دنیای دریایی شنزن در چین، بزرگترین مجتمع تفریحی شهر

معرفی و تصاویر

دنیای دریایی شنزن Shenzhen Sea World هیچ ارتباطی با پارک‌های شامو Shamu و دنیای دریایی آن ندارد. این دنیای دریایی به‌جای نشان دادن جهان شگفت‌انگیز زیر آب، بخش هیجان‌انگیزی از منطقه شکو Sheku شهر شنزن را به تصویر می‌کشد. این مجتمع تفریحی-تجاری یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهر شنزن است. در دنیای دریایی شنزن تنوع کافه و رستوران‌ها و مراکزخرید به شما اجازه خواهد داد تا از گشت‌و‌گذار در آن لذت ببرید. شنزن، این قلب تپنده زندگی مهاجران، از معروف‌ترین شهرها در کشور چین است. در اینجا یا به عبارتی در بندر مجاور آن، ایده ساخت چین مدرن و آزاد در سال ۱۹۷۹ به اجرا در آمد.

دنیای دریایی شنزن

این منطقه به عنوان منطقه آزاد تجاری در نظر گرفته شد و به شرکت‌های نفتی خارجی اجازه دادند تا به شنزن بیایند و در آن سرمایه‌گذاری کنند. این منطقه نمونه ای کوچک از مدل بزرگ‌تر اقتصاد سرمایه‌داری بود. چهل سال زمان کافی بود تا بتوان به راحتی فهمید که این نمونه کوچک، باعث شد تا چین در مسیری قرار گیرد که اکنون آن را به غول اقتصادی در جهان تبدیل کرده است.

دکوراسیون غربی با نهنگ‌ها در دنیای دریایی شنزن

دنیای دریایی شنزن بیشتر به‌عنوان خانه بسیاری از مهاجران در این شهر شناخته شده است. به این دلیل که بخشی از دو مدرسه بزرگ بین‌المللی SIS و QSI که در نزدیکی آن واقع شده‌اند. دنیای دریایی شنزن مورد توجه دانشجویان این مدارس که اغلب از کشورهای دیگر به چین می آیند، قرار گرفته و فضایی برای تفریحات آن‌ها به وجود آورده است. به لطف فضای آن، که به دکوراسیون غربی گرایش دارد، دنیای دریایی شنزن با نیمکت‌های نهنگی جالب توجه خود، گسترش رستوران‌های زنجیره‌ای و کافه‌های انگلیسی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته شده است. البته گفته می‌شود که با قدم زدن در اطراف آن، هنوز حال و هوای حضور در کشور چین احساس می شود.

افراد محلی به اندازه مهاجران دوست دارند که از ویژگی‌های جالب توجه دنیای دریایی شنزن بهره ببرند. بازار محلی آن تقریبا هر آخر هفته میزبان رویدادهای مختلفی است؛ از نمایش‌های موزیکال گرفته تا رویدادهای تبلیغاتی و…

زرق‌وبرق تجملات در دنیای دریایی شنزن

دنیای دریایی شنزن از خروجی A مترو »ایستگاه دنیای دریایی» آغاز می‌شود. پله برقی‌ها شما را به ورودی میدان اصلی می‌رسانند. در آنجا می توانید فست فود مک‌دونالد و KFC را در سمت چپ و فروشگاه چای تایوان و دسرهای یخی را در سمت راست خود ‌بینید.

این منطقه جایی است که بیشتر رویدادهای عمومی بزرگ در آن برگزار می‌شود. مراحل ساخت و برپایی و برچیدن استیج‌ها در این منطقه با سرعتی چشمگیر انجام می‌شود. جذابیت رویدادهای دنیای دریایی شنزن شما را مجبور می‌کند تا از کار دست بکشید و فقط به یک رویداد تبلیغاتی بروید که برای مثال در حال نمایش یک اتومبیل غوطه ور شده در یک مخزن آب است. چرا؟! مطمئن نیستم اما امیدوارم این به آن‌ها کمک کند تا ماشین‌های بیشتری بفروشند.

دنیای دریایی شنزن

به دنیای دریایی شنزن بروید و در کشتی کروز، تاکو میل کنید!

در انتهای بازار، کشتی کروز مینگوا Mingua Cruise قرار دارد. این کشتی بزرگ به چندین رستوران و کافه تبدیل شده است. اگر به سمت راست بپیچید، رستوران مکزیکی گرگ تکیلا Tequila Coyote را می‌یابید. بهترین رستوران مکزیکی دنیاست؟ نه ولی تاکوهای Taco خوب و مارگاریتاهای Margarita تازه دارد.

رستوران های دنیای دریایی شنزن

تنوع کافه ها و رستوران ها در دنیای دریایی شنزن

اگر در انتهای بازار به سمت چپ کشتی کروز بروید، وارد بخش دیگری از رستوران‌ها و کافه‌ها می‌شوید که شامل رستوران‌های مکزیکی و ژاپنی‌ هستند. همچنین کافه‌هایی مثل هاوانا Havana وجود دارند که از نظر فنی کافه‌اند اما به دلیل ارائه سایر خدمات مشهوراند. اگر فقط یک نوشیدنی می‌خواهید بهتر است به کافه‌های دیگری سر بزنید.

نزدیک تکیلا کویوت Tequila Coyote یک فست فود غربی مورد علاقه شنزنی‌ها، با نام بایا برگر BAIA Burger قرار دارد که مشرف به کشتی کروز است و برگرهای فوق‌العاده بزرگی سرو می‌کند. نکته مهم این است که نسبت به برگرهای کافه و رستوران‌های اطراف آن، بسیار گران است. ولی روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه از ساعت ۵:۳۰-۷ عصر تخفیف دارد.

دنیای دریایی شنزن

غذاهای عجیب رستوران های سیچوانی دنیای دریایی شنزن

همان طور که به قدم زدن در سمت راست کشتی کروز ادامه می‌دهید، خود را در فضای باز دیگری خواهید دید که از همه جهات با رستوران‌ها و کافه‌ها و بارهای بیشتری احاطه شده است. کافه کوستا Costa و بستنی هاگن دازس Haggen Dazs هم در آنجا قرار دارند.

خیابان قدیمی Old Street نام یک رستوران سیچوانی است که بالاتر از کافه کوستا Coffee Costa  قرار دارد و غذاهای خوشمزه‌اش مثل سالاد خیار سرد، لوبیا سبز، توفو ماپو Mapo Tofu و خیلی چیزهای دیگر که با روغن چیلی و فلفل سیچوان طعم‌دار شده‌اند، تند و عجیب اما فوق‌العاده خوشمزه‌ هستند.

 

نمایش های موزیکال، آلارم عصرگاهی در دنیای دریایی شنزن

پیاده‌رو چوبی که دورتادور استخرهای پشت کشتی کروز را می‌پوشاند یکی از نقاط دیدنی و کلیدی برای گردشگرانی است که به بازدید از دنیای دریایی شنزن می‌پردازند. مخصوصا زمان عصر که نمایش زنده فواره‌های موزیکال هر نیم ساعت از ساعت ۹-۷ و هر روزه برگزار می‌شود. آهنگ‌ها هر نیم ساعت باز پخش می‌شوند؛ بنابراین ممکن است چندین نمایش را در یک عصر مشاهده کنید. صدای موسیقی از ساختمان‌های اطراف هم شنیده می‌شود که به ساعت زنگی برای افراد محلی تبدیل شده است؛ سلن دیون Celine Dion ساعت ۸، ویتنی هاستون Whitney Houston ساعت ۸:۳۰ پخش می‌شوند.

دنیای دریایی شنزن

در سمت راست استخرها، منطقه وسیعی از رستوران‌های رده بالا، از رستوران‌های ایتالیایی گرفته تا چینی وجود دارند. آشپزخانه آلاتور Allatore و تیم Tim اگر چه خوب و باکیفیت‌اند ولی به طرز نامتعارفی گران‌تر از بیشتر رستوران‌های همسایه‌ هستند. برای دیدن نمایش‌های فواره‌‌های موزیکال بهترین مکان، صندلی‌های بیرون از رستوران هستند که بهترین دید را به نمایش می گذارند؛ اما برای غذا، گزینه‌های به مراتب بهتری در این نزدیکی قرار دارند.

دنیای دریایی شنزن

زندگی چوبی اسباب بازی ها در مرکز خرید دنیای دریایی شنزن

در امتداد انتهای دنیای دریایی شنزن، مرکز خرید بزرگ روباز و چند طبقه‌ای قرار دارد که رستوران‌ها و فروشگاه‌های بسیار بیشتری از آن‌هایی که قبلا اشاره شد را در خود جای داده است. در واقع مغازه‌های نسبتا کمی از نوع فروشگاه در این مرکز خرید وجود دارند. بیشتر املاک آن اغذیه فروشی ها و رستوران‌ها هستند؛ اما در یک بخش از آن، یک فروشگاه اسباب‌بازی بچگانه به نام «زندگی چوبی» را پیدا می‌کنید که به حیوانات چوبی حکاکی شده اختصاص داده‌شده است.

دنیای دریایی شنزن

در این رستوران ها فرهنگ لغت چینی همراهتان داشته باشید!

در مرکز خرید دنیای دریایی شنزن دو رستوران چینی موردعلاقه محلی‌ها را به نام‌های «ماهی گریل شده جذاب» (Charming Grilled Fish) و «هوتاولی» (Hutaoli) پیدا خواهید کرد. ماهی‌های گریل شده به‌صورت یک ماهی کامل در سینی‌های بزرگ که در آب‌گوشت در حال جوش قابل اضافه کردن‌ هستند، سرو می‌شوند. شما می‌توانید اندازه ماهی و نوع آب‌گوشت را انتخاب کنید (از متوسط تا خیلی تند به سبک سیچوانی) و سپس سبزیجات را به اضافه کنید تا در آب‌گوشت بپزد. یک ماهی کامل تقریبا برای سیر شدن دو نفر کافی است. هر شب در جلوی این رستوران یک صف طولانی تشکیل می‌شود.

دنیای دریایی شنزن

از این سر تا آن سر راهرو، رستوران هوتاولی که یک رستوران سرگرم‌کننده و بامزه است قرار دارد و طیف وسیعی از غذاهای سنتی چینی را طبخ می‌کند. این رستوران به خاطر مرغ‌های ترد و طلایی‌اش معروف است. متاسفانه سفارش غذا از منو درحالی‌که فقط به زبان چینی است، کار بسیار دشواری است. در نیمی از مواقع نمی‌دانید چه چیزی سفارش داده‌اید تا زمانی که غذا حاضر شود و آن را رو میز ببینید؛ اما با انتخاب غذاهای موردعلاقه سرآشپز اصلا ناامید نمی‌شوید.

 

نکات و اطلاعات مورد نیاز برای بازدید از دنیای دریایی شنزن

  • دنیای دریایی در شکو واقع‌شده است. شکو بخشی از منطقه نانشان است که فقط یک ایستگاه مترو از شنزن فری (Shenzhen Ferry) دارد. از خروجی A ایستگاه مترو دنیای دریایی خارج شوید تا به آنجا برسید. علاوه ‌بر این، چندین اتوبوس هم وجود دارند که به دنیای دریایی می‌روند.
  • تلفن:  ۸۶۷۵۵۲۶۸۹۰۰۰۰+

نویسنده: شکیبا یونسی