// ارتش سفالین شیان در چین، لشکر جنگجویان و حقایق پنهان - نیل گشت

ارتش سفالین شیان در چین، لشکر جنگجویان و حقایق پنهان

معرفی و تصاویر

اگر شما از آن دسته کسانی هستید که به آثار باستانی و مجموعه‌های تاریخی علاقه بسیار زیادی دارند، یکی از مکان‌های دیدنی و توریستی که در سفر به کشور چین باید آن را ببینید، مجموعه ارتش سفالین شیان Terracotta Army است. در زبان چینی ارتش سفالین را 兵马俑 (Bīng Mǎ Yǒng) می‌گویند. این مجموعه به یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری چین در شهر شیان تبدیل‌شده است. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم تا فرصت بازدید از آن را از دست ندهید. گنجینه‌ای بی‌نظیر که نشان دهنده قدرت و توانایی بالای چینیان در عرصه هنر است. در ادامه این مطلب همراه با نیل‌گشت، بیشتر با این مجموعه باستانی آشنا می‌شوید.

ارتش سفالین شیان در چین

ارتش سفالین شیان و ویژگی های آن

تاریخ ساخت این مجموعه که به درستی می‌توان به آن «گنجینه ناب» لقب داد، مربوط به  ۲۰۰سال قبل از میلاد است. ارتش سفالین بیش از ۲۲۰۰ سال قدمت دارد و زیربنای این اثر عظیم ۲۵۰۰۰ متر‌مربع است. در این گنجینه ۸۰۰۰ مجسمه دست‌ساز شامل انسان، اسب، ارابه و وسایل دفاعی کشف‌شده است. این سربازان از‌نظر ابعاد به‌اندازه واقعی انسان ساخته‌شده‌اند. تعدادی از آن‌ها بلند قامت‌تر از افراد بلندقامت امروزی هستند که نشان از قدرت و عظمت این ارتش دارد. در میان این ارتش، افراد کمان به دست ایستاده و زانو‌زده، لشگر سواره و تعدادی افراد سلاح به دست نیز به چشم می‌خورند.

ارتش سفالین شیان در چین

نکته جالب و قابل‌توجهی که در هنگام بازدید با آن روبرو می‌شویم، منحصر‌به‌فرد بودن شکل هر‌کدام از این جنگجویان است.

ارتش سفالین شیان در چین

ارتش سفالین چه زمانی ساخته‌شده؟

این ارتش در دوران امپراطوری شی هووان Qin Shi Huang’s ساخته‌شده‌است، تا به عقیده شخصی امپراطور از زندگی و اطرافیانش محافظت کنند. او پس از گذشت چندین سال از فرمانروایی، به فکر ساخت مقبره در نزدیکی ارتش تراکوتا برای خود افتاد. بسیاری از باستان شناسان معتقد هستند که زمان ساخت و کار بر روی این پروژه حدود ۴۰ سال (از ۲۴۶ تا ۲۰۸ قبل از میلاد) به طول انجامیده است. تعداد کمی از کارشناسان هم عقیده دارند که زمان ساخت این پروژه حدود ۱۰ سال بوده است. پادشاه بعدها دلیل ساخت ارتش و آرامگاهش در نزدیکی یکدیگر را محافظت از خود توسط این ارتش در زندگی پس از مرگش اعلام کرد. به همین دلیل این مکان پس از مرگ امپراطور با دستور جانشین جدید، همراه او به خاک سپرده شد تا در زیر خاک کنار او باشد.

ارتش سفالین شیان در چین

ارتش سفالین چه زمانی کشف شد

این جاذبه گردشگری در مارس ۱۹۷۴ توسط کشاورزان محلی هنگام کار در زمین‌های کشاورزی کشف شد. اولین یافته‌های آن‌ها چندین تکه شکسته از بدن سربازان سرخ بود. پس‌از‌این اتفاق موضوع به اطلاع مسئولین رسید و کار کشف آن آغاز شد. رفته‌رفته قسمت‌های بیشتری از زیر زمین بیرون آمد. Zhao Kangmin اولین باستان‌شناسی بود که با شنیدن این خبر، در این منطقه مشغول به کار شد و موفق به کشف قسمت‌هایی از این بنا گردید. با ادامه جستجو در سال ۱۹۹۹ در حفره دوم یک سرباز با چهره درشت مایل به سبز در میان سایر افراد ارتش یافت شد. این کشف جدید نظر تمام باستان شناسان را به خود جلب کرد تا به دنبال یافتن دلیل تفاوت آن باشند. پس از مدتی علت‌ها و حدس‌های مختلفی راجع به این سرباز خاص بیان شد اما هیچ‌کدام از آنها صد در صد صحیح نبود.

ارتش سفالین با چند هزار کارگر ساخته شد؟

در ساخت این پروژه عظیم ۷۲۰٫۰۰۰ نفر به کار گرفته‎شده که این آمار چیزی حدود ۸ برابر بیشتر از افراد به کار گرفته‌شده برای ساخت اهرام خوفو (اهرام مصر) بوده است. در طول کشف و بازسازی این ارتش، حدود ۸۰ نام حکاکی شده بر قسمت‌های مختلف بدن سربازان شناسایی‌شده است. این نام‌ها مربوط به طراحان و معماران اصلی آن‌ها است. پس از بررسی نام‌های یافت شده مشخص‌شده این طراحان هنرمند از سراسر کشور چین به این پروژه آمده و فقط محدود به افراد محلی استان شانشی نبوده‌اند. این امر از حساسیت و اهمیت ساخت این پروژه برای امپراطور حکایت دارد.

 

ارتش سفالین شیان در چین

ارتش جنگجویان سفالین چین عجایب هشتم جهان

کشف این گنجینه ارزشمند در زمان خود، باستان‌شناسان و هنرمندان را بسیار شگفت‌زده کرد. تا جایی که این مجموعه توسط نخست‌وزیر سابق فرانسه شیراک در سال ۱۹۷۸ به‌عنوان یکی از عجایب جهان نامبرده شد و به آن لقب یکی از عجایب هشتگانه دنیا را داد. ارتش تراکوتا در سال ۱۹۸۷ در میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

مجموعه ارابه و اسب برنزی پادشاه در ارتش سفالین شیان

علاوه بر سربازان و اسب‌های سفالینی که در این مکان به چشم می‌خورند، قسمت‌های خاص دیگری نیز کشف‌شده است. مجموعه‌ای از اسب‌ها و ارابه‌هایی از جنس برنز که نظر بازدید‌کنندگان را به خود جلب می‌کند. این بخش در سال ۱۹۸۰ کشف شد. تخریب شدید همراه با نقص ظاهری علت بازسازی و ترمیم طولانی هشت‌ساله این قسمت بود. بسیاری از وسایل این مجموعه واقعی و متعلق به پادشاهی شی هووان هستند. در این قسمت چند ارابه کشف گردیده که یکی از آن‌ها بزرگ‌ترین ارابه یافت شده از دوران امپراطوری چین باستان است و با وزنی معادل ۱۰۶۱ کیلوگرم در طول ۲٫۲۵ متر و ارتفاع ۱٫۵۲ متر، عنوان بزرگ‌ترین ارابه امپراطوری را به خود اختصاص داده. طلا و جواهرات قدیمی که در تزئین ارابه و اسب‌های این مجموعه به‌کار‌رفته زیبایی چشم‌نوازی دارند.

گنجینه باستانی ارتش سفالین شیان در کشور چین

بازدید از ارتش سفالین شیان

محل قرارگیری ارتش سفالین در منطقه Lintong، ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهرشیان است. دسترسی به این مکان از هر نقطه شهر بسیار آسان است.

ساعات بازدید از مجموعه ارتش جنگجویان سفالین شیان

  • ساعات بازدید ارتش جنگجویان سفالین شیان از ۱۶ مارس تا ۱۵ نوامبر ساعت ۸:۳۰ تا ۱۸ است و تا ساعت ۱۷ بلیط برای ورود به فروش می‌رسد. بعد از این ساعت بازدیدکنندگان اجازه ورود به مجموعه را ندارند.
  • اگر در بازه زمانی ۱۶ نوامبر تا ۱۵ مارس به شیان چین سفر می‌کنید ساعات بازدید از ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ است. بلیط فروشی تا ساعت ۱۶:۳۰ و درب ورودی نیز بسته می‌شود.

اگر در زمان بازدید احتیاج به دستگاه راهنمای صوتی داشتید می‌توانید با هزینه کمی آن را کرایه کنید.

روش‌های رفتن به این مکان دیدنی

  • اتوبوس ۳۰۶ گردشگری خط ۵ از میدان شرقی ایستگاه راه‌آهن شیان بافاصله زمان یک ساعت شما را به محل موزه می‌رساند.
  • اتوبوس ۳۰۷ از ایستگاه تانگ منطقه دیوار شهر نیز شما را به آن مکان می‌رساند. در طول مسیر از کنار اماکن دیدنی معروف شیان که Tang Paradise, Big Wild Goose Pagoda, Banpo Museum Bus Hub, and Huaqing Pool هستند، نیز عبور می‌کنید. زمان رسیدن از این مسیر حدود ۱٫۵ ساعت است.
  • همچنین اگر قصد رفتن با تاکسی را دارید می‌توانید از مرکز شهر با‌زمان کمتری حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه به آنجا بروید.

اگر قصد سفر به چین و بازدید از مکان‌های دیدنی شیان را دارید حتماً ارتش جنگجویان سفالین را از نزدیک ببینید.

نویسنده فرهاد یزدانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.