راهنمای سفر به شانگهای: همه چیز درمورد مروارید خاور آسیا

شانگهای یکی از بزرگترین و معروف‌ترین شهرهای کشور چین است که هرساله گردشگران زیادی از سراسر دنیا از آن بازدید می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا با ارائه اطلاعات مفیدی، بهترین راهنمای سفر به شانگهای را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشد.

راهنمای سفر به شانگهای

شانگهای یکی از شهرهای مهم چین است که در شرق این کشور و در فاصله ۱۲۰۰ کیلومتری از پکن قرار گرفته است. این شهر با جمعیتی بیش از ۲۵ میلیون نفر یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان و همچنین یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری است. این شهر به واسطه‌ی فرهنگ غنی، غذاهای رنگارنگ و مناظر فوق‌العاده‌اش شناخته می‌شود؛ به‌طور مثال بلندترین آسمان‌خراش‌های جهان از جمله برج شانگهای و برج مروارید در این شهر خودنمایی می‌کنند.

اگر قصد سفر به این شهر را دارید، بهتر است پیش از برنامه ریزی برای خرید تور، با این شهر بیشتر آشنا شوید تا بتوانید در بهترین زمان، سفر خود را عملی کنید.

ما در ادامه این مقاله تحت عنوان “راهنمای سفر به شانگهای” هر آنچه را که شما برای سفر به این شهر نیاز دارید بررسی خواهیم کرد و در برخی موارد که می‌تواند اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشد، شما را به خواندن مقالات مرتبط با این موضوع ارجاع خواهیم داد. آنچه که در این مقاله بررسی خواهیم کرد عبارتند از:

  • بررسی آب و هوای شانگهای
  • بهترین زمان برای سفر به شانگهای
  • آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شانگهای
  • روش های جابجایی و حمل‌ونقل در شهر شانگهای
  • مراکز خرید شهر شانگهای
  • رستوران‌ها، کافه‌ها و غذاهای محلی در شانگهای
  • و در نهایت توصیه‌های کلی برای سفر به شانگهای

تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چرا باید به شانگهای سفر کنیم؟

شانگهای شهری است که برای هر سلیقه‌ای، سرگرمی منحصربه‌فردی دارد؛ به هر چیزی که علاقه دارید می‌توانید مطابق با آن، سرگرمی مدنظر خود را در این شهر پیدا کنید. تنوع فعالیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری در شانگهای از دلایل محبوبیت این شهر میان توریست‌های خارجی است:

  • برای کسانی که به تاریخ علاقه‌مندند شانگهای گنجینه‌ای از جاذبه‌های باستانی است. از باغ یو که نمایی از گذشته این شهر است، ساختمان‌های دوره استعمار در دی باند تا موزه شانگهای که کلکسیونی از دست‌سازه‌های هنری چینی را به نمایش می‌گذارد، همگی مقصدی جذاب برای دوستداران تاریخ هستند.
  • شانگهای همچنین مقصدی رؤیایی برای کسانی است که گردش در بازار و خرید، اولویت آنهاست. این شهر جمعی از مجلل‌ترین مراکز خرید و همچنین بازارهای محلی را در خود جای داده است.
  • برای افرادی که شبگردی را می‌پسندند، شانگهای شهری است که هیچگاه به خواب نمی‌رود. شب‌های شانگهای بسیار زنده است و امنیت این شهر باعث می‌شود تا با خیالی راحت به خوشگذرانی بپردازید. کلوب‌های شبانه و کروز سواری در رودخانه هوانگ ‌پو، از جمله فعالیت‌هایی هستند که به علاقه‌مندان تفریح شبانه پیشنهاد می‌شوند.
  • عاشقان غذا نیز در شانگهای با بهشت خوراکی‌ها روبه‌رو هستند. از رستوران‌های ستاره‌دار میشلن گرفته تا غرفه‌های غذای خیابانی، همگی تنوع غذایی شانگهای را به رخ می‌کشند.

روی‌هم‌رفته با سفر به شانگهای می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و از تنوع جاذبه های گردشگری این شهر نهایت لذت را ببرید.

بهار در شانگهای

بررسی آب و هوای شانگهای

اگر می‌خواهید اطلاعات کامل و دقیقی درباره آب و هوای شانگهای داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم از مقاله آب و هوای چین که در آن به بررسی آب و هوای شهرهای مختلف چین پرداخته‌ایم دیدن کنید. با این حال در همین قسمت به طور مختصر به بررسی آب و هوای شانگهای خواهیم پرداخت.

شانگهای شهری چهارفصل است که هر یک از فصل‌ها، آب‌وهوای ویژه خود را دارند. فصل بهار در شانگهای فصل تولد دوباره طبیعت و شکوفایی گل‌هاست. باغ‌ها و پارک‌های شهر با گل‌های تازه شکفته، چشم‌اندازی رنگارنگ به وجود می‌آورند. در این فصل هوا آفتابی و مطبوع است و می‌توانید سراغ فعالیت‌هایی همچون دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و پیک‌نیک بروید.

هوای تابستان در شانگهای داغ و شرجی است و امکان وقوع گردباد نیز وجود دارد. از این رو بهتر است با به‌همراه‌داشتن چتر و بارانی، برای مواجهه با بادوباران‌های شدید آماده باشید. لازم به ذکر است که جشنواره‌های جذاب زیادی در این برهه زمانی در شانگهای برگزار می‌شوند که دامنه تنوع فعالیت‌ها و سرگرمی‌ها در این شهر را افزایش می‌دهند.

پاییز شانگهای علاوه بر منظره‌ای چشم‌نواز، آب‌وهوای مطبوع و خنک دارد. در این فصل برگ درختان تغییر رنگ داده و جلوه فوق‌العاده‌ای از رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد به وجود می‌آورند.

نهایتا فصل زمستان را داریم که هوای خشک و سرد دارد و چندان میان مسافران محبوب نیست. در این برهه زمانی از سال، امکان بارش برف نیز وجود دارد. بنابراین اگر قصد دارید تا با خرید تور شانگهای به این شهر رویایی سفر کنید، بهتر است مطابق با علاقه خود به شرایط آب و هوایی برای سفر به این شهر برنامه ریزی کنید.

بهترین زمان برای سفر به شانگهای

بهترین زمان سفر به شانگهای از لحاظ آب‌وهوا، فصل بهار از مارس تا مه (اسفند تا خرداد) و فصل پاییز از اواخر سپتامبر تا نوامبر (از مهر تا آذر) است. در این برهه‌های زمانی هوا مطبوع‌تر و امکان بارش باران پایین‌تر است.

اگر می‌خواهید با مدیریت هزینه سفر به چین، در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنید و با جمعیت کمتری مواجه شوید، دسامبر تا فوریه (آذر تا اسفند) زمانی مناسب برای سفر به این شهر است، چرا که در این زمان هزینه‌های هتل ارزان بوده و طبیعتا آژانس‌هایی که با ارائه و فروش تور چین امکان سفر شما به این شهر را فراهم می‌کنند، قیمت پایین‌تری به شما پیشنهاد می‌کنند.

🌧 بهتر است از سفر به شانگهای در ماه‌های بارانی یعنی ژوئن تا اوت (خرداد تا شهریور) خودداری کنید. علاوه بر باران‌های شدید، در این دوره امکان وقوع گردباد نیز وجود دارد.

⚠ به‌هیچ‌عنوان هنگام تعطیلی های رسمی چین، به این کشور سفر نکنید. شلوغ‌ترین برهه‌های زمانی چین شامل سال نو چینی از اواخر ژانویه تا اواسط فوریه (از بهمن تا اسفند) و هفته طلایی در هفته اول اکتبر (مهر) است.

سفر به شانگهای

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شانگهای

تا اینجای کار اطلاعات مهمی درباره آب و هوای شانگهای و اینکه چه زمانی بهترین زمان سفر به شانگهای است به دست آوردید که می‌تواند شما را برای سفر به این شهر راهنمایی کند. اما بعد از این‌ها، شاید بتوان گفت اولین چیزی که در سفر برای هر فردی اولویت دارد، این است که بتواند با دیدن اماکن تاریخی و مدرن آن شهر تجربه‌های منحصربفردی برای خود رقم زند. در این راستا ما در مقاله‌ای جداگانه به‌طور مفصل جاذبه های گردشگری شانگهای را از جنبه‌های مختلف بررسی و دسته‌بندی کرده‌ایم. به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما آن مقاله را مطالعه کنید. اما در این بخش به طور مختصر به معرفی این جاذبه‌ها خواهیم پرداخت.

۱. دی باند (The Bund): دی باند مجموعه‌ای از هنر معماری بین‌المللی است. بدون پرداختن هیچ مبلغی در کنار رودخانه هوانگ پو در ناحیه دی باند قدم بزنید و از تماشای سبک‌های مختلف معماری از جمله گوتیک و رنسانس لذت ببرید.

۲. برج تلویزیون شانگهای (Oriental Pearl TV Tower): بلندترین برج تلویزیونی آسیا در انتهای رودخانه هوانگ پو قرار گرفته و ارتفاعی بیش از ۴۶۸ متر دارد. شما می‌توانید روی سکوی شیشه‌ای این برج قدم بزنید و از چشم‌انداز ۳۶۰ درجه‌ای شانگهای دیدن کنید. میانگین هزینه در این برج از ۳۵ تا ۴۵۸ یوان است.

۳. باغ و بازار یو (Yu Garden): تاریخچه باغ یو یا یویوان که محبوب‌ترین فضای سبز شانگهای است، به قرن شانزدهم میلادی برمی‌گردد. در این باغ، معماری‌های پرنقش‌ونگار و تراشکاری‌های خیره‌کننده نظر شما را جلب خواهند کرد. بیرون از باغ یو، بازار یو قرار گرفته که آنجا می‌توانید با صنایع‌دستی چینی آشنا شوید و خوراکی‌های محلی را امتحان کنید. هزینه بلیت ورودی باغ یویوان از ۳۰ تا ۴۰ یوآن است.

۴. دیزنی‌لند شانگهای (Shanghai Disney Resort): دیزنی لند شانگهای ششمین دیزنی‌لند دنیا و جدیدترین آن تا به امروز است. این شهربازی که در منطقه پودونگ جای گرفته، مکانی رؤیایی برای کودکان و بزرگسالان است. هزینه بلیت دیزنی‌لند ۲۶۱ تا ۱۲۵۰ یوان است.

۵. مرکز تجارت جهانی شانگهای (Shanghai World Financial Center): مرکز تجارت جهانی شانگهای، پنجمین ساختمان بلند جهان با ۴۹۹ متر ارتفاع است. این ساختمان، بلندترین سکوی بازدید را در ارتفاع ۴۷۴ متری در اختیار مردم گذاشته است. در این سکوی بازدید می‌توانید چشم‌اندازی از بافت قدیمی و مدرن شانگهای شامل دی باند، برج مروارید، برج جین مائو و رودخانه هوانگ پو ببینید. ورودی این ساختمان رایگان است، اما برای سکوی بازدید باید نفری ۱۳۵ یوآن بپردازید.

۶. موزه شانگهای (Shanghai Museum): موزه شانگهای نه‌تنها قطب فرهنگی این شهر، بلکه بزرگ‌ترین موزه چین است. در این موزه بیش از ۱۲۰ هزار اثر نگهداری می‌شوند. این کلکسیون از ۲۱ بخش مختلف تشکیل شده و در آن ظروف برنز از سلسله شانگ و ژو، سفال‌کاری‌هایی با طول عمر بیش از ۸ هزار سال و تنوع زیادی از خوشنویسی و نقاشی چینی دیده می‌شود. ورودی موزه شانگهای رایگان است.

۷. شهر باستانی جوجیاجیائو (Zhujiajiao Ancient Town): شهر باستانی جوجیاجیائو واقع در منطقه چینگ پو، قدمتی ۱۷۰۰ساله دارد. در این مکان تاریخی می‌توانید از قایق‌های سنتی برای عبور از کانال‌ها و بازدید از بافت قدیمی و کلاسیک دوران سلطنت سلسله‌های مینگ و چینگ استفاده کنید. ورود به این مکان هزینه‌ای ندارد، اما برای سوارشدن به قایق‌ها باید هزینه‌های اندک بپردازید.

جاذبه های گردشگری شانگهای

حمل‌ونقل در شهر شانگهای

شانگهای به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین شهرهای چین، سیستم حمل‌ونقل قابل‌توجهی دارد. پیشنهاد می‌شود از ایستگاه‌های مترو یا بعضی از سوپرمارکت‌ها، کارت جیائوتونگ شانگهای (Shanghai Jiaotong Card) تهیه کنید تا در پرداخت هزینه‌های لوازم نقلیه عمومی راحت‌تر باشید.

مترو

شانگهای ۱۸ خط مترو دارد که ایستگاه‌هایی از مقاصد مهم شانگهای را به یکدیگر متصل می‌کنند. شلوغ‌ترین ساعات مترو از ۷ صبح تا ۹:۳۰ صبح و از ساعت ۴:۳۰ تا ۷:۳۰ عصر است. هزینه بلیت مترو برای ۶ کیلومتر اول ۳ یوان است و به‌ازای هر ۱۰ کیلومتر اضافه، یک یوآن به هزینه اضافه می‌شود. توجه داشته باشید اگر کارت حمل‌ونقل عمومی را تهیه کرده باشید، مشمول تخفیف خواهید شد.

مترو در شانگهای

 تاکسی

شانگهای شرکت‌های تاکسیرانی بزرگ و تاکسی‌های بی‌شماری دارد. از این رو می‌توانید در هر زمان از روز در خیابان تاکسی پیدا کنید. معروف‌ترین تاکسی‌ها، تاکسی‌های آبی روشن، زرد، سفید، سبز و آبی هستند. هزینه‌ تاکسی‌های داخل‌شهری از ۱۴ یوان شروع می‌شود و بسته به نوع تاکسی و مسیر و زمان جابه‌جایی این هزینه افزایش پیدا می‌کند.

🚖 نکته: حتما به محض اینکه سوار تاکسی شدید با اشاره به تاکسی متری که روی داشبورد تاکسی قرار گرفته است از راننده تاکسی بخواهید تا آن را روشن کند، در غیر اینصورت ممکن است در زمان پیاده شدن مبلغی بیش از آنچیزی که باید بپردازید را از شما طلب کند.

تاکسی در پکن

اتوبوس

شانگهای بیش از ۱۶۰۰ خط اتوبوس دارد که این تعداد هر ساله در حال افزایش است. جابه‌جایی با اتوبوس در شانگهای، ارزان‌ترین راه حمل‌ونقل در این شهر است. اتوبوس‌های عمومی در شانگهای به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند: مثلا اتوبوس‌هایی که تنها در روز فعالیت می‌کنند و اتوبوس‌هایی که فعالیت شبانه دارند. هزینه اتوبوس‌ها بسته به مسیر کمی متفاوت هستند، اما اتوبوس‌های داخل‌شهری معمولا ۱ تا ۲ یوآن هزینه دارند.

اتوبوس های شهری در شانگهای

تورهای اتوبوسی

در شانگهای اتوبوس‌های سرباز بزرگی وجود دارند که به هدف برگزاری تور و بازدید از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر فعالیت می‌کنند. مسافران آزادند در ایستگاه مدنظرشان سوار یا پیاده شوند. معمولا تورهای اتوبوسی شامل معبد جید بودا، برج مروارید، میدان مردم و دی باند می‌شوند. هزینه مسیرهای مختلف تور یکسان نیست و بسته به مسیر و مدت‌زمان تور، از حدود ۵۰ یوآن شروع می‌شود.

تورهای اتوبوسی

کشتی یا فری (Ferry)

یکی از گزینه‌های جذاب حمل‌ونقل در شانگهای، استفاده از کشتی‌های تفریحی است. رودخانه هوانگ پو، منطقه پودونگ را به منطقه پوکسی متصل می‌کند و شما می‌توانید سوار بر کشتی‌ از رودخانه عبور کنید. این گونه علاوه بر لذت‌بردن از منظره، از شلوغی‌های خیابان‌های شانگهای دوری می‌کنید. هزینه کشتی‌های حمل‌ونقل حدود یک یوان و بلیت کشتی‌های گردشگری حدود ۱۲۰ یوآن است.

کشتی یا فری

قطار مَگلِو (Maglev)

قطار مگلو از سریع‌ترین قطارهای جهان است که مسیر ۳۰ کیلومتری را تنها در ۸ دقیقه طی می‌کند. یک ایستگاه این قطار در مترو خط ۲ خیابان لونگ یانگ (Longyang Road) و ایستگاه دیگر در فرودگاه پودونگ (Pudong Airport) قرار دارد. هزینه بلیت قطار مگلو از ۵۰ یوان شروع می‌شود.

قطار مَگلِو (Maglev)

مراکز خرید شهر شانگهای

مسلما یکی از انگیزه‌های اکثر مسافران در هر سفری خرید و بازارگردی است. اگر شما نیز دوست دارید بخشی از زمان خود را به این موضوع اختصاص دهید، بهتر است از مقاله بهترین بازارهای خرید شانگهای شانگهای دیدن کنید تا اطلاعات جامعی در این خصوص به‌دست آوردید. اما به‌طور خلاصه دو مورد از بازارهای معروف شانگهای عبارتند از:

۱. خیابان نانجینگ (Nanjing Road): خیابان نانجینگ یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های تجاری جهان است. علاوه بر تجربه خریدی موفق با انواع برندها، در این مکان می‌توانید از معماری ساختمان‌ها لذت ببرید. این خیابان از منطقه هوانگ پو تا جینگ آن کشیده شده و به دو قسمت نانجینگ غربی و شرقی تقسیم شده است.

۲. شین تیان دی (Xintiandi): شین تیان دی یکی از جاذبه‌های تاریخی و همچنین مرکز خریدی بزرگ است که در منطقه هوانگ پو قرار دارد. معماری شین تیان دی ترکیبی از معماری کشورهای غربی و چین است. برخلاف ظاهر قدیمی‌اش، این مرکز خرید گالری‌های هنری، فروشگاه، کافه و رستوران‌های مدرنی دارد.

مراکز خرید شهر شانگهای

رستوران‌ها، کافه‌ها و غذاهای محلی در شانگهای

هزینه غذا ارتباط مستقیمی با ذائقه شما دارد. با وجود این، میانگین هزینه تقریبی هر وعده‌غذایی در شانگهای حدود ۶۲ یوان است. در ادامه محبوب‌ترین رستوران‌ها و غذاهای خیابانی را معرفی خواهیم کرد.

  • رستوران لو بو لانگ (Lu Bo Lang): لو بو لانگ رستورانی محبوب در منطقه هوانگ پو، با غذاهایی به سبک شانگهای است که بابت سوپ بال کوسه و خرچنگ‌هایش شهرت دارد. هزینه هر وعده‌غذایی در این رستوران، حدودا ۱۱۴ یوآن است.
  • رستوران سنتی جوجیاجیائو هونگ لو (Zhu Jia Jiao Hong Lou): این رستوران سنتی مکانی باستانی در قلب جوجیاجیائو در چینگ پو است و به‌خاطر غذاهای خوشمزه اما ارزانش معروف است. هزینه تغذیه هر نفر در این رستوران حدود ۴۵ یوآن است.
  • خیابان ووجیانگ (Wujiang Lu): این خیابان در منطقه جینگ آن قرار گرفته و بهشت غذاهای خیابانی است. رنج قیمتی غذاهای خیابانی متفاوت است، اما هزینه چندانی در بر ندارند.
  • رستوران مجلل Jade On 36: این رستوران در طبقه سی و ششم هتل ۵ ستاره شانگری لا در منطقه پودونگ قرار دارد. همه چیز این رستوران از غذا و طراحی داخلی گرفته تا چشم‌انداز آن، لوکس و مجلل است. هزینه هر وعده‌غذایی در رستوران Jade On 36 حدود ۸۸۰ یوآن است.

رستوران‌های شانگهای

توصیه‌های کلی برای سفر به شانگهای

  • انعام دادن در چین رایج نیست.
  • برای استفاده از سرویس‌های بهداشتی همیشه همراه خود دستمال توالت داشته باشید.
  • برای شارژکردن لوازم الکترونیکی‌تان، آداپتور و مبدل همراه خود داشته باشید.
  • وای‌فای در بیشتر مکان‌های عمومی قابل‌دسترس است.
  • آب لوله‌کشی در شانگهای قابل شرب نیست، مگر اینکه آن را بجوشانید. آب‌معدنی در همه نقاط شانگهای پیدا می‌شود.
  • شانگهای شهر امنی است و بیرون رفتن شبانه خطری ندارد.
  • برای تبدیل ارز می‌توانید بهتر است به پذیرش هتل خود مراجعه کنید. در اکثر هتل‌های شما می‌توانید دلارهای خود را به یوآن تبدیل کنید.
  • پیش از ورود به چین، روی گوشی خود وی‌پی‌ان نصب کنید.
  • با اینکه وضعیت انگلیسی حرف‌زدن در شانگهای بهتر از بقیه نقاط چین است، باز هم تعداد کمی به این زبان حرف می‌زنند. از این رو نصب اپلیکیشن مترجم راهکار خوبی در این باره است.
  • همراه خود پول‌خرد داشته باشید.

سخن پایانی

آیا قصدتان از سفر به چین، آشنایی با تاریخ غنی این کشور است؟ آیا دنبال سرگرمی‌های امروزی و تکنولوژی محور می‌گردید؟ آیا عاشق امتحان‌کردن غذاهای جدید هستید؟ شاید هم ترجیح می‌دهید با بازدید از ساختمان‌هایی با معماری پیچیده و عجیب، در شگفتی فروبروید؟ مهم نیست به کدام دسته تعلق دارید، شهر شانگهای برای همه سرگرمی منحصربه‌فردی در خود گنجانده است. با سفر به شانگهای و بازدید از جاذبه‌های بی‌نظیرش، اوقاتی خوش و خاطرهای فراموش‌نشدنی به خودتان هدیه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *