راهنمای کامل رزرو و خرید بلیط قطار داخلی در چین

یکی از چالش‌های سفر به چین، رزرو و خرید بلیط قطار داخلی در چین است، مخصوصا اگر قصد داشته باشید که به صورت فردی و خارج از تور به این کشور سفر کنید. ما در این مقاله شما را با تمام روش های رزرو و خرید بلیط قطار داخلی در چین آشنا خواهیم کرد.

رزرو و خرید بلیط قطار داخلی در چین

چین یکی از گسترده‌ترین و مدرن‌ترین شبکه‌های را‌ه‌آهن در جهان را دارد و به تبع آن جابه‌جایی با قطارهای داخلی به یکی از محبوب‌ترین روش‌های حمل‌ونقل میان مردم چین و مسافران خارجی تبدیل شده است. اگر شما نیز قصد سفر به چین و استفاده از این قطارها را دارید، لازم است با نحوه رزرو و خرید بلیط قطار آشنا شوید. در این مقاله شما را در این مسیر از معرفی انواع قطارها گرفته تا نحوه رزرو آنلاین بلیط، راهنمایی می‌کنیم. با نیل گشت همراه باشید.

انواع قطارهای چین

قطارهای چین به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • قطارهای سریع‌السیر (قطارهای دسته G، D و C): این دسته از قطارها، سریع‌ترین قطارهای چین هستند و سرعت آنها به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
  • قطارهای معمولی (قطارهای دسته Z، T و K): سرعت این دسته، از قطارهای سریع‌السیر کمتر است؛ اما این دسته از قطارهای نقاط بیشتری از چین را (حتی نقاط دورافتاده) پوشش می‌دهند.

روش‌های رزرو و خرید بلیط قطار داخلی در چین

ممکن است پیش از خرید بلیط قطار در چین کمی سردرگم باشید؛ اما اگر آگاهی کافی از روند خرید بلیط قطار داشته باشید، نگرانی‌تان رفع خواهد شد. در این بخش با معرفی ۵ راه خرید بلیط قطار داخلی در چین با ما همراه باشید.

۱. با آژانس نیل گشت تماس بگیرید

آژانس مسافرتی نیل گشت روز، مجری تخضضی برگزاری تور چین، یکی از آژانس‌هایی است که به کمک آن می‌توانید خدمات متنوعی را در چین دریافت کنید. از جمله خدماتی که این آژانس می‌تواند در اختیار شما قرار دهد عبارتند از: رزرو و خرید بلیط قطار داخلی در چین، رزرو هتل، بلیط پرواز داخلی در چین، تور لیدر، مترجم فارسی زبان و مسلط به زبان چینی، مترجم چینی مسلط به زبان انگلیسی و…

اگر برای تجارت یا سفر شخصی قصد عزیمت به چین را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت مشاوره و انواع خدمات لازم حتما با این آژانس تماس بگیرید.

شماره تماس: 02143390000

۲. رزرو آنلاین بلیط از طریق آژانس‌های بین‌المللی

رزرو آنلاین بلیط قطار، شما را از دردسر صف‌های طولانی، تمام‌شدن سریع بلیط‌ها و دیگر مشکل‌ها خلاص می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید که فرایند خرید بلیط آنلاین چندان کار راحتی نیست چرا که لازمه خرید آنلاین از سایت‌های خارجی داشتن مستر کارت یا ویزا کارت است. با توجه به این شرایط بهتر است کار را به کاردان بسپارید و سراغ آژانس‌های بین‌المللی یا آژانس‌های داخلی همانند آژانس نیل گشت بروید تا روند رزرو بلیط توسط متخصصان برای شما انجام شود.

خرید بلیط از طریق آژانس‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند، باعث می‌شود در زمان و هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. در ادامه بخشی از مزیت‌های این روش را می‌آوریم:

  • کارکردن با رابط کاربری این سایت‌ها راحت و بی‌دردسر است.
  • امکان استفاده از خدمات در هر زمانی از روز وجود دارد.
  • امکان انتخاب‌کردن مکان نشستن به‌صورت رایگان وجود دارد.
  • معمولا راهنمای دوزبانه موجود است.
  • بعضی از آژانس‌های خارجی قابل‌اعتماد برای خرید بلیط آنلاین عبارتند از: China Travel Guide ،China Highlights و China Ticket Online
رزرو آنلاین بلیط قطار چین

۳. خرید بلیط از ایستگاه قطار

مراجعه به ایستگاه‌های قطار به‌منظور خرید بلیط، چالشی بزرگ برای مسافرانی است که نمی‌توانند چینی صحبت کنند. (البته در برخی از ایستگاه‌ها کانتر مسلط به زبان انگلیسی نیز وجود دارد) ایستگاه‌های قطار فروش بلیط را از ۱۵ روز قبل از حرکت قطار شروع می‌کنند. برای خرید بلیط نیاز است مقابل باجه بلیط‌فروشی، در صف بایستید. در نظر داشته باشید در ایستگاه‌های قطار شهرهای بزرگ نظیر پکن، شانگهای، گوانگجو، هانگژو، شی‌آن و چنگدو، صف‌های بسیار طولانی برای خرید بلیط شکل می‌گیرند. بُردی الکترونیکی روی هر باجه تعبیه شده که به زبان چینی، وضعیت موجودی بلیط‌ها را نشان می‌دهد.

بهتر است نکات زیر را هنگام خرید بلیط از ایستگاه‌های قطار در نظر داشته باشید:

  • پاسپورت خود و همراهانتان را نزد خود داشته باشید.
  • برای انتظار در صف‌های طولانی مقابل باجه، آمادگی داشته باشید.
  • امکان دارد بلیط مسیر مدنظر شما موجود نباشد؛ ازاین‌رو مسیرهای دیگر را نیز در نظر بگیرید.
  • کارکنان ایستگاه نمی‌توانند انگلیسی صحبت کنند. توصیه می‌شود اطلاعات قطار مدنظر از جمله شماره قطار، درجه بلیط، ایستگاه حرکت، تاریخ حرکت و رسیدن را روی کاغذ همراه خود داشته باشید و هنگام خرید بلیط به مسئول مربوطه نشان دهید. همچنین می‌توانید از کارکنان هتل کمک بخواهید اطلاعات مذکور را برای شما به چینی بنویسند.
  • هزینه بلیط مسیر مدنظرتان را از اینترنت چک کنید و همراه خود پول نقد کافی (به یوآن) داشته باشید. باجه‌های بلیط‌فروشی کارت اعتباری خارجی قبول نمی‌کنند.
  • از ماشین‌های بلیط‌فروشی صرف‌نظر کنید؛ چرا که فقط با کد ملی چینی قابل‌استفاده هستند.
خرید بلیط قطار از ایستگاه قطار

۴. خرید بلیط از دفتر فروش بلیط

همچون ایستگاه‌های قطار، دفاتر بلیط‌فروشی نیز فروش بلیط را از ۱۵ روز قبل شروع می‌کنند. این دفاتر از ایستگاه‌ها خلوت‌تر هستند و در سرتاسر شهر شعباتی دارند. توجه داشته باشید به‌ازای هر بلیط، ۵ یوآن اضافه بابت حق خدمات باید بپردازید. ساعات کاری دفاتر بلیط‌فروشی معمولا از ۹:۰۰ صبح تا ۱۸:۰۰ عصر است.

  • برای خرید بلیط حتما پاسپورت و پول نقد کافی همراه خود داشته باشید.
  • اگر بلیط‌های خود را آنلاین رزرو کرده‌اید، نمی‌توانید از این دفاتر آنها را تحویل بگیرید.
  • معمولا کارکنان دفاتر بلیط‌فروشی قادر به انگلیسی صحبت‌کردن نیستند، پس بهتر است برگه‌ای شامل شماره قطار، تاریخ سفر و درجه بلیط به چینی را همراه خود داشته باشید.
خرید بلیط قطار در چین از دفتر فروش بلیط

۵. رزرو آنلاین بلیط از سایت راه‌آهن چین ۱۲۳۰۶

خوشبختانه سایت https://www.12306.cn/en/، امکان خرید بلیط برای مسافران خارجی را فراهم کرده است. پیش از اقدام به خرید بلیط از این سایت، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر سوالی برایتان پیش آمد می‌توانید بخش راهنمایی‌های سایت را مطالعه کنید.
  • استرداد هزینه به کارت‌های اعتباری بین‌المللی ممکن است تا ۴ روز یا بیشتر طول بکشد.
  • تنها بلیط قطارهایی در این سایت موجود هستند که در ۱۵ روز آینده حرکت می‌کنند.
  • سایت هر دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۰۱:۰۰ تا ۰۵:۰۰ صبح و هر سه‌شنبه از ساعت ۱۱:۳۰ تا ۰۵:۰۰ صبح به‌منظور تعمیر زیرساخت‌ها، از دسترس خارج می‌شود.

۶. رزرو تلفنی بلیط

برای رزرو تلفنی بلیط، باید شماره ۹۵۱۰۵۱۰۵ را به همراه پیش‌شماره شهر شماره‌گیری کنید. در ادامه شماره رزرو تلفنی بلیط قطار چند شهر مهم چین را مشاهده می‌کنید:

  • پکن: ۰۱۰۹۵۱۰۵۱۰۵
  • شانگهای: ۰۲۱۹۵۱۰۵۱۰۵
  • گوانگجو: ۰۲۰۹۵۱۰۵۱۰۵

توجه داشته باشید مکالمه فقط به زبان چینی صورت می‌گیرد. ساعات کاری دفاتر تلفنی از ۰۶:۰۰ صبح تا ۲۳:۳۰ عصر است. شما از بین ۴ تا ۳۰ روز پیش از حرکت قطار، می‌توانید به‌صورت تلفنی بلیط خریداری کنید. پس از خرید موفق بلیط، باید طی ۲۴ ساعت آینده آن را از ایستگاه قطار دریافت کنید و هزینه را نقدی به یوآن پرداخت کنید، در غیر این صورت رزرو شما کنسل می‌شود.

رزرو تلفنی بلیط قطار در چین

نحوه خواندن بلیط قطارهای چینی

اطلاعات اصلی و مهمی مثل نام مقصد روی بلیط به زبان چینی و پین یین (روش بازنویسی حروف چینی به حروف لاتین یا انگلیسی) چاپ می‌شوند و اطلاعات مربوط به زمان حرکت به صورت عددی می‌آیند. با توجه به اینکه اطلاعات روی بلیط به زبان انگلیسی نیستند مسافران معمولا با دیدن بلیط قطارهای چین دچار سردرگمی می‌شوند. اگر قصد سفر با شبکه ریلی چین را دارید و زبان چینی‌تان هم خوب نیست نگران نباشید. با خواندن این راهنما متوجه تمام اطلاعات نوشته شده روی بلیط قطارهای چین خواهید شد.

راهنمای خواندن بلیط قطار در چین

بطورکلی دو نوع بلیط اصلی قطار پرسرعت در چین وجود دارد: بلیط‌هایی که قرمز رنگ هستند و بلیط‌های آبی رنگ. دیگر تفاوت بارز دو بلیط به غیر از رنگ بلیط‌ها در این است که بلیط کاغذی قرمز رنگ را مامور قطار در ورودی گیت به صورت دستی چک می‌کند اما بلیط آبی مغناطیسی در ورودی اتومات یا گیت خروجی با دستگاه چک می‌شود. در ادامه برای اینکه خواندن بلیط قطار چین راحت‌تر باشد تصویر نمونه‌ای از یک بلیط را آورده‌ایم؛ و هر بخش بلیط را بصورت جدا توضیح می‌دهیم تا جای هیچگونه ابهام و سوالی برای استفاده از بلیط قطار چین باقی نماند.

۱. شماره بلیط

شماره بلیط در قسمت بالا سمت چپ بلیط نوشته می‌شود. شماره سریال بلیط روی بلیط‌های قرمز رنگ به صورت حروف و عددی است که پایانه بلیط فروشی یا گیشه بلیط صادر می‌کند.

۲. نوع قطار و شماره قطار

نوع و شماره قطار یک پیشوند حرفی و یک عدد حداکثر چهار رقمی است که بین اسم ایستگاه مبدا و مقصد می‌آید. درواقع حرف پیشوند انگلیسی نوع قطار را نشان می‌دهد و اعداد هم شماره قطاری است که باید سوار شوید.

  • G – gaotie : قطارهای پرسرعت EMU با میانگین سرعت بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت
  • D – dongche: قطارهای چند واگنی الکتریکی با میانگین سرعت ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
  • C – chengji: قطارهای EMU بین شهری با متوسط سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت
  • K/T/Z: قطارهای معمولی

رزرو و خرید بلیط قطار در چین

۳. گیت بوردینگ (گیتی که مسافر باید از آن سوار قطار شود)

پس از آنکه وارد ایستگاه قطار شدید بلافاصله باید به سمت گیت سوار شدن بروید. اطلاعات مربوط به گیت در گوشه سمت راست بالای بلیط نوشته شده است. البته برخی بلیط‌ها فاقد اطلاعات مربوط به گیت مخصوص سوار شدن هستند. در این صورت باید پس از ورود از مرحله بازرسی در قسمت ورودی ایستگاه قطار، از روی نمایشگرهای بزرگی که در سالن نصب شده گیت مخصوص خود را پیدا کنید.

۴. ایستگاه مبدا و مقصد

اسم ایستگاه‌ها بصورت درشت و پررنگ روی بلیط چاپ می‌شود. بدین ترتیب که اسم ایستگاه مبدا در سمت چپ و نام ایستگاه مقصد در سمت راست بلیط نوشته می‌شود. حروف انگلیسی که زیر اسم ایستگاه‌ها نوشته می‌شوند در واقع تلفظ چینی آن‌ها به شیوه پین یین است.

بلیط قطار در چین

۵. تاریخ و ساعت خروج

تاریخ و ساعت زیر اسم ایستگاه مبدا به روش پین یین به ترتیب سال/ماه/تاریخ/ساعت/دقیقه نوشته می‌شود. بخاطر داشته باشید که شکل نوشتن ساعت به صورت ۲۴ ساعته است و ساعت ورود روی بلیط نوشته نمی‌شود. یادتان نرود که ساعت‌تان را با ساعت استاندارد GMT + 8 چین هماهنگ کنید تا به اشتباه قطارتان را ازدست ندهید.

۶. شماره واگن و صندلی

دیگر سوار قطار شدید. شماره واگن و صندلی‌تان دقیقا زیر اسم ایستگاه مبدا به روش نوشتار پین یین بترتیب واگن/صندلی نوشته شده است.

۷. قیمت بلیط و کلاس قطار

قیمت بلیط قطار در سمت چپ زیر تاریخ و ساعت خروج نوشته شده است. نوع و کلاس قطار نیز در سمت راست بلیط زیر شماره واگن و صندلی چاپ شده است. قیمت بلیط براساس یوان چین محاسبه و روی بلیط درج می‌شود.

۸. شماره پاسپورت و اسم مسافر

براساس سیاست شبکه ریلی چین که نام واقعی مسافر باید روی بلیط درج شود، اسم مسافر و شماره پاسپورت یا کد ملی روی بلیط چاپ می‌شود. البته اسم به صورت کامل نوشته نمی‌شود و بجای بعضی حروف ستاره می‌گذارند.

۹. تبلیغات و دعای خیر

یک کادر مربع نقطه چین در قسمت انتهایی بلیط قرار دارد که دو جمله به زبان چینی در آن نوشته شده است: یک جمله تبلیغاتی که وب سایت رزرو بلیط مسافربری و وب سایت خدمات حمل و نقل فریت شبکه ریلی چین را تبلیغ می‌کند؛ و یک جمله هم که دعای خیر و آرزوی سفر خوش برای مسافر است.

۱۰. شهر صادر کننده بلیط

اسم شهری که بلیط در آن صادر شده است در ردیف آخر به زبان چینی نوشته شده است. یک کد عددی و حروف انگلیسی در سمت چپ و یک کد دو بعدی در گوشه پایین سمت راست بلیط قرار گرفته که برای بررسی درستی بلیط بکار می‌رود.

۱۱. کد اسکن QR ضد تقلب

برای جلوگیری از تقلب و کپی برداری غیرقانونی از این کد استفاده می‌شود. ایستگاه‌های قطار مجهز به دستگاه اسکن هستند که قادر است بسرعت با اسکن این کد تمام اطلاعات مسافر را در کسری از ثانیه بررسی کند و از صحت و درستی اطلاعات شخصی صاحب بلیط اطمینان حاصل کند. امنیت این روش بسیار بالا است و در عین حال در وقت مسافر نیز صرفه جویی می‌شود.

بخاطر داشته باشید که گیت قطار ۳۰ دقیقه مانده به حرکت باز می‌شود و درب قطار ۵ دقیقه پیش از براه افتادن قطار بسته می‌شود.

نکات مهم پیش از رزرو و خرید بلیط قطار در چین

اگر برای تجارت یا تفریح و به صورت انفرادی قصد سفر به هر یک از شهرهای چین دارید، احتمالا برای جابجایی داخلی در این کشور بزرگ نیاز دارید که از قطار یا هواپیما استفاده کنید. به تبع این امر احتمالا سؤال‌های زیادی برایتان پیش آمده است. در این بخش قسمتی از سؤال‌های احتمالی شما پاسخ داده می‌شوند و با قطارهای چین و نکاتی که باید پیش از خرید بلیط بدانید، آشنایی بیشتری پیدا می‌کنید.

۱. مدارک لازم برای رزرو بلیط

پاسپورت یکی از مهم‌ترین مدارک شما در سفر است. حتما آن را همه‌جا همراه خود داشته باشید.

۲. چه زمانی برای رزرو بلیط اقدام کنم؟

اگر قصد خرید بلیط به‌صورت آنلاین یا تلفنی دارید، نهایتا تا 15 روز پیش از حرکت قطار فرصت خرید بلیط دارید. در غیر این صورت می‌توانید بلیط خود را از ایستگاه‌های قطار یا دفاتر بلیط‌فروشی، خریداری کنید. ایستگاه‌ها و دفاتر فروش بلیط قطار از ۱۵ روز قبل از حرکت، فروش بلیط را شروع می‌کنند.

۳. هنگام سفر در تعطیلات چینی، زودتر بلیط رزرو کنید

پیشنهاد می‌شود در هر صورت برای خرید و رزرو بلیط قطار در چین، زود اقدام کنید؛ به‌خصوص اگر سفر شما با تعطیلات رسمی چین همچون تعطیلات ملی (اواسط مهر) و سال نو چینی (نیمه اول بهمن) و دیگر جشنواره‌ها تداخل دارد.

۴. هزینه بلیط شامل وعده‌غذایی نمی‌شود

در بیشتر قطارهای چین، هزینه بلیط وعده‌های غذایی را دربر نمی‌گیرد. برای خرید غذا، خوراکی و نوشیدنی در قطار، می‌توانید از واگن رستوران و غرفه‌های متحرک استفاده کنید.

۵. برای سوارشدن به قطار، نیازی به بلیط کاغذی ندارید

امروزه برای سوارشدن به قطار، می‌توانید از بلیط‌های الکترونیکی استفاده کنید. هنگامی که بلیط صادر شد، کافی است پاسپورت خود را روی اسکنر دستگاه پذیرش بکشید یا اینکه آن را به مسئولان گیت پذیرش ارائه دهید.

۶. امکان خرید بلیط در روز حرکت قطار وجود دارد؟

امکان خرید بلیط از ایستگاه در روز حرکت وجود دارد، اما توصیه می‌کنیم حتما بلیط خود را از قبل رزرو کنید. امکان اتمام سریع بلیط‌ها به‌خصوص در دوران تعطیلات و زمان‌های پرتردد وجود دارد.

سخن پایانی

جابه‌جایی با قطار، گزینه‌ای مطمئن و اقتصادی برای مسافران خارجی به چین است. با وجود شبکه راه‌آهن سراسری و گزینه‌های متعدد برای خرید بلیط قطار، مسافران می‌توانند مناسب‌ترین قطار را انتخاب کنند. در نهایت حواستان باشد که بلیط قطار را زودتر از موعد رزرو کنید، مدارک لازم همراهتان باشد و سروقت به ایستگاه برسید تا در نهایت خاطره‌ای خوب از سفرتان باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *