فرودگاه بین المللی پکن (داکسینگ)

معرفی و تصاویر

فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن (PKX) که با نام فرودگاه جدید پکن نیز شناخته می‌شود، بزرگترین فرودگاه جهان است. این دومین فرودگاه بین‌المللی پکن به همراه فرودگاه بین المللی پایتخت پکن است. طراحی فرودگاه با توجه به حضور در منطقه داکسینگ (حومه جنوبی پکن) به شکلی است که برای خدمات رسانی به پایتخت چین و مناطق مجاور هبی و تیانجین ایده آل است.

انتظار می‌رود این مرکز بزرگ فرودگاهی جدید تا سال 2021 سالانه 45 میلیون مسافر را جابه‌جا کند و در آینده به 100 میلیون مسافر برسد.

فرودگاه داکسینگ در مرز بین پکن و لانگ فانگ، در استان هبی واقع شده است و انتظار می‌رود که نیازهای مناطق پکن، تیانجین و هبی را تامین کند. محل آن پس از تجزیه و تحلیل کامل انتخاب شد. فرودگاه داکسینگ با فاصله 46 کیلومتری از میدان تیان آنمن، 67 کیلومتری فرودگاه بین المللی پکن و 26 کیلومتری از مرکز شهر لانگ فانگ، قصد دارد به قطب اصلی فرودگاه منطقه تبدیل شود.

معماری فرودگاه داکسینگ

ساختمان فرودگاه بین المللی جدید داکسینگ پکن حول یک حیاط مرکزی بنا شده است. این فرودگاه توسط گروه معماری زاها حدید طراحی شده است. فرودگاه داکسینگ به خاطر شکل ظاهری منحصر بفردش، به نام “ستاره دریایی” نیز شهرت پیدا کرده است. طراحی این فرودگاه به گونه ای است که مسافرین و مراجعین از هر سمتی که به آن وارد شوند، با پیمودن مسیری بسیار کمتر از دیگر فرودگاه های بزرگ به مرکز می‌رسند و دلیل آن هم شکل پنج پر سالن که به ستاره ی دریایی معروف شده؛ می باشد.

طبقات فرودگاه در اطراف یک فضای مرکزی قرار گرفته‌ است که تأمین نور آن‌ در طول روز به کمک هشت‌هزار پنجره سقفی چشم‌نواز و خاص انجام می‌گیرد. طراحان از این سقف مرکزی به‌عنوان “گنبد مرکزی جهت‌یابی” یاد می‌کند. علاوه بر این نحوه طراحی ساختمان فرودگاه به گونه‌ای است که با وجود دسترسی مستقیم به پشت‌بام، سقف هر یک از راهروها به‌عنوان یک نورگیر طبیعی عمل می‌کند و تمامی فضاهای درونی را روشن می‌نماید. استفاده از ردیف‌های خطی لامپ در طول هر یک از باندهای هواپیمایی نیز برای ساختمان آن نور بیشتری فراهم می‌آورد.

باغ چینی در فرودگاه بین‌المللی پکن

یکی از بخش‌های بسیار جالبی که متعلق به مجموعه‌ی این فرودگاه است، قسمتی به نام باغ چینی است که در قسمت اجتماعات بین المللی این فرودگاه قرار گرفته است. در این محوطه با الهام از افسانه‌ها و سنت‌های چینی، قسمتی آرامش بخش ساخته شده که دورتادور آن یک دریاچه قرار گرفته است. در این دریاچه ماهی‌های کپور شنا می کنند. 

تکنولوژی بزرگترین فرودگاه جهان

تکنولوژی نیز از دیگر جذابیت‌های بزرگ فرودگاه ستاره دریایی پکن است. این فرودگاه سیستم پارک خودروی رباتیک و تشخیص چهره دارد تا بررسی امنیتی را تا حد زیادی افزایش دهد. راهنماهایی هم برای ربات‌های متحرک در فرودگاه قرار داده شده تا برای کمک به مسافران در دسترسشان قرار بگیرد.

از سوی دیگر این فرودگاه از سیستم‌های اسکن خودکار استفاده می‌کند و چهره تمامی مراجعه‌کنندگان حتی افرادی را که تنها برای یک‌بار به آن مراجعه می‌کنند در سیستم خود ثبت خواهد کرد. نکته جالب توجه آنکه قرار است در سیستم اجرایی امور آن از نیروی انسانی کم‌تری استفاده شود و انجام اقداماتی نظیر اطلاع‌رسانی پروازها بر عهده ربات‌های هوشمند قرار داده شود.

بزرگترین نقص فرودگاه بین المللی پکن

جالب است که حتی این فرودگاه هم بدون نقص نیست. یکی از انتقادهایی که به فرودگاه بین‌المللی داکسینگ پکن وارد شده این است که بر اساس جانمایی این فرودگاه در قسمت جنوبی پکن، رسیدن به این فرودگاه ممکن است زمان زیادی را بگیرد. پکن یکی از شهرهایی است که ترافیک بسیار مشهوری دارد که اتفاقا در قسمت جنوبی این شهر این ترافیک سنگین‌تر است. 

این فرودگاه به این خاطر در جنوب پکن ساخته شده تا بتواند منطقه‌ی پرواز ممنوع پکن را دور بزند و در نتیجه بتواند مسیرها و حریم‌های پروازی زیادتری را داشته باشد. با این حال این که این فرودگاه با مراکز مهم شهر مثل میدان تیان آن من چین فاصله ی زیادی دارد که خود مسئله ی مهمی از لحاظ دسترسی است.

فرودگاه داکسینگ چرا ساخته شد؟

فرودگاه داکسینگ پکن دومین فرودگاه بین‌المللی این شهر است. فرودگاه بین‌المللی پکن مرکز هواپیمایی ایرچاینا است و در سال حدود ۸۰ میلیون مسافر و حدود ۵۶۰ هزار پرواز را مدیریت می‌کند. اما ظرفیت این فرودگاه به طور کامل پر شده است و پرواز بیشتری نمی‌تواند در این فرودگاه بنشیند. همین هم باعث شده است که فرودگاه بین‌المللی پکن یکی از پرتاخیرترین فرودگاه‌های جهان باشد. تعداد زیاد مسافرین و پروازها باعث شده است که از کیفیت کار این فرودگاه کاسته شود اما تعداد مسافران و متقاضیان پرواز هر روز در این شهر بیشتر و بیشتر می‌شود.

با پیش‌بینی وضع موجود، تصمیم گرفته شد که فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن تاسیس شود تا بتواند بخشی از مسافران و پروازها را پوشش دهد. اما حتی ظرفیت این فرودگاه هم به زودی پر خواهد شد و به همین دلیل مسئولان چینی تصمیم به ساخت فرودگاه دیگری در نزدیکی پکن گرفته‌اند. در ساخت فرودگاه بین‌المللی داکسینگ مهندسان و برنامه‌ریزان تمام تلاش خود را کرده‌اند که از همه امکانات برای جلوگیری از اتلاف وقت مسافران استفاده شود. در این راستا مسیرهای فرود طوری طراحی شده‌اند که کمترین مزاحمت را برای یکدیگر داشته باشند.

وسعت فرودگاه داکسینگ چقدر است؟

فرودگاه غول پیکر داکسینگ، با شکل چشمگیری که دارد که به واسطه آن لقب ستاره دریایی را به خود گرفته است، ابعاد وسیعی دارد. در حال حاضر 4 باند (با چشم انداز تبدیل شدن به 7 باند در آینده) و یک ساختمان ترمینال وسیع با مساحت ۷۰۰ هزار متر مربع و مرکز حمل و نقل زمینی تا ۸۰ هزار متر مربع وجود دارد.

ساخت فرودگاه داکسینگ چقدر هزینه داشت؟

تخمین زده می‌شود که دولت چین تقریباً 17.47 میلیارد دلار برای این پروژه عظیم هزینه کرده است.

فرودگاه داکسینگ چند باند دارد؟

فرودگاه داکسینگ در حال حاضر دارای چهار باند و 79 جایگاه فرودگاهی است. اندازه 4 باند فرودگاه قابل توجه است در حالی که پایه‌های فرودگاه هم برای یک هواپیمای دو راهرو و هم برای دو هواپیمای تک راهرو مناسب هستند. در نهایت این فرودگاه در مجموع دارای 7 باند خواهد بود و می‌تواند سالانه حدود ۶۲۰ هزار پرواز را انجام دهد.

آیا فرودگاه داکسینگ پکن بزرگترین فرودگاه جهان است؟

بحث‌های زیادی در مورد اینکه کدام فرودگاه بزرگ‌ترین فرودگاه جهان خواهد بود، در جریان است. فرودگاه داکسینگ پکن و فرودگاه جدید استانبول (دو پروژه اخیر و بزرگ فرودگاهی) این ادعا را دارند. فرودگاه داکسینگ پکن در واقع دارای بزرگترین و تنها ساختمان ترمینال در جهان است در حالی که فرودگاه بین المللی استانبول در مرحله نهایی خود انتظار می‌رود بزرگترین فرودگاه جهان از نظر ترافیک مسافر باشد.

چه کسی فرودگاه داکسینگ را طراحی کرد؟

ساختمان ترمینال فرودگاه داکسینگ نتیجه چشمگیر همکاری ADP Ingeniérie (ADPI) و تیم معماری زاها حدید (ZHA) است که به طرز غم انگیزی در سال 2016 درگذشت. متعاقباً، در آگوست 2018، استودیوی طراحی هنگ کنگ Lead 8 طراحی این فرودگاه را بر عهده گرفت. ترمینال تجاری جدید که پیش‌بینی می‌شود پاسخگوی نیازهای هر مسافر باشد.

چه کسی مالک فرودگاه داکسینگ پکن است؟

پروژه عظیم ساخت فرودگاه داکسینگ توسط دولت چین تامین شد. دومین فرودگاه پکن با بودجه ای که به 11.5 میلیارد دلار آمریکا (80 میلیارد یوان) می رسد، یکی از بزرگترین فرودگاه های جهان است که در نهایت به 100 میلیون مسافر سالانه خدمات رسانی می کند!

مشخصات

موقعیت جغرافیایی

فاصله تا مراکز نزدیک
آدرس :

GC56+W6C, Daxing District, Beijing, China