راهنمای خرید در پکن: معرفی بهترین مراکز خرید و بازارهای پایتخت چین

در این مقاله شما را با معروف‌ترین و بهترین خیابان‌ها و بازارهای پکن برای خرید در پکن آشنا خواهیم کرد. از جمله معروف‌ترین این بازارها می‌توان به خیابان وانگ فوجینگ، مرکز خرید شیدان و بازار ابرشیم یا همان silk market اشاره کرد.

معرفی بهترین مراکز خرید و بازارهای پایتخت چین

برای بیشتر افراد، یکی از قسمت‌های جذاب سفر، خرید و بازارگردی است. اگر شما نیز قصد سفر به پکن را دارید بهتر است با اطلاعات کامل درباره این شهر به چین سفر کنید. ما در ادامه این مقاله به معرفی بهترین بازارها و مراکز خرید پکن خواهیم پرداخت. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

🚩 نکته: تا پیش از خواندن این مقاله شاید کمی درباره جابجایی در سطح شهر پکن نگرانی‌هایی داشته باشید، اما لازم است بدانید که با مترو براحتی می‌توانید به اکثر نقاط این شهر دسترسی داشته باشید، فقط کافی است با روش استفاده از مترو در پکن و نقشه مترو پکن که در مقاله‌ای جداگانه به طور مفصل درباره آن‌ها اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار داده‌ایم، آشنا شوید. پس از آن براحتی می‌توانید با مترو و به تنهایی در سطح شهر تردد داشته باشید.

۱. خیابان وانگ فوجینگ (Wangfujing Shopping Street)

  • آدرس: منطقه دونگ چنگ (Dongcheng)
  • 🚇 دسترسی با مترو: خیابان وانگ فوجینگ در نزدیکی ایستگاه Wangfujing در خط ۱ مترو واقع شده است. پس از رسیدن به این ایستگاه از خروجی A خارج شوید.
  • خط ۱ به مقصد ایستگاه وانگ فوجینگ

خیابان وانگ فوجینگ یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین خیابان‌های تجاری پکن است. این خیابان میزبان تعداد زیادی از پاساژهای بزرگ همچون فروشگاه بزرگ پکن (Beijing Department Store) است. کتاب‌فروشی، استودیوهای عکس‌برداری کلاسیک و دکه‌های خوراکی، از دیگر جاذبه‌های خیابان وانگ فوجینگ هستند. در این خیابان با فروشگاه‌های موردعلاقه مردم پکن آشنا می‌شوید که میان مسافران خارجی نیز محبوب هستند.

همچنین بخش غذاهای خیابانی وانگ فوجینگ را داریم که در سطح جهانی شهرت دارد. در این بخش انواع خوراکی‌های مخصوص پکن و همچنین خوراکی‌های عجیب دیده می‌شود. اگر از خوردن عقرب سوخاری شده یا اسب دریایی کباب شده بدتان نمی‌آید، می‌توانید با امتحان‌کردن غذاهای خیابانی وانگ فوجینگ، تجربه‌ای جدید و تکرارنشدنی برای خود بسازید!

خیابان وانگ فوجینگ (Wangfujing Shopping Street)

۲. مرکز خرید شیدان (Xidan shopping center)

  • آدرس: 132 Xidan N St, Xi Cheng Qu, Bei Jing Shi, China, 100031
  • 🚇 دسترسی با مترو: مرکز خرید شیدان در نزدیکی ایستگاه Xidan در محل تقاطع خطوط ۱ و ۴ مترو واقع شده است. پس از رسیدن به این ایستگاه از خروجی F1 یا F2 خارج شوید.

مرکز خرید شیدان یکی از بزرگ‌ترین مناطق تجاری و تبلیغاتی پکن است که در غرب تیان آنمن قرار دارد. در این خیابان یا مرکز خرید، جمعی از پاساژهای بزرگ، بازارهای روباز، رستوران و  مراکز تفریحی وجود دارد. اجناس موجود در خیابان تجاری شیدان از خیابان وانگ فوجینگ ارزان‌تر است و میان مردم پکن محبوبیت بیشتری دارد. محبوبیت این مرکز خرید میان مردم خود این شهر، از دلایلی است که نباید بازدید از آن را از دست دهید.

مرکز خرید شیدان (Xidan shopping center)

۳. مرکز خرید جیامائو (Jiamao) در شیژیمن (Xizhimen)

  • آدرس: 1, Xizhimenwai Street, Xicheng District. 地址: 凯德MALL – 西城区西直门外大街1号
  • 🚇 دسترسی با مترو: مرکز خرید جیامائو در نزدیکی ایستگاه Xizhimen در محل تلاقی خطوط ۲، ۴ و ۱۳ مترو واقع شده است.

دسترسی راحت به مرکز خرید جیامائو با سه خط مترو، آن را به یکی از محبوب‌ترین‌ها تبدیل کرده است. ظاهر و سازه‌های سه‌قلوی آن نیز نماد این مرکز خرید عظیم شده‌اند. اگر قصد بازارگردی طولانی همراه خانواده را دارید، با وجود مراکز تفریحی، سوپرمارکت‌ها، پارک بازی کودکان و رستوران‌های چینی و غربی در مرکز خرید جیامائو، اوقات بهتر و راحت‌تری خواهید داشت. این مرکز خرید در نزدیکی باغ‌ حش پکن قرار دارد. بنابراین گزینه خوبی است که ابتدا سری به این باغ وحش بزنید و پس از آن به مرکز خرید جیامائو مراجعه کنید.

مرکز خرید جیامائو (Jiamao) در شیژیمن (Xizhimen)

۴. بازار ابریشم (Silk Market Beijing)

  • آدرس: China, Bei Jing Shi, Chao Yang Qu, 秀水东街8号 邮政编码 100020
  • 🚇 دسترسی با مترو: بازار ابریشم در نزدیکی ایستگاه Yonganli در خط ۱ مترو واقع شده است.

تا سال ۲۰۰۵، بازار ابریشم یا Xiushui Street بازاری روباز بود. امروزه همه غرفه‌ها پوشیده شده‌اند و یکی از پربازدیدترین بازارها میان توریست‌ها را به وجود آورده‌اند. هرآنچه که به‌عنوان یک مسافر بخواهید در بازار ابریشم پیدا می‌کنید. ساعت، کفش، لوازم الکترونیکی و لباس از انواع و اقسام برندهای سرتاسر جهان در این بازار پیدا می‌شود. دقت داشته باشید که در این بازار معمولا فروشندگان قیمت‌های بالایی به شما اعلام می‌کنند، پس حتما به هنگام خرید چانه بزنید و قیمت را پایین بیاورید تا بتوانید با قیمت‌های بهتری اجناس مدنظر خود را خریداری کنید.

۵. سانلیتون ویلج (Sanlitun Village)

  • آدرس: 19 Sanlitun Road, Chaoyang District
  • 🚇 دسترسی با مترو: خیابان سانلیتون در نزدیکی ایستگاه Tuanjiehu در خط ۱۰ مترو واقع شده است. پس از رسیدن به این ایستگاه از خروجی A خارج شوید و سپس در امتداد جاده شمالی گونگرن تیوچانگ به سمت غرب بروید.

اگر دیدوبازدیدهایتان از مناطق تاریخی پکن تمام شده، سراغ سانلیتون ویلج بروید. این مرکز خرید که با نام تایکو لی سانلیتون (Taikoo Li Sanlitun) شناخته می‌شود، پاتوق جوانان دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی است و همین مسئله، مدرن بودن آن را ثابت می‌کند. تایکو لی سانلیتون محفل بهترین برندهای چینی و بین‌المللی است و مخاطب آنها بیشتر جوانان هستند.

سانلیتون ویلج (Sanlitun Village)

۶. بازار عتیقه پانجیایوآن (Panjiayuan flea market)

  • آدرس: منطقه چائویانگ (Chaoyang)
  • 🚇 دسترسی با مترو: بازار عتیقه پانجیایوآن در نزدیکی ایستگاه Panjiayuan در خط ۱۰ مترو واقع شده است. پس از رسیدن به این ایستگاه از خروجی B خارج شوید.

بازار عتیقه پانجیایوآن بهترین مکان برای خرید سوغاتی‌های خاص است و این بازار بخاط رهنرهای دستی و عتیقه‌هایش شهرت دارد. در این بازار اجناس متنوعی از ظروف چایخوری عتیقه گرفته تا انواع فنجان‌هایی که به دست هنرمندان مشهور چینی ساخته شده‌اند، به فروش می‌رسند.

بازار عتیقه پانجیایوآن (Panjiayuan flea market)

اگر قصد بازدید از این بازار را دارید، شهر عینک پانجیایوآن (Panjiayuan glasses city) را نیز از دست ندهید. شما در این ساختمان ۵ طبقه می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین عینک‌ها از هر نوعی را خریداری کنید. لازم به ذکر است بیشتر عینک‌ها در ۱ یا ۲ ساعت به فروش می‌روند و عینک‌های گران‌تر اما با کیفیت بهتر باقی می‌مانند.

شهر عینک پانجیایوآن (Panjiayuan glasses city)

۷. بازار مروارید هونگکیائو (Hongqiao Pearl Market)

  • آدرس: Dongcheng, China, 100062
  • 🚇 دسترسی با مترو: بازار مروارید هونگکیائو در نزدیکی ایستگاه Tiantandongmen در خط ۵ مترو واقع شده است. پس از رسیدن به این ایستگاه از خروجی B خارج شوید. سپس برای رسیدن به بازار چند دقیقه به سمت شمال پیاده روی کنید.

نکته: نام چینی این بازار 红桥珍珠市场 است. برای پیدا کردن راحت‌تر این بازار می‌توانید این عبارت چینی را به شهروندان چینی نشان دهید تا شما را به سمت بازار هدایت کنند.

بازار هونگکیائو شباهت زیادی به بازار ابریشم دارد. تفاوت این دو بازار در قیمت است و بازار هونگکیائو، قیمت کمتری دارد. بازار ابریشم امروزه بیشتر شبیه پاساژ شده است، اما هونگکیائو همچنان حس و حال یک بازار را دارد که می‌توانید در آن چانه بزنید و اجناسی خوب با قیمت پایین خریداری کنید. هم‌راستا با نامش، در این بازار بیشتر مروارید پیدا می‌شود، اما اجناس دیگری همچون لباس، کفش و لوازم الکترونیکی نیز به فروش می‌روند. بازار هونگکیائو تنها ۵ دقیقه از معبد آسمان فاصله دارد که خود مزیتی برای این بازار است.

بازار مروارید هونگکیائو (Hongqiao Pearl Market)

۸. خیابان لیولیچانگ (Liulichang) و چیانمن (Qianmen)

  • آدرس: Liu Li Chang Dong Jie, Xi Cheng Qu, China, 100031
  • 🚇 دسترسی با مترو: خیابان لیولیچانگ در نزدیکی ایستگاه Hepingmen در خط ۲ مترو واقع شده است. پس از رسیدن به این ایستگاه از خروجی D1 یا D2 خارج شوید. سپس برای رسیدن به بازار چند دقیقه به سمت جنوب پیاده روی کنید.

اگر دنبال بازاری هستید که تماما مختص هنر چینی باشد، خیابان لیولیچانگ گزینه مناسبی برای شما است. عتیقه‌فروشی‌هایی که در این خیابان قرار دارند، انواع قلم‌موهای دست‌ساز با هر سایزی را به فروش می‌گذارند. اگر کمی به سمت شرق بروید، بافت سنتی پکن را می‌بینید و در نهایت به خیابان چیانمن می‌رسید.

خیابان لیولیچانگ (Liulichang)
خیابان لیولیچانگ (Liulichang)

این خیابان حدود ۲ کیلومتر است و در جنوب میدان تیان آنمن قرار دارد. اگر خارج از برنامه تور پکن و به صورت انفرادی قصد گردش در شهر را دارید، پس از بازدید از شهر ممنوعه می‌توانید برای خرید به سمت خیابان چیانمن بروید. بناهای سنتی و باستانی در این خیابان، میزبان بعضی از فروشگاه‌های امروزی و برندهای بزرگ شده‌اند. در خیابان چیانمن همچنین تنوع خوبی از غذاها و خوراکی‌ها پیدا می‌شود و یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های پکن، رستوران اردک پکنی چوانجوده (Quanjude Peking Roast Duck Restaurant) در این خیابان قرار دارد. اگر قصد بازدید از خیابانی متفاوت در پکن دارید و همچنین می‌خواهید بازارگردی کنید، این خیابان مناسب شما خواهد بود.

خیابان چیانمن (Qianmen)
خیابان چیانمن (Qianmen)

۹. خیابان نانلوگوچیانگ (Nanluoguxiang)

  • آدرس: Nan Luo Gu Xiang, Dong Cheng Qu, China, 100009
  • 🚇 دسترسی با مترو: خیابان نانلوگوچیانگ در نزدیکی ایستگاه Nanluogu Xiang در محل تقاطع خطوط ۶ و ۸ مترو واقع شده است. پس از رسیدن به این ایستگاه از خروجی خارج شوید.

امروزه بافت باستانی خیابان نانلوگوچیانگ به کافی‌شاپ‌هایی مدرن تبدیل شده است. در گوشه‌کنار این خیابان، فروشگاه‌های کوچکی به چشم می‌خورند که اجناس مختلفی از جمله لباس، کفش، دفتر و کیف می‌فروشند. همچنین در خیابان نانلوگوچیانگ، بناهایی پیدا خواهید کرد که بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارند؛ بنابراین علاوه بر بازارگردی جذاب، از تماشای سازه‌هایی چندصدساله لذت خواهید برد.

خیابان نانلوگوچیانگ (Nanluoguxiang)
خیابان نانلوگوچیانگ (Nanluoguxiang)

۱۰. مرکز خرید پِلِیس (The Place)

  • آدرس: 9 Guanghua Rd, Chaoyang, Beijing, China, 100020
  • 🚇 دسترسی با مترو: خط ۱ به مقصد ایستگاه یونگانلی (Yonganli) و خروجی B یا خط ۱۰ به مقصد ایستگاه جین تای شیژائو (Jintaixizhao)

پلیس یکی از بهترین سازه‌های پکن است. ال‌ای‌دی که روی سقف تعبیه شده، نماد این مرکز خرید است که آن را از دیگر مراکز خرید پکن متمایز می‌کند. رستوران‌های چینی و غربی، کتاب‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های لباسی که در پلیس قرار دارند، همگی لوکس و مجلل هستند. اگر در شب از این مرکز خرید بازدید کنید، با چشم‌اندازی باورنکردنی روبه‌رو خواهید شد.

مرکز خرید پِلِیس (The Place)

۱۱. منطقه تجاری بین‌المللی سولانا (Solana International Commercial Area)

  • آدرس: China, Beijing, Chaoyang, Chaoyanggongyuan Rd, 6号1层 邮政编码: 100125

سولانا با سبک اروپایی ساختمان‌هایش، از متفاوت‌ترین مراکز خرید پکن است. این منطقه تجاری بین‌المللی در پارک چائویانگ قرار گرفته که خود از جاذبه‌های گردشگری این شهر است و چشم‌اندازی فوق‌العاده دارد. در سولانا می‌توانید فروشگاه‌های مدرنی پیدا کنید که انواع برندهای بین‌المللی را در خود جای داده‌اند. در نهایت می‌توانید با مراجعه به یکی از کافه‌های این منطقه، خستگی را از تن خود بیرون کنید. اگر کودکی همراه خود دارید، هنگام خرید هیچ نگران نباشید. سولانا امکاناتی تفریحی ارائه می‌دهد که می‌تواند فرزندتان را تا مدت‌ها سرگرم نگه دارند.

منطقه تجاری بین‌المللی سولانا (Solana International Commercial Area)

نکاتی درمورد چانه‌زدن در بازارهای پکن

اگر قصد خرید از پاساژها، به‌خصوص پاساژهایی که محبوب مردم پکن هستند دارید، نیازی به چانه‌زدن نخواهید داشت. در مقابل باید در بازارهای روباز، بازار ابریشم (Silk Market ) و بازار مروارید ((Hongqiao Pearl Market)) حواستان را جمع کنید؛ چرا که قیمت روی اجناس نوشته نشده و امکان دارد با قیمت بیشتری جنس را به شما بفروشند. در ادامه با راهکارهایی آشنا می‌شوید که در این دسته از بازارها به دردتان می‌خورد:

  • پس از اینکه فروشنده قیمت جنسی را اعلام کرد، بلافاصله آن را پرداخت نکنید. کمی صبر کنید و پس از کمی چانه زنی با فروشنده می‌بینید که هزینه را پایین‌تر می‌آورد.
  • همیشه از اولین مغازه جنس مدنظر خود را خریداری نکنید. از مغازه دوم قیمت بپرسید و اگر قیمت بالاتری گفت، یعنی احتمالا قیمت مغازه اول درست بوده است.
  • از اینکه مغازه‌ای را ترک کنید مردد نباشید. اگر قصدش را دارید از آنجا بیرون بزنید و دیگر برنگردید.
  • بسیاری از فروشنده‌ها در بازارهای توریستی تا ۹۰ درصد، روی قیمت جنس می‌کشند، پس از چانه‌زدن نترسید.

سخن پایانی

بازارگردی از جمله سرگرمی‌های جدانشدنی از مسافران خارجی به پکن است. با وجود تنوع فوق‌العاده‌ای از پاساژها، مراکز خرید و بازارهای مدرن و سنتی، هر چیزی را که بخواهید در این شهر پیدا خواهید کرد. خوشبختانه هر مرکز خرید از تنوع اجناس خوبی برخوردار است که شما را از مراجعه به دیگر بازارها بی‌نیاز می‌کند. در این مقاله با بهترین مراکز بازارگردی آشنا شدید. امیدواریم در سفر خود به پکن، این راهنما به کارتان بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *