مرکز تجارت جهانی پینگ آن

معرفی و تصاویر

مرکز تجارت جهانی پینگ آن Ping An Finance Centre، آسمان­ خراش ۱۲۳ طبقه­‌ای (۱۱۸ طبقه روی و پنج طبقه زیرزمین) با ارتفاع ۵۹۹ متر است که در منطقه فوتیان (Futian) و در نزدیکی پارک کوکو (Coco) شهر شنزن، استان گوانگ دانگ (Guangdong) قرار گرفته است. منطقه فوتیان یکی از ۳ منطقه مهم شهر شنزن است و دو منطقه دیگر لوهو (Louhu) و نانشان (Nanshan) نام دارند که آسمان ­خراش ­های شهر را در خود جای‌داده‌اند. پینگ آن (Ping An) در زبان چینی به معنی خوب و امن است.

مرکز تجارت جهانی پینگ آن

در سال ۲۰۱۷ عملیات ساخت این ساختمان به پایان رسید و به بلندترین برج در شنزن و دومین ساختمان بلند در چین و چهارمین ساختمان بلند در جهان تبدیل شد. در نزدیکی این برج، مرکز خرید پارک کوکو (Coco park) که از محبوب­ترین مراکز خرید شهر است و مرکز نمایشگاه و کنوانسیون به فاصله یک ایستگاه از آن قرار دارند.

تاریخچه ساخت مرکز تجارت جهانی پینگ آن

ساختمان پینگ آن (Ping An) در منطقه تجاری مرکزی شنزن قرار دارد. این مجموعه ۱۸٫۹۳۱ مترمربعی توسط گروه پینگ آن (Ping An) از طریق حراج به قیمت ۱٫۶۵۶۸ میلیارد RMB در نوامبر ۲۰۰۷ خریداری شد. طراحی معماری این ساختمان در سال ۲۰۰۸ توسط شرکت کوهن فدرسن فاکس (Kohn Pedersen Fox) که برخی دیگر از ساختمان­‌های بلند چین مانند مرکز تجارت جهانی شانگهای و مرکز چو تای فو (Chow Tai Fook) را طراحی کرده است انجام شده است.

مراحل ساخت مرکز تجارت جهانی پینگ آن

طراحی سازه­ای آن توسط شرکت توماستی (Thronton Tomasetti) که آن‌هم طراحی سازه­ای برج­ هایی از سراسر دنیا مانند برج شانگهای، تایپه ۱۰۱ و برج­ های پتروناس (Petronas) را انجام داده است، انجام شد. ساخت آن در ماه اوت ۲۰۰۹ آغاز و در تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۱۳ روند ساخت به‌­طور موقت متوقف شد؛ به دلیل احتمال استفاده از ماسه دریا شسته نشده که باعث خوردگی فولاد می­‌شود. ساخت‌­وساز پس از انجام آزمایش­‌های مربوطه ازسر گرفته‌شد.

سازه مرکز تجارت جهانی پینگ آن

صبح روز ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۴، با نصب ستون فولادی ۱۰ متری، آسمان‌خراش پینگ آن (Ping An) از ارتفاع ۸/۴۴۳ متر عبور کرد و به بلندترین ساختمان در شنزن تبدیل شد.

ساختمان برج مرکز تجارت جهانی پینگ آن

رتبه بندی ارتفاع آسمان خراش پینگ آن

ساخت آن در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید و تخمین زده‌شده است که ارزش آن حدود ۱٫۵ میلیارد دلار خواهد بود. مرکز تجارت جهانی پینگ آن در ابتدا به­صورت آسمان­خراش ۶۶۰ متری طراحی‌شده بود که یک آنتن ۶۰ متری بالای آسمان­خراش نصب شود ولی ارتفاع نهایی آن به کمتر از ۶۰۰ متر کاهش یافت؛ به دلیل محدودیت­های ارتفاع برای ایمنی هواپیماها.

آخرین گزارش­ها حاکی از آن است که شرکت پینگ آن هنوز هم می­خواهد آنتن ۶۰ متری را بالای برج نصب کند.
اگر برج به ۶۰۰ متر می‌­رسید، برج شانگهای که بلندترین برج چین است پشت سر می‌گذاشت ولی زمان زیادی این عنوان را نگه نمی‌­داشت؛ زیرا مرکز بین­‌المللی شیمو شنزن-هنگ کنگ(Shimao) به ارتفاع ۶۶۸ متر در حال ساخت است.

ویژگی های سازه ساختمان مرکز تجارت جهانی پینگ آن

نمای آسمان­ خراش مرکز تجارت جهانی پینگ آن از شیشه و سنگ ساخته‌شده است که در برابر آب­‌وهوای این منطقه، از مقاومت کافی برخوردار باشد. نمای مخروطی برج، نیروی باد را تا ۴۰ درصد کاهش می‌­دهد و اسکلت فولادی ضدزنگ آن، شبکه­‌ای حفاظتی را در برابر اصابت رعدوبرق شکل داده است.

معماری برج مرکز تجارت جهانی پینگ آن

امکانات مرکز تجارت جهانی پینگ آن

این آسمان­ خراش دارای طبقات اداری، هتل، فروشگاه‌­های خرده‌فروشی و مراکز خرید است. طبقات اداری بالاتر از فروشگاه­‌ها و سالن­‌های کنفرانس قرار دارند. همچنین، مکانی که می‌­توان از آن منظره شهر را تماشا کرد، در اوایل سال ۲۰۱۸ افتتاح شد که در طبقه ۱۱۶ ام در ارتفاع ۵۴۱ متری به نام آسمان آزاد (free Sky) قرار دارد.

عرشه­‌ی طبقه ۱۱۸ام در ارتفاع ۵۶۲ متری بعداً افتتاح خواهد شد که ۱ متر بالاتر از عرشه برج شانگهای خواهد بود و به بلندترین عرشه تماشای چشم‌انداز در جهان تبدیل خواهد شد. این مکان به مرکزی فرهنگی و توریستی در شهر شنزن تبدیل‌شده است. در این طبقه می­‌توانید دید ۳۶۰ درجه از ۴ طرف شهر شنزن داشته باشید و از چشم‌اندازهای مختلف و فضای شهری لذت ببرید. برای تهیه بلیط می‌توانید اینجا و برای جزئیات بیشتر از عرشه اینجا کلیک کنید.

مرکز تجارت جهانی پینگ آن

چشم اندازهای اطراف برج

از سمت شرق، ساختمان دیوانگ (Diwang) و برج kk100، از سمت غرب، باشگاه گلف شنزن، خلیج شنزن و منطقه آزاد تجاری ژیانهای شکو (Qianhai Shekou) را می‌توانید مشاهده می‌­کنید و از سمت شمال به کوه یینهو (Yinhu)، پارک لیان هواشانگ (Lianhuashan)، مرکز کنوانسیون و نمایشگاه شعر را ببینید. از سمت جنوب، دید پانوراما از بندر فوتیان (Futian) و مناطق شمالی هنگ‌کنگ خواهید داشت. همچنین، این آسمان­ خراش دید خوبی به از بعضی مناطق هنگ‌کنگ مثل جزیره لانتاو (Lantau)  و شاتین (Shatin) دارد.

آسمان خراش مرکز تجارت جهانی پینگ آن

کاربری فضاهای مختلف مرکز تجارت جهانی پینگ آن

مساحت ناخالص طبقات برج ۳۷۸٫۶۰۰ مترمربع است که با اضافه کردن فضای طبقه یازدهم، مساحت طبقات ۴۹۵٫۵۲۰ مترمربع خواهدبود.

فضاهای اداری مرکز تجارت جهانی پینگ آن

  • بیشتر طبقات اداری توسط خود شرکت بیمه پینگ آن (Ping An) و شرکت­‌های وابسته به آن استفاده می­‌شود. این ساختمان که مرکز نظارت این شرکت است، از طبقه ۱۰۹ تا ۱۱۲ را در برگرفته است و بعضی از طبقات اجاره داده‌شده‌اند.
  • هتل ­ها، شامل ۲۰ طبقه از برج می‌­شوند که درست در زیر طبقات اداری و عرشه تماشای منظره قرار دارد.
  • همچنین، می‌­توانید از طبقات تجاری آن‌که شامل چندین مرکز خرید و مغازه‌های دیگر است استفاده کنید. علاوه بر آن‌ها، رستوران­ ها و هتل‌های شیک و جذابی در برج پینگ آن قرار دارند که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده‌­اند.
  • یک رصدخانه هم طبقات ۱۱۶ تا ۱۱۸ برج پینگ آن (Ping An) را اشغال کرده است.

فضاهای اداری مرکز تجارت جهانی پینگ آن

۱۵٫۵۰۰ نفر در آسمان­‌خراش پینگ آن (Ping An) مشغول به کارند و روزانه ۹۰۰۰ گردشگر برای بازدید از آن و تماشای شهر از بالای آن به آنجا مراجعه می‌­کنند.

آسمانخراش مرکز تجارت جهانی پینگ آن در چین

اطلاعات و نکات لازم برای بازدید از مرکز تجارت جهانی پینگ آن (Ping An)

  • برای استفاده از عرشه تماشای شهر در طبقه ۱۱۶ ام، بازدیدکنندگان باید بلیط تهیه کنند که شما می­‌توانید آن را هم به‌صورت آنلاین و هم در محل آن خریداری کنید.
  • ورود برای کودکان ۶ سال و کمتر و با قد ۱٫۲ متر و کمتر رایگان است.
  • افراد بالای ۶۵ سال و کودکانی که بین ۱٫۲ تا ۱٫۵ متر قد دارند می‌­توانند بلیط نیم­‌بها تهیه کنند.
  • می­‎توانید بلیط با به صورت آنلاین از وب‌سایت مرکز تجارت جهانی پینگ آن تهیه کنید.

  • آدرس: استان گوانگ دانگ (Guangdong)، شهر شنزن، منطقه فوتیان (Futian)، خیابان یییتان (Yitian)، شماره ۵۰۳۳٫
  • برای بازدید از مرکز تجارت جهانی پینگ آن می‌­توانید از خط ۱ و ۲ مترو شهر شنزن استفاده کنید و از خروجی D ایستگاه مترو پارک خرید (Shopping park) پیاده شوید. برج پینگ آن در نزدیکی این ایستگاه قرار دارد.
  • تلفن: ۴۰۰۱۰۰۰۱۱۱
  • برای مسیریابی می‌­­توانید از این نقشه استفاده کنید.

نویسنده: شکیبا یونسی | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت