باغ گیاه شناسی جنوب چین

معرفی و تصاویر

باغ گیاه شناسی جنوب چین در حدود ۸ کیلومتری شمال شهر گوانجو واقع شده و حدود ۷۴۱ هکتار را پوشش می‌دهد. این باغ که در سال ۱۹۲۹ ساخته شد، بزرگ‌ترین باغ گیاه شناسی استوایی آسیایی در چین است. همچنین لازم به ذکر است که این باغ نسبت به سایر باغ‌های گیاه شناسی، بیشترین تنوع پوشش گیاهی را در خود جای داده است. تعداد پوشش‌های گیاهی این باغ به قدری زیادی است که با نام موزه گیاه شناسی استوایی و شبه استوایی شهرت پیدا کرده است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا بزرگ‌ترین باغ گیاه شناسی چین را به شما معرفی کنیم.

سه بخش اصلی باغ گیاه شناسی جنوب چین

باغ گیاه شناسی جنوب چین به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری گوانجو در منطقه تیانهه (Tianhe) از سه بخش تشکیل شده است. این سه بخش اصلی شامل بخش نمایشگاه و پژوهش گیاهان، بخش پژوهشی و مسکونی و بخش طبیعی محافظت شده دینگهوشان (Dinghushan) هستند.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی جنوب چین

۱. بخش نمایشگاه و پژوهش گیاهان

در بخش نمایشگاه و پژوهش گیاهان، بخش هنرهای مدرن، بخش یادگیری و حدود ۳۰ باغ تخصصی قرار دارد.

۲. بخش پژوهشی و مسکونی

در این بخش بیش از یک میلیون گونه گیاهی وجود دارد که بیشتر آن‌ها گونه‌های گیاهی بسیار نادری هستند. همچنین بخش پژوهشی و مسکونی بزرگترین بخش باغ بوده و حدود ۹۱ هکتار آن را پوشش می‌دهد. یک کتابخانه با بیش از ۲۰۰ هزار کتاب به همراه مرکز کامپیوتر و شبکه هم برای تحقیقات در این بخش وجود دارد.

۳. بخش طبیعی محافظت شده دینگهوشان

این بخش که در سال ۱۹۵۶ ساخته شده است، اولین بخش طبیعی محافظت شده تحت نظر آکادمی علوم چین است. در این بخش بیش از ۲۴۰۰ گونه گیاهی وجود دارد. علاوه بر آن، بخش تحقیقات بر روی اکوسیستم جنگل‌ها هم در این بخش واقع شده است.

جنگل جادویی لونگ دونگ

جنگل جادویی لونگ دونگ یکی از زیباترین بخش‌های این باغ است که در سال ۱۹۸۶ در لیست هشت مورد از زیباترین مکان‌های گوانجو قرار گرفت. این جنگل از دو شبه جزیره و یک دریاچه مصنوعی تشکیل شده است. باغ نخل که یکی از شبه جزیره‌های این جنگل است، در تمام طول سال سرسبز می‌ماند. در حالی که دیگر شبه جزیره که باغ یادگار نام دارد، یک منطقه کاملا چهار فصل است.

قدیمی‌ترین دهکده گوانجو

قدیمی‌ترین دهکده گوانجو با توجه به دوران نوسنگی ساخته شده است. این دوران اولین دورانی بود که مردم گوانجو متولد شدند. در این منطقه از باقی مانده‌های دوران نوسنگی محافظت شده و آن‌ها را به بازدیدکنندگان نمایش می‌دهند. همچنین می‌توان آثار باستانی مربوط به گوانجو را هم در این دهکده مشاهده کرد. بازدیدکنندگان می‌تواند در این منطقه از تفریحاتی مانند سفالگری یا اقامت در خانه‌های درختی لذت ببرند.

بخش تحقیقات

بخش تحقیقات که حدود ۱۰۰۰ متر از باغ را گرفته است، بزرگترین بخش تحقیقات جامع چین بر روی گیاهان و گیاه شناسی است. در این بخش می‌توان گیاهان جنگل‌های بارانی، گیاهان کویری، گیاهان آلپی و حتی گیاهان کم‌یاب و در حال انقراض را هم مشاهده کرد. شکل این بخش شبیه به یک درخت کاپوک که گیاه رسمی گوانجو است درست شده است.

مرکز علوم و یادگیری و اطلاعات

مرکز علوم و یادگیری و اطلاعات به چهار بخش اصلی تقسیم شده است که هدف اصلی آن‌ها یادگیری درباره گیاهان است. چهار بخش اصلی این بخش تونل زمان، گیاهان و انسان ها، بوم‌شناسی و گیاه شناسی و محافظت و استفاده پایدار از منابع گیاه شناسی نام دارند. در این بخش مدل‌های ساختگی، مدل‌های شبیه‌سازی شده، مدل‌های دیجیتال و گاهی حتی مدل‌های طبیعی برای مطالعه وجود دارد. این بخش به طور معمول برای دانش آموزان و آموزش به آن‌ها استفاده می‌شود.

سایر باغ‌ها

برخی از باغ‌های مخصوصی که در باغ گیاه شناسی چین قرار دارند مانند باغ زنبق مگنولیا، باغ درخت نخل و باغ زنجبیل با توجه به زیستگاه طبیعی، ویژگی‌ها و استفاده گیاهان طراحی شده‌اند. در این بخش‌ها درباره تاریخچه هر گیاه و فرهنگ مردم در زیستگاه آن‌ها هم اطلاعات زیادی وجود دارد. به طور مثال درباره معنای آن گیاه برای مردم بومی توضیحاتی داده می‌شود. در ضمن در این بخش افراد سرشناس هم می‌توانند برای کاشت درخت بیایند و درختی با نام خود بکارند.

باغ گیاه شناسی جنوب چین

سرگرمی‌های باغ گیاه شناسی چین

علاوه بر بازدید از باغ‌ها و گونه‌های مختلف گیاهی در باغ گیاه شناسی چین، در این باغ می‌توان تفریحات بسیاری هم پیدا کرد. جوانان می‌توانند برای بازی پینت بال به این باغ بیایند. برای سایر افراد هم تفریحات آرام‌تری مانند ماهیگیری وجود دارد. در این مجموعه کافه و رستوران‌هایی هم وجود داشته که میزبان گردشگران خواهند بود.

نحوه دسترسی به باغ گیاه شناسی جنوب چین

اولین راه این است که سوار خط ۶ مترو شده و در ایستگاه باغ گیاه شناسی (Botanical Garden Station) پیاده شد. پس از خروج از ایستگاه، ۵ دقیقه پیاده روی کنید تا به باجه بلیط‌ فروشی باغ برسید.

قیمت بلیط ورودی و ساعت کاری باغ گیاه شناسی جنوب چین

  • ساعت کاری: همه روزه از ۷:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰

قیمت ورودی باغ را می‌توان در جدول زیر مشاهده کرد.

نام بخش

قیمت

ورودی باغ

۲۰ یوآن

بخش تحقیقات

۵۰ یوآن

هر دو بخش با هم

۵۰ یوآن

 

در نظر داشته باشید که برای کودکان با قد بین ۱.۲ تا ۱.۵ متر، ۵۰ درصد تخفیف وجود دارد. کودکان زیر ۱.۲ متر هم می‌توانند مجانی از باغ دیدن کنند. بازدید کنندگان از ۱ اکتبر تا ۷ اکتبر (اواسط مهر) هم می‌توانند ۲۰ درصد تخفیف برای ورودی باغ و ۲۵ درصد تخفیف برای ورودی بخش تحقیقات دریافت کنند.

کلام آخر

در این مطلب با یکی از بزرگترین باغ‌های گیاه شناسی آسیا با بیشترین میزان تنوع پوشش گیاهی آشنا شدیم. باغ گیاه شناسی جنوب چین بخش‌های متعددی داشته و می‌تواند هم برای بچه‌ها و هم بزرگ‌ترها تجربه بی‌نظیری باشد. می‌توانید هم از زیبایی‌های باغ‌ها لذت برده و هم به همراه فرزندان خود چیزهای زیادی درباره گونه‌های مختلف گیاهی بیاموزید. پس از گشت و گذار هم می‌توانید در صورت تمایل، در رستوران‌های این باغ یک وعده غذای گرم و خوشمزه نوش جان کنید. در کل می‌توان گفت که اگر به گوانجو سفر می‌کنید، به هیچ عنوان نباید بازدید از باغ گیاه شناسی را از دست بدهید.

مشخصات

هزینه ورودی: ۲۰ یوآن

ساعات بازدید

همه روزه: ۷:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰