آشنایی با جاذبه های گردشگری نانجینگ؛ ۱۳ مکان دیدنی در پایتخت باستانی چین

شهر نانجینگ یکی از معروف ترین شهرهای توریستی چین است که در دوره‌های مختلف تاریخی، پایتخت چین بوده‌است و به عنوان یکی از «چهار پایتخت باستانی بزرگ چین» شناخته می‌شود. از این رو اگر قصد سفر به این شهر را دارید، بهتر است پیش از سفر خود با جاذبه های گردشگری نانجینگ آشنا شوید.

جاذبه های گردشگری نانجینگ

نانجینگ یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور چین و پایتخت ۶ سلسله پادشاهی در این کشور بوده است. از این رو دور از ذهن نیست اگر بگوییم معنای نام این شهر «پایتخت جنوبی» است.

شکوه و اهمیت بالای این شهر، آن را به عضو مهمی از تاریخ چین تبدیل می‌کند. نانجینگ نسبت به دیگر پایتخت‌های چین باستان، توسط گردشگران دست کم گرفته می‌شود. این به‌معنای کمبود جاذبه های گردشگری نانجینگ نیست، بلکه این شهر به‌خودی‌خود همچون موزه‌ای است که گردشگر را به گذشته برده و او را از نزدیک با تاریخ کشور چین آشنا می‌کند.

علاوه بر دنیایی از سازه‌های تاریخی، می‌توانید از سرگرمی‌های مدرن نیز در این شهر بهره‌مند شوید یا سراغ طبیعت همچون بهشت آن بروید. در ادامه با ما همراه باشید تا برترین جاذبه‌های دیدنی نانجینگ را با هم مرور کنیم.

۱. دیوار شهری نانجینگ – دیوار مینگ

بیشتر شهرهای باستانی چین، توسط دیوارهای بلندی محاصره شده بودند که در گذر زمان، خیلی از آنها رو به نابودی رفتند. در این میان دیوار شهری نانجینگ (Nanjing City Wall)، بهتر از دیگر دیوارها پابرجا مانده‌ و به یکی از جاذبه‌های باشکوه این شهر تبدیل شده‌ است. دیوار شهری نانجینگ با بیش از ۲۵ کیلومتر طول، بلندترین و بزرگ‌ترین دیوار شهری پابرجا در جهان است.

این دیوار در سال ۱۳۶۶ میلادی به دستور اولین پادشاه سلسله مینگ، به‌منظور حفظ حاکمیت و جلوگیری از ورود بیگانگان ساخته شد. ساخت کامل این دیوار حدود ۲۷ سال طول کشید. امروزه با بازدید از این دیوار و قدم‌زدن روی آن، می‌توانید ابهت و شکوه نانجینگ را در دوران چین باستان حس و تصور کنید.

دیوار شهری نانجینگ هم در روز و هم در شب، زیبایی خاص خود را دارد. در طول روز می‌توانید از تماشای دریاچه شوانوو، کوهستان بنفش و برج معبد جیمینگ لذت ببرید و در شب از تماشای نورپردازی دیوار.

این دیوار دروازه‌های بسیاری دارد که میان آنها، دروازه ژونگ‌هوا یا قلعه ژونگ‌هوا شهرت بیشتری دارد. این دروازه بزرگترین دروازه چین شناخته می‌شود که به شکل قلعه ساخته شده است. امروزه بازدیدکنندگان می‌توانند از بقایای این دروازه و همچنین موزه آن دیدن کنند.

جاذبه های گردشگری نانجینگ: دیوار شهری مینگ

۲. کوهستان بنفش

کوهستان بنفش (Purple Mountain) در شرق نانجینگ قرار گرفته و به خاطر ابرهایی بنفش و طلایی‌رنگ که قله‌های آن را احاطه کرده، این‌گونه نام‌گذاری شده است.

قله الی این کوهستان، حدود ۴۵۰ متر ارتفاع دارد. فرقی نمی‌کند چه زمانی و چه فصلی به بازدید از این کوهستان زیبا بروید، در هر صورت از چشم‌انداز طبیعت آن لذت خواهید برد. در بهار، با وجود شکوفه‌های ساکورا، بگونیا و ارکیده، کوه بنفش جلوه‌ای رنگارنگ و چشم‌نواز به خود می‌گیرد. در فصل پاییز، همه درختان کوه به طیف رنگی زیبایی از زرد تا قرمز درمی‌آیند. در نهایت هنگامی که در فصل زمستان برف می‌بارد، کوه بنفش به یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری نانجینگ تبدیل می‌شود. 

اگر در سفر به نانجینگ، دلتان می‌خواهد از زیبایی‌های طبیعت بهره‌مند شوید، سراغ غار و رودخانه زیشیا (Zixia) و تپه شکوفه آلو (Plum Blossom Hill) بروید. علاوه بر چشم‌اندازهای طبیعی، جمعی از سازه‌های تاریخی از جمله مقبره سون یات سن و مقبره مینگ شیائو لینگ را در این ناحیه پیدا خواهید کرد.

جاذبه های گردشگری نانجینگ: کوه بنفش

۳. معبد کنفوسیوس

معبد کنفوسیوس در دوره حکومت سونگ، به‌منظور عبادت و احترام به کنفوسیوس، فیلسوف بزرگ چین باستان در سال ۱۰۳۴ ساخته شد و قدمتی نزدیک به هزار سال دارد. این معبد محوطه وسیعی را از جمله معبد اصلی کنفسیوس، تالار تحصیل و گونگ یوآن در برمی‌گیرد. گونگ یوآن، بزرگترین تالار آزمون سلطنتی در دوران سلسله‌های مینگ و چینگ بود. 

معبد کنفوسیوس در شمال رودخانه چینهوای قرار دارد و ترکیب چشم‌انداز رودخانه با معماری باستانی ساختمان‌ها، این مکان را به یکی از بهترین جاذبه های گردشگری نانجینگ تبدیل کرده است. در اطراف معبد می‌توانید بازارهای متنوعی پیدا کنید که انواع غرفه‌های خوراکی و کافه‌ها را در خود جای داده‌اند.

جاذبه های گردشگری نانجینگ: معبد کنفوسیوس

۴. کاخ ریاست جمهوری

کاخ ریاست جمهوری نانجینگ (Presidential Palace)، برای بیش از یک قرن ستون اصلی ارتش و سیاست چین بوده است. این محوطه مساحتی بیش از ۹۰ هزار متر مربع را در بر گرفته و به سه بخش مرکزی، غربی و شرقی تقسیم می‌شود. کاخ ریاست جمهوری در بخش مرکزی، دفتر رییس جمهور موقت در بخش غربی و باغ در بخش شرقی قرار دارد. باغ شرقی، با الهام‌گیری از باغ‌های سنتی سوژو، مکانی زیبا با چشم‌انداز کم‌نظیری از دریاچه‌‌ها، کاخ‌ها، پنجره‌ها و صخره‌‌هاست.

جاذبه های گردشگری نانجینگ: کاخ ریاست جمهوری

۵. موزه یادبود قتل‌عام نانجینگ

موزه یادبود قتل‌عام نانجینگ (Nanjing Massacre Memorial Hall) در سال ۱۹۸۵ به احترام ۳۰۰ هزار قربانی قتل‌عام‌ نانجینگ بنا شد. در دسامبر ۱۹۳۷، ارتش ژاپن شهر نانجینگ را اشغال کرد و در طی ۶ هفته هزاران تن از مردم بی‌گناه و سربازان بدون سلاح نانجینگ به طرز ظالمانه‌ای به قتل رسیدند. 

این موزه چند بخش فعال دارد که شامل نمایشگاه بیرونی، موزه جیانگ دونگ من و پارک صلح در تالار یادبود است. با بازدید از این مکان، ممکن است حس اندوه به شما دست بدهد، اما فرصتی برای درک جنبه‌های دردناک و ظالمانه جنگ است.

جاذبه های گردشگری نانجینگ: تالار یادبود قتل‌عام نانجینگ

۶. کوهستان نیوشو

نام کوهستان نیوشو (Niushou Mountain)، به‌معنای سر گاو نر بوده و دلیل این نام‌گذاری، شباهت دو قله این کوهستان به شاخ‌های گاو است. امروزه این کوهستان به خاطر کاخ Foding Palace شهرت دارد که در آن به بقایای جمجمه شاکیامونی، ادای احترام می‌کنند.

همین که وارد پارک فرهنگی کوهستان نیوشو شوید، کاخ و برج Foding توجهتان را جلب می‌کند. طاق کاخ، خود از طاق‌های کوچک‌تری تشکیل شده که شبیه لباس بودا و همچنین نمادی از برکت بی‌پایان او هستند. اگر وارد کاخ شوید، می‌بینید که معماران به نحو احسنت از بوداییسم برای طراحی سازه‌ها بهره برده‌ و همه المان‌ها را با این آیین ترکیب کرده‌اند.

علاوه بر ارزش فرهنگی، طبیعت کوهستان نیوشو ارزش دیدن زیادی دارد. در این ناحیه چشمه، برکه، غار و جنگل‌های زیبایی می‌بینید و متوجه می‌شوید که چرا این کوهستان در فهرست بهترین جاذبه های گردشگری نانجینگ قرار دارد.

جاذبه های گردشگری نانجینگ: کوه نیوشو

۷. دریاچه شوانوو

دریاچه شوانوو (Xuanwu Lake) تنها باغ سلطنتی بازمانده در نواحی جنوب رودخانه یانگ تسه است و با نام «مروارید نانجینگ» نیز شناخته می‌شود. این دریاچه آوازه‌ای بیش از ۲۳۰۰ سال دارد و از قدیم‌الایام تا به حال، جایگاه ویژه‌ای در دل مردم داشته است. دریاچه شوان منبع الهامی برای بسیاری از بزرگان ادبیات و نویسندگان بوده و بارها مقامات عالی را به خود جذب کرده است. 

پنج جزیره کوچک در دریاچه قرار دارند که توسط پل‌ به یکدیگر متصل شده‌اند. در این ناحیه می‌توانید چند معبد، کاخ، باغ و پاگودا پیدا کرده و از دیدن آنها لذت ببرید.

جذابیت دریاچه شوان تنها به این موارد ختم نمی‌شود؛ بلکه می‌توانید سراغ چای‌خانه، رستوران و حتی باغ‌وحشی کوچک در این ناحیه بروید. روی‌هم‌رفته دریاچه شوان چشم‌اندازی فوق‌العاده از شهر نانجینگ می‌‌دهد و حس و حال خوب و پرشوری دارد. 

جاذبه های گردشگری نانجینگ: دریاچه شوانوو

۸. رودخانه چینهوای

رودخانه چینهوای (Qin Huai River) یکی از شاخه‌های رود بزرگ یانگ تسه است که ۱۱۰ کیلومتر طول دارد و از شهر نانجینگ عبور می‌کند. دروازه ژونگ‌هوا بزرگترین درب شهری در چین است که در کنار این رودخانه نشسته است. اگر سوار کشتی یا قایقی شوید و از این رودخانه عبور کنید، در مسیر خود معبد کنفوسیوس، باغ ژان و چشم‌اندازهای دیگر شهر را خواهید دید. شب‌هنگام، چراغ‌های ساختمان‌های کناره رودخانه روشن شده و جلوه‌ای زیبا به آن می‌بخشند. در واقع بازدید شبانه از رودخانه چینهوای از بهترین سرگرمی‌هایی است که باید در نانجینگ انجام دهید.

جاذبه های گردشگری نانجینگ: رودخانه چینهوای

۹. دیگر جاذبه های گردشگری نانجینگ

جاذبه های گردشگری نانجینگ تنها به موارد ذکرشده ختم نمی‌شوند و این شهر زیبا، مکان‌های فوق‌العاده دیگری نیز در دل خود جای داده که در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • اگر می‌خواهید بیشتر با فرهنگ و تاریخ نانجینگ و کشور چین آشنا شوید، نمایشگاه هنری و تالار اصلی موزه نانجینگ (Nanjing Museum) را از دست ندهید. 
  • موزه مردمی نانجینگ (Nanjing Folk Museum) نیز مکانی فوق‌العاده برای آشنایی با زندگی سنتی و روزمره مردم نانجینگ و د‌‌ست‌سازه های آنهاست. 
  • معبد جیمینگ (Jiming Temple) قدیمی‌ترین معبد و مهم‌ترین معبد سلطنتی در نانجینگ است و به علاقمندان به آیین بوداییسم پیشنهاد می‌شود.
  • اگر از دوستداران طبیعت هستید، از دیدن دریاچه موچو ( Mochu Lake) و پس‌زمینه صخره ای و جذابش لذت خواهید برد.
  • کوه چیشیا (Qixia Mountain) نیز مکانی فوق‌العاده برای افرادی است که به طبیعت‌گردی علاقه دارند.

جاذبه های گردشگری نانجینگ: معبد جیمینگ

سخن پایانی

شهر نانجینگ، از دسته شهرهای کشور چین است که می‌توان به‌خوبی ترکیب تاریخ غنی و دنیای مدرن این کشور را به چشم دید. این شهر فرصت‌های متنوعی در اختیار شما قرار می‌دهد که با هر سلیقه و ‌سن و سالی که داشته باشید، می‌توانید از آنها بهره ببرید. سفر به نانجینگ و بازدید از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و البته مدرن آن می‌تواند به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی در زندگی شما تبدیل شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *