کارت های اعتباری چین و پاسخی به دغدغه مهاجران یا توریست‌ها

در مورد پول چین یا کارت‌های اعتباری این کشور چه اطلاعاتی دارید؟ مطلب ما پاسخی به دغدغه مهاجران یا توریست‌ها در مورد این موضوع است.

پول چینی

مهاجرت، همیشه با چالش‌های فراوانی همراه بوده‌ است. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های مهاجرت، آشنایی دقیق با واحد پول و سیستم اقتصادی کشور مبدا است. از این رو برای همه کسانی که به عنوان توریست یا مهاجر به چین وارد می‌شوند، شناخت واحد پول چین اهمیت خاصی دارد. از طرفی، شما به عنوان مهاجر یا مسافر بهتر است بدانید که چطور در محل زندگی جدید درآمد کسب کنید و مهمتر از همه شما باید نحوه‌ی خرج پول، به شیوه مناسب در آن کشور را بیاموزید.

به هر حال مهارت مدیریت هزینه‌ها و مخارج در هر زمانی، به ‌خصوص در زمان مهاجرت به کشوری دیگر اهمیت بسیاری دارد.

چین، کشوری بزرگ و پر جمعیت و با امکانات طبیعی و رفاهی بسیار بالا است. از این رو مهاجرت به چین در ابتدا می‌تواند چالش‌ برانگیز باشد. چون زبان و فرهنگ اختصاصی و ویژه‌ای دارد که در هیچ کجای دنیا نمی‌توان شبیه به آن را دید. این فرهنگ خاص برای مهاجران و توریست‌ها تازگی دارد.

سیستم پولی چین نیز پیچیدگی‌ها و مشکلات مربوط به خود را دارد. پس، مهاجران و توریست‌ها در کنار سفر و سیاحت باید مسائل اقتصادی را نیز در نظر داشته‌ باشند، تا بتوانند از پس مدیریت هزینه‌ها و مخارج خود در چین بربیایند. البته با مقایسه مخارج اولیه زندگی در چین و سایر کشورهای غربی متوجه می‌شویم که هزینه‌های اولیه زندگی پایین و معقول است.

مطالعه این مقاله به شما کمک می‌کند تا با واحد پول در چین و موضوعات مرتبط با آن آشنا شوید.

معرفی واحد پول چین

در طول تاریخ جمهوری خلق چین واحدهای مختلف پول در این کشور به گردش درآمده ‌است. واحد پول رنمینبی در سال 1948 توسط بانک مرکزی چین به عنوان واحد پول چین معرفی شد.

امروزه واحد رسمی پول این کشور، رنمینبی است که به‌طور تحت‌اللفظی، به معنی پول مردم است. دیگر واحد اصلی پول چین نیز یوان است که در بین مردم نسبت به رنمینبی، رایج‌تر است و شما به عنوان توریست یا مهاجر، بیشتر با این واحد پول سروکار خواهید ‌داشت.

علامت و سمبل رسمی پول چین به این شکل است: ¥

هر یوان معادل ده، جیائو یا مائو است و ارزش هر جیائو معادل ده فن است. گرچه هنوز برای این واحد پول چین، یعنی فن، اسکناس چاپ می‌شود اما، ارزش آن نسبت به دهه‌های قبل بسیار پایین‌تر آمده ‌است و دیگر در بین مردم رایج نیست، حتی شاید اسکناس‌های آن به ندرت دیده ‌شود.

برای واحد اصلی پول این کشور یعنی یوان، چندین نوع اسکناس وجود‌ دارد، مثلا اسکناس‌های کاغذی پنج یوانی، ده یوانی، بیست یوانی، پنجاه یوانی و در نهایت صد یوانی.

البته ارزش بالاترین نوع اسکانس در چین یعنی اسکانس صد یوانی، آن ‌قدر بالا نیست که در حین انجام معاملات تجاری بزرگ در چین، بتوانید بدون نگرانی از آن استفاده کنید. پس اگر قصد دارید در معاملات مهم و بزرگ خود از پول نقد استفاده کنید باید جوانب احتیاط را رعایت کنید و مطمئن باشید پولتان را با امنیت کامل حمل می‌کنید. کاربرد سکه‌ها نیز بسیار کمتر از قبل شده‌ است اما سکه‌های یک یوانی، ده جیائویی و یک جیائویی در بین مردم استفاده می‌شود.

کارت‌های اعتباری در چین

کارت‌های اعتباری در چین

عموما کارت‌های اعتباری در چین به ندرت پذیرفته می‌شود و بیشتر از مهاجران و مسافران انتظار می‌رود که پول چین را به صورت نقد پرداخت کنند، پس شما همیشه باید پول نقد کافی برای پرداخت مخارجی مانند غذا و حمل‌ونقل به همراه داشته‌ باشید، توصیه ما استفاده از اسکانس‌های پنجاه و صد یوانی است که در بین مردم چین هم رایج است.

برخلاف کارت‌های اعتباری خارجی، کارت‌های اعتباری مربوط به بانک مرکزی چین، در بین مردم بسیار رایج است و اغلب هزینه‌ها با آن پرداخت می‌شود. البته برخی از هتل‌های مجهز و فروشگاه‌های بزرگ، کارت‌های اعتباری مانند مسترکارت، ویزا، آمریکن اکسپرس و… را قبول می‌کنند.

اگر کارت اعتباری شما در چین معتبر است و شما قصد استفاده از آن را دارید بهتر است قبل از رفتن به چین، به بانکی که در آن حساب دارید اطلاع بدهید تا در حین سفر حساب شما مسدود نشود.

مکان‌های تبدیل ارزهای خارجی به پول چین

شما به راحتی می‌توانید ارزهای دیگر کشور‌ها را در فرودگاه‌های بزرگ، هتل‌های مجهز و پنج‌ ستاره و شعب معتبر بانکی، به پول چین مبادله کنید. اگر برای مبادله‌ی پول خود با پول این کشور، به بانک‌ها مراجعه کنید ممکن ‌است از شما درخواست شود که ویزای‌ خود را نشان دهید و فرم‌هایی را پر کنید که شاید کمی زمان‌بر باشد.

شما باید سعی کنید به آن سوالات دقیق و صادقانه پاسخ دهید چون در صورت وجود تناقض در جواب‌های شما ممکن ‌است به دردسر بیفتید. همچنین بانک‌ها فقط ارز‌های سالم و بدون‌ آسیب را می‌پذیرند. پول‌هایی که روی‌ آن‌ها یادداشت نوشته‌‌ شده یا مچاله‌ شده‌اند مورد تایید بانک‌های چین نیستند.

اگر قصد دارید به مدت طولانی به چین سفر کنید، شاید استفاده چک‌های مسافرتی ایده خوبی باشد، گرچه با وجود تعداد زیاد خودپرداز و مراکز تبدیل ارز به پول این کشور، چک‌های مسافرتی دیگر مثل قبل کاربردی و محبوب نیستند.

فراموش نکنید که امکانات خودپرداز و مراکز مبادله ارزی در مناطق روستایی و برون شهری چین کمتر است پس حتما قبل از اینکه به این مناطق سفر کنید پول نقد رایج چین را به مقدار کافی به همراه داشته ‌باشید.

ارزش پول چین در برابر دلار

نرخ ارز یک کشور و ارزش آن روز به روز در حال تغییر است و نمی‌توان یک گزارش ثابت برای ارزش پول چین در برابر دلار ارائه کرد.

البته ارزش دو واحد پول چین یعنی یوان و رنمیمبی چندان دچار نوسانات اقتصادی نمی‌شود و عموما در یک بازه‌ی خاص افت‌ و‌ خیز می‌کند. این موضوع نشانگر قدرت اقتصادی و ثبات ارزش پول چین است.

برای اطلاع از ارزش پول این کشور باید اطلاعات به‌روز را جستجو کنید. ولی عموما به‌طور میانگین هر دلار آمریکا معادل ۷.۲ یوان است و هر دلار کانادا ارزشی برابر با ۵.۳ یوان دارد. هر دلار استرالیا با ۴.۷۴ یوان مساوی‌ است.

ارزش پول چین در برابر دلار

با وجود تمام پیشرفت‌های اقتصادی و سیاسی چین به‌نظر می‌رسد واحد پول این کشور هنوز راه زیادی دارد تا دلار آمریکا را به چالش بکشد اما جهان هر روزه شاهد رشد و توسعه‌ی اقتصادی چین است.

علاوه بر مقایسه‌ی پول این کشور با دلار، بهتر است ارزش پول چین را در برابر سایر ارزهای مهم و با ارزش دنیا نیز مقایسه کنیم. این مقایسه به نوعی به شما کمک می‌کند تا جایگاه اقتصادی چین در میان سایر کشورها را بهتر درک کنید.

هر یورو برابر است با ۷.۸۴ یوان و برای هر پوند انگلیسی ۹.۱۴ یوان در نظر گرفته می‌شود.

تبدیل واحد آسان پول چین

اگر انجام محاسبات مربوط به پول این کشور شما را سردرگم می‌کند و نمی‌توانید به سرعت هزینه‌های خود را به صورت نقدی پرداخت کنید بهتر است به‌جای یک یوان چینی، اسکناس صد یوانی را، به عنوان مرجع برای تبدیل واحد ارز در نظر بگیرید. در این صورت محاسبات شما آسان‌تر خواهد بود. مثلا هر اسکناس صد یوانی معادل شانزده دلار، سیزده یورو و دوازده پوند است.

حداکثر چقدر پول چین را می‌توان در هنگام ورود به این کشور با خود به همراه داشت؟

در مرحله اولیه ورود به کشور چین، بدون اخذ مجوز، تاییدیه و ثبت رسمی مقدار پولتان، نمی‌توانید بیشتر از پنج هزار دلار آمریکا یا بیشتر از بیست‌ هزار یوان با خود به همراه داشته‌ باشید.

در روزهای اولیه ورود به این کشور، بهتر است تنها برای نیازهای اولیه خود مانند غذا و تهیه بلیط به مدت دو یا سه روز پول نقد داشته ‌باشید که تقریبا معادل پانصد یوان است. بعد از آن به راحتی می‌توانید در هر زمان که مایل هستید از خودپرداز پول دریافت کنید.

به عبارتی دیگر نباید مقدار زیادی از پول خودتان را به یوان تبدیل کنید و در حد برطرف کردن نیازهای اولیه کفایت می‌کند.

ارسال پول به این کشور

امروزه با گسترش زیاد اینترنت و روش‌های پرداخت آنلاین، ارسال پول به چین نسبت به گذشته آسان‌تر شده ‌است اما هنوز هم مشکلات و پیچیدگی‌هایی دارد، و باید بهترین راه از نظر امنیت و مقرون‌ به‌ صرفه بودن را در نظر گرفت.

اینکه معامله شما چقدر هزینه دارد، با چه سرعتی انجام می‌گیرد و فرآیند ارسال شفاف و روشن است یا خیر همگی از فاکتورهای مهم در انتخاب روش ارسال پول به چین هستند.

هرچه ‌قدر شما با روند کار بیشتر آشنایی داشته باشید، پولتان سریع‌تر و راحت‌تر ارسال خواهد شد.

سایت‌های مختلف و سرویس‌های زیادی برای ارسال پول به چین وجود دارد اما در ادامه اسامی بهترین سرویس‌ها را ارائه کرده‌ایم.

سایت‌های:

  • worldremit
  • Paypal
  • Westerunion
  • Transferwise

مناسب‌ترین سایت‌ها از بین 36 سایت موجود برای ارسال پول به چین هستند.

شما باید در آن‌ها حساب کاربری داشته باشید. شاید مجبور شوید هویت خود را به اثبات برسانید و اطلاعاتی را بر روی این سایت‌ها بارگذاری کنید. زمانی‌ که قصد ارسال پول به چین را دارید حتما اخبار مربوط به تحولات ارزش پول چین را بررسی کنید تا بتوانید روزی را برای ارسال پول انتخاب کنید که ارزش یوان در نزدیک‌ترین حالت خود به واحد پول کشور ما باشد. این امر باعث می‌شود از صرف هزینه‌های اضافی اجتناب کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم موارد مهمی را که شما به عنوان توریست یا مهاجر درباره واحد پول چین بدانید بررسی کنیم. مهم نیست شما قصد مهاجرت به چین را دارید یا فقط می‌خواهید برای مدت کوتاهی به آن‌جا سفر کنید.

در هر صورت باید با واحد پول چین، ارزش آن و نحوه‌ی تبادل آن با پول رایج کشور را بیاموزید. شاید این مسائل در ابتدا سخت و پیچیده باشد اما به مرور زمان به نحوه‌ی مدیریت هزینه‌ها و خرج کردن پول این کشور نیز عادت خواهید کرد.

منابع:

travelchinacheaper

thechinaguide

chinahighlights

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *