راهنمای بازدید کلیسای جامع قلب مقدس گوانجو؛ نوتردام آسیای شرقی

کلیسای جامع قلب مقدس یکی از جاذبه های گردشگری شهر گوانجو است که در معماری آن ترکیبی از معماری شرقی و غربی به کار رفته و آن را به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این شهر تبدیل کرده است. در این مقاله شما را با اطلاعات لازم برای بازدید از این بنا آشنا خواهیم کرد.

کلیسای جامع قلب مقدس

کلیسای جامع قلب مقدس که با نام کلیسای قلب مقدس مسیح (Cathedral of the Sacred Heart of Jesus)‌ نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌ های گردشگری گوانجو است که به خاطر معماری و ساختار کم‌نظیرش شهرت پیدا کرده است. این کلیسا یکی از چهار کلیسای سنگی گوتیک در جهان است و لقب کلیسای نوتردام آسیای شرقی را از آن خود کرده است. اگر قصد سفر به گوانجو را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از این کلیسای زیبا را در برنامه خود بگنجانید. در ادامه این مقاله از نیل گشت بیشتر با این کلیسا و نحوه دسترسی به آن آشنا خواهید شد.

معرفی کلی کلیسای جامع قلب مقدس

کلیسای جامع قلب مقدس، یک کلیسای کاتولیک است که در صده ۱۸۰۰ میلادی به دستور امپراتور فرانسه و توسط صنعتگران چینی ساخته شد. پنجره‌های شیشه‌ای نقش‌دار، طاق و گلدسته‌های بلند و طراحی داخلی وسیع و مرتفع، از کلیسای جامع قلب مقدس، بنایی زیبا و دیدنی ساخته‌اند. در ادامه به طور خلاصه مشخصات این کلیسای باشکوه را می‌بینیم:

  • زیر بنا: ۲۷۵۴ مترمربع
  • ارتفاع سالن کلیسا: ۲۷ متر
  • ارتفاع برج‌های دوقلوی کلیسا: ۵۸.۵ متر
  • مدت‌زمان ساخت بنا: از ۱۸۶۱ تا ۱۸۸۸
  • هزینه ساخت بنا: ۵۰۰ هزار فرانک فرانسه
  • آدرس: 56 Yide Road, Yuexiu District, 广州市越秀区一德路56号
  • هزینه بلیط: رایگان
  • ساعات بازدید: از ۰۸:۰۰ تا ۱۷:۳۰

بخش‌های مهم کلیسای جامع قلب مقدس

کلیسای جامع قلب مقدس بنایی کم‌نظیر است که بخش‌های مختلف آن، توجه ویژه‌ای می‌طلبد. در این بخش سراغ معرفی بخش‌های مهم این کلیسا و تاریخچه مختصر آنها می‌رویم.

۱. خانه سنگی

کلیسای جامع قلب مقدس با بلوک‌های گرانیتی که از هنگ کنگ ارسال می‌شدند، ساخته شد و به همین دلیل این کلیسا به‌عنوان «خانه سنگی» (به چینی 石室) نیز شناخته می‌شود. این کلیسا همانند تصویر زیر از بالا شبیه صلیب است و سه بخش دارد:

  • بخش پایین سه در قوس‌دار دارد
  • بخش دوم با پنجره‌های گل رز (از عناصر معماری گوتیک) و پنجره‌های رنگارنگ مزین شده
  • و بخش بالایی همان برج‌های دوقلو هستند.

اگر وارد سالن کلیسا شوید، ۱۰ ستون سنگی غول‌پیکر را می‌بینید که از قوس تیز بنا پشتیبانی می‌کنند.

نمای هوایی کلیسای جامع قلب مقدس

۲. برج‌های دوقلو

نمای خارجی کلیسای جامع قلب مقدس را دو برج با گلدسته‌هایشان تشکیل می‌دهند که نمادی از صعود به بهشت و رسیدن روح به خدا هستند. برج غربی، برج ساعت (متشکل از چهار ساعت بزرگ) و برج شرقی، برج ناقوس است. برج شرقی ناقوس‌های غول‌پیکر برنز دارد که از فرانسه به چین ارسال شده بودند.

۳. سنگ‌های بنا

در سال ۱۸۶۳ دو سنگ بنا در مراسم تأسیس برکت داده شدند (از امور دین مسیحیت)، سپس یک کیلوگرم از گل‌ولای رُم و یک سنگ از اورشلیم را زیر این دو سنگ قرار دادند. امروزه می‌توانید با بازدید از کلیسای جامع قلب مقدس سنگی را در گوشه شرقی سالن کلیسا پیدا کنید که عبارت «Jerusalem 1863» به معنای اورشلیم ۱۸۶۳ روی آن حک شده است. در غرب سالن نیز سنگی با عبارت «Roma 1863» یا رم ۱۸۶۳ وجود دارد.

۴. پنجره‌های رنگارنگ

پنجره‌های کلیسای جامع قلب مقدس، در بازه‌های زمانی مختلف همچون زمان جنگ تخریب شدند، اما امروزه می‌توانید نسخه بازسازی شده آنها را تماشا کنید. در دو طرف بخش شرقی و غربی جلوی کلیسا، پنجره‌های گل رز با ۷ متر شعاع قرار دارند. این پنجره‌ها از شیشه‌های قرمز تیره، آبی تیره، بنفش و زرد ساخته شده‌اند. روی پنجره‌های رنگی دیگر، بیش از ۶۰ داستان مشهور انجیل به تصویر کشیده شده است.

پنجره های کلیسای جامع قلب مقدس

۵. المان‌های چینی

مسئول ساخت کلیسای جامع قلب مقدس، سنگ‌تراشی از گوانجو بوده است، پس بدیهی است ترکیبی از المان‌های چینی را در معماری گوتیک کلیسا ببینیم. این ترکیب کمیاب، جذابیت کلیسا را دوچندان کرده است. در فرایند ساخت این کلیسا، بنّاهای کلیسا به‌جای سیمان از ترکیبی متشکل از برنج گلوتینوس استفاده کرده‌اند که این ماده در آن زمان مقاومت بیشتری داشته است. آجرهای محلی که خاصیت ضدآب بهتری داشتند برای کف کلیسا استفاده شده‌اند. خروجی آب روی سقف کلیسا شکل یک شیر چینی را دارد و درهای کلیسا نیز با استفاده از فناوری محلی آن زمان تراش خورده‌اند.

برنامه عشای ربانی کلیسای جامع قلب مقدس

اگر قصد دارید در برنامه عشای ربانی شرکت کنید، می‌توانید هرروزه ساعت ۱۵:۳۰ به کلیسای جامع قلب مقدس مراجعه کنید. این برنامه در این ساعت به زبان انگلیسی است.

نحوه دسترسی به کلیسای جامع قلب مقدس با مترو

سوار متروی خط ۲ یا ۶ به سمت میدان هایژو (Haizhu Square) شوید. از خروجی B2 خارج شده و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر پیاده‌روی کنید.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به کلیسای جامع قلب مقدس

در نزدیکی کلیسای جامع قلب مقدس، جزیره شامیان (Shamian Island)، کروز رودخانه مروارید و خیابان خرید شانگشیاجیو (Shangxiajiu Pedestrian Street) قرار دارد که می‌توانید از آنها نیز دیدن کنید.

سخن پایانی

کلیسای جامع قلب مقدس با وجود ویژگی‌های جذابی که دارد، یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی گوانجو به شمار می‌رود. این کلیسا با معماری ترکیبی چینی و گوتیک، بنایی خاص محسوب می‌شود که نظیر آن را در دیگر نقاط دنیا نمی‌توانید پیدا کنید. در سفر آینده‌تان به گوانجو، پیشنهاد می‌شود حتما بازدید از این کلیسای باشکوه را در برنامه‌ خود قرار دهید.

برگرفته از: chinahighlights

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *