معبد ووهو چنگدو

معرفی و تصاویر

اگر در بهار به دنبال باغی پر از شکوفه و در تابستان به دنبال مکانی آرام، خنک و باصفا می گردید، به معبد یادبود ووهو بروید. معبد ووهو کنار خیابان جینلی قرار دارد. شما می‌توانید در این خیابان قدم بزنید، خرید کنید و در انتها به باغی زیبا برای استراحت بروید و چای چینی نوش جان کنید. خبر جالب‌تر این است، هنگام نوشیدن چای در باغ زیبای معبد ووهو می‌توانید فال ماهجونگ هم بگیرید! معبد ووهو Wuhou Shrine Temple یکی از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری در شهر چنگدو چین است. اما قبل از اینکه راهی شوید، باید حسابی نسبت به این محل شناخت پیدا کنید. چرا؟ معبد ووهو تابلو های راهنما به زبان انگلیسی کمی دارد. اگر بدون اطلاعات و شناخت وارد این معبد شوید از پرداخت ورودی پشیمان خواهید شد. اگر کنجکاو شدید که قیمت ورودی را بدانید! باید بگوییم تقریبا هم قیمت با ورودی مرکز پانداهاست. بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

معبد ووهو در چنگدو چین

تاریخچه معبد ووهو در چنگدو

این مکان مق در چین به معبد یادبود وزیر ووهو معروف است. وزیر ووهو به خاطر اخلاق نیکش در بین چینی‌ها شناخته شده و محبوب است. تاریخ شاخت معبد ووهو دقیقا مشخص نیست. با توجه به اینکه در کنار معبد لیو بی ساخته‌شده‌است می توان ساختشان را همزمان یا نزدیک به هم تخمین زد. معبد ووهو در سال ۱۶۷۲ میلادی مورد بازسازی قرار گرفت. این معبد تلفیقی از باغ های چینی و معابد چینیست، که در بین بازدید کنندگان باغ های آن بیش تر مورد توجه قرار گرفته است.

معبد ووهو در چنگدو چین

دیدنی های معبد ووهو

معبد ووهو در واقع یک مجموعه تاریخی، متشکل از چندین بنا و باغ است. این مجموعه ۳۷۰۰۰ متر مربعی در جنوب غربی مرکز شهر چنگدو واقع شده است. بخش های مختلف معبد شامل: دروازه اصلی، دروازه دوم، قسمت اصلی یا همان معبد ووهو، معبد لیو بی(Liu Bei)، معبد ژوگ لیانگ(Zhuge Liang)، معبد سانیی(Sanyi) و مقبره لیوبی در غرب معبد ووهو می شود.

معبد ووهو در چنگدو چین

دروازه اصلی معبد ووهو

برای اینکه بدون نیاز به تابلوهای راهنما کل معبد ووهو را به بهترین شکل بازدید کنید، در یک تور ذهنی با نیل گشت همراه شوید! فرض کنید از درب اصلی وارد معبد ووهو شده‌اید. شش ستون سنگی یادبود و المان های سنگی که با سایه درختان پوشیده شده است، اولین چیز هاییست که خواهید دید. یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی در معبد ووهو ستون موفقیت سه گانه است. این ستون در سال ۸۰۹ میلادی در این معبد قرار گرفت. ستون راز موفقیت، بزرگ ترین ستون در این معبد ۳متر و ۶۷ سانتی متر ارتفاع دارد.

معبد ووهو در چنگدو چین

این سه راز موفقیت که بر روی این ستون حک شده اند شامل موارد زیر هستند:

  1. نوشته ای از وزیر مشهور Pei Du از سلسله تانگ، که به چهار امپراطور به صورت متوالی خدمت کرد.
  2. یکی از آثار خوشنویسی خلبان برجسته Liu Gongquan.
  3. نوشته ای در مورد اخلاق و دستاوردهای ژوگ لیانگ.

معبد ووهو در چنگدو چین

معبد لیو بی (Liu Bei)

از دروازه دوم که عبور کنید، معبد با شکوه لیو بی را روبه روی خود می بینید. چینی ها به این معبد ژائولیه (Zhaolie) می گویند. در وسط این معبد مجسمه لیوبی به ارتفاع ۳ متر قرار دارد. این مجسمه تماما از طلا ساخته شده است. مجسمه پسر ارشد لیوبی نیز در سمت چپتان قرار دارد. البته مجسمه های بیش تری را می‌توانید در باغ این معبد تماشا کنید. این مجسمه ها متعلق به دو ژنرال عالی رتبه و وفادار لیوبی به همراه فرزندانشان است. در سمت شرقی باغ، مجسمه گوآنیو (Guanyu) به همراه فرزندانش و در سمت غربی باغ، مجسمه ژانگ فی (Zhangfei) به همراه فرزندانش قرا گرفته است. در کنار هر مجسمه المانی سنگی برای نمایش اطلاعاتی مانند نام و زندگی نامه هر شخص قرار داده شده است.

معبد ووهو در چنگدو چین

معبد ژاگ لیانگ (Zhuge Liang)

بعد از بازدید ژائولیه باید از چند پله پایین بروید تا به معبد ژوگ لیانگ برسید. در مرکز این معبد می توانید مجسمه ژوگ لیانگ و سه نسل از فرزندانشش را ببینید. در جلوی مجسمه لیانگ، سه طبل برنزی با طرح های زیبا خواهید دید. داستان این طبل ها شنیدنیست! این طبل ها زمانی که ژوگ لیانگ ارتش را رهبری می کرد و عازم جنوب بود ساخته شدند. به همین دلیل این طبل ها را ژوگ (Zhege Drum) نامیدند. دیدنی های این معبد هنوز تمام نشده است! سقف معبد را نگاه کنید! روی سقف معبد گفته های ژوگ لیانگ به پسر خودش نوشته شده است. این توصیه نامه را برایتان معنی می کنیم: ” هیچ کس بدون زندگی ساده، نمی تواند ارزش های واقعی زندگی را درک کند و هیچ کس بدون ذهنی آرام و مسالمت آمیز، نمی تواند آرزوهای بلند را دنبال کنید.”

معبد ووهو در چنگدو چین

معبد سانیی (Sanyi)

بعد از تفکر روی جمله لیانگ به سمت معبد سانیی حرکت کنید. فضاهای معبد سانیی را می توان به سه بخش تقسیم کرد: محل عبادت، معبد و راهروها. داخل معبد سانیی مجسمه لیوبی به همراه ۲ ژنرالش قرار دارد. این مجسمه ها با موادی مشابه پوست انسان ساخته شده اند و به نظر زنده می آیند. با یک نگاه می‌توانید تفاوت قد مجسمه ها را تشخیص دهید. ارتفاع مجسمه لیوبی ۲ متر و ۸۰ سانت است و ارتفا مجسمه‌های هر دو ژنرال ۲ متر و ۶۰ است. این تفاوت ارتفاع، نشان دهنده اهمیت سلسله مراتب مقامات دربار چین در گذشته است. با دقت بیش تری به اطراف این معبد نگاه کنید. دو گروه ستون مشکی به ارتفاع ۲ متر و ۳۰ سانت خواهید دید.

معبد ووهو در چنگدو چین

مقبره لیوبی (Liu Bei)

همانطور که پیش تر گفتیم، این آرامگاه در غرب معبد ووهو قرار گرفته است. آرامگاه لیوبی تاریخی ۱۷۰۰ ساله دارد. این آرامگاه تا به امروز به خوبی حفاظت شده است و هیچگاه خرابی هرچند جزئی پیدا نکرده است. آرامگاه لیوبی با یک دیوار آجری بسیار زیبا احاطه شده است. درختان بلند پشت دیوار ها، این مسیر را به یک کوچه باغ تبدیل کرده اند. این دیوار در سال ۱۸۲۵ میلادی ساخته شده است.

معبد ووهو در چنگدو چین

با مترو به معبد ووهو بروید!

معبد ووهو دسترسی بسیار آسانی دارد. یکی از دلایلی که اغلب توریست ها این مکان را دوست دارند، همین مسیر آسان است. برای رسیدن به معبد ووهو از خط ۳ مترو چنگدو استفاده کنید و در ایستگاه Gaoshengqiao از قطار پیاده شوید. بعد از  ۳ تا ۵ دقیقه پیاده روی در خیابان ووهوچی (Wuhouci Avenue) معبد ووهو را خواهید دید. یادتان باشد به سمت شرق خیابان بروید. روش دیگری هم برای رسیدن به معبد ووهو هست. اگر از مکان های توریستی دیگر چنگدو قصد دارید به ووهو بروید، می‌توانید از اتوبوس های توریستی چنگدو استفاده کنید. در ایستگاه ووهو پیاده شوید!

 

معبد ووهو در چنگدو چین

توصیه های نیل گشت برای بازدید از معبد ووهو

  • این معبد بسیار بزرگ است پس به زمان زیادی برای بازدیدش نیاز دارید. حتما کفش راحتی بپوشید.
  • بازدید از معبد ووهو در پاییز نیم بهاست. در پاییز زیبایی های باغ ووهو را دست کم نگیرید!
  • در زمستان به این معبد نروید! جذابیت معبد ووهو بیش تر در باغ هایش خلاصه می شود.

نویسنده: کیمیا مرادی | گردآوری شده در تحریریه نیل گشت