راهنمای سفر به شنزن؛ سیلیکون‌ وَلی چین

شنزن شهری مدرن و پیشرفته با جاذبه‌های گردشگری متنوعی است که به دلیل سرعت بالای خود در امر توسعه به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری چین تبدیل شده است. اگر قصد سفر به این شهر رویایی را دارید ما در این مقاله شما را با راهنمای سفر به شنزن آشنا خواهیم کرد.

راهنمای سفر به شنزن

بسیاری از شهرهای چین، در مدت‌زمانی کوتاه به پیشرفته‌ترین شهرهای جهان پیوستند، اما با وجود این، رسم و رسوم و سنت‌های خود را به‌خوبی حفظ کردند. شنزن یکی از همین شهرهاست که در اوج پیشرفته‌بودن، در جای جای آن فرهنگ اصیل چینی به چشم می‌خورد.

شنزن مقصدی جذاب برای مسافرانی است که می‌خواهند تجربه‌ای متفاوت و جذاب به دفتر خاطرات خود اضافه کنند. در این شهر رویایی همه چیز از چشم‌انداز شبانه گرفته تا آسمان‌‌خراش‌ها و معماری‌های خارق‌العاده‌شان شما را مجذوب خود خواهند کرد. از این رو در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از بزرگ‌ترین و البته مهم‌ترین شهرهای کشور چین که روزگاری تنها یک شهر ساحلی کوچک بوده است، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

شنزن کجاست؟

شهر شنزن در ناحیه جنوبی کشور چین و در استان گوانگ دونگ قرار گرفته است. این شهر در مجاورت هنگ کنگ و حدود ۱۰۰ کیلومتری گوانجو قرار دارد. چنین موقعیت مکانی‌ای، شنزن را به یکی از بهترین شهرهای چین تبدیل کرده است.

شنزن در مدت‌زمانی کوتاه (حدود ۴۰ سال)، دستخوش پیشرفتی باورنکردنی شد و امروزه به‌عنوان یکی از شهرهای تجاری چین و بزرگ‌ترین شهر صادرات و تولید لوازم الکترونیکی چین شناخته می‌شود. به دلیل پیشرو بودن در صنعت الکترونیک، شنزن گران‌ترین شهر چین با بیشترین سرانه تولید ناخالص داخلی نیز هست و لقب «سیلیکون ولی چین» را از آن خود کرده است.

شرکت‌های بزرگی همچون هواوی، تنسنت، زد تی ای و دی جی آی در این شهر قرار گرفته‌اند. 

نمای شهری شنزن

آب و هوای شنزن

شنزن جزئی از اقلیم نیمه‌حاره‌ای مرطوب است و به همین دلیل تابستانهایی شرجی و به‌شدت داغ و زمستان‌های معتدل و آفتابی دارد. از این رو بهترین زمان سفر به شنزن، از اکتبر تا آوریل (مهر تا اردیبهشت) است. آب‌وهوای شنزن در این برهه زمانی بسیار مطبوع است و باران کمتری می‌بارد. همچنین نسبت به ماه‌های تابستانی، نیازی نیست دائما نگران وقوع طوفان و گردباد باشید. 

شنزن آب و هوای شنزن در 5 روز آینده

یکی از نکات حائز اهمیت در مورد شنزن، وضعیت آلودگی هواست که نسبت به دیگر کلان‌شهرهای چین وضعیت بهتری دارد. در واقع از آنجایی که شنزن شهری ساحلی با آب‌وهوای متغیر است، آلودگی هوا در آن پایدار نمی‌ماند. 

چگونه به شنزن برویم؟

شنزن از سیستم حمل‌ونقل پیشرفته‌ای برخوردار است و خیال شما را از این بابت راحت می‌کند. شما از راه‌های مختلف هوایی، قطار یا با کشتی می‌توانید خود را به این شهر برسانید. اگر قصد دارید با پرواز مستقیم به شنزن بروید، کافی است با خرید بلیط هواپیما تهران شنزن با ایرلاین ماهان، خود را به این شهر برسانید. برای خرید بلیط چارتری یا سیستمی این پرواز پیشنهاد می‌کنیم از خدمات بلیط آژانس نیل گشت روز استفاده کنید.

تماس با نیل گشت

علاوه بر پرواز مستقیم، اگر برای شرکت در نمایشگاه گوانجو یا برای تفریح به شهر گوانجو سفر می‌کنید، از این شهر براحتی می‌توانید خود را به شنزن برسانید. در واقع بسیاری از تاجران و گردشگرانی که با خرید تور گوانجو به این شهر سفر می‌کنید، برنامه بازدید از شهر ساحلی شنزن را نیز در برنامه سفر خود می‌گنجانند.

خوشبختانه جابه‌جایی میان دو شهر بزرگ شنزن و گوانجو بسیار راحت و سریع است. شما می‌توانید سوار قطارهای سریع‌السیر و معمولی شوید و بین شنزن و گوانجو رفت‌وآمد کنید. برای این منظور می‌توانید از قطارهای نوع G (که در ابتدای مقاله راهنمای کامل رزرو و خرید بلیط قطار داخلی در چین به آن اشاره کردیم) در ایستگاه‌های قطار Guangzhou North Station و Guangzhou South Station سوار شوید و خود را به شنزن برسانید.

شکم‌گردی در شنزن

شنزن شاید تنوع غذایی فوق‌العاده‌ای همچون همسایه‌اش، هنگ کنگ، نداشته باشد؛ اما نمی‌توان از غذاهای این شهر چشم‌پوشی کرد. افراد زیادی از سراسر چین به شنزن مهاجرت کرده‌اند و همین مسئله سبب تنوع غذایی قابل‌توجهی در این شهر شده است. شما علاوه بر غذاهای چینی، می‌توانید انواع رستوران‌های غربی و آسیایی در شنزن پیدا کنید. اگر پیش از شنزن به هنگ کنگ سفر کردید، باید در نظر داشته باشید که رستوران‌های شنزن به‌مراتب گران‌تر از هنگ کنگ هستند.

غذای شنزن

بازارگردی در شنزن

اگر از دسته افرادی هستید که بازارگردی جزئی جدانشدنی از سفر شماست، از سفر به شنزن راضی خواهد بود. پیشنهاد می‌شود اگر قصد خرید دارید، سراغ لوازم الکترونیکی، محصولات دیجیتال، لباس‌های تولید چین و جواهرات بروید. 

با کمی گشت‌وگذار در این شهر می‌توانید چیزهای جالبی پیدا کنید. برای مثال، اگر به هواچیانگ بی (Huaqiangbei) سر بزنید، می‌توانید در آنجا همه لوازمی را که برای ساخت یک گوشی هوشمند استفاده می‌شود را خریداری کنید. 

بازار هواچیانگ بی در شنزن

کارهایی که می‌توان در شنزن انجام داد

۱. شب‌گردی

مرکز تجاری پینگ آن (Ping An Finance Centre)، بلندترین آسمان‌خراش شنزن است که در منطقه فوتیان قرار دارد. هرچقدر که در این ساختمان بالاتر بروید و با نمای زیر پایتان رو‌به‌رو شوید، عظمت شنزن را بیشتر درک خواهید کرد. تجربه تماشای این شهر پیشرفته در شب، تجربه جالبی است و شما را به فکر وا می‌دارد که چگونه در گذشته‌ای نه چندان دور، این منطقه را روستاهای کوچک تشکیل می‌داده‌اند

شما در سراسر شهر شنزن، انواع معماری‌های کم‌نظیر، پارک و شهربازی‌های جذاب و رستوران‌هایی پیدا می‌کنید که سر شما را با هر سلیقه‌ای که دارید، گرم می‌کنند. شنزن شب‌های زنده‌ای دارد، از این جهت پیشنهاد می‌شود بازدید شبانه را به هیچ وجه از دست ندهید. 

چشم‌انداز شبانه شنزن

۲. بازدید از شهربازی‌

شهربازی‌های شنزن برخلاف شهربازی‌های هنگ کنگ شهرت جهانی ندارند، اما می‌توانند شما و به‌خصوص فرزندانتان را به‌خوبی سرگرم کنند. این پارک‌ها و شهربازی‌ها را می‌توانید در شمال خلیج شنزن، در نزدیکی پنجره جهان پیدا کنید. پنجره جهان (Window of the World) خود پارکی است که ورژن مینیاتوری مشهورترین سازه‌های جهان را در دل خود جای داده است. همچنین پیشنهاد می‌شود بازدید از دهکده فرهنگ بومی (Folk Culture Village) را از دست ندهید. در این دهکده موزیسین و هنرمندان گرد هم آمده و اقوام مختلف چین را معرفی می‌کنند.

شهربازی هپی ولی در شنزن

۳. بازدید از دهکده‌های شهری

اگر کمی از مرکز شهر فاصله بگیرید، به دهکده‌های شهری شنزن می‌‌رسید. برخلاف تصوری که احتمالا از حومه‌ شهر و مناطق زاغه‌نشین دارید، این دهکده‌های اطراف شنزن به هیچ عنوان کثیف و به‌هم‌ریخته نیستند. یکی از معروف‌ترین دهکده‌های شنزن، دهکده هنر دافن (Dafen Oil Painting Village) نام دارد که معدن نقاشی‌های رنگ روغن است. با سرزدن به این دهکده، می‌توانید با نقاشان بومی آشنا شده و همچنین انواع و اقسام نقاشی‌های رنگ روغن را تماشا کنید.

دهکده دافن

۴. طبیعت‌گردی

پارک‌های شهری شنزن، مکانی فوق‌العاده برای ورزش، پیاده‌روی و همچنین آشنایی با مردم بومی و چشم‌اندازهای این شهر هستند. در صورتی که می‌خواهید کمی از شلوغی‌های شهر فاصله بگیرید و با چشم‌اندازهای طبیعی شنزن آشنا شوید، سراغ کوه، صخره و سواحل آن بروید. برای مثال، کوه ووتونگ (Wutong) که دومین کوه بلند دلتای رود مروارید به حساب می‌آید، یکی از بهترین گزینه‌ها برای طبیعت‌گردی در شنزن است.

کوه ووتونگ

سخن پایانی

موقعیت مکانی خوب، نزدیکی به گوانجو، چشم‌انداز شهری و سرگرمی‌های متنوع تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های سفر به شنزن هستند. در شنزن می‌توانید از پارک‌های مدرن دیدن کنید، در بازارهای بزرگ آن به خرید بپردازید یا سراغ دهکده‌های جذاب و سرزنده این شهر بروید. اگر قصد سفر به نواحی جنوبی چین را دارید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از شنزن را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید. 

برگرفته از: Shenzhen – City Intro and Travel Guide

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *