معبد کنفوسیوس در پکن؛ دومین معبد بزرگ برای احترام به فیلسوف بزرگ چینی

معبد کنفوسیوس در گذشته جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برای امپراتوران داشته است. این معبد برای ادای احترام به فیلسوف چینی، کنفوسیوس ساخته شده که مدت‌ها پیروانش به آن مراجعه می‌کردند. برای آشنایی بیشتر با چین باستان و کنفوسیوس‌گرایی پیشنهاد می‌کنیم از این بنای تاریخی بازدید کنید. اینگونه از نزدیک، گذشته مذهبی چین را در سه سلسله یوآن، مینگ و چینگ لمس می‌کنید.

معرفی معبد کنفوسیوس در پکن

معبد کنفوسیوس یکی از جاذبه های گردشگری پکن است که در خیابان Guozijian واقع در دروازه آندینگ (Anding Gate) پکن واقع شده است. این معبد روزگاری مکانی برای ادای احترام به کنفوسیوس در دوران سلسله‌های یوآن، مینگ و چینگ بوده و قدمتی قابل‌توجه دارد. همسایه غربی معبد کنفوسیوس، آکادمی سلطنتی Beijing Guozijian است که در گذشته مرکز عالی‌ترین تحصیلات در چین بوده است. اگر قصد سفر به پکن و بازدید از این جاذبه بی‌نظیر را دارید، با ما همراه باشید تا اطلاعات کاربردی درباره این معبد و نحوه دسترسی به آن را در اختیار شما قرار دهیم.

تاریخچه معبد کنفوسیوس

معبد کنفوسیوس ابتدا در سال ۱۳۰۲ میلادی ساخته شد و در دوران سلسله‌های مینگ و چینگ، گسترش یافت. این معبد مساحتی حدود ۲۲ هزار مترمربع دارد و دومین معبد بزرگی است که برای کنفوسیوس ساخته شده است. لقب بزرگ‌ترین معبد کنفوسیوس، از آن معبد چوفو در استان شاندونگ است.

مجسمه معبد کنفوسیوس در پکن

ساختار معبد کنفوسیوس

معبد کنفوسیوس دارای چهار محوطه است. ساختارهای اصلی این معبد شامل دروازه شیانشی (Xianshi Gate) یا دروازه معلم اول (Gate of the First Teacher)، دروازه داچنگ (Dacheng Gate) یا دروازه دستاورد بزرگ (Gate of Great Accomplishment)، تالار داچنگ یا تالار دستاورد بزرگ و تالار چونگ شنگ کی (Chongshengci) یا تالار عبادت (Worship Hall) است.

تالار داچنگ ساختمان اصلی معبد کنفوسیوس است. در این تالار معمولا مراسم یادبود این فیلسوف بزرگ برگزار می‌شد. داخل معبد ۱۹۸ لوح سنگی در کناره‌های محوطه جلویی به چشم می‌خورد که نام ۵۱۶۲۴ جینشی (اندیشمندان سطح بالا) از سلسله یوآن، مینگ و چینگ روی آنها نوشته شده است. علاوه بر این لوح‌ها، ۱۴ لوح سنگی دیگر از سلسله‌های مینگ و چینگ وجود دارد که اطلاعات تاریخی ارزشمندی از چین باستان ارائه می‌دهند.

یکی دیگر از قسمت‌های مهم این معبد بزرگ، درخت ۷۰۰ ساله‌ای به نام چوجیان بای (Chujian Bai) است که نامش از افسانه‌ای باستانی گرفته شده است. شرح این افسانه اینگونه است:

در دوره سلسله مینگ روزی یکی از مقامات بزرگ، یان سونگ، به نمایندگی از امپراتور برای عبادت به معبد می‌رود. هنگامی که از کنار درخت رد می‌شود، کلاهش به یکی از شاخه‌های درخت گیر می‌کند. از آنجایی که یان سونگ از مقامات موذی و فاسد بوده است، مردم به این باور می‌رسند که این درخت می‌تواند انسان‌های پاک و شرور را تشخیص دهد. از این جهت نام چوجیان بای به معنی Touch Evil Cypress را روی درخت می‌گذارند.

درخت چوجیان بای در معبد کنفوسیوس در پکن

در معبد کنفوسیوس همچنین تصاویری جذاب می‌بینید. مثلا تصویری از دو اژدهای در حال پرواز که با یک مروارید میان ابرها بازی می‌کنند، یکی از مشهورترین تصاویر معبد است. از آنجایی که اژدها نماد امپراتور در چین باستان است، احتمالا این تصویر فقط در قصرهای سلطنتی استفاده می‌شده است. از همین جهت حضور چنین تصویری در معبد کنفوسیوس، اهمیت والای آن را نشان می‌دهد.

نحوه دسترسی به معبد کنفوسیوس با مترو

سوار مترو شوید و به سمت ایستگاه Yonghegong Station که تلاقی خطوط ۲ و ۵ مترو پکن است بروید. از خروجی G خارج شوید و در Street Yonghegong حدود ۴ دقیقه به سمت جنوب پیاده‌روی کنید. در نهایت به سمت غرب در خیابان Guozijian Street بروید تا ورودی معبد را ببینید.

اگر در پیدا کردن معبد به مشکل خوردید، می‌توانید نام چینی آن را به شهروندان چینی نشان دهید تا شما را راهنمایی کنند.

معبد کنفسیوس به زبان چینی:

北京孔庙

بلیط ورودی و ساعات کاری معبد کنفوسیوس

بلیط ترکیبی برای معبد کنفوسیوس و Guozijian به‌ازای هر نفر ۳۰ یوآن است. هزینه ورودی برای کودکان با قد زیر ۱.۲ متر رایگان است.

  • ساعات کاری از مه تا اکتبر (از اردیبهشت تا مهر): ۰۸:۳۰ تا ۱۸:۰۰
  • ساعات کاری از نوامبر تا آوریل (از آبان تا فروردین): ۰۸:۳۰ تا ۱۷:۰۰

توجه داشته باشید که معبد دوشنبه‌ها تعطیل است.

برای بازدید از معبد کنفوسیوس تنها یک ساعت کافی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *