// خیابان نانجینگ (Nanjing Road) - نیل گشت

خیابان نانجینگ (Nanjing Road)

معرفی و تصاویر

بسیاری از مردم ازجمله تاجران کشور چین را مقصد اصلی خود برای خرید کالا و صادر کردن آن به کشورهای مختلف انتخاب می‌کنند. در این میان افرادی نیز هستند که با سفر به چین، علاوه بر لذت بردن از بازدید مکان‌های تاریخی این کشور بسیاری از مایحتاج خود و اطرافیان خود را نیز خریداری می‌کنند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید و به دنبال پیدا کردن مراکز خرید در شانگهای هستید، می‌توانید خیابان نانجینگ را در لیست خود قرار دهید. این خیابان که محال اتصال معبد جینگ و خیابان یانان غربی است، برترین مراکز خرید چین را در خود جای‌داده است. خیابان نانجینگ شانگهای Nanjing road یکی از مشهورترین خیابان‌های شانگهای به منظور خرید بشمار می‌آید و یکی از بهترین خیابان‌ها از جهت ساخت و ساز و شلوغی در دهه ۱۹۴۰ بوده است. این خیابان به بلوار باند شانگهای شرقی و میدان روم در مرکز می‌رسد.

تاریخچه خیابان نانجینگ شانگهای و معروف‌ترین مراکز خرید

خیابان نانجینگ که یکی از خیابان‌های تاریخی شهر پکن است سابقه‌ای ۱۰۰ ساله دارد و در طول تاریخ تغییرهای فراوانی کرده است. تاریخچه خیابان نانجینگ Nanjing Road به سال ۱۸۴۷ می‌رسد، درگذشته این خیابان بانام خیابان پارک Parker Lane معروف بود و فروشگاه‌های بزرگ و سنتی زیادی را در برداشت اما امروزه  فروشگاه‌های سنتی جای خود را به مراکز خرید مدرن داده‌اند و تئاترها و هتل‌های زیبایی در اطراف خیابان به چشم می‌خورند. خیابان از دو بخش شرقی و غربی تشکیل‌شده است که بخش شرقی عمدتاً محل فروشگاه‌های سنتی چینی بوده است.

خیابان نانجینگ شانگهای در شب

در سال ۱۸۶۲ توسط شورای شهرداری نام دیگری به این خیابان داده شد: “خیابان نانجینگ”؛در سال ۱۹۳۰ این خیابان شلوغ‌ترین خیابان شانگهای بود. پس از جنگ جهانی دوم دولت نام این خیابان را به “خیابان نانجینگ شرقی” تغییر داد. با این وجود خیابانی در ابتدای این خیابان وجود داشت که خیابان بابلینگ (bubbling) نام داشت که آنرا خیابان “نانجینگ غربی” نام گذاری کردند و در نهایت نام این دو خیابان ۵ کیلومتری را “نانجینگ” گذاشتند.

تردد اتومبیل‌ها در این خیابان در سال ۲۰۰۰ برای برنامه توسعه توسط دولت محلی ممنوع و خیابان به محلی برای عبور مرور عابران پیاده تبدیل شد. طبق آمار روزانه بیش از یک‌میلیون و هفت‌صد هزار نفر بازدیدکننده به خیابان نانجینگ سر می‌زنند. علائم نئونی چشمک‌زن، ساختمان‌های باشکوه را روشن می‌کند و آسمان شب این شهر پرجنب‌وجوش را به نمایش می‌گذارد. کافه‌های روباز، مجسمه‌های انتزاعی و صداهای موسیقی‌دانان خیابانی، لذت قدم زدن در شب را افزایش می‌دهد. عرض این خیابان ۲۸ متر و در مابین خیابان های میدل هانان middle he`nan و میدل شیزانگ middle Xizang، به ۱۲۰۰ متر می رسد. خیابان نانجینگ رود (Nanjing road) هم اکنون طولانی‌ترین خیابان دنیا با طول ۶ کلیومتر است و روزانه ۱ میلیون بازدید کننده دارد.

خیابان نانجینگ شانگهای

این خیابان به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود:

خیابان نانجینگ شرقی

Nanjing Road East

این بخش از خیابان نانجینگ تجاری است و اصالتا شامل مراکزی با سبک اروپایی است که در آن رستوران‌ها و کافه‌هایی وجود دارد. اما در سال‌های اخیر ساختمان‌های دیگری به ین بخش ورود پیدا کرده‌اند و این بخش بیشتر از یک بخش ثروتمند به یک بخش گردشگر پذیر متمایل شده است. در کنار مراکز فروش، بازارهای محلی روباز همچون رسانه‌های دیجیتال و اجزاء الکتریکی مشاهده می‌شود. این بخش یک بازار مخصوص پیاده‌هاست؛ در این بخش قدیمی‌ترین و بزرگترین فروشگاه‌های بزرگ شانگهای وجود دارد، همچون خرده فروشان و رستوران‌های قدیمی با تاریخچه‌های کهن نیز مشاهده می‌شود.

 

خیابان نانجینگ غربی

Nanjing Road West

این بخش نزدیک معبد جینگان (jing`an) قرار گرفته و در طول ۱۰ سال گذشته شاهد توسعه‌های دائمی بوده است. این بخش دارای تعداد بیشماری هتل ۵ ستاره، مراکز فروش مجلل و رستوران و ساختمان‌های اداری است. اخیرا این بخش مرهون ساخت خط ۷ مترو و تلاقی ان با خط ۲ در ایستگاه معبد جینگان بوده است. آخرین توسعه در این بخش تکمیل ساختمان میدان وی لاک (Wheelock square) با ۸۵ طبقه و ۱۰۰۰۰۰ متر مربع مساحت در سال ۲۰۱۰ بوده است.

 

جذابیت‌های خیابان نانجینگ شانگهای

  • کمربند طلایی: این کمربند در شمال این خیابان قرار دارد و بسیاری از امکانات مانند صندلی‌ها، غرفه‌های خرید، تابلوهای تبلیغاتی، مجسمه‌های کوچک، چراغ‌های خیابانی، سطل‌های زباله، باجه‌های تلفن و غیره در این قسمت وجود دارد هر قسمت استاندارد کمربند طلایی ۷۵ متر طول دارد و فضای پیاده‌روی شمال-جنوب به‌اندازه کافی وجود دارد که گردشگران بتوانند آزادانه از طریق کمربند طلایی عبور کنند.
  • سرپوش‌ها: ۳۷ سرپوش زیبا بر روی زمین در مسیر کمربند طلایی به چشم می‌خورند که هریک طرح گرافیکی منحصربه‌فرد خود را دارد. نقش‌های برجسته بر روی سرپوش‌ها سازه‌های معروف شانگهای را در دوره‌های مختلف تاریخی به نمایش کشیده است که همگی آن‌ها ساختاری از طلا و مس دارند. این سرپوش‌ها نیز قدمتی ۱۰۰ ساله در خیابان نانجینگ دارند.

خیابان نانجینگ شانگهای

  • مجسمه‌ها: بر روی کمربند طلایی؛ سه دسته از مجسمه‌های مسی به چشم می‌خورند که بانام‌های خانواده سه‌نفره، زنان متأهل جوان و مادر و دختر معروف هستند.
  • اتوبوس‌های گشت‌وگذار: مرز جنوبی ضلع «کمربند طلایی» به‌عنوان خط مرکز خیابان در نظر گرفته‌شده است، در جنوب آن مکانی برای اتوبوس‌های گشت‌وگذار قرار دارد. زمان کار اتوبوس‌ها بین ساعات ۰۸:۰۰ – ۲۲:۳۰ است.

خیابان نانجینگ شانگهای

خرید در خیابان نانجینگ

تعداد زیادی از فروشگاه‌های قدیمی و معروف در ساختمان‌های تجاری بزرگ در این خیابان وجود دارد. برای راحتی در انتخاب بهترین فروشگاه‌ها ما فهرستی از آن‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

فهرستی از فروشگاه‌های قدیمی و مشهور:

  • Lao Da Fang – 老大 房: این فروشگاه عرضه‌کننده خوراکی‌های پرطرفدار چینی مانند ماهی‌های دودی و سس شکر است. همچنین کیک‌هایی خاص با دستوراتی مخفی که از گذشتگان به افرادی خاص به ارث رسیده است در این مکان وجود دارند. پس اگر به دنبال خرید خوراکی‌های خاص هستید این فروشگاه را از دست ندهید.
  • ققنوس قدیمی -The Old Phoenixes- 老凤祥: این فروشگاه در سال ۱۸۴۸ تأسیس‌شده است. زیورآلاتی از جنس طلا، نقره همراه با جواهراتی زیبا این فروشگاه را در لیست خاص‌ترین فروشگاه‌های شانگهای قرار داده است.
  • Shao Wan Sheng – 邵万生: یکی از معروف‌ترین فروشگاه‌های شراب در خیابان نانجینگ فروشگاه Shao Wan Sheng است.
  • Cai Tong De – 蔡同德: این فروشگاه که در اصل ۱۸۸۲ در سلسله کینگ تأسیس‌شده است از فروشگاه‌های قدیمی و معروف طب سنتی در شانگهای است که شراب‌های تاریخی بسیاری که ساخته‌شده از استخوان و پنجه پا ببر است در آن پیدا می‌شود.
  • Shen Da Cheng – 沈大成: انواع دسرها و میان وعده‌های محلی با طعم محلی در این فروشگاه به فروش می‌رسد که در معروف‌ترین آن‌ها، توپ‌های شیرینی هستند.
  • Zhang Xiao Quan – 张小泉: قیچی فروخته‌شده در این فروشگاه می‌تواند پارچه ابریشمی را بدون خطا برش دهد و صاف‌ترین برش را برای شما بر پارچه‌های ابریشمی بزند. این قیچی‌ها هرگز زنگ نمی‌زنند و بر دسته آن‌ها نقوش خاصی وجود دارد.
  • Duo Yun Pavilion – 朵云轩: این فروشگاه به‌طور عمده به فروش نقاشی و خوشنویسی چینی و مواد نوشتاری مربوطه می‌پردازد.
  • Wu Liang Cai – 吴良才: ماوچانگ و وو لیانگ کای همان نوع مغازه‌های قدیمی و معروف هستند که عینک‌های مختلف و متفاوتی را عرضه می‌کند.

خیابان نانجینگ شانگهای

نکاتی برای خرید از مراکز خرید خیابان نانجینگ

  • اگر زمان کافی برای خرید ندارید و می‌خواهید راندمان کاری خود را بالا ببرید، تیم گردشگری نیل‌گشت به شما توصیه می‌کند تا از بخش اصلی خیابان نانجینگ که بین خیابان Huanghe و خیابان Henan Zhong قرار دارد، بازدید کنید.
  • هنگام خرید، استراحت کنید و از چشیدن غذاهای خوشمزه در آنجا غافل نشوید.
  • استفاده از ترامواهای گردشگری یکی از گزینه‌هایی است که مانع از خستگی بیش‌ازحد شما برای بازدید از خیابان نانجینگ می‌شود. این ترامواها روزانه از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۲ در منطقه فعالیت می‌کنند شما می‌توانید با سوارشدن بر این ترامواها فروشگاه‌ها را از پنجره‌ها ببینید و سفری به‌یادماندنی برای خود رقم بزنید.

 

چگونه به خیابان نانجینگ شانگهای برویم؟

 مقصد: به وسط خیابان نانجینگ

  1. مترو: خط‌های ۱، ۲ یا ۸ مترو را سوار شوید و در ایستگاه میدان مردم (People’s Square) پیاده شوید.
  2. اتوبوس گشت‌وگذار خط ۱ را سوار شوید و در ایستگاه Madame Tussauds پیاده شوید.

 مقصد: خیابان نانجینگ شرقی

  1. خط ۲ یا ۱۰ مترو و خط ۱ اتوبوس گشت‌وگذار زا سوار شوید و در ایستگاه East Nanjing Rd پیاده شوید.

 مقصد: خیابان نانجینگ غربی

  1. خط ۲، ۱۲ یا ۱۳ مترو را به مقصد West Nanjing Rd سوار شوید.
  2. اتوبوس‌های خط ۲۳، ۲۴، ۴۱، ۳۰۱، ۳۰۴ یا ۹۵۵ سوار شوید و در ایستگاه Shimen Yilu Nanjing Xilu پیاده شوید.

نویسنده: بهاره سادات هادوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.