استادیوم ملی چین؛‌ آشنایی با لانه پرنده عظیم‌الجثه پکن

ورزشگاه ملی پکن، که به لقب "آشیانه پرنده" نیز شناخته می‌شود، شاهکاری از مهندسی و معماری است که در قلب پکن واقع شده است. اگر قصد سفر به پکن را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که بازدید از این جاذبه گردشگری زیبا را در برنامه خود بگنجانید.

استادیوم ملی چین؛‌ آشنایی با لانه پرنده عظیم‌الجثه پکن

استادیوم ملی چین به خاطر طراحی‌ منحصربه‌فردش در خود این کشور و خیلی از کشورهای دیگر با نام لانه پرنده شناخته می‌شود. این استادیوم به عنوان استادیوم اصلی در المپیک ۲۰۰۸ پکن طراحی و برای مسابقاتی نظیر دو و میدانی، فوتبال و پرتاب وزنه استفاده شد. پس از اتمام المپیک، این استادیوم به یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری پکن تبدیل شده و برای مسابقات ورزشی و فعالیت‌های تفریحی نیز به کار می‌رود.

در فصل زمستان، استادیوم ملی چین میزبان جشنواره‌های بزرگی است که روزهای سردتان را خاطره‌انگیز می‌کنند. در این مقاله به معرفی استادیوم ملی چین می‌پردازیم و در نهایت اطلاعات ورودی و نحوه دسترسی به آن را ذکر می‌کنیم.

طراحی و ساخت استادیوم ملی چین

استادیوم ملی چین، پروژه‌ای مشترک بین سه معمار بزرگ لی شینگ گانگ، هرزوگ و د مورون است. این استادیوم شبیه یک لانه پرنده غول‌پیکر طراحی شده تا به گونه‌ای به نظر برسد که تماشاگران را در آغوش و پناه خود محفوظ کرده است.

ساخت استادیوم با هزینه تقریبا ۳۳ میلیون دلار از اواخر سال ۲۰۰۳ شروع شد و در مارس ۲۰۰۸ به اتمام رسید. این استادیوم با مساحتی حدود ۲۵۸ هزار متر مربع، ظرفیت ۸۰ هزار نفر را دارد. در صورت نیاز، امکان افزودن ۱۱ هزار صندلی دیگر به این استادیوم وجود دارد و این مسئله وسعت آن را به رخ می‌کشد. بلندترین نقطه استادیوم ملی چین در ۶۸.۵ متری از سطح زمین قرار دارد و از مواد ضد آب و شفاف تولید شده است. 

محیط داخلی استادیوم ملی چین

جایگاه تماشاگران به شکل کاسه‌، دورتادور زمین را فرا گرفته و محوطه و جایگاه نیز توسط زون‌ها محاصره شده‌اند. ویژگی‌های دیگر این استادیوم قابل‌تغییر است و بسته به تعداد تماشاگران و ورزش‌ها تغییر می‌کند. جایگاه تماشاگران به نوعی طراحی شده که از هر نقطه این استادیوم، چشم‌اندازی عالی به محوطه بدون هیچ مانعی داشته باشند. استادیوم ملی پکن تنها نمادی از المپیک ۲۰۰۸ نیست، بلکه قدرت معماری مدرن را نیز به تصویر می‌کشد.

استادیوم ملی چین ملقب به لانه پرنده

با بازدید از استادیوم ملی چین در یک روز عادی، شاید نتوانید باور کنید که روزی میزبان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی بوده است. گویا پس از میزبانی المپیک ۲۰۰۸، دیگر از پتانسیل این استادیوم استفاده نشده و این مکان به نوعی شکوه خود را از دست داده است. با وجود این، بازدید از استادیوم ملی چین می‌تواند شما را به تفکر وا دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست. شما همچنین می‌توانید از مرکز ملی ورزش‌های آبی (National Aquatics Center) یا همان مکعب آبی که در مجاورت استادیوم قرار دارد دیدن کنید.

مرکز ملی ورزش‌های آبی (National Aquatics Center) یا مکعب آبی

در صورت نیاز می‌توانید از نگهبانان استادیوم که لباس مشکی بر تن دارند، کمک بگیرید و مسیر را از آنها بپرسید. از جذابیت‌های بازدید از این استادیوم، خلوت بودن آن است و کمتر صدای موتور ماشین و سر و صدای کودکان به گوش می‌رسد. شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای ناچیز برای بلیط ورودی، در این استادیوم عظیم بگردید و یکی از افتخارات کشور چین را به چشم ببینید.

جشنواره برفی

استادیوم ملی چین سال‌هاست که میزبان جشنواره Happy Ice and Snow Season gala شده که در فصل زمستان برگزار می‌شود. در این بازه زمانی، پیست اسکی با ارتفاع ۱۰۰ متر و شیب ۱۰ درجه در محوطه استادیوم قرار داده می‌شود و به همراه برف مصنوعی، تجربه‌ای خارق‌العاده برای بازدیدکنندگان خلق می‌کند. از ناحیه شرقی استادیوم می‌توانید به بالای پیست دسترسی پیدا کنید. در این قسمت می‌توانید اسنوبورد، چوب اسکی، دستکش، کفش اسکی و لباس اجاره کنید. قلعه برفی، زمین مصنوعی پاتیناژ و زمین بازی برفی از دیگر بخش‌های طراحی‌شده برای جشنواره برفی هستند. 

جشنواره Happy Ice and Snow Season gala در استادیوم ملی چین

برای دسترسی به جشنواره برفی استادیوم ملی چین، ابتدا باید ورودی استادیوم که ۵۰ یوآن است را بپردازید. برای ورود به پیست اسکی و فعالیت‌های مربوطه باید بلیط تهیه کنید. هزینه بلیط پیست اسکی استادیوم از دوشنبه تا جمعه ۱۲۰ یوآن و آخر هفته و تعطیلات ۱۸۰ یوآن است.

در این بازه زمانی همچنین جشنواره‌های سال نوی چینی نیز برگزار می‌شوند. به این منظور، کوه ۲۰ متری برفی در استادیوم ساخته می‌شود تا پس‌زمینه کنسرت‌ها و رویدادهای دیگر باشد. اگر قصد دارید در طول زمستان به پکن سفر کنید، بازدید از استادیوم ملی چین را در برنامه‌هایتان قرار دهید؛ چراکه اسکی، برف‌بازی و درست کردن آدم برفی از سرگرمی‌هایی هستند که گردش خانوادگی‌تان را خاطره‌انگیز خواهند کرد.

نحوه دسترسی و اطلاعات بلیط استادیوم ملی چین

  • آدرس: The Olympic Green Village, Chaoyang District
  • هزینه بلیط: 
      • ۵۰ یوآن برای بازدید از استادیوم
      • ۸۰ یوآن در روزهای کاری و ۱۴۰ یوآن در تعطیلات برای اسکی 
      • ۱۲۰ یوآن در روزهای کاری و ۱۸۰ یوآن در تعطیلات برای بازدید از استادیوم و اسکی
  • ساعات کاری: از ۰۹:۰۰ تا ۱۸:۰۰ در روزهای کاری و از ۰۹:۰۰ تا ۲۱:۳۰ در تعطیلات
  • نحوه دسترسی با مترو: سوار خط ۱۰ مترو شده و در Beitucheng خط خود را تعویض کرده و سوار متروی خط ۸ شوید. در ایستگاه (Olympic Sports Center) پیاده و از خروجی B1 یا B2 خارج شوید.

سخن پایانی

فرقی نمی‌کند قصد گردش خانوادگی داشته باشید، به ورزش علاقه‌مند باشید یا بخواهید یکی از جذاب‌ترین سازه‌های چین را ببینید، در هر صورت استادیوم ملی چین شما را راضی خواهد کرد. با قدم زدن در این استادیوم و تصور اینکه روزی میزبان المپیک ۲۰۰۸ بوده، شگفت‌زده خواهید شد. همچنین اگر قصد سفر به چین در فصل زمستان را دارید، این استادیوم با وجود جشنواره‌های جذاب مقصدی عالی برایتان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *