آشنایی با آداب‌ورسوم و فرهنگ کشور چین؛ کشور فرهنگ‌های رنگارنگ

پیش از آنکه به هر کشوری سفر کنید، بهتر است کمی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم آن کشور آشنا شوید. ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با فرهنگ کشور چین از جمله سبک ارتباطی مرسوم در چین، فرهنگ خانوادگی در چین و... آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی فرهنگ کشور چین

چین ترکیب جذابی از عادات سنتی و دنیای مدرن است. در این کشور معابدی را می‌بینیم که بیش از چند قرن قدمت دارند و توسط آسمان‌خراش‌های سر به فلک کشیده محاصره شده‌اند. در گوشه‌ای دیگر، خیابان‌های شلوغ چین را می‌بینید که محفل غذاهای خیابانی و خوراکی‌های متنوع هستند. همه این موارد پایبند بودن چینی‌ها به سنت‌های خود و در عین حال پذیرفتن بخشی از فرهنگ غربی و مدرن را به تصویر می‌کشند. در این مقاله از نیل گشت قصد داریم تا شما را با با آداب‌ورسوم و فرهنگ کشور چین، این کشور عظیم و پر از تناقض‌های جذاب آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

ارتباطات در فرهنگ کشور چین

۱. فرهنگ خانوادگی در چین

در کشور چین، وقت گذراندن با خانواده اهمیت بسیاری دارد. خانواده‌های چینی در شهرها، بیشتر در آپارتمان سکونت دارند و بسیاری از آنها نیز در کنار پدربزرگ و مادربزرگ زندگی می‌کنند. احترام به والدین و وفاداری، جایگاه ویژه‌ای در بیشتر خانواده‌های چینی دارد. والدین هر آنچه از دستشان برمی‌آید برای پیشرفت فرزندانشان انجام می‌دهند و در عوض از فرزندان انتظار می‌رود در آینده ازخودگذشتگی‌های والدین را جبران کنند. معمولا نقش کلیدی در خانواده را مردان، اعم از پدربزرگ‌ها و پدرها ایفا می‌کنند.

بیشتر خانواده‌های چینی تمام‌وقت کار می‌کنند. همچنین این خانواده‌ها معمولا تنها یک فرزند دارند. والدین انتظار دارند در جریان رفت‌وآمد فرزندانشان باشند و قوانینی برای زمان تفریح آنها دارند. همچنین والدین نقش فعالی در فعالیت‌های مدرسه فرزندان دارند و فرزندان نیز بیشتر زمان خود را با مشق و کتاب می‌گذرانند.

فرهنگی خانوادگی چین

۲. نوجوانان در چین

بیشتر نوجوانان چینی تمرکز خود را روی درس و مدرسه می‌گذارند. آنها اوقات فراغت خود را دور هم در خانه دوستان جمع می‌شوند، به سینما می‌روند، می‌رقصند، تلویزیون نگاه می‌کنند یا ورزش‌هایی همچون فوتبال، بسکتبال و پینگ پونگ انجام می‌دهند. والدین در زندگی نوجوانان نقش پررنگی دارند. نوجوانان چینی معمولا ترجیح می‌دهند در گروه‌های دوستی همجنس خود باشند. بیشتر مدرسه‌های راهنمایی و دبیرستان نیز قوانینی مشخص درمورد روابط عاشقانه میان دانش‌آموزان برقرار کرده‌اند.

ارزش‌های اخلاقی جامعه چینی نسبت به ارزش‌های کشورهای غربی متفاوت است. کودکان و نوجوانان چینی به طبع آزادی و استقلال کمتری دارند و والدین و معلم‌ها بسیار محافظه‌کار هستند. جالب است بدانید دانش‌آموزان دبیرستانی در چین همچنان کودک به‌حساب می‌آیند.

نوجوانان چینی

۳. تعطیلات در چین

تعطیلات اصلی که در چین حائز اهمیت هستند در چند دسته تقسیم می‌شوند. در ادامه مهم‌ترین تعطیلات در فرهنگ چین را می‌بینید.

تعطیلات سال نوی چینی یا جشنواره بهاری

تعطیلات سال نوی چینی، مهم‌ترین و طولانی‌ترین تعطیلات در کشور چین و در تقویم قمری چینی است. این تعطیلات از اولین روز اولین ماه تقویم (تقریبا ماه بهمن) شروع می‌شود. شب سال نوی چینی با نام «چوشی» شناخته می‌شود که به معنای «شب گذشت سال» است.

یکی دیگر از روزهای مهم در تعطیلات سال نوی چینی، روز جشنواره فانوس است که در روز ۱۵ام قرار دارد. معمولا این روز به‌عنوان روز آخر جشنواره بهاری یا تعطیلات سال نوی چینی شناخته می‌شود.

سال نوی چینی

تعطیلات چینگ مینگ یا روز جاروکردن مقبره

چینگ مینگ زمانی است که مردم به تفریحات بیرون از خانه روی می‌آورند و از مناظر سرسبز فصل بهار لذت می‌برند. همچنین مردم چین معمولا در این برهه زمانی به آرامگاه عزیزانشان سر می‌زنند.

مراسم چینگ مینگ در چین

جشنواره قایق اژدها یا دوانوو

جشنواره قایق اژدها در ۵امین روز ماه پنجم تقویم قمری چینی قرار دارد. سه فعالیتی که در این جشنواره رایج است عبارت‌اند از:

  • خوردن زونگزی (Zongzi) که نوعی کیک برنجی پیچیده در برگ نی یا بامبو است
  • نوشیدن نوعی شراب
  • مسابقه با قایق‌های اژدها

جشنواره قایق اژدها

روز ملی چین

تعطیلات روز ملی چین با نام هفته طلایی نیز شناخته می‌شود و درواقع هفته اول اکتبر (اواسط مهر) است. معمولا در این تعطیلات مردم چین به سفری کوتاه می‌روند یا به اقوامشان سر می‌زنند.

روز ملی چینی

روز نیمه پاییز

جشنواره نیمه پاییز هم جشنواره برداشت محصول و هم فرصتی برای گرد هم آمدن خانواده‌ها و دوستان است. این جشنواره در روز ۱۵ام هشتمین ماه تقویم چینی قرار دارد که حدودا معادل اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر (شهریور و مهر) است.

جشنواره نیمه پاییز چین

زبان مردم چین و سبک ارتباطی آنها

۱. زبان رسمی کشور چین

کشور چین بیش از ۵۵ قومیت مختلف دارد که هرکدام زبان یا گویش مخصوص به خود را دارند. با وجود این، ۷۰ درصد از مردم چین به زبان چینی ماندارین صحبت می‌کنند و این زبان به‌عنوان زبان رسمی چین شناخته می‌شود.

۲. سبک ارتباطی در فرهنگ کشور چین

مردم چین معمولا از سبک ارتباطی مستقیم پیروی نمی‌کنند. برای مثال خیلی‌ها «نه گفتن» را امری چالش‌برانگیز می‌دانند، چرا که از نظرشان برای هر دو طرف خجالت‌آور است. اینکه ظاهر خوبی از خود بر جای بگذارند، برای مردم چین اهمیت زیادی دارد. آنها همچنین معمولا به دیگران احترام می‌گذراند و از هرگونه رفتار خجالت‌آور و نامناسب پرهیز میکنند. کم پیش می‌آید مردم چین به کاستی‌ها و اشتباهات دیگران اشاره کنند.

از آنجایی که مردم چین تلاش دارند از هرگونه درگیری جلوگیری کنند، معمولا سخت می‌شود افکار و احساسات واقعی آنها را تشخیص داد. درواقع شما باید مقصود واقعی آنها را از روی ارتباط غیرکلامی همچون میمیک صورت، تن صدا و حالت بدنشان بفهمید.

سبک ارتباطی در چین

رژیم غذایی در چین

غذاهای چینی رنج وسیعی از طعم و مزه و بافت را تشکیل می‌دهند. وعده‌های غذایی چین معمولا شامل سبزیجات، برنج، نودل و گوشت هستند. از غذاهای سنتی چین می‌توان به اردک پکنی، هات پات مغولی، جیائوزی و انواع چای‌های خوش‌طعم اشاره کرد. اردک پکنی از اردک کبابی درست می‌شود که با سس شیرین گندم درست شده و معمولا در لایه نازکی از پنکیک پیچیده می‌شود. جیائوزی نیز شامل دامپلینگ‌هایی می‌شود که با گوشت خوک، پیازچه و پیاز پر شده‌اند.

همان قدر که قهوه در فرهنگ غربی اهمیت دارد، چای نیز جایگاهی ویژه در روتین روزمره و فرهنگ کشور چین دارد. در جای‌جای خیابان‌های چین می‌توانید چایخانه‌هایی ببینید که فرهنگ چای چین را به رخ می‌کشند. فرهنگ چای در چین حتی در نوشته‌ها، شعرها و عکس‌ها رخنه کرده و هنر دم‌کردن چای و نوشیدن آن را نشان می‌دهند.

از آنجایی که گوشت در غذاهای چینی حکم طعم‌دهنده را دارد، پیروی از رژیم گیاهخواری در این کشور کار راحتی نیست. لازم به ذکر است بخش‌های مختلف بدن حیوانات از جمله سر، پا، جگر و همچنین بعضی از حشرات بخشی از رژیم غذایی چین هستند.

رژیم غذایی چین

شما بگویید

کشور چین جایی است که فرهنگ چندهزارساله آن با دنیای مدرن ترکیب می‌شود. پیش از سفر به این کشور بهتر است اطلاعاتی درمورد فرهنگ آن کسب کنیم تا در مواجهه با یک‌سری رفتارها سردرگم نشویم. در این مقاله سعی کردیم به طور جامع و خلاصه، نمایی از فرهنگ چینی در زمینه‌های مختلف را به شما نشان دهیم. از همراهی شما تا انتهای مقاله سپاسگزاریم.

برگرفته از: Chinese Customs and Culture

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *