راهنمای کامل برآورد هزینه سفر به چین در سال 1402

سفر به چین بدون شک یکی از رویایی‌ترین سفرهایی است که می‌توانید در زندگی خود تجربه کنید. اگر قصد سفر به این کشور را دارید و می‌خواهید اطلاعات به روز و دقیقی درباره قیمت و هزینه سفر به چین را کسب کنید، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

اگر قصد سفر به چین را دارید، حتما هزینه سفر به این کشور وزن قابل توجهی در تصمیم گیری نهایی شما خواهد داشت. از این رو قصد داریم تا قبل از اینکه شما تور چین خود را برای سفر به این کشور خرید کنید، با راهنمایی‌های لازم به شما کمک کنیم تا بدانید که چگونه بدون فدا کردن کیفیت سفر، با هزینه مناسب به چین سفر کنید. در این مقاله به بررسی تمام هزینه‌های لازم از هزینه هتل‌های مقرون‌به‌صرفه و غذاهای هیجان‌انگیز محلی گرفته تا حمل‌ونقل و بازدید از مکان‌های دیدنی را بررسی خواهیم کرد.

از آنجایی که اغلب هزینه‌های سفر به کشورهای خارجی از جنس دلار هستند (با ذکر این نکته که حتی شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیز قیمت بلیط‌های خود را با افزایش‌های قیمت دلار تغییر می‌دهند) ما در این مقاله هزینه‌های سفر را به صورت دلاری بیان می‌کنیم تا در هر زمان دارای اعتبار بوده و با یک ضرب و تقسیم بتوانید هزینه‌های پیش روی خود را حساب کنید.

در جدول زیر و به طور خلاصه به شرح جزئیات هزینه سفر به چین خواهیم پرداخت. پس از آن برای آشنایی بیشتر با جزئیات هر کدام، توضیحات کامل‌تری در اختیار شما قرار خواهیم داد.

هزینه سفر به چین در یک نگاه ✈
نوع هزینه قیمت به دلار ($)
ویزا 400 تا 500
بلیط هواپیما 1000 تا 1200
بیمه مسافرتی 3 تا 30
هزینه ترانسفرهای بین فرودگاه و هتل 200
اقامت در هتل (به ازای هر شب) 100
غذا اقتصادی (به ازای هر وعده) 5
حمل و نقل (روزانه) 5
هزینه متوسط بازدید از هر جاذبه گردشگری 10
هزینه‌های ریالی متغیر

با ما همراه باشید تا در نهایت برنامه‏‌ریزی مناسبی برای هزینه سفر خود داشته باشید.

چین

شهرهای گران چین کدام‌اند؟

اولین نکته‌ای که باید برای مدیریت و برآورد هزینه به کشور چین در نظر بگیرید این است که هزینه نهایی سفر شما به چین، به‏‌میزان زیادی به شهر مقصدتان بستگی دارد. در کل شهرهای چین از لحاظ هزینه به سه دسته تقسیم می‌شوند که دسته اول گران‌ترین شهرها هستند.

در ادامه شما را به تفکیک با هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر سفر به چین آشنا خواهیم کرد.

هزینه‌های ثابت سفر به چین

در این بخش سراغ هزینه‌هایی می‌رویم که ضروری هستند، نرخ نسبتا ثابتی دارند و با تغییر مقصد نهایی شما تفاوت زیادی در هزینه‌های شما ایجاد نمی‌شود. همه موارد ذکرشده همچون ویزای چین، بلیت هواپیما و هزینه اقامت جزو موارد جدانشدنی از سفر شما هستند. در واقع اولین خرج‌‏هایی که برای مسافرت به چین باید بپردازید، در این بخش عنوان شده‌اند.

هزینه ویزا

یکی از اولین هزینه‌هایی که برای سفر به چین باید بپردازید، هزینه ویزاست. ویزای چین انواع مختلفی دارد و به دنبال آن رنج گسترده‌ای از نرخ ویزای چین را داریم. هزینه ویزای توریستی یا تجاری چین بنا به گروهی یا انفرادی بودن، از 400 تا 500 دلار متفاوت است.

ویزای چین

هزینه بلیط هواپیما

یکی از مهم‌ترین هزینه‌های سفر به چین که باید در نظر بگیرید، قیمت بلیت هواپیماست. این هزینه به عوامل مختلفی از جمله زمان سفر، شهر مقصد، شرکت هواپیمایی و موجودی بلیت بستگی دارد. همه عوامل ذکرشده روی هزینه نهایی سفر شما تأثیر می‌گذارند. فاصله ایران و چین چیزی بیش از 4700 کیلومتر است، از این رو انتظار هزینه کمی نداشته باشید. معمولا قیمت بلیط هواپیما چین حدود 1000 دلار خواهد بود. در نظر داشته باشید که در زمان‌های پر تقاضا (مانند نمایشگاه گوانجو) برای سفر به این کشور، قیمت بلیط هواپیما می‌تواند تا 1200 دلار نیز افزایش داشته باشد.

هزینه بلیت هواپیما

هزینه بیمه مسافرتی

بیمه مسافرتی رنج قیمتی وسیعی دارد. از عواملی که روی قیمت بیمه مسافرتی تأثیر می‌گذارند می‌توان به سن شما، مدت‌زمان سفر، نوع پوشش بیمه و شرکت بیمه مربوطه اشاره کرد. هزینه بیمه مسافرتی برای چین از حدود 150.000 تومان شروع می‌شود.

هزینه هتل در سفر به چین

در نگاه اول شاید اینگونه به نظر برسد که هزینه هتل، یک هزینه متغیر است و می‌توان با تمایل شخصی آن را مدیریت کرد. در این خصوص باید بگوییم که اگر قصد سفر انفرادی به کشور چین را دارید، حق با شماست و شما می‌توانید بسته به تمایل خود هتل ارزان یا گرانی را برای اقامت خود انتخاب و رزرو کنید؛ اما اگر قصد دارید با خرید تور چین به این کشور سفر کنید، دست شما برای انتخاب بسته‌تر است و باید در هتلی که مجری تور برای اقامت مسافران برنامه‌ریزی کرده است، اسکان پیدا کنید.

با ذکر این توضیحات اولیه باید بدانید که هزینه اقامت در چنین کشور پهناوری به عوامل مختلفی از جمله مکان، زمان سفر و نوع اسکان شما بستگی دارد. در سفرهای انفرادی خود به این کشور می‌توانید هاستل‌ها و هتل‌های اقتصادی با شبی 20 دلار انتخاب کنید یا به سراغ هتل‌های مجلل با قیمت 300 دلار به ازای هر شب بروید.

در ادامه اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار شما می‌گذاریم. در نظر داشته باشید که هزینه‌ها حدودی است و با عواملی که ذکر کردیم رابطه مستقیم دارند.

در شهرهای بزرگ مانند پکن و شانگهای، هزینه هتل‌های سطح متوسط شبی بین 100 تا 150 دلار است. اگر هتل‌های لوکس را می‌پسندید، باید از 200 تا 500 دلار برای یک شب بپردازید. هتل‌های رده‌پایین‌تر و هاستل‌ها نیز هزینه‌ای حدود 20 تا 40 دلار دارند.

در شهرهای کوچک‌تر چین، هزینه هتل‌ها پایین‌تر است. در این شهرها هزینه هر شب اقامت در یک هتل میان‌رده (هتل‌های 4 ستاره) حدود 50 تا 100 دلار است. هتل‌های لوکس نیز نرحی از حدود 150 تا 300 دلار دارند. قیمت هاستل و هتل‌های اقتصادی در شهرهای کوچک، شبی 10 تا 30 دلار است.

هتل های چین

هزینه‌های متغیر سفر به چین

هزینه‌های متغیر به هزینه‌هایی گفته می‌شود که به تمایل شما به میزان هزینه‌کرد بستگی دارد. شاید ترجیح بدهید در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و به‌طور مثال به‌جای صرف غذا در رستوران‌های برند و مجلل در رستوران‌های ارزان‌تر غذا بخورید یا حتی مقداری غذای کنسرو شده با خود به سفر ببرید. از طرفی ممکن است لذت صرف غذاهای خوشمزه و جدید در رستوران‌های لوکس و راحتی جابه‌جایی با تاکسی را به صرفه‌جویی در هزینه‌ها ترجیح بدهید.

در این بخش، از هزینه‌های حدودی برای خرج‌های متغیر سفر به چین آگاهی پیدا می‌کنید و برنامه بهتری برای سفر خود خواهید چید.

هزینه غذا

بخش مهمی از هزینه‌های هر سفر، هزینه وعده‌های غذایی است. این مورد به‌شدت به سلیقه شما بستگی دارد. ممکن است به امتحان کردن غذاهای جدید چینی علاقه داشته باشید یا شاید ترجیح بدهید که از فست‌فودها تغذیه کنید. هر انتخاب شما تأثیری مستقیم بر “هزینه خورد و خوراک” دارد.

غذاهای چینی به‌خودی‌خود رنج گسترده‌ای از تنوع و قیمت دارند. برای غذا می‌توانید از غذاهای خیابانی چینی، رستوران‌های محلی، رستوران‌های میان‌رده و رستوران‌های مجلل استفاده کنید که هر یک هزینه‌ای متفاوت در بردارند. به طور مثال حدود هزینه یک عدد برگر مک دونالد بین 3 تا 5 دلار، غذای رستوران‌های محلی و میان‌رده از 5 تا 30 دلار و غذای رستوران‌های سطح بالا و لوکس از 30 دلار به بالاست.

برعکس کشورهای غربی، در رستوران‌های چینی نیازی به انعام دادن نیست. به‌جای انعام دادن می‌توانید از کارکنان به زبان چینی با عبارت xièxiè با تلفظ «شیه شیه» تشکر کنید.

هزینه غذا در سفر به چین

هزینه‌های حمل و نقل

پیش از این که قیمت حدودی هزینه حمل‌ونقل در چین را بیان کنیم، بهتر است با انواع لوازم نقلیه عمومی در این کشور آشنا شوید. بدیهی است مترو و اتوبوس با توجه به در دسترس بودن و هزینه کم آنها، بسیار شلوغ‌‏تر از گزینه‏‌های حمل‏‌و‌نقل دیگر هستند.

قطار

قطارها گزینه‌ای محبوب و اقتصادی برای سفر داخلی در چین هستند. هزینه بلیت قطار به نوع بلیت و مسافت بستگی دارد و حدود 10 تا 100 دلار است. قطارهای سریع‌السیر قیمت بیشتری دارند؛ اما سفری سریع و راحت‌تر برایتان مهیا می‌کنند. به طور مثال برای سفر از پکن به شانگهای و بالعکس براحتی می‌توانید از قطارهای سریع السیر استفاده کنید.

اگر قصد خرید بلیط قطار در کشور چین را دارید، می‌توانید با تماس با شرکت هواپیمایی نیل گشت روز به راحتی بلیط خود را خریداری کنید.

قطارهای سریع السیر در چین

مترو

شهرهای بزرگ چین همچون پکن و شانگهای دارای خطوط مترو هستند که هزینه جابه‌جایی را بسیار کاهش می‌دهند. هزینه مترو از 0.3 دلار شروع می‌شود و به مسیر و مسافتی که می‌خواهید طی کنید، بستگی دارد.

به‌طور مثال برای 0-4 کیلومتر اول، 0.3 دلار، برای سفرهایی با مسافت 4 تا 8 کیلومتر 0.4 دلار، سفرهایی با مسافت بین 8 تا 13 کیلومتر 0.5 دلار، و سفرهایی که بین 13 تا 20 کیلومتر باشند 0.7 دلار هزینه خواهند داشت.

اتوبوس

اتوبوس‌ها گزینه اقتصادی دیگری برای جابه‌جایی در چین هستند. البته به خاطر داشته باشید که استفاده از اتوبوس و مترو در ساعات پرتردد پیشنهاد نمی‌شود. هزینه بلیت اتوبوس بسته به مسافت، حدود 0.2 تا 0.5 دلار است.

تاکسی

اگر اهل استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شلوغ نیستید، تاکسی گزینه بهتری برای شماست. قیمت تاکسی در چین از 1.5 دلار شروع می‌شود و بسته به مسافت تا مقصد افزایش می‌یابد. لازم به ذکر است که تاکسی‌داران چینی معمولا انگلیسی حرف نمی‌زنند و بهتر است از اپلیکیشن‌های مترجم استفاده کنید یا برخی عبارات مهم چینی را فرابگیرید. همچنین به همراه داشتن کارت ویزیت مکانی که در آن اقامت دارید، کار را برای برقرار کردن ارتباط با راننده‌های چینی راحت‌تر می‌کند.

هزینه گشت‌وگذار در سفر به چین

مکان‌های دیدنی چین اعم از مکان‌های تاریخی و طبیعی، این کشور را به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده‌‏اند. بهتر است پیش از سفر به چین برنامه گردشگری خود را بچینید و بدانید چه مکان‌هایی را بیشتر ترجیح می‌دهید.

تنوع جاهای دیدنی چین باعث می‌شود بیشتر به فکر بودجه و هزینه ورودی آنها باشید. بعضی از مکان‌های دیدنی بلیت ورودی ندارند؛ اما برای ورود به بعضی دیگر بسته به مکان و زمان بازدید، باید هزینه بپردازید. برای مثال هزینه حدودی محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی چین همچون دیوار بزرگ چین و شهر ممنوعه چیزی مابین 8 تا 60 دلار است. برای مکان‌های تفریحی رایگان می‌توانید از باغ‌ها و پارک‌های پکن، بازارهای محلی، بعضی از معابد باستانی و جشنواره‌های فرهنگی لذت ببرید.

برای داشتن تصوری نسبتا دقیق از آنچه باید انتظار داشته باشید، در ادامه هزینه بازدید از چند جاذبه گردشگری معروف را به شما خواهیم گفت:

  • دیوار بزرگ چین: 10 تا 30 دلار
  • شهر ممنوعه: 8 تا 15 دلار
  • ارتش تراکوتا (واقع در حوالی شهر شیان): 15 تا 25 دلار
  • کروز رودخانه لی (واقع در حوالی شهر گویلین): 30 تا 60 دلار
  • منطقه توریستی دی باند (The Bund) در شانگهای: رایگان
  • کوه های زرد: 20 تا 40 دلار

گشت‌وگذار در چین

هزینه‌های رسیدن به فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی مکانی است که شما را قدمی به مسافرت هیجان‌انگیزتان نزدیک‌تر می‌کند. شهر فرودگاهی امام خمینی وسیع است و بهتر است پیش از هر چیزی تصمیم بگیرید با چه روشی می‌خواهید به فرودگاه بروید. در این بخش راه‌های دسترسی به فرودگاه امام خمینی و هزینه‌های حدودی آنها را بیان کرده‏ایم تا بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید.

استفاده از مترو

خوشبختانه فرودگاه امام خمینی دارای خط اختصاصی مترو است که در این بخش نحوه سرویس‌دهی آن را شرح می‌دهیم. برای دسترسی به این مترو، در ایستگاه انتهایی خط یک مترو تهران یعنی ایستگاه شاهد – باقرشهر پیاده شوید و سوار مترو فرودگاه امام خمینی شوید. ساعت حرکت مترو فرودگاه از ایستگاه شهر شاهد – باقرشهر از ساعت 6 صبح تا 8 شب است و مسافت بین دو ایستگاه چیزی حدود نیم ساعت طول می‌کشد.

قیمت بلیت متروی فرودگاه امام خمینی 10 هزار تومان است. روزانه 11 قطار به متروی فرودگاه امام خمینی اعزام می‌شود که از ساعت 6:50 صبح تا 20:10 شب است و فاصله زمانی بین اعزام متروها حدودا 80 دقیقه است.

اگر از فرودگاه امام خمینی قصد دسترسی به مترو تهران را دارید، از درب اصلی فرودگاه به آن طرف خیابان، کنار هتل رکسان بروید. سوار قطار شوید و در ایستگاه شاهد پیاده شوید و خط مترو را به مقصد خود تغییر دهید.

استفاده از اسنپ

هزینه اسنپ بسته به ساعت مورد نظر و اینکه شما از کدام نقطه شهر تهران قصد رسیدن به فرودگاه را داشته باشید متفاوت است. اما این مبلغ چیزی بین 160.000 تا 200.000 تومان متفاوت است و ممکن است کمتر و یا بیشتر از این مبلغ نیز برای شما هزینه داشته باشد.

استفاده از تاکسی‌های فرودگاهی

در صورتی که ترجیح می‌دهید از تاکسی‌های فرودگاه برای رسیدن به مقصد خود استفاده کنید، هزینه آنها را باید به لیست خود اضافه کنید. نرخ تاکسی‌های فرودگاهی حدود 645 تا 800 هزار تومان است که احتمالا این مبلغ به 900 هزار تومان افزایش خواهد یافت.  

استفاده از خودروی شخصی

اگر مایل به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی نیستید، با ماشین شخصی خود به فرودگاه بروید و آن را در پارکینگ فرودگاه پارک کنید. خوشبختانه این فرودگاه دارای 5 پارکینگ با ظرفیت‌های 200، 520، 1400 و 300 خودرو است که خیال شما را بابت ظرفیت راحت می‌کند. پس از بازگشت از سفر، ماشین خود را تحویل خواهید گرفت. باید بدانید هزینه این پارکینگ‌ها بسته به مدت‌زمان سفر شما، مبلغ بالایی دارند. در ادامه هزینه پارکینگ‌های فرودگاه امام خمینی را با هم می‌بینیم:

  • پارکینگ شماره 1: هزینه ورودی 10 هزار تومان و هزینه ساعتی به‌ازای شش ساعت اول 5 و از ساعت هفتم 10 هزار تومان است.
  • پارکینگ شماره 2 و 5: هزینه ورودی 5 هزار تومان و هزینه ساعتی 15 و هزینه شبانه‌روزی 20 هزار تومان است.
  • پارکینگ شماره 3 و 4: هزینه ورودی 7 هزار تومان و هزینه ساعتی 2 هزار و دویست و هزینه شبانه‌روزی 40 هزار تومان است.

سخن پایانی

سفر به چین تجربه‌ای هیجان‌انگیز است که شما را با فرهنگ آسیای شرقی بیشتر آشنا می‌کند. لازم است برای داشتن خیالی راحت در طول سفر، پیش از آن برنامه همه چیز را بچینید و هزینه‌ها را برآورد کنید. امیدواریم این مقاله برای برآورد هزینه‌های مسافرت چین بتواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *