راهنمای استفاده از مترو در پکن و چین به صورت تصویری

اگر قصد دارید تا برای جابجایی در کلان شهر پکن و به طور کلی در کشور چین از مترو استفاده کنید، ما در این مقاله شما را با تمام هر آنچیزی که برای استفاده از مترو در پکن به آن نیاز دارید آشنا خواهیم کرد.

راهنمای استفاده از مترو در پکن

اگر قصد سفر به پکن یا هر شهر دیگری از کشور پهناور چین را داشته باشید، جابجایی در شهر یکی از دغدغه‌هایی است که پیش از اطلاع درباره ساز و کار مترو، ممکن است حسابی ذهن شما را به خود مشغول کند؛ چرا که این روزها با هزینه‌های بالای سفر به چین و همچنین هزینه بالای گرفتن تاکسی، استفاده از حمل و نقل عمومی در اولویت اکثر افراد قرار دارد. از این رو ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با اطلاعات لازم و کاربردی برای سوار شدن مترو در پکن و به تبع آن در سایر شهرهای چین (شانگهای، گوانجو، شنزن و…) آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه و معرفی

مترو سریع‌ترین سیستم حمل‌ونقل در مرکز شهر پکن و بهترین گزینه به‌منظور اجتناب از ترافیک شدید این شهر است. خط اول متروی پکن، در سال ۱۹۷۱ افتتاح شد و این شهر را به اولین شهر مجهز به مترو در کشور چین تبدیل کرد.

در گذشته، پکن ۲۳ خط مترو از جمله دو خط سریع‌السیر فرودگاهی و دو خط تراموا داشت. امروزه حمل‌ونقل ریلی پکن بیش از ۸۰۷ کیلومتر طول و  ۴۷۵ ایستگاه دارد. این ایستگاه‌ها شامل ۸۱ ایستگاه درون‌شهری هستند که مناطق مرکز شهر همچون میدان تیان آنمن، چیانمن و خیابان وانگ فوجینگ را به حومه شهر متصل می‌کنند. هم‌اکنون ۱۲ خط مترو در دست‌ساخت است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۵، خط‌های مترو پکن به ۳۰ خط و طول  ۱۱۷۷ کیلومتر برسد.

نقشه مترو پکن

نقشه مترو پکن
برای مشاهده نقشه در اندازه واقعی روی آن کلیک 👆 کنید

نحوه خرید بلیط مترو در پکن به کمک دستگاه (راهنمای تصویری)

دستگاه‌های فروش، به دو زبان چینی و انگلیسی خدمات ارائه می‌دهند. اگر در خرید بلیط به هر مشکلی برخوردید، می‌توانید از کارکنان در مرکز بلیط‌فروشی ایستگاه کمک بگیرید. در ادامه شما را به صورت تصویری با نحوه خرید بلیط مترو در پکن و به طور کلی در چین آشنا خواهیم کرد.

۱. خرید بلیط مترو با دستگاه

یکی از مرسوم ترین روش‌های خرید بلیط مترو در چین (در همه شهرهای چین) استفاده از دستگاه یا ماشین فروش بلیط مترو است. در واقع این روش ساده‌ترین راه برای خرید بلیط مترو پکن برای مسافران به حساب می‌آید. چرا که لازم نیست برای انتقال منظور خود به مسئول باجه بلیط فروشی تلاش کنید! بنابراین پس از ورود به ایستگاه مترو به سمت دستگاه‌های فروش بلیط بروید. در ادامه توضیحات لازم را به شما خواهیم داد.

دستگاه های خرید بلیط مترو در پکن و چین

۲. انتخاب زبان انلگیسی

مطابق تصویر زیر زبان دستگاه را به زبان انگلیسی تغییر دهید.

انتخاب زبان انگلیسی

۳. خط مورد نظر خود را انتخاب کنید

در مرحله بعد باید خطی که ایستگاه مورد نظر شما در آن قرار دارد را انتخاب کنید. به طور مثال شهر ممنوعه پکن در خط شماره یک قرار دارد. بنابراین اگر قصد رفتن به این جاذبه گردشگری پکن را دارید، ابتدا باید خط یک را از میان خط‌های موجود روی صفحه نمایش انتخاب کنید.

انتخاب خط مترو برای خرید بلیط

۴. ایستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید

پس از انتخاب خط مقصد مورد نظر خود، باید ایستگاه مقصد را انتخاب کنید. به طور مثال برای بازدید از شهر ممنوعه در خط یک، باید به ایستگاه Tiananmen East بروید.

انتخاب ایستگاه مورد نظر روی نقشه

۵. انتخاب تعداد بلیط

پس از انتخاب خط و ایستگاه نهایی، در مرحله بعد باید تعداد بلیطی که می‌خواهید را انتخاب کنید. در واقع لازم نیست برای خرید سه بلیط، تمام مراحل خرید را سه بار تکرار کنید. پس از انتخاب تعداد بلیط مورد نظر، قیمت بلیط‌ها روی صفحه نمایشگر نمایش داده خواهد شد.

انتخاب تعداد بلیط

۶. پرداخت هزینه

پس از آنکه قیمت‌ بلیط را مشاهده کردید، هزینه آن را از طریق سکه یا اسکناس یوآن از محل مربوطه در کنار دستگاه پرداخت کنید. در نظر داشته باشید که اگر هزینه بلیط شما به‌طور مثال ۷ یوان بود و شما یک اسکناس ۱۰ یوآنی وارد دستگاه کنید، دستگاه ۳ یوآن به شما بازخواهد گرداند.

پرداخت هزینه بلیط مترو

۷. تایید نهایی خرید

پس از پرداخت هزینه بلیط مطابق تصویر زیر بر روی دکمه “Ok” کلیک کنید تا پردازش خرید شما آغاز شود.

تائید نهایی خرید بلیط مترو

۸. انتظار برای صدور بلیط

پس از تائید خرید چند لحظه منتظر بمانید تا بلیط شما صادر گردد.

صدرو بلیط مترو در پکن

۹. دریافت بلیط

در نهایت می‌توانید بلیط خود را از دستگاه تحویل بگیرید.

تحویل بلیط مترو

بیشتر مسافران مترو پکن، از کارت هوشمند حمل‌ونقل ییکاتونگ (Yikatong) استفاده می‌کنند. در صورتی که قصد دارید مدتی طولانی در پکن بمانید، کارت هوشمند گزینه بهتری برای هزینه‌های حمل‌ونقل شما در این شهر خواهد بود. برای خرید این کارت یا بلیط می‌توانید به باجه بلیط‌فروشی یا دستگاه‌های مربوطه در هر ایستگاه مراجعه کنید.

از کارت هوشمند می‌توانید برای بلیط اتوبوس‌های شهری و حومه شهر و حتی اجاره دوچرخه استفاده کنید. هزینه این کارت‌ها حدود 20 یوآن به‌علاوه حداقل ۲۰ یوآن شارژ اولیه است. شاید این کارت‌ها چندان برای مترو مقرون‌به‌صرفه نباشند؛ اما شما را  از دردسر بلیط خریدن راحت می‌کنند.

قیمت بلیط مترو پکن

قیمت خطوط درون‌شهری با خطوط سریع‌السیر فرودگاه، تفاوت بارزی دارد. در واقع اگر شما در یکی از ایستگاه‌های موجود در سطح شهر سوار مترو شوید، قیمت بلیط آن با ایستگاه موجود در فرودگاه پکن متفاوت است. در این بخش تمام چیزی که باید درمورد قیمت بلیط مترو در پکن بدانید، شرح خواهیم داد.

۱. قیمت مترو درون‌شهری

هزینه بلیط مترو به مسیر طی‌شده بستگی دارد. این هزینه از ۳ یوآن برای ۶ کیلومتر اول شروع می‌شود و به‌ازای هر ۶ کیلومتر اضافی، یک یوآن افزایش می‌یابد تا اینکه طول مسیر به ۳۰ کیلومتر برسد. با این توصیفات، مسیر ۴۰ کیلومتری مترو، هزینه‌ای برابر با ۷ یوآن دارد. حداکثر هزینه بلیط مترو، ۹ یوآن برای مسیر ۷۲ کیلومتری است.

۲. قیمت مترو سریع‌السیر در فرودگاه

هزینه مترو سریع‌السیر فرودگاه پکن ۲۵ یوآن است؛ اما هزینه بلیط خط سریع‌السیر فرودگاه  داشینگ (Daxing) به درجه آن بستگی دارد. بلیط‌های درجه یک و تجاری این خط ۵۰ یوآن و بلیط‌های عادی بسته به مسیر، از ۱۰ تا ۳۵ یوآن هستند.

خطوط مترو فعال پکن

 هم اکنون ۲۴ خط مترو در پکن فعال هستند که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

خطوط مترو مرکز شهر و جاذبه‌های گردشگری

اگر قصد بازدید از جاذبه های گردشگری پکن را دارید، خبر خوب این است که برخی از این جاذبه‌ها در نزدیکی ایستگاه‌های مترو واقع شده‌اند. در ادامه شما را با این خطوط مترو آشنا خواهیم کرد.

خط ۱ (خط شرق به غرب): سی هوی دونگ به پینگ گویوآن (Sihuidong – Pingguoyuan)

  • ساعت کاری: از ۰۵:۰۵ تا ۲۳:۳۰
  • ایستگاه‌های اصلی: موزه نظامی، میدان تیان آنمن، شهر ممنوعه، وانگ فوجینگ
  • خطوط انتقال: ۲، ۴، ۵، ۹، ۱۰، ۱۴

خط ۲ (خط دایره‌ای): شی ژیمن به جیشوی تان (Xizhimen – Jishuitan)

  • ساعت کاری: از ۰۵:۰۵ تا ۲۲:۳۰
  • ایستگاه‌های اصلی: برج ناقوس (Drum Tower)، معبد لاما، ایستگاه قطار پکن
  • خطوط انتقال: ۱، ۴، ۵، ۶، ۸، ۱۳

خط ۴: آنه چیائو شمالی به گونگ یی شیچیائو (Anheqiao North – Gongyixiqiao)

  • ساعت کاری: از ۰۵:۰۰ تا ۲۲:۳۸
  • ایستگاه‌های اصلی: پارک یوآن مینگ یوآن، کتابخانه ملی، خیابانهای شی ژیمن، خیابانهای شیدان (Xidan)
  • خطوط انتقال: ۱، ۲، ۶، ۷، ۹، ۱۰، ۱۳، ۱۴

خط ۵: سونگ جیاژوانگ به تیان تونگ یوآن شمالی (Songjiazhuang –Tiantongyuan North)

  • ساعت کاری: از ۰۵:۰۰ تا ۲۳:۱۱
  • ایستگاه‌های اصلی: معبد لاما، معبد آسمان، دونگ شی (Dongshi)، خیابانهای چونگ ون من (Chongwenmen)
  • خطوط انتقال: ۱، ۲، ۶، ۷، ۱۰، ۱۳، ۱۴، ۱۵

خط ۶: جینان چیائو به لوچنگ (Jinanqiao –Lucheng)

  • ساعت کاری: از ۰۵:۰۸ تا ۲۲:۴۹
  • ایستگاه‌های اصلی: خیابانهای نان لوگوشیانگ (Nanluogouxiang)، یانگ ژوانگ (Yangzhuang)، پینگانلی (Pinganli)، چائویانگ من (Chaoyangmen)
  • خطوط انتقال: ۲، ۴، ۵، ۸، ۹، ۱۰، ۱۴

خط ۷: ایستگاه غربی پکن به جیائوهواچنگ (Beijing West Station –Jiaohuacheng)

  • ساعت کاری: از ۰۵:۱۰ تا ۲۳:۱۵
  • ایستگاه‌های اصلی: ایستگاه راه‌آهن غربی پکن، کایشیکو (Caishikou)، جیولونگ شان (Jiulongshan)، داجیائوتونگ (Dajiaoting)
  • خطوط انتقال: ۴، ۵، ۸، ۹، ۱۰، ۱۴

خط ۸: ژوشینگ ژوانگ به موزه هنر ملی (Zhuxingzhuang –National Art Museum)

  • ساعت کاری: از ۰۵:۱۰ تا ۲۳:۰۰
  • ایستگاه‌های اصلی: پارک ملی المپیک، گولوداجیه (Guloudajie)
  • خطوط انتقال: ۲، ۶، ۱۰، ۱۳، ۱۵

خطوط مترو شهری

خط ۹: گوگونگ ژوانگ به کتابخانه ملی (Guogongzhuang–National Library)

ساعت کاری: از ۰۵:۲۰ تا ۲۳:۴۹

خط ۱۰: سوژوجیه به هوچی یینگ (Suzhoujie –Huoqiying)

ساعت کاری: از ۰۴:۵۶ تا ۲۲:۵۸

خط ۱۳: شی ژیمن به دونگ ژیمن (Xizhimen –Dongzhimen)

ساعت کاری: از ۰۵:۳۵ تا ۲۲:۴۲

خط ۱۴ غربی: ژانگ گوژوانگ به شیجو (Zhangguozhuang –Xiju)

ساعت کاری: از ۵:۳۰ تا ۲۲:۲۳

خط ۱۴ شرقی: ایستگاه قطار جنوب پکن به شانگه ژوانگ (Beijing South Train Station–Shangezhuang)

ساعت کاری: از ۰۵:۳۰ تا ۲۲:۲۰

خط ۱۳: فنگ بو به چینگ هوادونگ لوشیکو (Fengbo –Qinghuadongluxikou)

ساعت کاری: از ۰۵:۳۰ تا ۰۰:۱۱

از بازرسی‌های امنیتی در سرتاسر  مترو پکن غافل نشوید

پس از وارد شدن به مترو، همه وسایل شما مشابه بررسی امنیتی فرودگاه، چک و اسکن می‌شوند. باوجوداینکه تعداد زیادی کیف و لوازم مختلف باید از نوار نقاله رد شوند، خوشبختانه کل این فرایند مقدار خیلی کمی از وقت شما را می‌گیرد. لازم به ذکر است سخت‌گیری شدیدی در  بازرسی اعمال نمی‌شود و نیازی به نگرانی نیست.

بازرسی ایکس ری در متروهای پکن

ساعات پرتردد مترو پکن

شدیدا توصیه می‌کنیم در ساعات پرتردد و اوج شلوغی مترو، سراغ آن نروید. ساعات ازدحام مترو از ساعت ۷:۳۰ تا ۸:۳۰ صبح و از  ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ است. در این ساعات، هر مترویی که به ایستگاه می‌رسد لب‌به‌لب پر است و با این وجود افرادی سعی دارند وارد آن شوند.

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چطور چنین چیزی امکان دارد؟ باید بگوییم در ساعات پر تردد مترو، کارکنانی در کنار هر در می‌ایستند و بررسی می‌کنند آیا مترو ظرفیت دارد یا خیر. اگر کارکنان تشخیص بدهند مترو هنوز جا دارد، افراد را هل می‌دهند تا فضایی برای افراد جدید باز شود. پس از واردشدن افراد جدید به مترو، دوباره آنها را هل می‌دهند تا در مترو بسته شود. اگر در بسته نشود، مسافری را بیرون می‌کشند. بدیهی است هیچکس علاقه ندارد در طول مسافرتش، چنین حس ناخوشایندی تجربه کند. پس از استفاده از مترو در ساعات پر تردد پرهیز کنید.

ساعات پرتردد مترو پکن

نکات مهم در رابطه با مترو پکن

  • کودکان زیر ۱.۳ متر اجازه ندارند تنها سوار مترو شوند.
  • اگر همراه خود کودک زیر ۱.۳ متر دارید، هزینه بلیط برای او رایگان است؛ اما اگر بیش از یک کودک همراه خود دارید تنها هزینه بلیط یکی از آنها رایگان است.
  • اعتبار بلیط‌های مترو خریداری‌شده، تنها یک روز است.
  • پول خرد همراه خود داشته باشید. بعضی از ایستگاه‌های مترو پکن، دستگاه‌هایی دارند که تنها سکه‌های ۱ یک یوآنی و اسکناس‌های ۵ و ۱۰ یوآنی قبول می‌کنند.
  • معمولا در هر ایستگاه چهار ورودی در چهار جهت مختلف قرار دارد. از این رو لازم است مقصد خود را بدانید وگرنه امکان گم شدن شما بالا می‌رود.
  • ایستگاه‌های مترو پکن تمیز هستند و تابلوهای انگلیسی به توریست‌ها در پیداکردن خروجی‌ها و مکان‌های مشهور نزدیک ایستگاه، کمک می‌کنند.
  • مواظب وسایل شخصی خود هنگام ازدحام، به‌خصوص در ساعات اوج شلوغی باشید.
  • همراه‌داشتن حیوان خانگی در مترو  ممنوع است.
  • هنگامی که منتظر رسیدن قطار هستید، پشت خط زرد بایستید.
  • معمولا سرویس‌های بهداشتی در بخش بلیط‌ها یا در طبقه همکف قرار دارند.
  • اعلان‌های توقف در هر ایستگاه، به دو زبان چینی و انگلیسی اعلام می‌شوند.
  • بعضی از خطوط با شماره شناخته می‌شوند و برخی دیگر بر اساس ایستگاه‌هایشان نام می‌گیرند.
  • در پکن ایستگاه‌های مترو با تابلوهایی آبی‌رنگ شناخته می‌شوند که روی آن حرف G شبیه یک دایره  قرار گرفته و داخل آن حرف B نوشته شده است.
نشانه ایستگاه های مترو در پکن با حرف G
نشانه ایستگاه های مترو در پکن با حرف G

سخن پایانی

همانگونه که در بخش “هزینه‌های حمل و نقل” در مقاله هزینه سفر به چین به آن اشاره شد، استفاده از مترو گزینه‌ای مطمئن برای صرفه‌جویی در سفر است. پیش از سفر به پکن و استفاده از دومین مترو بزرگ جهان، باید در مورد آن شناخت کافی پیدا کنید؛ وگرنه ممکن است در پیداکردن مسیر خود سردرگم شوید. در این مقاله سعی داشتیم مهم‌ترین نکات مربوط به مترو پکن را پوشش دهیم و در این باره راهنمای جامعی بسازیم. از همراهی شما با نیل گشت سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *