۱۰ کار ممنوعه در چین! این کارها را به هیچ وجه در چین انجام ندهید

قبل از سفر کردن به هر کشوری لازم است که با قوانین و مقررات و از طرفی عرف رفتاری مردم در آن کشور آشنا شوید تا از بروز سو تفاهم و حتی دردسرهای بزرگ جلوگیری کنید. کشور چین هم مثل تمامی کشورها قوانین و فرهنگ خاص خود را دارد که با توجه به اینکه از […]

قبل از سفر کردن به هر کشوری لازم است که با قوانین و مقررات و از طرفی عرف رفتاری مردم در آن کشور آشنا شوید تا از بروز سو تفاهم و حتی دردسرهای بزرگ جلوگیری کنید. کشور چین هم مثل تمامی کشورها قوانین و فرهنگ خاص خود را دارد که با توجه به اینکه از نظر فرهنگی با فرهنگ کشور ایران بسیار فاصله دارد دانستن این نکات برای یک ایرانی مسافر به چین اهمیت بسیار بیشتری دارد.

 

۱. افراد را با نام فامیلی آن ها صدا کنید!

یکی از فرهنگ‌های مردم چین این است که یکدیگر را با نام فامیلی صدا می کنند. حتی در بین همسران نیز این قاعده وجود دارد و خانم‌های چینی همسرانشان را با نام فامیلی صدا می‌زنند. علاوه بر آن لازم است قبل از نام فامیلی لفظ آقا و خانم را نیز اضافه کنید.

۲. سر خود را در روز سال نوی چینی نشویید!

جشن سال نو چینی، یکی از پر زرق و برق ترین و باشکوه ترین فستیوال های جهان است که هر ساله در این کشور پهناور برگزار می شود و طرفداران بی شماری را به خود جذب می کند. این جشن، آغازی نو را در سال جدید رقم می زند و فرصتی برای تجدید دیدار با خانواده و دوستان و همچنین شکرگزاری برای نعمت های سال گذشته است.

اما یکی از جالب ترین رسومات مربوط به سال نو چینی، ممنوعیت شستن مو در روز اول سال است. طبق اعتقادات سنتی چینی ها، شستن مو در این روز، شانس، سلامتی، پول و هر چیز خوب دیگری را از بین می برد. به همین دلیل، چینی ها همیشه قبل از فرا رسیدن سال نو، موهای خود را می شویند و در روز اول سال، از این کار خودداری می کنند.

۳. برای نوشیدن آب از آب لوله کشی استفاده نکنید

آب لوله‌کشی در چین برای نوشیدن مناسب نیست. برای آب نوشیدنی باید از آب‌های بسته‌بندی شده استفاده کنید. اما برای مسواک زدن آب لوله‌کشی اشکالی ندارد.

۴. برای رفتن به مهمانی یک چینی حتما هدیه ببرید!

هدیه‌دادن در فرهنگ چین، جایگاهی ویژه دارد و فقط به مناسبت‌های خاص محدود نمی‌شود. اگر به شام خانه یک دوست چینی دعوت شده‌اید، ادب حکم می‌کند که هدیه‌ای به همراه ببرید.

چه هدیه‌ای انتخاب کنیم؟

سبد میوه, جعبه شکلات؛ بطری شراب یا نوشابه و اسباب‌بازی برای فرزند خردسال انتخاب های مناسبی است.

نکاتی در مورد هدیه‌دادن

  • هدایای ساده و در دسترس مانند موارد ذکر شده، مناسب هستند.
  • چینی‌ها معمولاً هدیه را بلافاصله باز نمی‌کنند و پس از رفتن شما آن را باز می‌کنند. این به معنای عدم علاقه به هدیه نیست، بلکه جزئی از فرهنگ چین است.

۵. چاپ‌استیک‌های خود را به صورت عمودی در غذا نگذارید!

چاپ استیک وسیله‌ای است که با آن چینی‌ها غذا می‌خورند. گذاشتن این چوب‌ها به صورت عمودی در غذا نشان‌دهنده‌ی یک مشعل با دو چوب عود است که نشان‌دهنده‌ی روشی است که با ان به افرادی که درگذشته‌اند احترام می‌گذارند. پس وقتی غذای شما تمام شد می‌توانید آن‌ها را در کنار ظرف بگذارید.

۶. برای انتقال دادن چیزی به کسی از دو دست خود استفاده کنید!

یکی از نشانه‌های احترام بین افراد در چین استفاده از دو دست در انتقال اشیا و وسایل است. در طرف مقابل هم اگر کسی چیزی را به شما تعارف کرد، آن را با دو دست تحویل گرفته و تشکر کنید. کارت‌های ویزیت هم به همین ترتیب منتقل می‌شوند.

۷. قبل از قبول کردن هدیه یا غذای تعارف شده، چند بار امتناع کنید!

 مشابه نکته آخر، قرار است چند بار قبل از پذیرش چیزی امتناع کنید.  مهم نیست که چقدر مشتاق پذیرش غذا، نوشیدنی یا هدیه باشید، آداب مناسب چینی مانع از انجام هر کاری می شود که آنها را حریص یا مشتاق دریافت آن جلوه دهد.  بنابراین، حتماً چند بار مودبانه امتناع کنید.

 

۸. در چین به کسی انعام ندهید!

انعام دادن در چین معمول نیست و در خیلی از موارد بی‌احترامی و توهین در نظر گرفته می‌شود. پس در رستوران، فروشگاه‌ها و تاکسی لازم نیست انعام دهید. تنها پرداخت هزینه خدمات و محصولات دریافتی کافی است.

۹. گلابی را تقسیم نکنید!

تقسیم کردن گلابی و تعارف یک قسمت از آن به یک چینی بسیار توهین آمیز است و ممکن است باعث شود ارتباط او با شما برای همیشه قطع شود.

۱۰. افراد را بغل نکنید و نبوسید!

مردم چین نسبت به دیگر فرهنگ‌ها کمتر مهربان هستند و بسیار کمتر بغل می‌کنند و می‌بوسند. هنگامی که با یک فرد غریبه ملاقات می کنید ، بهترین راه این است که به جای تلاش برای دست دادن ، به او سلام کلامی بدهید زیرا این امر برای اکثر مردم چین غیر طبیعی است.سر تعظیم فرود نیاورید و هرگز هنگام سلام یا خداحافظی او را در آغوش نگیرید ، زیرا تماس شخصی چندان معمول نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *