 玉玲珑 معروف است. برخی معتقدند که این قطعه از زمین از نزدیکی دریاچه تای که بسیاری از سنگ‌های معروف باغ‌های چینی در آن شکل‌گرفته است، آورده شده. این سنگ‌ها اغلب تشکیل‌شده از سنگ‌آهک نرم هستند و در آب غوطه‌ور می‌شوند و توسط جریان امواج به چرخش درمی‌آیند و حرکت می‌کنند که باعث می‌شود از هر زاویه‌ای چشم‌اندازی متفاوت داشته باشد.

باغ یو شانگهای

سنگ‌های جادوی نفیس توسط امپراتور سلسله‌ی شمال، امپراتور Huizong، سفارش داده‌شده است. گفته می‌شود که کشتی حامل سنگ در رودخانه‌ی Huangpu غرق می‌شود و بعداً توسط پان Pan Yunduan پیدا می‌شود. علاقه‌ی شدید او به این سنگ او را درصدد این قرارداد تا سنگ را طوری قرار دهد که بتواند به آن مستقیماً نگاه کند.

چگونه به باغ یو Yu Garden برویم؟

  • خطوط اتوبوس: با یکی از اتوبوس خط‌های ۱۱، ۲۶، ۶۴، ۳۰۴، ۷۳۶، ۸۰۱، ۹۲۰، ۹۲۶ یا ۹۳۰ مسیری را طی کنید و در ایستگاه Xinbeimen (خیابان رمینین/ خیابان لیشویی) از اتوبوس خارج شوید. در غیر این صورت، شما می‌توانید با اتوبوس‌های توریستی، مستقیماً به باغ یو Yu Garden بروید.
  • توسط مترو: برای رفتن به باغ یو Yu Garden با مترو، خط ۱۰ مترو را سوار شوید و در ایستگاه یویوان Yuyuan پیاده شوید. سپس ایستگاه را از خروجی ۱ ترک کنید.

ساعات کار باغ یویوان Yuyuan Garden

۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰(بعد از ساعت ۱۷ بلیت در اختیار بازدیدکنندگان قرار نمی‌گیرد.)

نکات:

  • فضاهای گردشگری زیبا، اغلب مواقع بسیار شلوغ هستند. برای اینکه از بازدید خود لذت کافی را ببرید سعی کنید اول صبح و در طول هفته به این مکان‌ها مراجعه کنید؛ زیرا باغ یو Yu Garden در پایان هفته جمعیت زیادی را مورد استقبال خود قرار می‌دهد.
  • بهترین فصل برای بازدید از این باغ، فصل بهار چین در ماه اوت است که برابر با فصل تابستان و ماه‌های مرداد و شهریور در ایران است. در این فصل تمامی گل‌ها بازشده و عطر آن‌ها هر انسانی را سرمست می‌کند. همچنین در این فصل باغ یو Yu Garden میزبان فستیوال بهاری است که در آن تمامی باغ را با فانوس‌هایی با طرح‌های اژدها و ققنوس، برای ورود گردشگران و مردم محلی تزیین می‌کنند.
  • زمانی که در این منطقه هستید، فرصت دیدن دیگر جاذبه‌های اطراف باغ یو Yu Garden را خواهید داشت. بازار یویوان Yuyuan Bazaar را از دست ندهید که برای خرید برخی از سوغاتی‌ها و غرق شدن در فضای سنتی کشور چین ایدآل است.

نویسنده: بهاره سادات هادوی  | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *