معبد غاز بزرگ وحشی

معرفی و تصاویر

وقتی‌که درجایی صحبت از معبد می‌شود معمولاً نام چین به میان می‌آید و آن‌هم به دلیل وجود معبدهای بسیار زیاد در این کشور است که هرکدام هم مربوط به دوران و امپراتوری خاصی بوده است. در ادامه با یکی از معروف‌ترین معبدهای چین آشنا شوید. معبد غاز بزرگ وحشی Giant Wild Goose Pagoda، یکی از بتکده‌های پیروان مذهب بودایسم است که درون معبدی زیبا در قسمت جنوبی شهر شیان از استان Shaanxi واقع‌شده است. یکی از جذاب‌ترین معبدهای بزرگ چین همین مکان است که به دلیل شهرت خود روزانه پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر جهان هست. اگر شما هم می‌خواهید جزو این گردشگران باشید، قبل از بازدید خود، در این مطلب با این جاذبه توریستی آشنا شوید.

معبد غاز بزرگ وحشی شهر شیان

تاریخچه معبد غاز بزرگ وحشی در شهر شیان

نام این بتکده به زبان چینی (Chinese: 大雁塔; pinyin: Dàyàn tǎ) است. این مکان توریستی دیدنی در سال ۶۵۲ در سلسله تانگ Tang ساخته‌شده است. در ابتدا ساختمان معبد غاز بزرگ وحشی دارای ۵ طبقه با ارتفاع ۶۰ متر بود. این بنای تاریخی زمان امپراتوری ملکه Wu Zetian در سال ۷۰۴ موردبازسازی قرار گرفت و درنهایت به این اثر تاریخی بزرگ دوطبقه اضافه شد و ارتفاع آن به ۶۴٫۵ متر رسید. اگر بخواهیم راجع به کاربرد معبد در ابتدای ساخت بگوییم، کاربردی به‌عنوان مکانی برای جمع‌آوری هدایای ویژه بودائیان هند به امپراتور چین در زمان خود داشته است. ساختمان این بتکده، یکی از شاهکارهای معماری کشور چین است که سالانه پذیرای هزاران هزار گردشگر و مسافر داخلی و خارجی است.

معبد غاز بزرگ وحشی شهر شیان

جاذبه‌های گردشگری معبد غاز بزرگ وحشی

در ورودی معبد که بتکده غاز وحشی بزرگ هم در محوطه آن قرار دارد، دو مجسمه شیر ساخته‌شده است. این مجسمه‌ها برای رفع بلا و دور کردن طلسم‌ها از معبد طراحی‌شده‌اند. هنگام ورود به محوطه دو بنای معروف شیان در اطراف آن به چشم می‌خورد، برج ناقوس در شرق (Bell tower) و برج درام در غرب (Drum Tower). در قسمت مرکزی معبد به‌غیراز بتکده و چند ساختمان دیگر، فضای سبز آن با محوطه‌سازی زیبایی توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

معبد غاز بزرگ وحشی شهر شیان

با قدم زدن در محوطه هنگام رسیدن به میدان شمالی معبد، با صحنه‌ای زیبا همراه با موسیقی روبرو می‌شوید. در آن لحظه شما تماشاگر بزرگ‌ترین آب‌نمای موزیکال آسیا هستید که لذت ترکیب آب و موسیقی در این قسمت رد شدن از آن را برای شما سخت می‌کند تا جایی که دوست دارید ساعت‌ها از ایستادن و دیدن این صحنه لذت ببرید.داخل بتکده Big Wild Goose Pagoda مجسمه‌های بودایی قرار دارند که توسط Xuanzang، مترجم بسیار معتبر بودایی و در دوران سلسله Tang از کشور هند به چین آورده شده. در اطراف معبد، جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی وجود دارند.

معبد غاز بزرگ وحشی شهر شیان

مکان‌های دیدنی اطراف معبد غاز بزرگ وحشی

علاوه بر معبد غاز بزرگ وحشی، اماکن جذابی هم در اطراف آن وجود دارند. در مجموعه پارک بزرگ معبد Da Ci’en نیز باغ Shaanxi Opera، مجسمه monk Xuanzang، همچنین استراحتگاه و مرکز خرید در قسمت جنوبی آن گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند.

معبد غاز بزرگ وحشی شهر شیان

چرا نام این مکان معبد غاز بزرگ وحشی شد؟

افسانه‌ها و داستان‌های زیادی از دلیل نام‌گذاری این مکان دیدنی برای گردشگران بیان‌شده است. جالب‌ترین داستان به این شکل مطرح‌شده که گروهی از افراد محلی در زمان بسیار قدیم، روزی نتوانستند گوشت برای خوردن غذا تهیه کنند. آن‌ها با گرسنگی زیادی به دیدار یکی از راهبان رفتند و از او خواستند تا برای رسیدن غذا دعایی بکند. راهب هم درحالی‌که یک دسته غاز وحشی در آسمان پرواز می‌کردند از خدایان خود درخواست کرد تا به آن‌ها گوشت و غذا برسانند. در همین زمان بود که بال یکی از غازهای وحشی شکست و به زمین افتاد. مردم با دیدن این اتفاق که از بودا حاجت خود را گرفتند خوشحال شدند و از آن زمان بود که نام این بتکده، معبد غاز بزرگ وحشی شد.

معبد غاز بزرگ وحشی شهر شیان

سالن‌های قابل بازدید در محوطه معبد غاز بزرگ وحشی

Mahavira Hall

این سالن درست روبروی درب ورودی قرارگرفته است و باکمی پیاده‌روی به سمت مرکز معبد به آن می‌رسیم. هنگام ورود به داخل این سالن سه مجسمه بودائی بانام‌های Vairocana، Mahavairocana و Sakyamuni در مرکز آن قرارگرفته‌اند. با نگاهی به اطراف سالن به دو مجسمه دیگر برمی‌خوریم. در سمت شرقی مجسمه Kasyapa که یکی از دانش‌آموزان sakyamuni است و در روبروی آن‌هم مجسمه Ananda که پسرعموی sakyamuni است در قسمت غربی سالن مشاهده می‌شود. این مجسمه‌ها قدیمی توسط ۱۸ معمار هنرمند در این سالن شکل‌گرفته‌اند.

معبد غاز بزرگ وحشی شهر شیان

Sermon Hall

در قسمت شمالی سالن mahavira، این سالن قرار دارد و به سالن خطبه و موعظه معروف است. این سالن دارای دوطبقه است و مربوط به ادیان مختلف در زمان قدیم بوده. در حال حاضر این مکان محل نگهداری آثار کلاسیک بودا همچون تابلوهای پرتره، نقاشی‌های تاریخی و مجسمه‌های خاص بودائیان است.

معبد غاز بزرگ وحشی شهر شیان

Xuanzang Sanzang Hall

این سالن بزرگ‌ترین مجموعه بجا مانده از آثار xuanzang است که در این مکان جمع‌آوری‌شده است. این شخص که در ابتدا یک راهب بودا چینی بود بعدها علاوه بر آن توانست یک دانشمند، جهانگرد و مترجم هندی هم در زمان خود بشود. او که در قرن هفتم برای تحقیق در تفاوت‌های مذهب بودا در هند و چین به هند سفر کرد، با حوادث و تجربیات فراوانی روبرو شد که از وی یک شخصیت معروف میان این دو ملت ساخت.

معبد غاز بزرگ وحشی شهر شیان

در این سالن مجسمه‌های برنزی و قیمتی زیبایی از او به‌جامانده است. همچنین نقاشی‌هایی از حوادث آن زمان، بر دیواره‌های این سالن به تصویر کشیده شده است که به‌نوعی روایت گر تلاش‌ها و اقدامات انجام‌شده توسط این شخصیت هستند. این سالن دیدنی دارای یک زیرزمین است که در آن نسخه‌های اصلی دست‌نوشته‌های روی برگ نخل نگهداری می‌َشود. این کتاب‌های مهم به دلیل اهمیتی که داشته‌اند روی قسمتی از برگ درختان نخل نوشته و توسط او از هند به چین آورده شدند.

معبد غاز بزرگ وحشی شهر شیان

چطور به دیدن معبد غاز بزرگ وحشی برویم؟

برای رفتن به این مکان دیدنی که فاصله آن تا مرکز شهر حدود ۴ کیلومتر است، می‌توان از روش‌های زیر اقدام کرد.

اتوبوس

  • اتوبوس‌های زیادی در خط‌های ۵, ۱۹, ۲۱, ۲۲, ۲۳, ۲۴, ۲۷, ۳۰, ۳۴, ۴۱, ۴۴, ۲۲۴, ۲۴۲, ۲۷۱, ۳۰۷, ۴۰۰, ۴۰۱, ۴۰۸, ۵۰۰, ۵۲۱, ۵۲۶, ۵۲۷, ۶۰۱, ۶۰۶, ۶۰۹, ۷۰۱ به این مکان می‌روند. همچنین اتوبوس‌های مخصوص توریستی خط ۶، ۸، ۹ هم از مسیرهای مختلف به این مقصد می‌روند. فقط باید در dayanta ایستگاه big wild goose pagoda پیاده شوید.

معبد غاز بزرگ وحشی شهر شیان

مترو

  • اگر برای رفتن می‌خواهید از مترو استفاده کنید، باید وارد خط ۳ یا ۴ مترو شیان شوید. این دو خط شمارا مستقیم به بتکده بزرگ غاز وحشی می‌رسانند و نام ایستگاهی که باید در آن پیاده شوید Dayanta (Giant Wild Goose Pagoda) است. پس از خارج شدن به سمت جنوب ایستگاه شما باید فاصله حدود یک کیلومتر را برای رسیدن به معبد طی کنید. اگر اهل پیاده‌روی هستید زمان مناسبی در سفر به چین است که وقت کمی به راه رفتن و لذت بردن از فضای اطراف خود اختصاص دهید و در تمام زمان مسافرت از وسیله نقلیه استفاده نکنید.
  • اگر هم در مسیر خط ۲ مترو شیان هستید به ایستگاه Xiaozhai بروید و از خروجی c خارج شوید، سپس به‌راحتی با ده دقیقه پیاده‌روی به سمت شرق ایستگاه به این مکان توریستی خواهید رسید.

معبد غاز بزرگ وحشی شهر شیان

تاکسی

  • اگر اهل استفاده از تاکسی هستید از هر جای شهر به‌راحتی و با هزینه مناسبی می‌توان به آنجا رفت. در مسیرهای پررفت‌وآمد به این مکان ایستگاه تاکسی‌های ویژه در نظر گرفته‌شده است. به‌طور مثال از Xi’an Railway Station حدود ۴۰ دقیقه زمان برای رسیدن درراه هستید.

معبد غاز بزرگ وحشی شهر شیان

اطلاعات بازدید از معبد غاز بزرگ وحشی

  • ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر
  • مدت زمان بازدید: بین ۲ تا ۳ ساعت
  • موقعیت: جاده Yanta جنوبی، در قسمت جنوبی شهر شیان

این مجموعه که در همسایگی جاده ابریشم هم قرار دارد در تاریخ ۲۲ ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی در میراث جهانی به ثبت رسیده است. معبد غاز بزرگ وحشی Giant Wild Goose Pagoda با جاذبه‌های بسیاری که در کنار خود دارد یکی از بهترین مکان‌های دیدنی شیان است. پس برای رفتن و بازدید از آن شک نکنید.

مشخصات

ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر
هزینه ورودی: از ۲۰ تا ۵۰ یوان
نحوه دسترسی: تاکسی، اتوبوس، مترو