معرفی انواع کلاس های پروازی

با توجه به قوانین وضع شده در سازمان حمل و نقل بین‌المللی هوایی (یاتا) صندلی‌های هواپیماها دارای رده‌بندی و یا کلاس‌بندی پروازی مختلف هستند که مسافران می‌‌بایست بلیط سفر خود را با توجه به کلاس پروازی مورد نظر انتخاب کنند. طبیعتا قیمت بلیط در کلاس‌های پروازی متفاوت بوده و این تفاوت قیمت بسته به میزان […]

با توجه به قوانین وضع شده در سازمان حمل و نقل بین‌المللی هوایی (یاتا) صندلی‌های هواپیماها دارای رده‌بندی و یا کلاس‌بندی پروازی مختلف هستند که مسافران می‌‌بایست بلیط سفر خود را با توجه به کلاس پروازی مورد نظر انتخاب کنند. طبیعتا قیمت بلیط در کلاس‌های پروازی متفاوت بوده و این تفاوت قیمت بسته به میزان راحتی و امکانات کلاس موردنظر می‌باشد. در اینجا به معرفی انواع کلاس های پروازی می پردازیم.

به طور کلی در پروازهای موجود در ایرلاین‌های کشور ۳ نوع دسته‌بندی در کلاس‌های پروازی وجود دارد:

هواپیماهای ۳ کابین نوع اول

  1. درجه یک – فرست کلاس (First Class-F): گران‌ترین و راحت‌ترین صندلی‌های موجود در هواپیما هستند.
  2. درجه تجاری (Business Class -C): از کیفیت بالایی برخوردار هستند و معمولا توسط مسافرهای تجاری خریداری می‌شوند.
  3. درجه اقتصادی – کلاس اکونومی (Economy Class-Y): بیشتر صندلی‌های هواپیما از این نوع هستند و بیشتر توسط مسافرهایی که سفرهای تفریحی می‌روند خریده می‌شوند.

هواپیماهای ۳ کابین نوع دوم

نوع دیگری از دسته‌بندی کلاس‌های پروازی و صندلی‌های هواپیما به صورت زیر انجام می‌شود:

  1. Business Class – کلاس تجاری
  2. Premium Class – کلاس متوسط
  3. Economy Class – کلاس اقتصادی

در این نوع دسته‌بندی در مقایسه با دسته‌بندی نوع اول تعداد صندلی‌های کابین بیزنس نسبت به کابین فرست کلاس در آن دسته‌بندی بیشتر بوده و تقریبا با تعداد صندلی‌های کلاس پرمیوم این برابر است. طبیعتا میزان امکانات و کیفیت و راحتی سفر در کابین فرست کلاس به مراتب بهتر از کابین بیزنس این نوع هواپیماهاست. بزرگترین کابین مربوط به صندلی‌های اکونومی است که ارزان‌ترین صندلی‌های هواپیما بوده و از امکانات معمول پروازها بهره‌مند است.

هواپیماهای دوکابین

البته دسته سومی از دسته‌بندی صندلی‌ها در هواپیماهای دو کابین وجود دارد که به شکل زیر است:

  1. بیزینس کلاس
  2. اکونومی

در این نوع هواپیماها تنها دو کلاس پروازی وجود دارد و تعداد صندلی‌های بخش بیزنس کمتر بوده و امکانات و راحتی بیشتری را همراه دارد. طبیعتا قیمت بلیط‌های کابین بیزنس گران‌تر بوده و مسافرین تفریحی بیشتر بلیط‌های بخش اکونومی را خریداری می‌کنند.

امکانات موجود در انواع کلاس های پروازی

درجه یک – فرست کلاس (first class):

بهترین و گران‌ترین جایگاه در هواپیما مربوط به مسافرین این بخش می‌باشد. تعداد صندلی‌های موجود در این کابین‌ها معمولا بین ۷ تا ۱۵ عدد در نظر گرفته می‌شود. فضای درنظر گرفته شده برای این مسافرین بی‌نظیر است و امکانات رفاهی صندلی‌های درجه یک یا فرست کلاس شامل تلویزیون خصوصی با ریموت کنترل، لپ تاپ، سرویس اینترنت ماهواره‌ای، صندلی‌های اتوماتیک با قابلیت تنظیم زیر پا، پریز برق برای شارژ ابزار الکترونیکی، پشت و پشتی سر که به حالت یک بالش انعطاف پذیر هستند، کیف وسایل شخصی و سرو غذا در ظرف‌های چینی می‌باشد.

انواع کلاس های پروازی: فرست کلاس

غذای افراد ساکن در قسمت درجه یک به صورت گرم سرو شده و دارای منویی متنوع است. سرویس کترینگ این مسافرین متفاوت و طبیعتا با کیفیت بالاتری نسبت به کلاس‌های پروازی پرمیوم و اکونومی می‌باشد. همچنین مهمانداران پرواز به این مسافرین توجه بیشتری دارند. هنگام سوار شدن مسافران فرست کلاس جزو آخرین مسافرانی هستند که سوار هواپیما می‌شوند. انتقال آنها از سالن پرواز تا پای هواپیما به صورت جداگانه انجام می‌گیرد. برای دریافت کارت پرواز نیز برای این مسافرین کانتری جداگانه در نظر گرفته شده است و برای گرفتن کارت پرواز دارای اولویت می‌باشند. در هنگام پیاده شدن در مقصد نیز مسافرین فرست کلاس اول از همه پیاده شده و کمتر معطل می‌شوند.

https://www.nilgasht.ir/%da%86%d8%b1%d8%a7-%d8%b3%d9%81%d8%b1-%d8%a8%d8%a7-%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a2%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%da%86%db%8c%d9%86/

درجه تجاری – کلاس تجاری – bisinusse class یا همان C:

کلاس تجاری دومین از انواع کلاس های پروازی است که بعد از فرست کلاس قرار می‌گیرد. صندلی‌های این کلاس پروازی در دو ردیف جداگانه هستند. صندلی‌های بیزنس کلاس مبله هستند ولی کیفیت آن نسبت به کلاس پروازی فرست پایین‌تر بوده ولی راحت و اتوماتیک و جادار است. در کابین بیزنس کلاس امکانات کنترل صوتی و تصویری در کابین وجود دارد ولی همانند کابین فرست کلاس اختصاصی نیست.

انواع کلاس های پروازی: تجاری

سرو غذاهای گرم و کترینگ متفاوت و کامل ولی در درجه ای پایین تر از فرست است. امکانات رفاهی مانند کانتر و ترانسفر مجزا تا پای هواپیما و بالعکس تا ترمینال در این کلاس پروازی نیز وجود دارد. مهمانداران پرواز نسبت به مسافرین بخش معمولی به این مسافرین توجه بیشتری دارند. در بیزینس کلاس کابین از سایر مسافرین مجزا است. قیمت بلیط بیزنس کلاس نسبت به فرست پایین‌تر ولی نسبت به اکونومی بالاتر است.

کلاس پرمیوم – premium class:

کلاس پروازی متوسط هواپیماهاست که از امکاناتی بیشتر از کلاس اقتصادی و کمتر از کلاس‌های فرست و بیزنس بهره‌مند است.

انواع کلاس های پروازی: پریمیوم

درجه اقتصادی : کلاس اکونومی – economy class یا همان Y

آخرین مورد از انواع کلاس های پروازی که در ایران معمول هست کلاس اکونومی است که برای مسافران عادی‌است. صندلی های کلاس اقتصادی در ردیف‌های کنار هم هستند. پایین ترین قیمت های پرواز مربوط به صندلی های اکونومی یا اقتصادی پرواز است که به نسبت دو کلاس دیگر از صندلی‌های بسیار زیاد تری نیز برخواردار است.

  1. انواع کلاس های پروازی: اقتصادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *