راهنمای سفر به گویلین؛ بهشت جنگلی چین

گویلین یکی از زیباترین شهرهای توریستی کشور چین است که بازدید از آن، تجربه‌ای فراموش ناشدنی برای شما به همراه خواهد داشت. در این مقاله شما را با راهنمای سفر به گویلین آشنا خواهیم کرد.

راهنمای سفر به گویلین چین

گویلین یکی از زیباترین شهرهای توریستی چین است که اغلب آن را به واسطه مناظر چشم‌نوازش می‌شناسند. کوه‌های منحصربه‌فرد کارست، رودخانه محبوب لی و طبیعت سرسبز گویلین، منظره‌ای کم‌نظیر ساخته و این شهر را به یکی محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری چین تبدیل کرده‌اند. اگر عاشق طبیعت‌گردی هستید، سفر به گویلین به یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین تجربه‌هایتان تبدیل خواهد شد. در این مقاله از نیل گشت قصد داریم کامل‌ترین راهنمای سفر به گویلین را ارائه دهیم تا سفری راحت‌تر به این شهر زیبا و سرسبز داشته باشید.

معرفی گویلین

  • نام انگلیسی: Guilin
  • نام چینی: 桂林 guì lín
  • موقعیت مکانی: جنوب غربی چین
  • جمعیت: بیش از ۵ میلیون نفر
  • زبان: چینی ماندارین
  • فرودگاه بین‌المللی: Guilin Liangjiang International Airport (KWL)
  • ایستگاه‌های راه‌آهن: Guilin Railway Station, Guilinbei Railway Station, Guilinxi Railway Station

گویلین در شمال شرقی ناحیه خودمختار گوانگشی ژوانگ قرار گرفته و از دوران سلطنت سلسله سونگ، مرکز اقتصادی و فرهنگی این ناحیه بوده است. گویلین نه‌تنها به‌خاطر طبیعت زیبا، بلکه به‌خاطر آداب‌ورسوم بومیان آن نیز شهرت دارد. یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری گویلین رودخانه لی است که تابه‌حال میزبان افراد بزرگی همچون بیل گیتس بوده است.

فاصله گویلین با شهرهای مهم چین

از آنجایی که گویلین یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر در چین است، از راه‌های مختلفی می‌توانید از شهرهای بزرگ به آن دسترسی پیدا کنید.

شهر

فاصله از گویلین به کیلومتر

فاصله هوایی از گویلین

فاصله زمینی از گویلین با قطار سریع‌السیر

پکن

۲۱۳۵

۳ ساعت

۱۱ ساعت

شانگهای

۱۶۰۲

۲ ساعت

۹ ساعت

گوانجو

۵۷۵

۱ ساعت

۲.۵ ساعت

شنژن

۶۲۰

۱ ساعت و ۲۰ دقیقه

۳ ساعت

هنگ کنگ

۶۷۰

۱.۵ ساعت

۳ ساعت و ۲۰ دقیقه

هانگژو

۱۳۳۵

۱.۵ ساعت

۸ ساعت

نانجینگ

۱۴۱۵

۲ ساعت

۹ ساعت

 

بهترین زمان سفر به گویلین

گویلین از دسته شهرهای کشور چین است که در هر ۴ فصل سال می‌توانید با بازدید از آن لذت ببرید. این شهر در ماه‌های آوریل تا ژوئن (از فروردین تا تیر) از مطبوع‌ترین آب‌وهوا برخوردار است. ممکن است در این بازه زمانی، با بارش باران مواجه شوید، اما باران به‌قدری شدید نیست که برنامه شما را به هم بریزد. درواقع می‌توانید در روزهای بارانی از منظره شاعرانه رودخانه لی، سوار بر قایق نهایت لذت را ببرید. در این فصل کشاورزان شروع به کشت در شالیزارهای برنج می‌کنند. همچنین این بازه زمانی برای فعالیت‌های بیرونی در یانگشو نیز بهترین زمان است.

اگر عکاس هستید و هدف شما از سفر به گویلین ثبت تصاویری فوق‌العاده است، پیشنهاد می‌شود در ماه‌های مارس، سپتامبر و اکتبر (اسفند، شهریور و مهر) به این شهر سفر کنید. در این ماه‌ها بارش باران کمتر و آسمان صاف‌تر است. همچنین می‌توانید در کرانه کوه‌های گویلین، تصاویری زیبا از طلوع و غروب آفتاب را ثبت کنید.

نمای غروب آفتاب در گویلین

کارهایی که می‌توان در گویلین انجام داد

۱. گردش شبانه

جاذبه‌های کشور چین، در شب جلوه‌ای جدید به خود می‌گیرند. با بازدید از «دو رود و چهار برکه» با نمایی فوق‌العاده از نورپردازی این جاذبه روبه‌رو خواهید شد. همچنین خیابان شیچنگلو (Xichenglu Pedestrian Street) مکانی جذاب برای گردش شبانه است که می‌توانید از آنجا صنایع‌دستی، سوغاتی و خوراکی‌های محلی خریداری کنید. خیابان‌های East West Street و Zhengyang Pedestrian Street نیز بیشتر پاتوق نوجوانان بومی گویلین هستند.  

منظره شبانه دو رود و چهار برکه گویلین

۲. تماشای کوه‌های سنگی کارست

کوه‌های متشکل از سنگ‌آهک، از جذابیت‌های مشهور شهر گویلین هستند. بسیاری از آنها به‌قدری محبوب‌اند که نام مختص به خود را دارند؛ از این کوه‌ها می‌توان به تپه خرطوم فیل، فوبو، دیه کای و چوانشان اشاره کرد. اگر بالای این کوه‌ها بایستید، چشم‌اندازی زیبا از رودخانه لی می‌بینید که در دل شهر جای باز کرده است. بهترین راه لذت‌بردن از منظره کوه‌های سنگی کارست، این است که مسیر گویلین تا یانگشو را سوار قایق شده و از رودخانه لی بگذرید.

کوه های کارست گویلین

۳. عکاسی

گویلین یکی از محبوب‌ترین مقاصد عکس‌برداری است، چرا که زیبایی‌های منحصربه‌فردی در آن جای گرفته‌اند. نمای کوه‌های کارست و رودخانه‌ها به‌خصوص هنگام طلوع و غروب آفتاب، جذاب‌ترین سوژه‌های عکاسی در گویلین هستند. همچنین نمای شهری گویلین، بخش‌های باستانی، شالیزارهای برنج و روستاهای آن از دیگر سوژه‌های منحصربه‌فرد این شهر برای ثبت تصاویر فراموش‌نشدنی هستند.

عکاسی در گویلین

۴. بازدید از داروخانه سنتی

در دل گویلین، بازار محلی کوچکی پنهان شده که در آن انواع گیاه‌های دارویی تازه به فروش می‌روند. همچنین می‌توانید در همین خیابان بادکش درمانی باستانی را از نزدیک تماشا کنید.

معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی گویلین

۱. رودخانه لی (Li River)

چه سوار قایق شوید و چه در کناره رودخانه لی پیاده‎‌روی کنید، در هر صورت از زیبایی آن بهره‌مند خواهید شد. چشم‌انداز رودخانه در هر فصل سال، نمای متفاوتی به خود می‌گیرد. اگر از علاقه‌مندان به طبیعت هستید، اوقاتی طولانی را غرق در زیبایی و آرامش رودخانه طی خواهید کرد.

رودخانه لی گویلین

۲. غار رید فلوت (Reed Flute Cave)

غار رید فلوت گویلین، انواع عجایب طبیعی را در دل خود جای داده است. قندیل‌هایی آهکی در این غار وجود دارند که قدمت بعضی از آنها به ۳۶۰ میلیون سال پیش می‌رسد. امروزه، غار از نورپردازی نئونی برخوردار است که جذابیت آن را دوچندان کرده‌اند.

غار ریدفلوت

۳. شالیزارهای پلکانی لونگجی (Longji Rice Terrace)

اجداد مردم بومی از هزاران سال پیش، در ناحیه کوهستانی لونگجی به کاشت و برداشت برنج می‌پرداختند. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، می‌توانید از کنار این شالیزارهای چشم‌نواز، از روستا به روستایی دیگر بروید و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای خود رقم بزنید. سپتامبر تا اکتبر (از شهریور تا آبان) بازه زمانی‌ای است که تغییر رنگ شالیزارها از سبز به زرد را به چشم خواهید دید.

شالیزارهای پلکانی لونگجی

۴. تپه خرطوم فیل (Elephant Trunk Hill)

تپه خرطوم فیل در ناحیه اصلی شهر نشسته و نماد طبیعت گویلین است. اگر قدرت تخیل خوبی داشته باشید، می‌توانید تپه خرطوم فیل را به‌صورت فیلی ببینید که در حال نوشیدن آب از رودخانه است. این تپه بیش از هزاران سال است که پابرجاست و گذر سلطنت سلسله‌های تانگ و سونگ را به چشم دیده است. در این ناحیه می‌توانید سراغ قایق‌های بامبو رفته و از منظره اطراف لذت ببرید.

تپه خرطوم فیل گویلین

۵. دیگر جاذبه‌های دیدنی گویلین

گویلین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی دارد و موارد ذکرشده تنها محبوب‌ترین جاذبه‌های این شهر بود. دیگر جاذبه‌های محبوب گویلین عبارت‌اند از:

  • پارک هفت ستاره (Seven Star Park)
  • تپه فوبو (Fubo Hill)
  • دو رود و چهار برکه (Two Rivers and Four Lakes)
  • خیابان ژنگیانگ (Zhengyang Pedestrian Street)
  • کوه یائو (Yao Mountain)
  • شهر باستانی داشو (Daxu Ancient Town)
  • کانال لینگ (Ling Canal)
  • رودخانه یولونگ (Yulong River)
  • خیابان یانگشو غربی (Yangshuo West Street)

سرگرمی‌های یانگشو

یانگشو (Yangshuo) شهرستانی کوچک نزدیک گویلین و مقصد نهایی کروز رودخانه لی است. خیلی‌ها معتقدند چشم‌انداز یانگشو حتی از مناظر گویلین نیز زیباتر است. در این بخش سرگرمی‌هایی را می‌بینید که می‌توانید در سفر به یانگشو سراغ آنها بروید.

۱. دوچرخه‌سواری

برای تماشای زیبایی‌های یانگشو، دوچرخه‌سواری محبوب‌ترین گزینه است. اگر نیمی از روز را به دوچرخه‌سواری در اطراف روستاهای یانگشو بگذرانید، منظره‌ای کم‌نظیر از کوه‌های کارست یانگشو خواهید دید.

دوچرخه سواری در یانگشو

۲. قایق بامبو در رودخانه یولونگ

اگر می‌خواهید نهایت آرامش را در حین لذت‌بردن از منظره طبیعی اطرافتان تجربه کنید، قایق‌سواری در رودخانه یولونگ به شما پیشنهاد می‌شود. شما می‌توانید در یانگشو سوار قایق‌های بامبو شوید و خاطره‌ای به‌یادماندنی برای خود و همراهانتان بسازید.

قایق های بامبو در رودخانه یولونگ

۳. آشنایی با فرهنگ مردم محلی

اگر برای بازدید از یانگشو، دوچرخه‌سواری را انتخاب کرده‌اید، زندگی محلی این ناحیه را از نزدیک خواهید دید. می‌توانید توقفی در یکی از روستاها داشته باشید و با ساکنان آنجا ارتباط برقرار کنید و نحوه زندگی و ساختار خانه‌هایشان را ببینید.

غذاهای محلی گویلین

۱. نودل برنج گویلین (Guilin Rice Noodles)

نودل برنج گویلین، غذایی باستانی از زمان سلسله چین است که ابتدا به‌منظور درمان سربازان درست می‌شد. این نودل بر پایه جوشانده‌ای است که از گیاهان دارویی درست شده و هر فروشگاه، دستور پخت مختص به خود را دارد. بادام‌زمینی یا سویای سرخ‌شده، باریکه‌هایی از گوشت و چاشنی مخصوص، بسته به سلیقه شما به نودل برنج گویلین اضافه می‌شوند.

نودل برنج گویلین

۲. گوشت حلقه‌ای لیپو تارو (Lipu Taro Looped Meat)

گوشت حلقه‌ای لیپو تارو جایگاه ویژه‌ای در مراسم‌های عروسی گویلین دارد. این غذا از تارو، نوعی گیاه از شهر لیپو و گوشت خوک تهیه می‌شود. ابتدا تارو و گوشت سرخ شده و سپس چاشنی‌های دیگری همچون نمک، سس سویا، شکر و فلفل به آنها افزوده می‌شوند. در نهایت گیاه تارو در لابه‌لای تکه‌های گوشت قرار می‌گیرد و بخارپز می‌شوند.

گوشت حلقه ای لیپو تارو

۳. چای روغن یا یو چا (You Cha)

چای روغن از خوردنی‌های شمال ناحیه گوانگشی ژوانگ است. گفته می‌شود راز عمر طولانی مردم این ناحیه، نوشیدن این چای است. همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، این نوشیدنی از ترکیب روغن و چای و تهیه می‌شود که با سیر و زنجبیل سرخ می‌شوند. سپس این ترکیب را می‌کوبند و با آب می‌جوشانند تا بوی خوبی بگیرد. در نهایت آن را پیازچه یا گشنیز خردشده، برنج برشته، بادام‌زمینی برشته و لوبیای سرخ‌شده سرو می‌کنند.

چای روغن گویلین

خرید سوغاتی در گویلین

۱. چای اسمانتوس

گویلین درواقع به معنای «جنگل درختان اسمانتوس» است. چای اسمانتوس ترکیبی از شکوفه اسمانتوس و چای سبز است و بهترین سوغاتی گویلین به شمار می‌رود.

چای اسمانتوس

۲. صنایع‌دستی محلی

در گویلین هزاران دست‌سازه محلی پیدا می‌کنید که از چوب، بامبو یا کاغذ سخت ساخته شده‌اند. بیشتر آنها نسخه مینیاتوری جاذبه‌های مشهور گویلین هستند.

۳. توپ‌های گل‌دوزی‌شده

توپ‌های گل‌دوزی‌شده نماد عشق میان خانم‌ها و آقایان جوان در فرهنگ ژوانگ است. درواقع در گذشته، مردم ژوانگ رسمی داشتند که طبق آن دختران مجرد باید توپ گل‌دوزی‌شده‌ای به سمت خواستگاران پرتاب می‌کرد و هرکس که توپ را می‌گرفت، درنهایت با دختر ازدواج می‌کرد.

صنایع دستی گویلین

۴. سیرایتیا گرسونری

سیرایتیا گرسونری یکی از مواد محلی کمیاب در گویلین است که هم برای دارو و هم برای غذا استفاده می‌شود. خاصیت اصلی آن، تسکین سرفه و درمان خلط سینه است.

سیرایتیا گرسونری از سوغات گویلین

سخن پایانی

شهر گویلین، یکی از چشم‌نوازترین مناظر طبیعی چین را ارائه می‌دهد و از فرهنگی غنی برخوردار است. قایق‌سواری در رودخانه لی، بازدید از غار ریدفلوت یا عکس‌برداری از منظره شالیزارهای لونگجی، گوشه‌ای از کارهایی هستند که می‌توانید در گویلین تجربه کنید. در این مقاله سعی کردیم راهنمای سفر به گویلین و هر آنچه را که نیاز است درمورد این شهر بدانید، آماده کنیم. از همراهی شما تا انتهای مقاله سپاسگزاریم.

آیا به طبیعت و طبیعت‌گردی علاقه دارید؟‌ تصمیم دارید در آینده گویلین را در برنامه سفرهای خود قرار ‌دهید؟

برگرفته از: How to Plan a Tour of Guilin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *