آب و هوای چین در فصل های مختلف سال | پکن، شانگهای، گوانجو

اگر قصد سفر به چین را دارید، بهتر است پیش از برنامه ریزی سفر، آب و هوای شهر مقصد خود را بررسی کنید. ما در این مقاله آب و هوای پکن، آب و هوای شانگهای، آب و هوای گوانجو و دیگر شهرهای مهم کشور چین را در تمام فصل‌های سال (بهار، تابستان، پاییز و زمستان) بررسی خواهیم کرد و اطلاعاتی از قبیل دما، میزان بارندگی، میزان رطوبت، شدت وزش باد و... را به صورت میانگین در اختیار شما قرار خواهیم داد.

آب و هوای چین

پیش از برنامه‌ریزی برای هر سفری، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید بررسی کنید آب و هوای مقصد مدنظر است. حال اگر مقصد سفر شما کشور چین باشد باید دقت بیشتری به خرج دهید؛ چرا که شما علاوه بر مسافت طولانی که پیش روی خود دارید، حتما هزینه سفر به چین را نیز بررسی کرده‌اید و می‌دانید که قیمت تور چین نسبتا گران بوده و سفر کم هزینه‌ای پیش رو نخواهید داشت. بنابراین اطلاع از آب و هوای شهر مقصد شما در این کشور پهناور، لازم و ضروری است و بهتر است با بررسی دقیق برنامه سفر خود را تنظیم کنید.

بدیهی است برای آب و هوای نواحی مختلف کشوری که مساحت آن بیش از ۹ میلیون کیلومترمربع است نمی‌توان نسخه‌ای یکسان پیچید. در واقع تنوع اقلیمی در این کشور پهناور به‌گونه‌ای است که اگر از “بهشت استوایی نواحی جنوبی” به سمت “شمال” حرکت کنید نهایتا به دشت‌های بی‌آب‌وعلف نیمه قطبی خواهید رسید. از این رو لازم است حتما پیش از چک کردن آب و هوا، ابتدا از مقصد نهایی خود اطمینان پیدا کنید.

بررسی کلی آب و هوای کشور چین

تنوع آب و هوایی در چین به‌قدری زیاد است که در زمانی یکسان، آب و هوای دو شهر چین می‌تواند کاملا با یکدیگر متفاوت باشد. البته همین مسئله باعث می‏‌شود که هر زمانی از سال، بتوانید به کشور چین سفر کنید. معمولا انواع آب و هوای چین به ۵ دسته اقلیم موسمی حاره‌ای، موسمی نیمه استوایی، موسمی معتدل، موسمی معتدل قاره‌ای و اقلیم آلپی تقسیم می‌‏شود. عوامل اصلی که این دسته‌ها را تشکیل داده‌اند، شامل فاصله از اقیانوس و موقعیت جغرافیایی هستند.

در ادامه، آب و هوای بخش‌های مختلف کشور چین را به تفکیک موقعیت جغرافیایی بررسی می‌کنیم. سپس به‌تفصیل به بررسی آب و هوای شهرهای محبوب چین همچون پکن، شانگهای، هانگژو، گوانجو و شرایط آنها می‌پردازیم.

آب و هوای نواحی شمالی چین

نواحی شمالی چین همچون پکن، شیان، شاندونگ، لویانگ و پینگ یائو بیشتر آب و هوای معتدل قاره‌ای یا موسمی معتدل دارند. میزان بارش در این نواحی چندان زیاد نیست و بیشتر در فصل تابستان باران می‌بارد. دما در زمستان زیر صفر و در تابستان بالای ۲۰ درجه است.

آب و هوای نواحی جنوبی چین

بیشتر نواحی جنوب و جنوب شرقی چین همچون شانگهای، هوانگ شان، هانگژو، سوژو، گویلین و ژانگجیاجیه دارای اقلیم موسمی نیمه استوایی هستند. رطوبت و باران زیاد خصیصه این نواحی است و در طول سال، آب و هوایی مرطوب و نسبتا معتدل دارند. روی‌هم‌رفته هر چهارفصل به‌صورت بهار پربارش، تابستان بسیار شرجی، پاییز خنک و زمستان سرد و مرطوب در نواحی  جنوبی و جنوب شرقی چین دیده می‌شود.

آب و هوای نواحی جنوب غربی چین

آب و هوای نواحی جنوب غربی چین مثل چنگدو یا سیچوان، یون نان و گویژو موسمی نیمه استوایی است، اما مناطقی که در ارتفاع قرار دارند دارای اقلیم آلپی هستند. شرایط آب و هوایی گویژو و یون نان به‌گونه‌ای است که در طول سال می‌توانید سفری راحت از لحاظ آب و هوا داشته باشید.

آب و هوای نواحی شمال غربی چین

نواحی شمال غربی چین همچون گانسو، شینجیانگ و نینگ شیا به‌دوراز دریا و در کنار رشته‌کوه‌هایی قرار گرفته و باعث ایجاد بیابان‌هایی وسیع در این مناطق شده‌اند. زمستان‌ها در این نواحی به‌شدت سرد و خشک و تابستان‌ها خیلی گرم و میزان بارش پایین است.

آب و هوای نواحی جنوبی ساحلی چین

نواحی جنوبی ساحلی چین همچون هنگ کنگ، گوانگجو، شنژن، ماکائو، هاینان و شیامن از آب و هوای موسمی نیمه استوایی برخوردارند. تابستان‌ها در این نواحی، طولانی و بسیار گرم هستند.

آب و هوای نواحی شمال شرقی چین

نواحی شمال شرقی همچون هاربین، جیلینگ و شنیانگ آب و هوای موسمی معتدل دارند. زمستان‌ها در این نواحی سرد و خشک و تابستان‌ها گرم و بارانی هستند.

آب و هوای پکن

آب و هوای پکن

آب و هوای پکن
فصل بهار تابستان پاییز زمستان
میانگین دما (C°) 14 26 13 2-
میزان بارش (mm) 21 185 22 3
میزان رطوبت 46% 75% 61% 49%
شدت وزش باد (km/h) 14.2 9.4 11 11.7
ساعات آفتابی (h) 10 11 9 8
طول روز (h) 13.3 14.7 11.1 9.7

 

شهر پکن آب و هوای قاره‌ای مرطوب دارد و تابستان و زمستان طولانی‌تری را بر خود می‌بیند.

در فصل بهار، هوا معتدل و خشک است و معمولا باد زیادی می‌وزد. پیشنهاد می‌شود در سفر به پکن در فصل بهار به‌گونه‌ای لباس‌های خود را انتخاب کنید که بتوانید پوششی لایه‌لایه استفاده کنید و اگر هوا گرم‌تر شد بعضی از لباس‌های خود را در بیاورید. برای فصل بهار در پکن، لباس‌های گرم همچون ژاکت و کت انتخاب کنید.

در فصل تابستان باران زیادی در پکن می‌بارد که منجر به آب و هوای بسیار شرجی و گرم می‌شود. ماه جولای (تیر ماه) گرم‌ترین ماه سال در شهر پکن است و در این ماه پکن به شرجی‌ترین حالت خود می‌رسد. در این بازه زمانی از لباس‌های خنک نخی یا لینن استفاده کنید.

پکن در فصل پاییز آب و هوای معتدل و خنکی دارد. همچنین بارش باران چندان زیاد نیست، اما طول فصل پاییز در پکن کوتاه است. لباس مناسب فصل پاییز در پکن، لباس‌های خنک در روز و لباس‌های گرم‌تر در هنگام شب است. توجه داشته باشید که با ورود به فصل پاییز، آب و هوای پکن بسیار خشک شده و در این مدت‌زمان نوشیدن آب کافی و خوردن غذاهای سبک پیشنهاد می‌شود.

زمستان‌های پکن چندان سرد و طوفانی نیست و دمای هوا معمولا زیر 10 درجه نمی‌آید. با وجود این استفاده از لباس‌های چندلایه و گرم ضروری است.

بهترین زمان سفر به پکن، پاییز از سپتامبر تا اکتبر (شهریور تا آبان) و اوایل تابستان از مه تا ژوئن (از اردیبهشت تا تیر) است. در نظر داشته باشید پکن در این بازه‌های زمانی بخاطر آب و هوای خوب و چشم‌اندازهای فوق‌العاده، مقصد توریست‌های بیشتری است و علاوه بر شلوغی، هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابند.

مورد دیگری که باید در سفر به پکن در نظر بگیرید آلودگی هوا است. ماه دسامبر (آذر) از لحاظ آلودگی هوا بدترین ماه و ماه مه (اردیبهشت) بهترین ماه سال است. در صورت سفر به پکن در ماه‌های شلوغ و آلوده حتما از ماسک استفاده کنید و سعی کنید در بازدید از جاذبه های گردشگری پکن بیشتر سراغ جاذبه‌های سرپوشیده همچون کارخانه مروارید پکن یا موزه‌ها بروید.

آب و هوای پکن

آب و هوای شانگهای

آب و هوای شانگهای
فصل بهار تابستان پاییز زمستان
میانگین دما (C°) 15 29 19 4
میزان بارش (mm) 86.8 154.5 61.2 51.3
میزان رطوبت 79% 76% 58% 32%
شدت وزش باد (km/h) 18.6 17.7 17.8 18.5
ساعات آفتابی (h) 5 7 5 4
طول روز (h) 13 14.1 11.4 10.4

 

آب و هوای موسمی نیمه استوایی شانگهای، منجر به رطوبت بالا و افزایش روزهای ابری در این شهر می‌شود.

شانگهای در فصل بهار نسبتا گرم است و شکوفه‏‌ها چشم‌‏انداز دلربایی به این شهر می‌‏بخشند. بارش متوسط باران، هوای بهار را مطبوع‌تر کرده و  این فصل را به یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به شانگهای تبدیل می‌کند. لباس مناسب فصل بهار، لباس‌های بافت، ژاکت یا کت است. البته بهتر است لباس‌های خنک‌تر نیز برای روزهای گرم‌تر به همراه خود داشته باشید.

تابستان شانگهای داغ و بسیار شرجی است. از این رو فعالیت‌های بیرون از خانه ممکن است اذیت‌کننده باشند. در این فصل حتما از لباس‌های بسیار خنک و نازک، عینک‌دودی و ضدآفتاب استفاده کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود برای پیشگیری از غافگیر شدن از باران‌های تابستانی، به همراه خود چتر داشته باشید.

فصل پاییز در شانگهای گرم و خشک است و هوا دائما تغییر می‌کند. از این رو بهتر است لباس‌های چندلایه همراه خود داشته باشید.

زمستان شانگهای سرد و مرطوب است و به‌ندرت برف می‌بارد، اما با وجود این، حتما لباس‌های گرم با خود به همراه داشته باشید.

شما در تمام طول سال می‌توانید به شانگهای سفر کنید، اما بهترین زمان سفر به شانگهای از نظر آب و هوا از مارس تا می (اسفند تا خرداد) و از اواخر سپتامبر تا نوامبر (از مهر تا آذر) است.

آب و هوای شانگهای

آب و هوای گوانجو

آب و هوای گوانجو
فصل بهار تابستان پاییز زمستان
میانگین دما (C°) 23 29 25 14
میزان بارش (mm) 163.5 209.1 54.7 35.7
میزان رطوبت 80% 83% 70% 65%
شدت وزش باد (km/h) 13.5 11.7 12.2 13.8
ساعات آفتابی (h) 4.3 9.1 7.9 5.5
طول روز (h) 12.7 13.4 11.6 10.9

 

آب و هوای گوانگجو شباهت زیادی به آب و هوای شانگهای دارد. این شهر در اقلیم موسمی نیمه استوایی قرار گرفته است و تابستان‌هایی بسیار بلند دارد. اوج گرمای این شهر در ژوئیه و اوت (تیر و مرداد) است. توجه داشته باشید که طوفان‌های تندری زیادی در این منطقه به وجود می‌آیند که اوج آنها در ماه اوت (مرداد) است. بنابراین در هر موقع از سال که قصد سفر به گوانجو را دارید بهتر است یک چتر به همراه خود داشته باشید.

فصل پاییز گوانگجو از اکتبر تا نوامبر (از مهر تا آذر) هوای آفتابی و خنکی دارد و بهترین زمان سفر به این شهر به حساب می‏‌آید. در این زمان بهتر است از لباس‌های خنک به همراه کت یا ژاکت‌های نازک استفاده کنید.

زمستان‌های گوانگجو بسیار کوتاه است و برای این بازه زمانی، بافت و ژاکت‌های ضخیم کفایت می‌کند. برعکس نواحی شمالی چین، گل‌ها در این فصل شکفته می‌شوند، از این رو زمستان گوانگجو، زمانی فوق‌العاده برای کسانی است که به باغ‌های گل علاقه دارند.

آب و هوای گوانگجو

آب و هوای هانگژو

آب و هوای هانگژو
فصل بهار تابستان پاییز زمستان
میانگین دما (C°) 17 29 19 4
میزان بارش (mm) 103.8 143.9 63.4 45.9
میزان رطوبت 71% 75% 73% 73%
شدت وزش باد (km/h) 12.5 11.2 11.4 11.9
ساعات آفتابی (h) 8.1 10.6 6.9 5.3
طول روز (h) 12.9 13.9 11.4 10.4

 

آب و هوای هانگژو به طور کلی در طول سال گرم و مطبوع است. این شهر چهار فصل، بهار بارانی و مرطوب، تابستان شرجی و داغ، پاییز خنک و زمستانی خشک و سرد دارد. نکته قابل‌توجه در مورد هانگژو، فصل‌های بارانی آن است که شامل اوت و سپتامبر (مرداد و شهریور) و همچنین از ژوئن تا اوایل ژوئیه (خرداد و تیر) می‌شود. در این بازه‌های زمانی احتمال باران‌های شدید و حتی طوفان وجود دارد، از این رو حتما همراه خود چتر و بارانی داشته باشید.

سردترین ماه هانگژو ژانویه (دی) است که معمولا با کمی برف همراه است. در این فصل بهتر است لباس‌های گرم نظیر کاپشن، بافت و دستکش همراه خود ببرید.

آب و هوای هانگژو

آب و هوای ماکائو

آب و هوای ماکائو
فصل بهار تابستان پاییز زمستان
میانگین دما (C°) 22 29 25 15
میزان بارش (mm) 134.2 228.8 64.6 26.5
میزان رطوبت 85% 85% 75% 71%
شدت وزش باد (km/h) 16.1 16.9 18.3 19.1
ساعات آفتابی (h) 5.4 9.5 8.3 5.6
طول روز (h) 12.7 13.3 11.6 10.9

 

ماکائو از سه جهت توسط دریا محاصره شده و این مسئله منجر به بهارهای مرطوب و گرم، تابستان طولانی با دمای بالا و بارش زیاد، پاییز آفتابی و زمستان خشک و خنک شده است. مارس و آوریل (اسفند و فروردین) بازه زمانی میان زمستان و تابستان ماکائو است و دما تا ۳۰ درجه سانتیگراد بالا می‌رود. بهتر است در این فصل لباس‌های نازک و بافت یا اورکت به همراه چتر با خود داشته باشید.

تابستان ماکائو طولانی است و از ژوئن شروع می‌شود و تا سپتامبر (خرداد تا شهریور) ادامه می‌یابد. در این بازه زمانی، هوا بسیار گرم و به‌شدت شرجی است. همچنین امکان وقوع طوفان تندری و گردباد وجود دارد. برای فصل تابستان در ماکائو، خنک‌ترین لباس‌های خود را بردارید و تا جای ممکن کم لباس بپوشید. همچنین چترتان را فراموش نکنید.

دمای ماکائو کم‏‌کم از اکتبر (مهر) پایین‌تر می‌آید و هوا خنک‌تر می‌شود. بافت و پلیور نازک گزینه خوبی برای این فصل هستند. به یاد داشته باشید اوج گردبادهای ماکائو از ژوئیه تا سپتامبر (تیر تا شهریور) است. در این بازه زمانی، باید حواستان به وضعیت اخطار گردبادها باشد.

سردترین ماه‌های ماکائو، ژانویه و فوریه (دی و بهمن) هستند. با وجود این، دمای هوا در این مدت‌زمان به زیر ۱۰ درجه سانتیگراد نمی‌رسد. به‌همراه‌داشتن بافت و کت برای زمستان ماکائو کفایت می‌کند.

آب و هوای ماکائو

آب و هوای تیانجین

آب و هوای تیانجین
فصل بهار تابستان پاییز زمستان
میانگین دما (C°) 15 27 14 3-
میزان بارش (mm) 17.7 130.4 18.8 0.1
میزان رطوبت 44% 70% 58% 47%
شدت وزش باد (km/h) 16.6 11.3 13.0 12.8
ساعات آفتابی (h) 11 11.1 8.8 7.9
طول روز (h) 13.3 14.6 11.1 9.8

 

به‌واسطه دوری از دریا، تیانجین آب و هوایی قاره‌ای نیمه‌مرطوب دارد.

آب و هوای این شهر در فصل بهار بسیار مطبوع و مناسب سفر است. برای روزهای ابتدایی که هوا خنک‌تر است، بافت و ژاکت ضخیم و برای روزهای آخر بهار، لباسی آستین‌بلند مناسب است. توجه داشته باشید که امکان وقوع طوفان‌های شنی در این فصل وجود دارد.

بیشترین میزان باران در فصل تابستان و از ژوئن تا اوت (خرداد تا مرداد) است. از این رو اگر در تابستان قصد سفر به تیانجین را دارید بارانی و چتر را فراموش نکنید. از آنجایی که تفاوت دمای روز و شب زیاد است بهتر است اورکت یا ژاکتی سبک همراه خود داشته باشید.

فصل پاییز تیانجین کمتر از دو ماه طول می‌کشد، اما هوایی دلنشین و  مطبوع دارد. لباس‌های آستین‌بلند با اورکت نازک، گزینه مناسبی برای فصل پاییز هستند. تیانجین زمستان‌هایی سرد و طولانی دارد. دما در این ناحیه به منفی ۱۵ درجه سانتیگراد نیز می‌رسد و بادی استخوان‌سوز دارد. از این رو به‌همراه‌داشتن لباس‌های ضخیم، کاپشن، شال گردن و دستکش توصیه می‌شود.

بهترین زمان سفر به تیانجین از مارس تا مه (اسفند تا اردیبهشت) و از سپتامبر تا اکتبر (شهریور تا مهر) است. در این بازه زمانی علاوه بر آب و هوای دلپذیر، می‌توانید از مناظر طبیعی نهایت لذت را ببرید.

آب و هوای تیانجین

آب و هوای شنژن

آب و هوای شنژن
فصل بهار تابستان پاییز زمستان
میانگین دما (C°) 23 29 26 16
میزان بارش (mm) 131.6 220.1 53.1 25.3
میزان رطوبت 82% 85% 74% 67%
شدت وزش باد (km/h) 15.5 15.5 16.5 17.6
ساعات آفتابی (h) 5.2 8.9 8.1 6.0
طول روز (h) 12.7 13.4 11.6 10.9

 

به‌خاطر اقلیم نیمه استوایی، آب و هوای شنژن نسبت به دیگر شهرهای معرفی شده کمی متفاوت است. تابستان در این شهر بیش از شش ماه طول می‌کشد، اما خیلی داغ و سوزان نیست. از طرفی زمستان‌ شنژن، بسیار کوتاه و با آب و هوایی مطبوع است. از این رو سفر به شنژن در هر بازه زمانی از سال امکان‌پذیر است.

هوا در فصل بهار در شهر شنژن چندان ثابت نیست و تفاوت دمایی روز و شب زیاد است. از این رو لباس‌های آستین‌بلند و ژاکت‌های ضخیم به‌علاوه چتر در فصل بهار توصیه می‌شود.

تابستان شنژن حدودا از اواخر آوریل تا اواخر اکتبر (از فروردین تا مهر) طول می‌کشد. دمای هوا چندان در تابستان بالا نیست، اما به‌خاطر رطوبت خیلی زیاد احساس گرما خواهید کرد. لازم به ذکر است که در تابستان امکان وقوع انواع طوفان‌ها وجود دارد. در این فصل لباس‌های سبک و کم به همراه چتر و بارانی همراه خود ببرید.

پاییز شنژن از نوامبر تا اوایل ژانویه (از آبان تا دی) خنک و خشک است. لباس‌های آستین‌بلند و اورکت سبک برای فصل پاییز کفایت می‌کند.

طول زمستان شنژن کمتر از یک ماه است و در سردترین حالت ممکن دما به ۳ درجه می‌رسد. همین میزان سرما نیز سریعا از بین می‌رود. به‌همراه‌داشتن لباس آستین‌بلند و ژاکت ضخیم برای فصل زمستان شنژن کافی است.

بهترین زمان سفر به این منطقه از نوامبر تا اوایل ژانویه (از آبان تا دی) است. توجه داشته باشید که امکان وقوع گردباد و طوفان در ماه‌های مه و دسامبر (اردیبهشت و آذر) وجود دارد.

آب و هوای شنژن

سخن پایانی

کشور چین با وجود اقلیم‌های متفاوتش، مقصدی فوق‌العاده برای سفر در هر زمانی از سال است؛ بنابراین فرقی نمی‌کند چه زمانی را مدنظر دارید، در هر صورت با آگاهی از وضعیت آب و هوایی نواحی مختلف کشور چین، می‌توانید با خیالی راحت مقصد سفر خود را تعیین کنید. از نظر شما بهترین ماه سال برای سفر به چین کدام ماه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *