راهنمای گرفتن تاکسی در چین؛ نکات مربوط به تاکسی‌های چین و کرایه آنها

برای گرفتن تاکسی در چین بهتر است با نکاتی که در این خصوص وجود دارد آشنا شوید تا بتوانید با کمترین مشکل از سفر خود لذت ببرید. ما در این مقاله شما را با اطلاعاتی از جمله آشنایی با رنگ تاکسی‌ها در چین، لزوم تاکید به راننده‌ها برای روشن کردن تاکسی متر و... آشنا خواهیم کرد.

نحوه گرفتن تاکسی در چین

جابه‌جایی با تاکسی در خیابان‌های چین، از سریع‌ترین و راحت‌ترین گزینه‌های حمل‌ونقل است، اما اگر اطلاعات کافی درباره این موضوع نداشته باشید، می‌تواند به تجربه‌ای ناخوشایند برای شما تبدیل شود. ناتوانی در ارتباط با راننده چینی‌زبان و احتمال دریافت کرایه بیش از حد، از مشکلات گردشگران خارجی در چین هستند. اگر آشنایی کافی با این سیستم حمل‌ونقل داشته باشید، از مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کنید و دیگر سردرگم نخواهید بود. در این مقاله از نیل گشت، با نحوه گرفتن تاکسی در چین و تمام نکات مربوطه آشنا خواهید شد.

نکات کلی درمورد گرفتن تاکسی در چین

۱. شناسایی تاکسی‌ها

تاکسی‌های هر شهر چین با دیگری فرق می‌کند، اما معمولا همه آنها تمیز و مجهز به کولر و کمربند ایمنی هستند. بیشتر تاکسی‌ها از مدل‌های هیوندای، فولکس‌واگن، سوناتا، النترا، سیتروئن، پاسات، سانتانا، جتا و دیگر مدل‌ها هستند. رنگ تاکسی‌های چین معمولا قرمز، زرد و سبز یا مشکی و زرد است.

رنگ تاکسی های چین

۲. نحوه گرفتن تاکسی

شما می‌توانید با علامت دست یا تماس تلفنی، تاکسی بگیرید. توجه داشته باشید که تاکسی‌ها در هرجایی توقف نمی‌کنند. مثلا در خیابان‌های شلوغی که پلیس راهنمایی و رانندگی در آنها حضور دارد، راننده‌ها توجهی به علامت دادن شما نمی‌کنند. اگر قصد دارید بدون رزرو تاکسی بگیرید، سراغ ایستگاه‌های تاکسی یا خیابان‌های فرعی بروید.

۳. عدم آشنایی راننده‌های تاکسی به زبان انگلیسی

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های گردشگران خارجی در مواجهه با راننده‌های تاکسی، این است که اغلب نمی‌توانند به زبان انگلیسی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. بنابراین بهتر است همیشه کارت ویزیت یا نام مقصد خود را به زبان چینی به همراه داشته باشید یا از کارکنان هتل کمک بگیرید و از آن‌ها بخواهید تا نام مقصدتان را به زبان چینی روی برگه‌ای بنویسید تا به راننده‌های تاکسی نشان دهید. علاوه بر این، حتما کارت ویزیت هتل را از پذیرش هتل دریافت کنید تا در زمان بازگشت به هتل به مشکل برنخورید. روی تمام کارت ویزیت‌های هتل‌ها، نام و آدرس هتل به زبان چینی وجود دارد.

۴. تاکید به استفاده از تاکسی‌متر به راننده‌ها

معمولا خود راننده‌ها تاکسی‌متر را فعال می‌کنند. ولی اگر متوجه شدید که راننده، تاکسی‌متر را روشن نکرده است به اشاره به آن از او بخواهید که آن را روشن کند. در غیر این صورت از تاکسی پیاده شوید. فقط در صورتی می‌توان روی فعال‌کردن تاکسی‌متر اصرار نکرد که تاکسی را برای مدت‌زمانی طولانی مثلا نصف یا یک روز کامل بخواهید یا اینکه سر قیمت با راننده توافق کرده باشید. به یاد داشته باشید بعضی از راننده‌ها دنبال گردشگران خارجی هستند تا بتوانند هزینه بیشتری از آنها دریافت کنند.

تاکسی متر در چین

۵. به همراه داشتن پول نقد و سکه

برای مسیرهای کوتاه، حتما پول خرد با خود به همراه داشته باشید. راننده‌های چینی علاقه‌ای به خردکردن اسکناس‌های ۱۰۰یوآنی مسافر ندارند و حتی ممکن است پول تقلبی به شما بدهند. لازم به ذکر است که معمولا راننده‌ها انتظار انعام ندارند. نکته مهم دیگر این است که هنگام پرداخت کرایه، هزینه نهایی را گرد کنید.

نکته بسیار مهم دیگر این است که به هیچ وجه برای پرداخت هزینه تاکسی اسکناس دلار به راننده تحویل ندهید، چرا که ممکن است در بین مابقی پولی که به شما پس می‌دهند، یوآن‌های تقلبی گذاشته باشند و شناسایی پول تقلبی برای شما به عنوان یک مسافر کار آسانی نیست.

۶. دریافت رسید هزینه از راننده

پس از پرداخت کرایه، از راننده رسید هزینه را بخواهید و آن را نزد خود نگه دارید. روی رسید تاکسی، شماره پلاک درج شده است. در این صورت اگر شکایتی از تاکسی دارید یا وسیله‌ای در آن جا گذاشته باشید، می‌توانید با شرکت تاکسیرانی مربوطه تماس بگیرید.

نکات گرفتن تاکسی در چین

کرایه تاکسی‌های چین

۱. کرایه تاکسی‌های داخل‌شهری

به طور کلی کرایه تاکسی در شهرهای رده اول نظیر پکن و شانگهای و کلا شهرهای سواحل شرقی چین، نسبت به دیگر شهرها و شهرستان‌های این کشور به‌خصوص در نواحی مرکزی، بیشتر است. مثلا کرایه تاکسی به‌ازای ۳ کیلومتر اول در پکن ۱۳ یوآن و در گویلین ۸ یوآن است.

البته استثنائاتی در این باره وجود دارد. شهرستان‌های کوچک که میان گردشگران محبوب هستند، از کرایه تاکسی گران‌تری برخوردارند. مثلا کرایه تاکسی در شهرستان محبوب یانگشو که در جنوب نواحی مرکزی چین قرار دارد، تقریبا گران‌ترین کرایه تاکسی در چین محسوب می‌شود. همچنین رانندگان این شهرستان از فعال‌کردن تاکسی‌متر پرهیز می‌کنند. برای مسیر ۳کیلومتری در یانگشو، حداقل باید ۲۰ یوآن بپردازید!

۲. کرایه تاکسی‌های بین‌شهری یا مسیرهای طولانی

معمولا رانندگان چینی برای مدت‌زمان طولانی یا سفرهای بین‌شهری، از تاکسی‌متر استفاده نمی‌کنند که در چنین شرایطی می‌توانید درمورد هزینه به توافق برسید.

برای مثال، کرایه تاکسی برای مسیر ۷۰ کیلومتری از ایستگاه قطار سریع‌السیر شمال گویلین تا یانگشو حدود ۲۰۰ یوآن و برای مسیر ۸۴ کیلومتری از فرودگاه گویلین تا یانگشو حدود ۳۵۰ یوآن است. توجه کنید که کرایه ذکرشده به‌ازای هر شخص نیست و کرایه کل تاکسی است.

شما همچنین می‌توانید برای نصف روز، یک روز یا حتی بیشتر تاکسی بگیرید، اما حتما در چنین شرایطی، روی هزینه توافق کنید. در این حالت بهتر است از چند راننده هزینه حدودی را بپرسید تا کرایه معمول دستتان بیاید.

کرایه تاکسی در چین

جایگزین تاکسی‌ها در چین

در نهایت، آژانس‌های مسافرتی می‌توانند برای شما راننده شخصی در نظر بگیرند که در مقایسه با گرفتن تاکسی در چین، گزینه بسیار راحت‌تری است.

سخن پایانی

روند گرفتن تاکسی در چین، به‌خودی‌خود می‌تواند تجربه‌ای جالب باشد و شما را بیشتر با فرهنگ بومی این کشور درگیر کند. در این مسیر باید مراقب باشید سرتان کلاه نرود یا به مقصد اشتباهی نروید. برای پیشگیری از بروز هرگونه مشکل و جابه‌جایی بی‌دردسر، لازم است با نحوه تاکسی گرفتن در چین آشنا باشید. اگر نکته دیگری در رابطه با گرفتن تاکسی در چین در نظر دارید، می‌توانید از بخش نظرات، تجربه خود را با ما و دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: chinahighlights

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *