دی باند (The Bund) یا وال‌استریت شرق

معرفی و تصاویر

دی باند یکی از محبوب‌ترین مناطق شانگهای نه‌تنها میان مسافران، بلکه میان ساکنان این شهر است. شما با قدم‌زدن در این منطقه می‌توانید از نزدیک شانگهای قدیم را لمس کنید و گوشه‌ای از عصر استعمار را که بر این شهر غالب بوده، ببینید. دی باند را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین دیدنی شانگهای نام برد که در سفر به این شهر مدرن، هیچ‌گونه نباید بازدید از آن را از دست بدهید. همچنین با بازدید از دی باند، به چندین مورد از جاذبه های گردشگری شانگهای نیز نزدیک خواهید بود که بازدید از آنها در مدت‌زمانی کم، امکان‌پذیر است. با ما همراه باشید تا نکات لازم را در مورد دی باند شانگهای بدانید.

تاریخچه دی باند

نام دی باند درواقع ریشه‌ای هندی انگلیسی دارد و به معنای خاکریز اسکله گل‌آلود است. پیش از دهه ۱۸۴۰ میلادی، شانگهای تنها یک شهر ساحلی کوچکی و دی باند، مسیری گل‌آلود برای عبور قایق و کشتی‌ها در راستای رودخانه هوانگپو بود. پس از اولین جنگ تریاک در سال ۱۸۴۲، شانگهای به یک بندرگاه فعال و به‌دنبال آن، دی باند به اولین مقر بریتانیای کبیر تبدیل شد.

بسیاری از نیروهای خارجی وارد شانگهای شدند و پس از آن بانک‌ها و تجارتخانه‌هایی از انگلستان، فرانسه، آمریکا، ایتالیا، روسیه، آلمان، ژاپن، هلند و بلژیک در این منطقه تأسیس شد. در اواخر قرن ۱۹ و ۲۰، شانگهای به کلان‌شهر و یکی از شهرهای پیشروی آسیا به‌خصوص در زمینه مالی و تجاری تبدیل شد. دی باند امروزه با نام وال استریت شرقی شناخته می‌شود و نسخه کوچکی از شانگهای در دوران استعمار است.

تاریخچه دی باند

علت محبوبیت دی باند چیست؟

اگر به شانگهای سفر کنید و سراغ دی باند نروید، انگار که به پکن رفته‌اید و از شهر ممنوعه یا دیوار چین بازدید نکرده‌اید! چیزی که بازدیدکنندگان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، وجود ۵۲ ساختمان با انواع معماری‌های بین‌المللی است. همین مسئله باعث شده تا دی باند با نام «نمایشگاه ساختمان‌های بین‌المللی» شناخته شود.

در این ناحیه چندین ساختمان رنسانس کلاسیک با سبک‌های مختلف به چشم می‌خورد که بانک چین مشهور، هتل هپینگ (Heping Hotel) و ساختمان HSBC جزئی از آنها هستند. درواقع این ساختمان‌ها بازسازی سبک وال استریت شرق آسیا در گذشته بوده‌اند. جالب است بدانید این ساختمان‌ها کار یک طراح نیستند و حتی زمان ساخت آنها نیز یکسان نیست، اما با این وجود، هماهنگی زیبایی با یکدیگر دارند.

از دیگر سبک‌های معماری دی باند می‌توان به سبک فرانسوی کلاسیک و گوتیک اشاره کرد که بخشی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی را در چین مدرن تشکیل می‌دهند و چشم‌اندازی فوق‌العاده در کرانه رودخانه هوانگپو ایجاد می‌کنند.

دی باند به معنای واقعی ترکیبی از فرهنگ چینی و غربی است که تاریخ شانگهای را در برابر ما قرار می‌دهد. هنگامی که خورشید غروب می‌کند، نورهای نئونی از دو طرف به هم می‌پیوندند و جلوه‌ای فوق‌العاده به وجود می‌آورند. اگر سوار کروز شوید، زیبایی شانگهای را از زاویه‌ای دیگری خواهید دید و لذت خواهید برد.

چشم‌انداز منطقه پودونگ در شانگهای

موقعیت مکانی دی باند و فاصله آن از جاذبه‌های دیگر

دی باند حدود ۱.۵ کیلومتر در ساحل غربی رودخانه هوانگپو کشیده شده است. این ناحیه از پل وایبایدو (به چینی 外白渡桥)‌ از سمت شمال شروع می‌شود و در خیابان یانان (به چینی 延安路) از سمت جنوب به پایان می‌رسد و از نهر سوژو رد می‌شود. مرکز دی باند در خیابان  East Zhongshan No. 1 Road است و رو به آسمان‌خراش‌های مدرن پودونگ در ناحیه شرقی منطقه هوانگپو قرار دارد.

فاصله دی باند از جاذبه‌های دیگر شانگهای

به‌خاطر موقعیت مکانی خوب دی باند، می‌توانید در یک روز از این جاذبه به‌علاوه خیابان نانجینگ، باغ یو و برج مروارید و برج جین مائو دیدن کنید.

  • حدود ۱.۱ کیلومتر از خیابان نانجینگ
  • حدود ۱.۲ کیلومتر از برج مروارید خاور
  • حدود ۳.۱ کیلومتر از رودخانه هوانگپو
  • حدود ۱.۳ کیلومتر از باغ یویوآن

برج مروارید در شانگهای

نحوه دسترسی به دی باند با مترو

سوار متروی خط ۲ یا ۱۰ شده و در ایستگاه Nanjing Road Station (به چینی 南京东路站) پیاده شوید. سپس حدود ۶۰۰ متر به سمت شرق در راستای خیابان نانجینگ شرقی پیاده‌روی کنید تا به دی باند برسید.

مناطق اطراف دی باند

لوجیازویی (به چینی 陆家嘴) در بخش شرقی رودخانه هوانگپو و دقیقا روبه‌روی دی باند قرار گرفته است. در این ناحیه مدرن می‌توانید بسیاری از سازه‌های امروزی و مشهور شانگهای از جمله برج‌های مروارید، جیان مائو و شانگهای و همچنین مرکز مالی جهانی شانگهای را ببینید.

با بازدید از دی باند دورنمای فوق‌العاده‌ای از ناحیه لوجیازویی خواهید داشت و با هنر و معماری ساختمان‌هایش شگفت‌زده خواهید شد. اگر می‌خواهید از دی باند به لوجیازویی برسید، می‌توانید از تونل گردشگری، کشتی فری و متروی خط ۲ استفاده کنید.

منطقه لوجیازویی در شانگهای

نکاتی که هنگام بازدید از دی باند باید در نظر بگیرید

  • دی باند به میدان مردم و خیابان نانجینگ نزدیک است. در صورت تمایل می‌توانید گردش خود را از میدان مردم شروع کنید و سپس از خیابان نانجینگ عبور کرده و در نهایت به دی باند برسید.
  • راه ارتباطی دی باند و پودونگ معمولا از طریق تونل گردشگری یا کشتی‌های فری است. فری بین خیابان‌های Dongchang Road، Jinling East Road و Fuxing East Road در رفت‌وآمد است. شما می‌توانید در ناحیه لوجیازویی از منطقه پودونگ به East Jinling Road بروید و سوار فری به سمت Dongchang Road شوید. ساعت کاری این خط از ۰۷:۰۰ تا ۲۲:۰۰ است و هر ۱۵ دقیقه حرکت می‌کند. تونل گردشگری نیز مسیری است که از خیابان نانجینگ شرقی به برج مروارید می‌رسد.
  • دی باند ناحیه‌ای بادخیز است. از این رو پیشنهاد می‌شود، لباس‌های گرم‌تری (به‌خصوص در شب) بپوشید.
  • بهترین جاذبه‌های دیدنی دی باند بیشتر در ناحیه شمالی آن، درواقع شمال خیابان‌های ژونگشان شرقی و نانجینگ شرقی، خارج از پل بای دو (Bai Du Bridge) قرار گرفته‌اند. اگر محدودیت زمان دارید، تنها بازدید از ناحیه شمالی شما را راضی خواهد کرد.

کشتی‌های رودخانه هوانگپو در شانگهای

ایده‌ عکس‌برداری از دی باند

  • اگر می‌خواهید تصاویر ناب از نمای شهری منطقه پودونگ ثبت کنید، سراغ یادبود قهرمانان مردم (Promenade and Monument to the People’s Heroes) بروید.
  • در صورتی که قصد دارید از طلوع خورشید در این منطقه عکس‌برداری کنید، باید صبح زود به این منطقه بیایید و صبر کنید.
  • برای ثبت چشم‌انداز شبانه پودونگ نیز بهتر است از قبل از ساعت ۱۷:۰۰ به این مکان بیایید و مکانی مناسب برای عکس‌برداری پیدا کنید.

یادبود قهرمانان مردم در شانگهای

سخن پایانی

با بازدید از دی باند، با یک تیر دو نشان بزنید. هم از محبوب‌ترین دیدنی شانگهای دیدن کنید و هم سراغ بازدید از دیگر جاذبه‌های مدرن و ارزشمند این شهر بروید. با رفتن به دی باند، دسترسی راحتی به دیگر نقاط در شانگهای خواهید داشت. در دی باند ضمن لذت‌بردن از چشم‌انداز و ساختمان‌های آن، با گذشته شانگهای نیز آشنا خواهید شد. حالا که با دی باند آشنا شدید، در سفر آینده‌تان به شانگهای آن را در برنامه گردشگری خود قرار می‌دهید؟

برگرفته از: chinadiscovery