قلعه هولیشان شیامن

معرفی و تصاویر

قلعه هولیشان Xiamen Hulishan Fortress یک سایت تاریخی- فرهنگی، ملی در کشور چین است. این قلعه در جنوب جزیره شیامن Xiamen در بالای تپه‌ی هولی Huli، مشرف‌به دریا ساخته شده است. درواقع دلیل ساخت آن، حفاظت از جزیره در برابر تهاجم‌های خارجی بوده است. قلعه و توپخانه هولیشان برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ بسیار جذاب هستند. سالانه بیش از ۱٫۷ میلیون گردشگر از این قلعه بازدید می‌کنند. قلعه هولیشان، پنجره‌ای برای تماشا و تجربه‌ی فرهنگ چینی است.

قلعه هولیشان شیامن

بیایید تا باهم سری به افتخارات بزرگ قهرمانان باستانی  بزنیم ، رویدادهای نظامی رخ داده در سلسله های مینگ و چینگ را بشنویم و شاهد تاریخچه میدان جنگ چین در گذشته باشیم.

منظره قلعه هولیشان شیامن

توپخانه تاریخی هولیشان و تنها توپ Krupp موجود در جهان

توپ‌ها، بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین قسمت قلعه هولیشان هستند. ۵۰ توپ جنگی فولادی از سلسله مینگ (۱۶۴۴-۱۳۶۸) و چینگ (۱۹۴۴-۱۶۴۴) در این قلعه قرار دارند. در این میان دو توپ از شرکت آلمانی Krupp خریداری شده است که تنها یکی از آن‌ها در قلعه باقی‌مانده است. توپ جنگی Krupp، توپی ۲۸۰ میلی‌متری است که برآورد آن تا ۱۶ کیلومتر است. این توپ با هزینه‌ی ۸۰،۰۰۰ تیل نقره به ازای هر کیلوگرم خریداری شده است.

توپخانه تاریخی قلعه هولیشان شیامن

این توپخانه در ماه آگوست سال ۲۰۰۰ به‌عنوان قدیمی‌ترین توپخانه‌ی ساحلی قرن نوزدهم در کتاب گینس ثبت‌شده است. در این قلعه می‌توانید توپ‌های تاریخی را ببنید. توپ‌هایی که در جنگ‌هایی مانند حمله‌ی ژاپن به شیامن از این شهر دفاع کردند. در سوم سپتامبر سال ۱۹۳۷، زمانی که کشتی جنگی ژاپن به شیامن رسید، توپ‌های Krupp باقدرتی فوق‌العاده و باورنکردنی، ناوگان WaktakeMaru ژاپن را از هم پاشید.

قلعه هولیشان شیامن

معماری قلعه هولیشان

قلعه مستطیلی که از سنگ‌های گرانیتی ساخته شده است مساحتی بالغ‌بر ۱۳۰۰۰ مترمربع دارد. سنون‌های قلعه با ترکیبی از شیره‌ی درخت کافور، شکر قهوه‌ای مایع، گلوتن برنج، خاک رس و شن و ماسه که به‌صورت جامد درآمده‌اند، ساخته شده است!

سردر قلعه هولیشان شیامن

قلعه هولیشان شامل: سربازخانه، تونل مخفی، برج فرماندهی، منطقه‌ی نگهبانی، انبار مهمات، یک درام، قلعه و دیگر سازه‌ها است. جایگاه‌های شرق و غرب ساختمان توسط یک تونل به یکدیگر متصل می‌شوند. قلعه هولیشان Xiamen Hulishan Fortress  دارای یک حفره‌ی خروج و یک مسیرگشت زنی در داخل نیز هست. درکل قلعه دارای سبک اروپایی شامل حیاط‌های احاطه شده توسط دیوارهای بیرونی و معماری آن شبیه قلعه‌های سلسه مینگ Ming و چینگ Qing است.

لوله توپ بر قلعه هولیشان شیامن

چشم‌انداز جزیره شیامن از فراز قلعه هولیشان

در سال ۱۹۸۶، یک بخش جدید، به نام سیستم‌های تمایل به بازگشت به قلعه اضافه شد که دارای دو تراس بانام‌های (Wanggui و Pangui) است و دیدگاه پانورامای عالی را برای مناطق اطراف فراهم می‌کند. پاداش بالا رفتن از قلعه برای شما، رسیدن به این دو تراس و چشم‌اندازی زیبا و خیره‌کننده از شیامن و جزایر Dadan و Erdan است. بر روی تراس ها، تلسکوپ‌هایی برای لذت بردن بیشتر از زیبایی خیره‌کننده‌ی منطقه، برای گردشگران نصب‌ شده است.

تراس قلعه هولیشان شیامن

مراسم خوشامدگویی در قلعه هولیشان

هرروز ساعت ۸:۳۰ صبح، یک گارد مسلح در لباس‌های سنتی دروازه‌ها را باز می‌کند و به بازدیدکنندگان خوش‌آمد می‌گویند.

سرباز زره پوش قلعه هولیشان شیامن

نمایش آموزشی نظامی ارتش

این نمایش، مراسم آموزش نظامی از سلسله مینگ و چینگ را نشان می‌دهد. بازیگران در لباس‌های قرمز ساده و پرچم زرد که نمایانگر تجهیزات نظامی تاریخ قلعه است در ساعت ۱۰ صبح و ۴ بعدازظهر به مدت ۱۶ دقیقه به انجام تمرین تیز اندازی و موسیقی می‌پردازند. پس از پایان نمایش گردشگران می‌توانند با بازیگران عکس‌هایی به‌صورت رایگان بگیرند. همچنین بازیگرانی با لباس‌های نظامی درتمام روز در سراسر قلعه حضور دارند.

نمایش شلیک توپ قلعه هولیشان شیامن

موزه فرهنگ و تمدن Rongguang

در این موزه توپ‌ها، اسلحه، شمشیرها و سنگ‌های طبیعی غیرعادی به نمایش گذاشته‌شده است. نمایشگاه‌ها شامل کوچک‌ترین توپ جهان است که توسط یک پرتغالی در قرن ۱۳ ساخته شده است. طول آن تنها ۱۱ سانتی‌متر (۴ اینچ) و وزن آن تنها ۰٫۲۲ کیلوگرم است (۰٫۵ پوند). اکثر وسایلی که در موزه به نمایش گذاشته ‌شده‌اند، توسط یک کلکسیون دار سنگاپوری بانام ژانگ رونگوانگ به مجموعه اهدا شده است که موزه نیز به همین نام او، نام‌گذاری شده است.

گنجینه دیگری از موزه Rongguang، سنگ منحصربه‌فرد ساخته شده در برمه است که وزن آن در حدود ۲٫۵ تن است و گنجینه اصلی موزه به‌حساب می‌آید.

قلعه هولیشان شیامن

سینما چهاربعدی در قلعه هولیشان

سینمای چهاربعدی که در قلعه واقع شده است، با صحنه های غواصی جنگی، نبرد سربازان در بندر چیانگ و جنگ تریاک را به نمایش می‌گذارد و به شما یک تاثیر بصری قوی می دهد و قلب و روح را تکان می دهد. علاوه بر تصویر سه‌بعدی، امواج، بوی دود اسلحه نیز قابل شنیدن است که اغلب گردشگران را به هیجان می‌آورد.

سینما چهاربعدی قلعه هولیشان شیامن

  • زمان کاری سینما چهاربعدی از ماه دسامبر هر روز از ۷:۳۰ تا ۳۰-۱۷: (تابستان: ۱۸:۰۰) می باشد و هربار قادر به پخش نمایش برای ۳۰ نفر  است.

فانتوم پروجکشن

نمایش فانتوم، نمایشی است که در آن سربازان مشغول به دفاع از بندر چیانگ و نگهداری از دروازه‌های جنوبی کشور در برابر حملات ژاپن هستند. صحنه‌های نمایش شامل ساخت قلعه، سسیستم حمل‌ونقل و نصب توپ Krupp و شلیک با تفنگ است. این پروژه باهدف اطلاع‌رسانی در مورد جنگ‌های ژاپن ساخته شده است.

نمایش فانتوم قلعه هولیشان شیامن

تاریخچه قلعه هولیشان

قلعه هولیشان به‌عنوان فاز غربی در طول سلسله چینگ (۱۸۶۱-۱۸۹۵) ساخته شد. یکی از اهداف اصلی کشور چین در این زمان رشد و پرورش ارتش بود. این قلعه در سال ۲۰ ام سلطنت امپراتور Guangxu تکمیل شده است. درواقع شیامن به‌عنوان میدان جنگ در تاریخ شناخته شده است و قلعه‌ی هولیشان Xiamen Hulishan Fortres نقش مهمی در مقاومت در برابر متجاوزان خارجی را ایفا می‌کرده است. این سایت نظامی یک‌بار در دفاع از چین نقش مهمی ایفا کرده است.

اجرای نمایش در قلعه هولیشان شیامن

در سال‌های اخیر، حیاط قلعه هولیشان بازسازی شد و نقوش دیواری بزرگی که نشان‌دهنده «روح ملی» است با طرح‌های هنری شامل «انبار سلاح»، «احیای نیروهای نظامی» و «مقاومت در برابر دشمنان قوی» نشان داده ‌شده است. در کنار نقاشی‌های دیواری یک باغ کوچک نیز وجود دارد.

محوطه قلعه هولیشان شیامن

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به قلعه هولیشان (Hulishan)

در این منطقه جاذبه‌های فراوانی از شهر شیامن (Xiamen) نیز در دسترس است:

  1. جزیره گولانگی یو – جزیره‌ای بدون ماشین همراه با مناظری زیبا و معماری جالب
  2. معبد پوتو جنوبی – محبوب‌ترین معبد شیامن

قلعه هولیشان شیامن

اطلاعات قلعه هولیشان

بازدید از قلعه در طول سال امکان‌پذیر است اما تابستان‌ها منطقه، هوایی گرم و مرطوب دارد. به‌طورکلی فصل پاییز بهترین زمان برای بازدید از قلعه است.

  • حمل‌ونقل: سوار اتوبوس‌های ۲۲، ۴۸، ۸۶، ۹۶ یا ۶۵۹ شده و به قلعه بروید.
  • ساعات بازدید: ۷:۳۰ صبح تا ۶ بعدازظهر و ۷:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعدازظهر در زمستان
  • بازدید برای کودکان کمتر از ۶ سال رایگان است.

نویسنده: بهاره سادات هادوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *