منطقه هنری داشانزی

معرفی و تصاویر

شهرت پکن فقط به دیوار چین و شهر ممنوعه که جزیی از جاذبه‌های تاریخی‌ این شهر باستانی هستند ختم نمی‌شود، بلکه جاذبه‌های امروزی این شهر نیز می‌تواند توجه بسیاری را جلب کند. منطقه هنری 798، یکی از دیدنی‌های مدرن پکن و مقصدی فوق‌العاده برای دوستداران هنر است.

ساختمان‌های این منطقه روزی متروکه بوده‌اند و امروزه به معدن هنرهای مدرن تبدیل شده و یکی از پیشتازان این سبک در جهان هستند. منطقه هنری ۷۹۸ یا منطقه هنری داشانزی (DAD‌)،‌ یکی از متفاوت‌ترین جاذبه های گردشگری پکن است که بازدید از آن خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برایتان بر جای می‌گذارد. با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم درمورد منطقه هنری ۷۹۸ را کسب کنید.

معرفی کلی منطقه هنری ۷۹۸

  • آدرس: #2 Jiuxianqiao Road, Chaoyang District, Beijing (北京市朝阳区酒仙桥路2号)
  • بهترین زمان بازدید: هر ۴ فصل
  • مدت‌زمان لازم برای بازدید: ۲ ساعت
  • هزینه بلیط: رایگان؛ بعضی از گالری‌ها هزینه ورودی دارند.
  • ساعات کاری: شبانه‌روزی؛ بیشتر گالری‌ها از ساعت ۱۰ صبح باز می‌شوند.

منطقه هنری ۷۹۸، یکی از دیدنی‌های پکن است که علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ را گرد هم می‌آورد. این منطقه روزگاری میزبان کارخانه‌های دولتی بوده است. نام یکی از کارخانه‌ها، کارخانه ۷۹۸ بوده و اسم منطقه از آن گرفته شده است. از سال ۲۰۰۱ میلادی، هنرمندان از سراسر پکن و حتی خارج از این شهر در کارخانه ۷۹۸ دور هم جمع می‌شدند و به‌واسطه دیدگاه خاص و هنری‌شان توانستند از این مکان بهره ببرند.

این هنرمندان کارخانه‌های سبک باهاوس آلمانی را اجاره کرده و با کمی بازسازی و تزیین، آنها را به فضایی مختص هنر و خلاقیت تبدیل کردند. امروزه منطقه هنری ۷۹۸ بیش از ۲۰۰ گالری، نمایشگاه، مرکز هنری و هنرمند مستقل دارد. با بازدید از این منطقه، معماری‌های خارق‌العاده و خلاقانه، بوتیک، کافه و رستوران‌های مدرن را به چشم خواهید دید. پس از گردش در منطقه ۷۹۸، می‌توانید در کافه‌ها و رستوران‌های زیر که از محبوب‌ترین‌های این منطقه هستند، استراحت کنید:

  • کافه ایس (Ace) دارای انواع قهوه و نوشیدنی
  • کافه ات (爱特咖啡) دارای قهوه، پیتزا و غذاهای بین‌المللی
  • رستوران شنجی (沈记菜馆) دارای غذاهای سنتی چینی

کنده‌کاری‌ها در منطقه هنری ۷۹۸

بخش‌های مختلف منطقه هنری ۷۹۸

پیش از این گفتیم که گالری‌ها و نمایشگاه‌های زیادی در منطقه هنری ۷۹۸ پیدا می‌شود. از این جهت قرار است در ادامه، بعضی از بخش‌های منطقه هنری ۷۹۸ را معرفی ‌کنیم. در نهایت اگر تمایلی به بازدید از گالری‌ها و نمایشگاه‌ها ندارید، می‌توانید از زیبایی‌های گوشه‌وکنار منطقه و دیوارها با نقاشی‌های گرافیتی لذت ببرید.

کارخانه یا فضای هنری ۷۹۸ (798 Art Factory / Space)

  • ساعت کاری: همه‌روزه از ۱۱:۰۰ تا ۲۱:۰۰

کارخانه هنری ۷۹۸ (به چینی 798艺术工厂/时态空间) توسط هوانگ رویی در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد و بیش از ۱۲۰۰ متر مربع مساحت دارد. قدمت این کارخانه به دهه ۱۹۵۰ میلادی برمی‌گردد و توسط نیروهای شوروی ساخته شده است. کارخانه هنری ۷۹۸ که به سبک باهاوس ساخته شده تا حد زیادی ظاهر اصلی خود را حفظ کرده است؛ به‌گونه‌ای که شما همچنان می‌توانید شعارهای قرمز رنگ کمونیستی را روی دیوارها ببینید. ساختار این کارخانه غول‌پیکر، ساده اما کاربردی است. امروزه کارخانه ۷۹۸ به چندین بخش از جمله فضای نمایشگاهی و رستوران تبدیل شده است. نمایشگاه‌ و فعالیت‌های وابسته به هنرهای معاصر، گاه‌گداری در این کارخانه برگزار می‌شوند.

کارخانه ۷۹۸ در منطقه هنری ۷۹۸

مرکز BTAP (Beijing Tokyo Art Projects)

  • ساعت کاری: همه‌روزه به‌جز دوشنبه؛ از ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰

مرکز BTAP (به چینی 东京画廊) در اکتبر ۲۰۰۲ توسط یوکیهیتو تاباتا احداث شد. هدف او این بود که هنرمندان جوان و بااستعداد را از سراسر آسیا از جمله چین، ژاپن و کره گرد هم بیاورد. تاباتا نهایتا به مقصود خود رسید؛ به طوری که در سال‌های اخیر، هنرمندانی از این مجموعه توانسته‌اند آثار خود را در نمایشگاه‌های مهم بین‌المللی، همچون Art Cologne و ARCO به نمایش بگذارند. مرکز BTAP همچنین تابه‌حال بیش از ۱۳ نمایشگاه را در زمینه‌های مختلف از جمله معماری، مجسمه‌سازی، نقاشی رنگ روغن و پرفورمنس آرت زیر نظر داشته است.

مرکز BTAP در منطقه هنری ۷۹۸

مرکز هنرهای مدرن اولنز (Ullens Center for Contemporary Art)

  • ساعت کاری: همه‌روزه جز یکشنبه و دوشنبه؛ از ۱۰:۰۰ تا ۱۹:۰۰

مرکز هنرهای مدرن اولنز یا UCCA (به چینی 尤伦斯当代艺术中心) توسط زوج کلکسیونر بلژیکی، گای و مایریم اولنز در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد. این ساختمان با مساحت ۸ هزار مترمربع، بخش‌های مختلفی دارد. چند سالن نمایشگاهی با ابعاد مختلف، سالن اجتماعات، فروشگاه، کافه، استودیو و مکان‌هایی برای دورهمی‌های عمومی، از بخش‌های مختلف UCCA هستند. در سال ۲۰۱۸ این ساختمان دستخوش تغییرات مثبتی شد و سالنی برای نمایش آثار هنرمندان جوان به آن اضافه شد. هر هفته سرگرمی‌های هنری همچون پخش فیلم‌های هنری در UCCA انجام می‌شود.

گالری UCCA در منطقه هنری ۷۹۸

گالری پکن پیس (Pace Beijing)

  • ساعت کاری: همه‌روزه به‌جز یکشنبه و دوشنبه؛ از ۱۰:۰۰ تا ۱۸:۰۰

گالری پکن پیس (به چینی 佩斯北京) در سال ۲۰۰۸ احداث شد و درواقع شعبه‌ای از نمایشگاه پیس مشهور واقع در نیویورک است. این گالری با هنرمندان شناخته‌شده‌ای همچون ژانگ شیائوگنگ، یویی مینجون، سویی جیانگو و لی سونگ سونگ همکاری می‌کند و نمایشگاه‌های پرطرف‌داری از این هنرمندان برگزار کرده است. گالری پکن پیس به‌قدری اعتبار دارد که در سال ۲۰۱۲، هیروشی سوگیموتو، عکاس مشهور در سطح جهانی، اولین نمایشگاه خود را در این گالری برگزار کرد.

گالری پکن پیس در منطقه هنری ۷۹۸

مجسمه‌ها و نقاشی‌های دیواری در منطقه هنری ۷۹۸

هر گوشه از منطقه هنری ۷۹۸ را تماشا کنید، اثری هنری از نقاشی‌های دیواری گرفته تا مجسمه‌های خلاقانه و خاص در مقابل خود می‌بینید. همین مسئله باعث شده تا این منطقه به‌عنوان بهشت هنرمندان شناخته شود. شاید صاحب اثران نقاشی‌ها و مجسمه‌ها را نشناسیم، اما تنها نگاهی به این آثار کافی است تا با دیدگاه و تفکر منحصربه‌فرد آنها آشنا شویم.

مجسمه‌ها در منطقه هنری ۷۹۸

فاصله منطقه هنری ۷۹۸ از مقاصد مهم پکن

منطقه هنری ۷۹۸ با ۶۰۰ هزار مترمربع مساحت، در منطقه داشانزی قرار گرفته است. در ادامه فاصله این جاذبه مدرن را از دیگر جاذبه‌های محبوب پکن، ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه می‌بینیم:

  • از میدان تیان آنمن یا مرکز پکن: حدود ۲۰ کیلومتر، یک ساعت رانندگی
  • از شهر ممنوعه: حدود ۱۶ کیلومتر، ۵۰ دقیقه رانندگی
  • از معبد آسمان: حدود ۲۰ کیلومتر، یک ساعت رانندگی
  • از کاخ تابستانی: حدود ۲۵ کیلومتر، یک ساعت رانندگی
  • از معبد لاما: حدود ۱۰ کیلومتر، ۳۵ دقیقه رانندگی
  • از ایستگاه جنوبی راه‌آهن پکن: حدود ۲۵ کیلومتر، ‌ یک ساعت رانندگی
  • از فرودگاه بین‌المللی پکن: حدود ۱۸ کیلومتر، ۴۰ دقیقه رانندگی

نحوه دسترسی به منطقه ۷۹۸ با مترو

سوار متروی خط ۱۴ به سمت جیانگتای (将台) شوید. از خروجی A خارج شده و حدود ۴۰۰ متر به سمت Jiangtai Lukou Bei (将台路口北) بروید. سوار اتوبوس ۹۹۱، ۴۰۱ یا ۹۸۸ شده و در ایستگاه Dashanzi Lukou Nan (大山子路口南) پیاده شوید.

سخن پایانی

منطقه هنری ۷۹۸، یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های پکن است که خاص‌پسندان را به خود جذب می‌کند. بازدید از این منطقه و لذت‌بردن از آثاری که در جای‌جای آن به چشم می‌خورند، هزینه‌ای در بر ندارد. بی‌شک منطقه هنری ۷۹۸ در دفتر سفرهای زندگی‌تان، به یکی از مقاصدی تبدیل می‌شود که شبیهش را جای دیگری تجربه نکرده‌اید.

برگرفته از: 798 Art District